واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: كمدي؛ بازتابي از شرايط انسان معاصر
پانزدهمين نشست از سلسله نشستهاي نمايش و نقد آثار طنزآميز با عنوان نور، صدا، دوربين، خنده با نمايش و نقد فيلم تعطيلات آقاي بين در تالار انديشه حوزه هنري برگزار شد.
در اين نشست سعيد قطبيزاده، منتقد سينما، با اشاره به اين موضوع كه «روآن آتگينسون» (مستربين) به عنوان يك كمدين انگليسي صاحب نظر و صاحب سبك در شرايطي ظهور كرد كه نوعي از كمدي با تكيه بر روابط زن و مرد در فضاي رسانههاي آن روز حاكم بود، افزود: آتگينسون كه اوايل دهه نود ميلادي با آيتمهاي كوتاه تلويزيوني كارش را شروع كرد، با وفادار بودن به سنتهايي از كمدي كلاسيك، توانست تيپ مستربين را بيافريند كه فردي ساده و خندهدار است و در موقعيتهاي مختلف، مشخصات تيپيك خود را حفظ ميكند؛ وي با حذف اروتيسم و با اطوارهاي بدن ديالوگ، به يك بازسازي امروزين از كمدي كلاسيك رسيد و بسيار هم از آثار او استقبال شد.
قطبيزاده در ادامه با اشاره به اينكه كمدي را بايد يك لحن دانست و نه يك ژانر، دوران كمدي را در سينما به سه دوره صامت، همراه با صدا و امروزي تقسيمبندي كرد و افزود: در كمدي كلاسيك، تيپهايي مانند چارلي چاپلين و باستر كيتون با تواناييهاي فردي خود توانستند فيلمهاي پرمخاطبي بسازند؛ سپس صدا با كمديها همراه شد و تواناييهاي فردي كمدينها جاي خود را به جذابيتهاي ديگري داد. اما امروزه مرزهاي شخصيتي و كليشههاي كمدي به هم ريخته است؛ بازيگرهاي كمدي مانند جيمكري نقشهاي بسيار جدي را هم بازي ميكنند و بازيگرهاي جدي هم مانند رابرت دنيرو نقش كميك نيز دارند.
آتكينسون كه نمايندهاي از فرهنگ عملگراي آنگلو ساكسونهاست، با بازيهاي ساده و عيني اينبار به جشنواره كن رفته است و با فضاي روشنفكرانه فيلمهاي اين رويداد شوخي كرده است.
او مثل هميشه يك كاراكتر ساده و كمي خلمزاج را دارد كه رفتارها و فيلم اتفاقياش كه با دوربين كوچك دستياش گرفته در كن مورد استقبال قرار ميگيرد.
وي همچنين با اشاره به سلطه كمدي بر بازارهاي سينما، كمدي را مناسبترين گونه براي انسانهاي امروزي دانست و افزود: كمدي بازتابي عيني از شرايط امروز انسان است.
در اين نشست همچنين منوچهر احترامي، طنزپرداز و منتقد، با اشاره به آنكه بايد فيلمهاي مستربين را به دليل مؤلف بودنش و نيز مستقل بودن وي از جريانهاي حاكم بر صنعت سينما ارزشمند دانست، كمدي را يك ژانر دانست و افزود: وظيفه كمدي فقط نشان دادن حماقت ديگران و خنداندن مخاطب است و نه چيز ديگر؛ من با نامگذاري طنز بر فيلمهاي كميك مخالفم و معتقدم كمدي وظيفه سياسي يا اجتماعي ندارد. احترامي همچنين فيلم اخير آتكينسون را فيلمي با اشارههاي فراوان به ژانرهاي مختلف سينما دانست و گفت: واقعيت اين است كه كمدي مانند موسيقي اصولي تغييرناپذير دارد و آتكينسون توانسته است با تركيب همان نتهاي هميشگي يك روايت تازه بسازد.
چهارشنبه 5 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]