تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820140423




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي فارس موانع اقدام نظامي عليه ايران؛ خواستن تا توانستن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش تحليلي فارس موانع اقدام نظامي عليه ايران؛ خواستن تا توانستن
خبرگزاري فارس: فضاي سنگين رسانه‌اي اخير درباره حمله احتمالي رژيم صهيونيستي و يا آمريكا عليه ايران در كنار گزارش‌ها درباره تحركات نظامي جديد رژيم صهيونيستي شايد گمانه‌زني‌ها درباره اين اقدام را تقويت كرده باشد اما واقعيت اين است از مرحله خواستن تا توانستن كار دشوار و تقريباً غيرممكني در پيش است.


به گزارش فارس، شايد بسياري از دشمنان ايران خيلي تمايل داشته باشند به راحتي درباره حمله نظامي و اهداف خود از اين حمله سخن برانند اما واقعيت اين است كه در عمل شرايط به آن راحتي نيست كه دلخواه بسياري از اين دشمنان باشد.
مهمترين عوامل و موانع در اجراي اين سناريو را مي‌‌توان به صورت زير دسته‌بندي كرد:

* محدوديت
كارشناسان نظامي اعتقاد دارند حمله احتمالي به ايران با توجه به درگير بودن آمريكا و همپيمانانش در عراق و افغانستان نمي‌تواند به صورت يورش زميني گسترده باشد و آنها به حملاتي بسنده خواهند كرد كه به زعم خود عليه مراكز هسته‌اي ايران برنامه‌ريزي شده است. اين امر خود محدوديت شديدي بر دامنه اقدام اعمال كرده و حملات را محدود به مراكزي مي‌كند كه باتوجه به اطلاعات جاسوسي و غيره شناسايي شده‌اند.
با توجه به ماهيت پراكندگي مراكز هسته‌اي ايران در سراسر كشور، هدف قراردادن كامل و همزمان برنامه هسته‌اي كشورمان تقريباً غيرممكن است.

* پيامدهاي
به روشني از بيانات مقام معظم رهبري و اظهارات رئيس جمهور، مقامات كشوري و لشكري از جمله وزير دفاع مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه پاسخ ايران به چنين گستاخي احتمالي گسترده، فوري، غيرقابل پيش‌بيني، عليه همه اهداف آمريكا و همپيمانان آن در منطقه و ويرانگر خواهد بود. بخصوص اگر چنين اقدامي از سوي رژيم صهيونيستي انجام گيرد چرا كه بطور حتم ايران چنين نتيجه‌گيري خواهد كرد اين حمله بدون هماهنگي آمريكا نبوده است زيرا آسمان محيط پيراموني كشور تا حدود زيادي در اختيار ارتش آمريكا است.
بنابراين، انديشه اين اقدام بدون انديشه به عواقب آن ميسر نيست و باتوجه به گستردگي و غيرقابل پيش‌بيني بودن واكنش تهران، ترمز بدانديشي عليه تماميت ارضي و استقلال كشور از همان ابتدا كشيده خواهد شد.

* نفت و قيمت آن
قيمت نفت هم‌اكنون به اندازه‌اي زياد و شكننده است كه كوچكترين گمانه‌زني درباره تهديد به جريان تامين نفت در سراسر جهان قيمت آن را مي‌تواند تا 200 دلار در هر بشكه افزايش دهد. تهديد اخير شائول موفاز، يكي از مقامات صهيونيستي عليه ايران و گزارش روزنامه نيويورك تايمز درباره مانور هوايي 100 هواپيماي اسرائيلي در آب‌هاي مديترانه كه به افزايش بي‌سابقه قيمت نفت منجر شد نشان دهنده شكنندگي بازار كنوني است چه رسد به وضعيتي كه در اين بازار در صورت هر گونه اقدامي پيش مي‌آيد.
اگر نفت به عنوان اسلحه از سوي ايران استفاده شود در كنار عوامل ديگر مانند تهديد جريان نفت در تنگه هرمز نيز به اين عوامل اضافه شود، بحراني كه مي‌تواند در بحث انرژي پيش آيد، شديدتر جلوه مي‌كند.

* احساسات ضدصهيونيستي و ضدآمريكايي
جنگ در عراق و افغانستان و جنايات نظاميان آمريكايي در اين كشورها و ادامه ناآرامي‌ها در اين دو كشور با وجود گذشت 6 سال از سرنگوني نظام طالبان و 5 سال از نظام صدام مردم منطقه را به اندازه كافي نسبت به تهديد يك كشور اسلامي ديگر حساس كرده و موجي از تنفر و غرب‌ستيزي در اين جوامع بخصوص در منطقه به روشني قابل مشاهده است.
از سويي ديگر ادامه جنايت‌هاي رژيم تل‌آويو در سرزمين‌هاي فلسطيني و ، درگيري آن با حزب‌الله لبنان و نقض‌هاي مكرر قوانين و تعهدات بين‌المللي از سوي اين رژيم بر احساسات ضدصهيونيستي در منطقه كه همواره در سطح حساس و بالايي قرار داشته افزوده است.

* افكار عمومي آمريكا
رسوايي ناشي از دروغ‌هاي بوش براي توجيه آغاز جنگ در عراق كه به از دست رفتن مجلس نمايندگان و سنا براي جمهوريخواهان در انتخابات ميان‌دوره‌اي نوامبر سال 2006 منجر شد نشان از انزجار افكار عمومي داخل آمريكا از سياست‌هاي جنگ‌طلبانه بوش دارد كه به بهانه‌اي از بين بردن تسليحات كشتار جمعي عراق و مبارزه با القاعده‌اي كه خود مسبب بوجود آمدن آن در افغانستان شده بود، ميلياردها دلار از ماليات‌هاي مردم آمريكا را صرف امور نظامي‌گري در جهان كرد.
جهت‌گيري افكار عمومي در آمريكا در ماه نوامبر 2006 نشان داد كه احتمالا حزب بوش براي انتخابات آتي با مشكلات فراواني براي پيروزي نامزد مورد نظر آنها يعني "جان مك‌كين" مواجه خواهد بود.

* عراق،‌ افغانستان و لبنان
بي‌شك مسايل عراق، افغانستان و لبنان همچون بازي دومينو تاثير متقابلي بر هم دارند و آرامش و يا ناآرامي‌ در هر كدام بر فضاي طرف هاي ديگر تاثير مي‌گذارد.
با توجه به نفوذ، محبوبيت و عظمت ايران در منطقه و سوابق تاريخي آن، هرگونه اقدام عليه ايران منطقه را بر هم خواهد ريخت و فضاي خطرناكي براي نظاميان بيگانه در منطقه بوجود خواهد آورد. ضمن اين كه ايران خود به اندازه‌ كافي مي‌تواند در داخل اين كشورها محيطي ناامن براي متجاوزان فراهم آورده و دست به اقدام تلافي‌جويانه بزند.
با اين حال بايد دانست تشخيص ميان تهديد و عمليات رواني براي تدوين راهبردهاي بازدارنده آتي و سياستگذاري‌هاي مناسب براي طرفين متخاصم بسيار حياتي و مهم است.
برخي كارشناسان و تحليلگران مسايل سياسي در اين باره مي‌گويند: «آمريكا در دو راهي اقدام كردن و نكردن قرار گرفته است.»
برخي از كارشناسان اينگونه ارزيابي مي‌كنند كه اقدام آمريكا به منزله تصديق اين امر خواهد بود كه راهبرد بازدارندگي درباره ايران موثر نبوده، ضمن اين كه آمريكايي‌ها چند نگراني دارند. اول اين كه نمي‌توانند ارزيابي كنند واكنش ايران چه خواهد بود. دوم آن كه عمل كردن به تهديد در صورتي كه موثر نباشد باعث از بين رفتن اهرم‌هاي فشار آمريكا بر ايران مي‌شود و اوضاع كنوني را براي واشنگتن وخيم‌تر خواهد كرد.
اين در حالي است مشت ايران در مورد پاسخ به حمله احتمالي همچنان بسته مانده است و ارزيابي اين كه واكنش ايران چه خواهد بود براي آمريكا دشوار است. بطوري كه به نظر مي‌رسد هراس ناشي از گسترده بودن پاسخ ايران در منطقه و عليه منافع واشنگتن كه هم‌اكنون 160 هزار نيرو در عراق و ده‌ها هزار نيرو در افغانستان و خليج فارس مستقر دارد به شدت دست آمريكا را براي پرورش تصور حمله بسته است.
ضمن اين كه نگراني واشنگتن براي آنچه كه تعهد خود به امنيت رژيم صهيونيستي مي‌خواند كمتر از نگراني براي حفظ جان سربازان خود در منطقه نيست.
صرفه‌نظر از ابعاد اين پاسخ كه به تاكيد مقامات ايران در دقايق اوليه و كوبنده خواهد بود، اين اقدام احتمالي آمريكا شكستي سياسي و ديپلماتيك براي واشنگتن خواهد بود.
كاخ سفيد نيز كه همواره تلاش كرده گزينه ديپلماتيك را گزينه اول و راهكار نظامي را آخرين انتخاب خود در قبال برنامه هسته‌اي ايران جلوه دهد اما با اين كار ثابت خواهد كرد قبل از امتحان همه گزينه‌ها كه گفت‌وگوي مستقيم با ايران نيز در زمره آن خواهد بود به فكر حمله افتاده است.
اگر اين شكست اوليه در كنار احتمال خروج ايران از ان‌پي‌تي و خاتمه همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار گيرد، مسئله ايران از طريق سياسي و ديپلماتيك را در بن‌بست تازه‌اي براي غرب قرار مي‌دهد.

عظيم اميدي
انتهاي پيام/+
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن