تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سزاوار است كه عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستايش و مستى جوانى بپرهيزد، چرا ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819956558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزارت كشور تهراني‌ها را تنبيه كرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: وزارت كشور تهراني‌ها را تنبيه كرد


اتوبوس- گروه شهري:
مهدي هاشمي سرپرست وزارت كشور سرانجام تهديد‌هايش را براي شهروندان تهراني عملي كرد و سهم اتوبوس‌هاي شهروندان تهراني را به شهرهاي ديگر داد.

روز گذشته در حالي كه مديران بسياري از شهرها و شهروندانشان از گرفتن سهم اتوبوس‌هايشان از وزارت كشور پس از ماه‌ها انتظار خوشحال بودند، هديه دولت به شهروندان تهراني« محروميت از گرفتن سهم‌شان» بود. روز گذشته معاون عمراني سابق وزارت كشور كه اين روزها از سوي رئيس‌جمهور سرپرست وزارت كشور شده به شهرهاي ديگر يك‌هزار و 345 دستگاه اتوبوس داد و به تهران هيچ اتوبوسي نداد.

اگرچه قرار بود به تهران 300 دستگاه اتوبوس تعلق بگيرد اما يكباره با « تصميم سؤال‌برانگيز سرپرست وزارت كشور» تهراني‌ها نه تنها از اين سهم محروم شدند بلكه مهدي‌هاشمي به صراحت اعلام كرد سهميه تهران از دريافت اتوبوس به ساير شهرها اختصاص مي‌يابد.البته اين هشدار را پيش از اين چندين بار اين مقام مسئول در زمان تصدي در سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌ها اعلام كرده بود كه وزير سابق كشور مانع از اجرايي شدن اين تحريم‌ها شد.

اما تصور مي‌شد كه با ورود ايشان به مقام سرپرست وزارت كشوربسيار دلسوزانه‌تر و همه‌جانبه‌نگرتر به دغدغه‌هاي كلان كشور نگاه شود، چرا كه از وزير كشور يا سرپرست وزير انتظاري مانند محروم كردن يك شهر نمي‌رود، چرا كه حداقل بايد به اين سؤال افكار عمومي جواب دهند كه مگر تهران بيرون از مرزهاي ايران قرار گرفته كه مسئولان يك مجموعه خدمتگزار به راحتي مي‌توانند از محروم كردن ساكنانش صحبت كنند به يقين تهراني‌ها هم جزو اقشار كشور محسوب مي‌شوند كه بايد «عادلانه » از امكانات كشور بهره‌مند شوند. اصلي كه به يقين، رئيس‌جمهور محترم هم بر آن تاكيد دارند و به همين دليل اين سؤال مطرح است كه آيا تصميم جديد مسئولان يكي از زير‌مجموعه‌هاي دولت با تاييد رئيس‌جمهور هم بوده است؟

البته هاشمي از 5 ماه پيش بر اين اراده به منظور محروم كردن تهران اصرار كرده بود؛ آن‌هم با اين توجيه كه نمي‌دانند تعداد اتوبوس‌هاي فعال در شهر تهران تا چه ميزان است. اگرچه تا پيش از جلسه مطبوعاتي روز گذشته اين مقام تاكيد داشت كه تا كنون هيچ گزارش و آمار و ارقامي را از اتوبوسراني تهران تحويل نگرفته‌اند و فقط به خاطر همين موضوع مي‌خواهند تهران را محروم كنند اما اين بار تغيير رويكرد داده و اعلام كردند كه گزارش را تحويل گرفتند اما آمارش را قبول ندارند: «به‌دليل اينكه گزارش عملكرد ارائه شده از سوي شهرداري تهران در مورد ناوگان حمل‌ونقل عمومي شهري مورد قبول نبود، مقرر شد كه گزارش اصلاحي در اين مورد ارائه شود.»

البته دليل ارائه شده براي قبول نداشتن آمار تهران را هم پايين بودن سهم حمل‌ونقل در شهر مي‌دانند.هاشمي عنوان مي‌كند كه چرا در سال 83 معادل 3 ميليون و 500 هزار نفر در سال جابه‌جايي روزانه بوده و اين آمار در سال 86 به 3 ميليون و 150 هزار نفر در سال 86 كاهش پيدا كرده است ؟

البته مسئولان شهري معترض هستند آماري را كه تا به امروز بارها عنوان مي‌كردند به اين مقام تحويل دادند اما انكار مي‌شد، به خوبي حاكي از آن است كه تعداد قابل توجهي از اتوبوس‌هاي كنوني پايتخت آنقدر فرسوده است كه كارايي نداشته يا به خاطر كيفيت پايين توليدات كارخانه‌هاي داخلي، هر روز تعداد قابل‌توجهي در تعميرگاه‌هاي اين كارخانه‌ها به سر برده يا در انتظار تحويل كارخانه‌ها براي تعمير هستند.

حال اينكه چرا مردم بايد هزينه فرسوده بودن اين ناوگان يا حتي افزايش جمعيت را بدهند كه سبب شده جابه‌جايي‌هاي كنوني از سوي مسئولان وزارت كشور به چشم نيايد، سؤالي است كه تاكنون بي‌پاسخ مانده است. از سويي بارها شهرداري تهران و اعضاي شوراي شهر اعلام كردند كه در دو سال گذشته، دولت نهم سهم مناسبي را به تهران اختصاص نداده و به همين دليل نبايد انتظار بالا رفتن سهم جابه‌جايي را به‌طور چشمگيري داشته باشد.

مسئله وقتي نگران‌كننده‌تر مي‌شود كه همين مقام به برنامه‌شان براي تحويل 5هزار دستگاه اتوبوس ديگر به ناوگان حمل‌ونقل عمومي خبر مي‌دهد با اين تاكيد كه تا پايان سال‌جاري تحويل 4 هزار دستگاه از اين تعداد محقق مي‌شود و البته باز هم محروميت تهران تا زماني كه نظر مسئولان وزارت كشورتامين نشود، ادامه مي‌يابد.

از سويي سرپرست وزارت كشور اظهار مي‌كند:«در طول دو سال گذشته 7 هزار و 100 دستگاه اتوبوس، معادل يك سوم كل اتوبوس‌هاي كنوني ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور، يعني 22 هزار دستگاه در اختيار مردم قرار گرفته است؛ در دو سال گذشته معادل 10 سال پيش از آن و در مجموع اقدامات صورت گرفته در بخش حمل‌ونقل عمومي طي سه سال گذشته دو برابر 50 سال گذشته بوده است.» حال بايد به قضاوت نشست كه تهران تا كنون كمترين سهم را از اين «دو برابر» شدن برده است.

مهدي هاشم ـ سرپرست وزارت كشورـ ضمن بيان انتقاد خود نسبت به گزارش عملكرد شهرداري تهران در بخش حمل‌ونقل عمومي درونشهري در نشست خبري‌اي كه در حاشيه مراسم فوق برگزار شد، گفت: دو حالت در مورد گزارش عملكرد شهرداري در اين بخش متصور است، اول اينكه آمار ارائه شده در گزارش، نيازمند اصلاح باشد و اصلاح شود تا ادامه واگذاري اتوبوس‌ها به شهر تهران محقق شود و دوم اينكه به واقع، هيچ افزايشي در سهم جابه‌جايي روزانه مسافر در پايتخت از طريق ناوگان حمل‌ونقل عمومي درون شهري به وجود نيامده باشد كه ضروري است، با رفع اشكالات و افزايش سهم جابه‌جايي، گزارش جديدي ارائه شود.

پذيرش اتوبوس‌هاي خارجي

البته مراسم روز گذشته خبرهاي خوشي هم داشت. هاشمي كه تا پايان سال گذشته به استناد برخي دلايل مخالف ورود اتوبوس‌هاي خارجي به تهران بود و نمي‌پذيرفت كه مديران شهري پايتخت براي بهبود كيفيت حمل‌ونقل عمومي اتوبوس جديدي را وارد كنند، با تغيير موضع از واردات اتوبوس‌هاي خارجي خبر مي‌دهد؛ حداقل فايده اين تغيير ديدگاه براي تهراني‌ها اين است كه از اين پس مي‌توانند اطمينان خاطر داشته باشند كه ورود اتوبوس‌هاي خارجي با كيفيت با اما و اگرهاي قبلي مواجه نمي‌شود.هاشمي از ورود دو هزار دستگاه اتوبوس خارجي به ناوگان حمل‌ونقل عمومي درون‌شهري كشور خبر داد.

سرپرست وزارت كشور علت ورود اتوبوس‌هاي خارجي به ناوگان حمل‌ونقل عمومي را اينگونه توضيح داد: بخشي از انواع اتوبوس‌ها از جمله اتوبوس‌هاي دوكابين در داخل توليد نمي‌شود كه مجبور به خريداري آنها از خارج هستيم؛ البته با وجود افزايش تعداد شركت‌هاي اتوبوس‌ساز از دو به هفت شركت طي سه سال گذشته نيز، نياز كنوني ما به اتوبوس بيش از آن چيزي است كه در داخل توليد مي‌شود و لذا ما بايد اين كسري را با خريد اتوبوس‌هاي خارجي تامين كنيم. وي كه پيش از اين انتقاد مي‌كرد هزينه خريد اين اتوبوس‌ها بالا است هم اين طور از اقتصادي بودن اين طرح گفت:« قيمت اتوبوس‌هاي داخلي به‌طور متوسط 85 ميليون تومان و قيمت هر دستگاه اتوبوس خارجي 120 هزار دلار تا 170 هزار دلار است.»

شاخص‌هاي توزيع به استثناي تهران

از سويي در حالي كه مديران حمل‌ونقل و ترافيك كلانشهرها كه روز دوشنبه در تهران گرد هم آمده بودند از نحوه توزيع اتوبوس‌ها بين شهرها گلايه داشتند، هاشمي با رد اين موضوع عنوان كرده است:«براساس شاخص‌ها، سهم هر استان و هر شهرستان كه اتوبوسراني دارند را مشخص كرده‌ايم و براساس عملكرد، اتوبوس واگذار مي‌كنيم. البته در مقاطع مختلف، سهميه‌اي هم در نظر مي‌گيريم؛ مثلا كلان‌شهرها و مراكز استان‌ها كه مسافران درون‌شهري بيشتري دارند، در اولويت واگذاري اتوبوس قرار مي‌گيرند.» البته تهراني‌ها بايد توجه داشته باشند كه فعلا اين شاخص توزيع كردن شامل تهران نمي‌شود.از سوي ديگر مديران ترافيكي شهرهاي كشور از پشتيباني نشدن از خودروهاي ون و طولاني شدن مدت تعميرات آنها هم گلايه كرده بودند كه هاشمي به آن اينگونه پاسخ داده است:« طرف قرارداد واگذاري آنها دولت نيست.

در قراردادهايي كه توسط بخش خصوصي براي ورود اين خودروها به ناوگان حمل‌ونقل عمومي بسته شده، سرويس و نگهداري خودروها نيز ذكر شده و در كلان، پشتيباني از اين خودروها جزو قرارداد بوده است، لذا اگر چه دولت تسهيلاتي براي قرارداد واگذاري خودروهاي ون در نظر گرفته، اما مسئوليتي در اين باره ندارد.»

سوخت ديزل براي اتوبوس‌هاي گاز سوز

سوخت‌گيري اتوبوس‌هاي گاز‌سوز هم كه اين روزها مختل شده وسبب شده تا بسياري از اتوبوس‌هاي گاز سوز از دايره خدمات‌دهي خارج شوند، اما هاشمي گرچه تاييد كرده اين مشكلات وجود دارد اما از تغيير رويكرد دولت پس از دو سال خبر داده است؛ تغيير شيوه‌اي كه طي آن اتوبوس‌هاي گاز سوز دوباره به سوخت‌هاي ديزلي رو بياورند: «در مورد تكميل جايگاه‌هاي سوخت گاز CNG در سطح تهران و كشور، تصميمات خوبي اتخاذ شده است. البته به‌دليل محدوديت‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد، تاخيراتي در احداث جايگاه‌هاي گاز CNG پيدا شد و به همين دليل ساماندهي شده كه اتوبوسراني تهران و برخي كلان‌شهرهاي ديگر، بيشتر سوخت ديزل دريافت كنند و گاز CNG كمتر به آنها واگذار شود.»

تاريخ درج: 5 تير 1387 ساعت 13:52 تاريخ تاييد: 5 تير 1387 ساعت 14:23 تاريخ به روز رساني: 5 تير 1387 ساعت 14:10
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 294]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن