تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815488634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استقبال كارشناسان از طرح تحول اقتصادي دولت


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: استقبال كارشناسان از طرح تحول اقتصادي دولت


اقتصاد‌ملي- گروه اقتصادي:
محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهوري، چهار ماه پس از آن كه در جريان سخنان خود به مناسبت سالروز پيروزي انقلاب اسلامي وعده اجراي طرح، تحول اقتصادي در كشور را داد،

شب گذشته ابعاد مختلف اين طرح را طي يك گفت‌وگوي تلويزيوني تشريح كرد. احمدي‌نژاد در چارچوب اهداف اين طرح، از متوازن سازي رشد اقتصادي، كاهش بيكاري، كاستن از اتكاي دولت به منابع نفتي، جلوگيري از اسراف منابع، كاهش فاصله طبقاتي، تبديل بهره‌وري به فرهنگ، متوازن سازي پرداخت ماليات، اصلاح نظام گمركي، تغيير ساختار بانك‌ها، ارزش‌گذاري مجدد پول ملي، اصلاح نظام توزيع، ساماندهي بخش مسكن، اصلاح ساختار دولت و هدفمند سازي پرداخت يارانه‌ها خبر داد.

اهدافي كه در طول 60 سال گذشته كه دولت مدرن در ايران روي كار بوده است در چارچوب 10 برنامه عمراني و توسعه دنبال شده ولي به دلايل ساختاري و سياسي هيچ گاه به فرجام مطلوب نرسيده است. با‌ وجود اين احمدي‌نژاد مدعي شد كه دولت او براي اجرايي كردن اين طرح عزم راسخ دارد و از پرداخت هزينه‌هاي سياسي و اجتماعي براي نهايي شدن آن باكي ندارد. البته او در اين مسير از تمام مردم و صاحب‌نظران ياري طلبيد تا يك بار براي هميشه ساختار بيمار اقتصاد ايران اصلاح شود. شعاري كه پيشتر محمد خاتمي نيز همزمان با تدوين طرح ساماندهي اقتصادي در دولت اول خود مطرح كرد و با وجود دارا بودن پشتوانه مردمي بالا از عملي كردن آن بازماند. همچنين اكبر هاشمي رفسنجاني نيز همزمان با آغاز اجراي برنامه اول توسعه پس از جنگ وعده تعديل ساختار اقتصاد ايران و برطرف‌سازي عدم تعادل‌هاي آن را مطرح ساخت ولي افزايش هزينه‌هاي اجتماعي و سياسي طرح، اجراي آن را نيمه كاره گذاشت. تورم 5/49 درصدي، افزايش بي‌سابقه قيمت دلار، صعود بدهي‌هاي ارزي و بروز برخي اعتراض‌هاي مردمي مقدمه توقف اين طرح بود.

طرح اقتصادي، سياسي نشود

در همين خصوص يحيي آل اسحاق، رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران در رابطه با طرح تحول اقتصادي دولت به خبرنگار همشهري عصر گفت: رئيس‌جمهوري صحبت‌هايي كه پيرامون طرح تحول اقتصادي مطرح كردند در بيان مسئله و آرمان صحبت‌هاي بسيار خوبي است. به‌عنوان مثال صحبت‌هاي رئيس‌جمهوري در رابطه با هدفمند كردن يارانه‌ها كار شجاعانه و بسيار تاثير گذاري است اما مشروط به اينكه در اجرا نيز به همين شكلي كه از سوي رئيس‌جمهوري مطرح شده است عمل شود.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: در اصل موضوع طرح تحول اقتصادي كسي با آن مخالف نيست كه يارانه‌ها هدفمند شود يا اينكه مسكن ساماندهي پيدا كند و فعاليت‌هاي گمركي از نظم و انظباط بيشتري بر خوردار باشد. وي با اعتقاد به اينكه طرح تحول اقتصادي طرح بسيار خوبي است كه از آن استقبال مي‌كنم گفت: موضوعي كه بايد به آن توجه كرد چگونگي پياده كردن طرح تحول اقتصادي و تبعات آن است. در حال حاضر يارانه‌ها 100 ميليارد دلار است و اكثر اقتصاددان‌ها اعتقاد دارند كه اين موضوع يكي از علل عدم تعادل اقتصادي ايران است. اين موضوع در اقتصاد ايران اگر سامان پيدا كند در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي مي‌تواند تاثير جدي داشته باشد.

آل اسحاق با بيان اينكه بايد در چگونگي پياده كردن طرح تحول اقتصادي دقت لازم اعمال شود گفت: سياست‌هاي اجرايي، عملياتي و نهايتا مجموعه نظام حاكميتي مديريتي بايد به گونه‌اي باشد كه كم‌ترين آثار سويي را در اجرا داشته باشد. رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران ادامه داد: مجموعه عوامل مختلف تاثير گذار در اجراي طرح تحول اقتصادي بايد بررسي شده باشد و نقاط مثبت و منفي آن ارزيابي شود و بر اين اساس اجراي طرح تحول اقتصادي كار بسيار مناسبي است كه مي‌تواند از سوي دولت صورت پذيرد. آل اسحاق به تشكيل كميسيوني از سوي اتاق بازرگاني تهران براي بررسي طرح تحول اقتصادي دولت اشاره كرد و گفت: كميسوني براي بررسي طرح تحول اقتصادي دولت در اتاق تهران تشكيل شده است كه منتظر اطلاعات بيشتر در رابطه با طرح دولت هستند و آمادگي هر گونه همكاري را با دولت نيز دارند.

وي با اعتقاد به اينكه طرح تحول اقتصادي در سطح مسائل ملي و حياتي كشور است گفت: لازمه حسن اجراي طرح تحول اقتصادي دولت تعامل ميان دولت، مردم و نخبگان است و بايد به دور از حال و هواي سياسي انجام شود. اگر مسائل سياسي بخواهد به اجراي طرح تحول اقتصادي آغشته شود اين طرح با مشكل مواجه مي‌شود. بنا بر اين بايد اين طرح را از جريانات سياسي كنار گذاشت. آل‌اسحاق ادامه داد: دولت‌هاي قبلي نيز به‌دنبال اجراي اين طرح بوده‌اند اما تا كنون اين طرح به مرحله اجرا در نيامده است. بايد دست در دست هم داد تا با كم‌ترين عارضه‌اي اين طرح به مرحله اجرا در آيد.

دولت جزئيات طرح را ارائه كند

از سوي ديگر محمد شاهي عربلو، عضو كميسيون اقتصادي مجلس هفتم در رابطه با طرح تحول اقتصادي كه از سوي رئيس‌جمهوري مطرح شده است گفت: مشكلات اقتصادي بسيار شفاف‌تر از مشكلات سياسي و اجتماعي است و راهكارهاي مطمئني براي مشكلات اقتصادي وجود دارد. بنا براين اعتقاد دارم كه مشكلات اقتصادي ايران قابل درمان است و طرح تحول اقتصادي نيز براي سامان‌دهي اقتصادي كاملا امكان‌پذير است. وي افزود: اقدام دولت براي طرح تحول اقتصادي اقدام مباركي است و امكانات براي اجراي چنين اقدامي در دست دولت قرار دارد اما دولت طرح تحول اقتصادي خود را ارائه نداده است. شاهي عربلو با بيان اينكه بايد در طرح تحول اقتصادي زواياي مختلف آن مورد توجه قرار بگيرد گفت: هنگامي كه زواياي مختلف طرح تحول اقتصادي مورد توجه قرار بگيرد در مرحله اول مي‌توان گراني را كنترل كرد. متأسفانه در حال حاضر گراني كنترل نشده است و شاهد افزايش قيمت‌ها در جامعه هستيم.

شاهي عربلو با اعتقاد به اينكه بدون برنامه‌ريزي دقيق اجراي طرح تحول اقتصادي از سوي دولت امكان‌پذير نيست گفت: دولت بايد زواياي طرح خود را براي رسيدن به هدف تحول بزرگ اقتصادي در ايران مشخص كند و با برنامه ريزي دقيق در اين زمينه حركت كند.

دفاع از طرح تحول اقتصادي

رئيس كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به طرح دولت براي هدفمند كردن يارانه‌ها گفت:من از طرحي كه دولت در انديشيده هدفمند كردن يارانه‌هاست دفاع مي‌كنم و اميدوارم مجلس هم بتواند براي واقعي كردن قيمت‌ها و تغيير روش پرداخت يارانه‌ها كمك كند. فكر نمي‌كنم فعلا بتوانيم يارانه‌ها را حذف كنيم بلكه بايد روش پرداخت يارانه‌ها تغيير كند. رضا عبد‌اللهي در گفت و‌گفت‌وگو با فارس تصريح كرد: من معتقدم بايد يارانه به صورت مستقيم به اقشار جامعه پرداخت شود و با تفكيك و دهك‌بندي در اين زمينه موافق نيستم زيرا هزينه اين تصميم بيشتر از فايده آن خواهد بود. اين يارانه بايد به همه مردم به صورت مستقيم بدون تبعيض پرداخت شود.

وي يكي از روش‌هاي پرداخت مستقيم يارانه را افزايش حقوق و دستمزد كارمندان، كارگران و افراد شناخته شده تحت حمايت نهادها و واريز پول برشمرد و گفت:اين روش به نفع اقشار كم درآمد جامعه خواهد بود.

عبداللهي هزينه دهك‌بندي اقشار جامعه را بسيار بالا دانست و گفت: اين روش در جامعه منجر به ايجاد اختلاف مي‌شود و بايد از اقشار ثروتمند جامعه ماليات دريافت كرد. كساني كه درآمد بيشتري دارند بايد ماليات بيشتري نيز پرداخت كنند و نبايد يارانه حذف شود تا بين جامعه تفكيك و تبعيض به وجود آيد.

وي با اشاره به اينكه مرحله اجرايي اين تصميم بسيار سخت است، گفت: من 20 سال در اين زمينه مطالعه كردم و معتقدم اگر براي پرداخت مستقيم يارانه گام برداريم مؤثرتر خواهد بود.

عبداللهي تصريح كرد: براي اينكه جامعه از رفاه و عدالت بيشتري برخوردار شود بايد دو اقدام اساسي رفع انحصارات دولتي و واقعي كردن قيمت‌ها (دستمزدها و نرخ كالاها و خدمات) صورت گيرد و براي انجام اين اصلاحات نيز بايد تأمين اجتماعي كارآمد داشته باشيم تا از وقوع آشوب‌هاي اجتماعي جلوگيري شود.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه تاكيد كرد: با اجراي اين بسته سياستي (واقعي كردن قيمت‌ها و دستمزدها) از فرار نيروي انساني و مغزها، قاچاق كالا و مصرف بي‌رويه جلوگيري مي‌شود و عدالت خود را نشان مي‌دهد و از جيب فقرا براي ثروتمندان خرج نخواهيم كرد.
در همين رابطه دكتر محمود جامساز، اقتصاددان در گفت‌‌وگو با خبرنگار همشهري عصر درخصوص نقد سياست‌‌هاي دولت در طرح ايجاد تحول اقتصادي، تزريق يارانه‌ها را سياستي درجهت جبران تورم ايجاد شده دانست و اظهار داشت: زماني كه تورم بالا و قدرت خريد مردم پايين است دولت با تزريق يارانه سعي در افزايش قدرت خريد قشر آسيب‌پذير دارد و بر اين اساس كالاها را به قيمت غيرواقعي در اختيار اين افراد قرار مي‌دهد.

وي از تورم 30 درصدي در اقتصاد ايران خبر داد و گفت: اگر تورم را به صورت ضمني درنظر بگيريم به‌طوري كه رشد نقدينگي را از رشد توليد ناخالص داخلي كم كنيم تورم ضمني ايران در حدود 30 درصد خواهد بود چرا كه در حال حاضر رشد توليد ناخالص داخلي 6 درصد و نرخ رشد نقدينگي 36 است.

اين اقتصاددان افزايش واردات را سياست ديگري در جهت جبران تورم توصيف كرد و گفت: افزايش واردات اقدامي در جهت تعديل تقاضاهاست.
وي خاطرنشان كرد: متأسفانه هدفمند كردن يارانه‌ها همواره دغدغه دولت‌ها محسوب مي‌شده است و هيچ‌گاه رنگ انسجام واقعي را به خود نديده است.

دكتر جامساز با بيان اينكه دولت‌ها بايد اجراكننده استراتژي باشند و نه سياست‌هاي مقطعي، گفت: اينكه دولتي يك سياستگذاري خاص خود را دنبال كند و دولت ديگري آن را نقض كند، به اقتصاد ايران لطمه خواهد زد و لذا سياست‌هاي اقتصادي بايد در قالب يك استراتژي مطرح شود و مانند حركت در افق دور سند چشم‌انداز عمل شود.

تاريخ درج: 4 تير 1387 ساعت 13:21 تاريخ تاييد: 4 تير 1387 ساعت 22:51 تاريخ به روز رساني: 4 تير 1387 ساعت 22:48
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن