واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: مستندات نقش آيتالله مصباح در انقلاب و راه امام(ره)
صالح با ذكر جزئياتي از نقش آفريني آيت الله مصباح يزدي در پيروزي انقلاب اسلامي از كساني كه اين روحاني برجسته را متهم به عدم همراهي با نهضت امام خميني (ره) ميكنند، خواست كه به جاي استناد به خاطرات و نقل قولها، اسناد معتبر را ملاك گفتار خود قرار دهند.
به گزارش رجانيوز ،سيدمحسن صالح مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه مجموعه 8 جلدي "جامعه مدرسين از آغاز تاكنون" را تدوين كرده است، در گفتگو با فارس در واكنش به ادعاهاي يك عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز مبني بر عدم حضور آيت الله مصباح يزدي در صحنه انقلاب، خاستگاه سخنان سيد علي اكبر محتشمي پور را فراموشي ناشي از گذشت زمان دانست.
صالح اظهار داشت: بر خلاف ادعاي محتشمي پور كه مي گويد "آيت الله مصباح يزدي از سال 43 و در اوج قيام مردمي عليه رژيم منحوس پهلوي هيچ نقشي در نهضت امام خميني (ره) نداشته و صرفا به درس و بحث هاي علمي پرداخته است"، بيانيههاي مدرسين حوزه علميه قم در طول سال هاي 42 تا 57 نشان مي دهد آيت الله مصباح يزدي بيش از برخي چهرههاي فعال سياسي پاي بيانيههاي اين تشكل را امضاء كرده است.
وي افزود: از مجموع 107 بيانيه جامعه مدرسين حوزه عمليه قم، 60 بيانيه به صورت جمعي صادر شده و فاقد امضاء است اما از ميان 40 بيانيه داراي امضاء، آيت الله مصباح يزدي 16 بيانيه را امضاء كرده است؛ در حالي كه آقاي هاشمي رفسنجاني 6 بيانيه، آقاي قدوسي 11 بيانيه و شهيد مفتح نيز 6 بيانيه را امضاء كرده اند و اين نشان مي دهد آيت الله مصباح يزدي بعد از آقاي خلخالي كه 20 بيانيه را امضاء كرده بود، نقشي پررنگ در زمينه صدور بيانيههاي انقلابي داشته اند.
مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم به تشريح جزئيات بيانيههايي كه از سوي اين جامعه صادر شده و به امضاء آيت الله محمد تقي مصباح يزدي رسيده، پرداخت و گفت: اولين بيانيه كه آيت الله مصباح يزدي امضاء كرد، مربوط به بازداشت امام خميني (ره) در سال 42 بود كه در هشتم مهر ماه صادر شد و ايشان در اسفند همان سال در خصوص زنداني شدن امام و آقاي قمي براي نخست وزير وقت تلگراف فرستاد.
صالح افزود: آيت الله مصباح يزدي در دي ماه سال 43 بيانيه مربوط به وظيفه وعاظ و سخنگويان مبني بر روشنگري در خصوص بازداشت امام و ياران ايشان را امضاء كرد؛ در بهمن همان سال نيز براي غلامعباس هويدا نخست وزير وقت نامه سرگشاده فرستاد و نسبت به اوضاع نابسامان كشور تذكر داد و در فروردين ماه سال 44 براي پيگيري نامه خود و وضعيت امام راحل (ره) بار ديگر در سال 44 براي نخست وزير نامه فرستاد.
وي افزود: آيت الله مصباح يزدي همچنين در مهر ماه سال 44 بعد از انتقال امام (ره) از تركيه به نجف بيانيه جامعه مدرسين را امضاء كرد و در 30 بهمن در نامه اي به هويدا از او در اين زمينه سئوال مي كند و در فرودين سال 45 در اعتراض به دستگيري جمعي از علما و مراجع ايران و عراق بيانيه جامعه مدرسين را امضاء كرده و در همين رابطه بلافاصله تلگرافي براي چند تن از روحانيون دستگير شده (آذري قمي، رباني شيرازي و منتظري) ارسال كرد.
"بعد از رحلت آيت الله حكيم كه بحث مرجعيت پس از ايشان مطرح شد، آيت الله مصباح يزدي در 14 خرداد 49 همراه با جمعي از مدرسين حوزه علميه قم تلگرافي منتشر مي كنند كه در آن از امام خميني (ره) به عنوان مرجع تقليد شيعه ياد مي كنند كه اين اقدام زمينه صدور اعلاميه در اعلام مرجعيت مرجعيت آن حضرت شد"
نويسنده مجموعه 8 جلدي "جامعه مدرسين از آغاز تاكنون" اظهار داشت: در سال 56 كه مبارزات مردمي عليه رژيم گذشته به اوج خود رسيد، آيت الله مصباح يزدي در 22 دي ماه بيانيه اي در اعتراض به فاجعه 19 دي (مصادف با 29 محرم 1398 هجري قمري) امضاء كرد و در 16 فروردين ماه سال 57 همراه با جمعي از مدرسين حوزه علميه قم، بيانيه اي در خصوص فجايع يزد صادر كردند و امضاء ايشان پاي بيانيه اين جامعه درباره مسائل سياسي روز كه 25 فروردين ماه سال مذكور صادر شد، مشاهده مي شود.
مدير سياسي جامعه مدرسين علمي قم يادآور شد: آيتالله مصباح يزدي در 18 آذر سال 57 تلگرافي را براي ژسكاردستن رئيس جمهور وقت فرانسه فرستاد و با اشاره به حضور امام خميني (ره) در آن كشور به وي تذكر داد كه ايشان نماينده ملتي 35 ميليون نفري است و بايد از ايشان بخوبي مراقبت شود كه اين نامه در تاريخ ثبت شده و عجيب است آقاي محتشمي پور كه خود را فردي مطلع از تاريخ و نزديك به معمار كبير انقلاب ميداند مدعي ميشود آيتالله مصباح يزدي حركتي در راستاي اهداف انقلاب اسلامي نداشته است.
صالح بر تاكيد بر اينكه بخش عمده مبارزات در سالهاي 42 تا 57 مربوط به صدور بيانيهها و حركتهاي افشاگرانه ميشود نقش آيتالله مصباح يزدي در اين زمينه را پر رنگ دانست و از كساني كه فعاليتهاي مبارزاتي اين روحاني صاحب نام را زير سئوال ميبرند پرسيد آيا كسي كه بيانيههاي متعددي را امضا كرده و براي مسوولان سياسي نامه مينويسد آيا ميتوان حضور وي در عرصه انقلاب را انكار كرد.
وي در عين حال به ذكر نمونههايي از فعاليتهاي مبارزاتي آيتالله مصباح يزدي در صحنه عمل و فراتر از امضاي بيانيهها و نامهنگاريها پرداخت و گفت: آيتالله مصباح يزدي در سالهاي 42 و 43 با همكاري آقايان مشكيني، ربّاني، هاشمي رفسنجاني، آذري قمي، اميني، قدوسي، حائري تهراني و رهبر معظم انقلاب و برادر ايشان آقاسيد محمد، جمعيت 11 نفره سري را تأسيس كرد كه مراجعه به اساسنامه آن نشانگر شجاعت و خردمندي مؤسسان اين گروه است.
صالح با تاكيد بر اينكه اساسنامه جمعيت 11 نفره سري بعدها به عنوان پيشنويس اساسنامه جامعه مدرسين حوزه علميه قم مورد استفاده قرار گرفت خاطرنشان كرد: در اين اساسنامه براي جمعيت بخشهاي مختلفي چون شوراي عالي مؤسسان و واحد اطلاعات و ارتباطات، دفتر بازرسي و دادگاه در نظر گرفته شد، اين مسئله را بيانگر درايت و هوشمندي و موقعيتشناسي آيتالله مصباح يزدي و همراهان وي دانست.
نويسنده مجموعه 8 جلدي «جامعه مدرسين از آغاز تاكنون» در پاسخ به ادعاي محتشمي پور مبني بر عدم حضور آيتالله مصباح يزدي در زندان و تحمل رنج تبعيد و سختيهاي ناشي از مبارزه با رژيم گذشته اظهار داشت: پس از آنكه اساسنامه جمعيت 11 نفره سري كه با دست خط آيتالله مصباح يزدي به رشته تحرير درآمده بود توسط ساواك لو رفت، ايشان 6 ماه از قم خارج شده و در نقاط مختلف كشور مخفيانه زندگي كردند و بعدها كه توسط ساواك دستگير شدند و در اسناد اين سازمان به عنوان فردي خطرناك دو جلسه مورد بازجويي قرار گرفتند به دليل آنكه دستگاه امنيتي رژيم منحوس پهلوي نتوانست به نتيجه برسد آزاد شدند.
صالح ادامه داد: آيتالله مصباح يزدي از سال 41 تا 49 نيز گروهي را تحت عنوان ولايت با همكاري آيتالله بهشتي پايهگذاري كردند كه افرادي همچون آقايان هاشمي رفسنجاني، قدوسي، آذري قمي، اميني، ربّاني، طاهري، محفوظي، مشكيني، مفتح، مكارم شيرازي و يزدي در آن فعاليت داشتند كه به گفته آيتالله مصباح يزدي جريان براي آن بوجود آمد كه حكومت اسلامي در ايران و ديگر كشورها ايجاد شود و معناي ولايت نيز حكومت بود.
وي ادامه داد: بعد از آنكه شهيد بهشتي به هامبورگ آلمان سفر كرد فعاليتهاي گروه ولايت با افت و خيز مواجه شد اما با سفارش آيتالله بهشتي مبني بر تداوم فعاليتهاي اين گروه در جلب نيروهاي جديد گروه ولايت به حيات خود ادامه داد و هزاران برگ فيش در زمينه حكومت اسلامي توسط اعضاي گروه تهيه شد اما دفتر اين گروه توسط ساواك اشغال و مجموعههاي تهيه شده معدوم گرديد.
مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم همچنين به انتشار نشريه بعثت و انتقام توسط آيتالله مصباح يزدي اشاره كرد و گفت: به تصريح بسياري چهرههاي شاخص از جمله آقايان دعايي و حجتي كرماني، اين نشريه نقش محوري در فعاليتهاي مبارزاتي نيروهاي انقلاب داشت و آقاي هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اينكه بعثت و انتقام بيشتر جنبه سياسي و افشاگرانه داشت انتشار نشريه مذكور را در آن مقطع محور مبارزات انقلابيون ميداند.
صالح در ادامه از اينكه محتشمي پور با استناد به خاطرهاي از مهدي كروبي دبيركل حزب اعتماد ملي كه مدعي است آيتالله مصباح يزدي از سال 52 تفكر حجتيه را تبليغ ميكرد و هرگونه قيام پيش از قيام منجي عالم بشريت را محكوم به شكست ميدانست ابراز تاسف كرد و چنين موضوعي را نادرست دانست.
وي همچنين طرح اين ادعا كه آيتالله مصباح يزدي در ايامي كه امام خميني (ره) ايام نيمه شعبان را عزا اعلام كرده و دستور عدم برگزاري جشن در سالهاي حكومت رژيم منحوس پهلوي را صادر كردند در مؤسسه در راه حق جشن نيمه شعبان را برپا و دفتر مؤسسه را چراغاني كرد تكذيب كرد و متذكر شد در آن ايام مؤسسه تحت مديريت آيتالله مصباح يزدي به دليل تعميرات تعطيل بود و تقريبا فعاليتهاي آن در حال تعليق قرار داشت.
مدير سياسي جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان به كساني كه سوابق و فعاليتهاي مبارزاتي آيتالله مصباح يزدي را انكار كرده و يا زير سوال ميبرند توصيه كرد كلام خود را مستند به اسناد غير قابل انكار كنند و به جاي مبنا قرار دادن اظهارات بيپايه و اساس و توجه به نقل و قولها اسناد معتبر و كتب تاريخي را ملاك گفتار خود قرار دهند.
سه شنبه 4 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]