تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816223640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اكوتوريسم حلقه گمشده زنجير گردشگري است//توسعه اكوتوريسم راه مقابله با بحران محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: اكوتوريسم حلقه گمشده زنجير گردشگري است//توسعه اكوتوريسم راه مقابله با بحران محيط زيست


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: اكوتوريسم گونه اي گردشگري است كه در آن گردشگران براي ديدار از مناطق طبيعي بكر سفر مي كنند و به تماشاي طبيعت، گونهاي مختلف گياهان، حيوانات، پرندگان ، حشرات وآبزيان مي پردازند.

بسياري از كشورها بخش هنگفتي از درآمد خود را از سفرهاي اكوتوريسم دارند. اصلي ترين فعاليت اكوتوريسم بر پايه طبيعت است و در واقع يك سفرمسئولانه براي لذت بردن ، قدرداني ، تحسين طبيعت و تجربيات فرهنگي است. بر اساس آمارهاي سازمان جهاني جهانگردي درآمد توريسم دنيا درسال 2010 يك هزار ميليارد دلار تخمين زده مي شود كه بخش بزرگي از آن سهم اكوتوريسم است.
در ايران نيز به نظر مي رسد صنعت اكوتوريسم با توجه به وسعت كشور و تنوع گونه ها ارز آور وسودآور خواهد بود همين امر ما را بر آن داشت تا با پورنگ پورحسيني يكي از كارشناسان اكوتوريسم كشور گفت و گويي انجام دهيم.
پورنگ پورحسيني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، گفت: سفر و گردشگري يك حلقه نيست يك زنجيره است و اين زنجيره از حلقه هاي متعدد تشكيل مي شود.
وي در خصوص چگونگي ترغيب خانواده ها براي سفر با تور گفت : ما بايد آموزش را از سنين كم آغاز كنيم و الگوهاي واقعي به فرزندانمان بدهيم. سايت هاي استاندارد طبيعت گردي هنوز دركشور ما وجود ندارد و ما به عنوان مادر يا پدر به فرزندانمان اجازه ورود به هر محيطي را نمي دهيم اگر فاز پيشتاز سند ملي طبيعت گردي اجرا شود ما كمپينگ ها و سايت هاي طبيعت گردي استانداردي خواهيم داشت و الگوهاي استانداردي را مي توانيم براي آنها تعريف كنيم تا خانواده ها و فرزندانشان با آنها آشنا شوند.
پورحسيني افزود: سفر با تور بايد براي مردم مقرون به صرفه باشد و ايجاد انگيزه كند ، ارزان تر باشد و مردم را به محيط هايي وارد كند كه به تنهايي نمي توانند به آنجا سفر كنند . بايد سفر همراه امنيت، آسايش و خدمات خوب باشد.
اين كارشناس در ادامه اظهار داشت : لازمه سفر با تور وجود زير ساخت است كه شامل تحقق برنامه هاي تدوين شده، امداد ، تربيت راهنمايان محلي ،اطلاع رساني، ساخت سرويس هاي بهداشتي و ... مي شود .
وي افزود: ما در سياره و كشورمان بحران محيط زيست داريم و به باور من بهترين راه مقابله با اين بحران، بهره برداري پايدار از منابع و جاذبه هاي طبيعي است كه توسعه پايدار طبيعت گردي يكي از بهترين پاسخ هاي ممكن به اين مهم و راهكاري مطمئن براي بهره برداري پايدار از منابع محدود طبيعي است.
پورحسيني خاطر نشان كرد : در حال حاضر در بعضي از مناطق پرجاذبه از بعد طبيعت گردي افراد نياز دارند براي تامين گرماي اتاقهايشان از بوته ها ي منطقه بهره ببرند و يا براي تهيه غذا از گوشت شكار استفاده كنند. چه چيزي مي توان به آنها داد تا شكار نكنند يا به بوته ها آسيب نرسانند؟ به باور ما تنها راه حل دادن درآمد جانشين به آنهاست .
وي تصريح كرد : ما در شهر هاي بزرگ از امكاناتي همچون اينترنت پرسرعت، پزشكان متخصص و ... استفاده مي كنيم ،چگونه مي توانيم در پايتخت، شرايط سخت مردم در دور افتاده ترين روستاهاي سيستان و بلوچستان را درك كنيم؟ چگونه مي توانيم از كسي كه در كوير مركزي ايران زندگي مي كند بخواهيم محيط زيست كوير را حفظ كند بدون اينكه به او راهي جانشين براي تامين نيازهاي به حق زندگيش ارائه كنيم؟ تنها راه، قرار دادن در آمد جايگزين است و طبيعت گردي يكي از بهترين راههاي تامين اين درآمد جانشين است .
پورحسيني گفت : گردشگري در صورت وجود زيرساخت مي تواند حركت رو به رشد داشته باشد. زير ساخت ها توسط گروهي به وجود مي آيند كه دغدغه اين كار را دارند .
وي گفت: ما يك خط توليد به وسعت يك ميليون و 648 هزار و 195 كيلومترمربع داريم. تمام سازمان هاي اداري و مجموعه ها بايد دغدغه صنعت گردشگري را داشته باشند تا اين صنعت در راه شكوفايي گام بردارد. هر گاه اين اتفاق بيفتد ما شاهد توسعه پايدار گردشگري در كشور عزيزمان خواهيم بود.
وي با اشاره به مشكلات پيش روي راهنمايان طبيعت گردي گفت : اين حق يك راهنما ست كه داراي بيمه و تامين مالي باشد، به عنوان مثال تا چه زماني زانوهاي يك راهنماي كوه نوردي او را ياري مي كند تا سالانه دهها بار به قله دماوند صعود كند؟ اين حق اوست كه پس از يك دوره ي منطقي بازنشسته شود و يا اگر دچار يك حادثه شد بيمه داشته باشد و البته در تمام سايت هاي طبيعت گردي از حداقل امكانات اوليه و استاندارد بهره مند باشد.
پور حسيني در ادامه گفت: بطور مثال پارك ملي توران ازمهمترين و بزرگترين زيستگاه هاي حيات وحش كشورماست، جايي است كه در آن ميتوان به آساني " زاغ بور" را كه تنها گونه بومي پرندگان ماست مشاهده كرد.
اين كارشناس طبيعت گردي گفت :.در پارك ملي توران اقامتگاهي براي مسافران طراحي نشده است . راهنما نمي تواند از گردشگر خود بخواهد سه، چهار روز درمنطقه باشد و حمام نكند يا از سرويس بهداشتي مناسبي بهره مند نباشد. سايت طبيعت گردي توران تا اولين اقامتگاه مناسب (شاهرود) حدود 100 كيلومتر فاصله دارد. وقتي مسافر بايد ساعت 7-6 صبح براي ديدن گله هاي قوچ و ميش يا پرندگان در منطقه باشد و فاصله اولين اقامتگاه مناسب از منطقه زياد است ، سايت طبيعت گردي پرجاذبه پارك ملي توران يك سايت سوخته به حساب مي آيد.
وي گفت: ما مي توانيم از توريست بخواهيم طي سفر خود چند شب را در كمپ اقامت كند ولي نمي توانيم به او بگوييم كه همه شبهايت را بايد در كمپهاي غير استاندارد و فاقد حداقل امكانات اوليه بگذراني وآنوقت انتظار داشته باشيم توريست در مملكت ما پول خوبي خرج كند و در بازار خوب خريد كند! توريست طبيعت گرد از ما هتل پنج ستاره نمي خواهد ولي تامين حداقلي از رفاه را مي خواهد كه حق طبيعي اوست.
وي به وجود كد اخلاق جهانگردي اشاره كرد و افزود: بايد از اين كد اخلاق به عنوان قانون پايه استفاده كرد. در حال حاضر دولت ما آن را امضا كرده است. اين يك قانون پايه و اساسي درسطح جهان براي توسعه گردشگري است كه در آن به حقوق و وظايف ميزبان، مسافر، راهنما وتورگردان اشاره شده است.
وي خاطر نشان كرد : در تورهاي فرهنگي براي بازديد از اصفهان و شيراز از راهنماي محلي استفاده مي شود. علت استفاده از راهنماي تور محلي حساس و مهم بودن اين مناطق است. در سايت هاي طبيعت گردي ما هم بايد اين اتفاق بيفتد.
پور حسيني تاكيد كرد:راستي چند راهنما را در كشورمان مي شناسيم كه توان اداره تور پرنده نگري را داشته باشند؟ چگونه مي خواهيم در زمينه اي تخصصي در تورهاي طبيعت گردي بازاريابي كلان داشته باشيم اگر قرار باشد توري كه وارد كشور مي شود راهنماي متخصص را هم همراه خودش بياورد؟ اين ديگر صنعت توريسم نيست. ما داراي يك سيستم عقب افتاده مي شويم كه ماشين و آشپز مي دهيم و مسافر تور يك بخش عمده پرداخت اش به مملكت ما نمي رسد. وقتي ما با طرف مقابل ارزان وارد معامله شويم و راهنماي اصلي را از آنهابگيريم، تور مسلما قيمت واقعي ساير هزينه ها را به ما پرداخت نمي كند و در اقتصاد ما تاثيري كه بايد و شايد را ندارد.
وي در خصوص وظايف مسوولان و مديران گفت: بايد يك عزم جدي همراه اسناد و برنامه هاي تدوين شده وجود داشته باشد تا اين برنامه ها تحقق يابند. مديران ما بايد با كساني كه با اجراي اين اسناد به شكل مناسب همكاري نمي كنند برخورد كنند. بايد برنامه هايي كه تدوين كردند ، امكان تصحيح داشته باشد و با تغيير رفتار بازار طي زمان تغيير كنند.
پورحسيني تاكيد كرد: بايد بخش خصوصي را باور و هر چه بيشتر از توانش استفاده كنيم .رقابت در توسعه صنعت توريسم در منطقه سخت و نفس گير است. بايد با هم كار كنيم و حلقه ها را بچينيم ، مديران بايد گروهي كار كنند. سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ،منابع طبيعي ومحيط زيست همكاري تنگاتنگي با هم داشته باشند وبه يكديگر كمك كنند.
وي ادامه داد : ما يك هدف داريم و مي خواهيم توسعه ايجاد كنيم و اين توسعه براي فرزندان ماست و اثرات بسيار مثبتي به همراه دارد ، اشتغال ايجاد مي كند و در سطح جامعه رفاه به ارمغان مي آورد. يكبار بياييم من را ما كنيم و با هم كار كنيم.
در اين صورت در زمان كوتاهي اين صنعت توسعه مي يابد و مي تواند از موانع عبور كند و دست كم بخشي از بازارهاي بالقوه را به دست آورد و حداقل 5-6 ميليون توريست جذب نمايد./120
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن