تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820436259




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

20 جمادي‌الثاني؛ سالروز ميلاد فاطمه زهرا (س) و روز زن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: 20 جمادي‌الثاني؛ سالروز ميلاد فاطمه زهرا (س) و روز زن
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: چهارم تير 1387هجري شمسي 20 جمادي‌الثاني 1428هجري قمري مصادف است با سالروز ميلاد حضرت زهرا (س) در سال هشتم قبل از هجرت.
در چنين روزي - 20 جمادي الثاني سال هشتم قبل از هجرت: بنا بر اكثر روايات مشهور حضرت فاطمه زهرا(س) دخت گرامي رسول خدا(ص) و خديجه كبري قدم به عرصه حيات نهادند. حضرت محمد(ص) ايشان را فاطمه ناميدند و در اين باره فرمودند: «او را فاطمه ناميدم زيرا از آتش دوزخ بريده و جدا شده است.»

حضرت فاطمه(س) در دامان پر مهر پدر گرامي خود پرورش يافتند و زندگي صحيح و با عدالت را از آن بزرگوار و مادر گرامي خويش آموختند. اين بانوي نمونه اسلام در سرتاسر زندگي شريك غم هاي پدر بودند و خود نيز الگوي اخلاق حَسَنه به شمار مي رفتند. حضرت فاطمه (س) همسر نمونه براي امير مؤمنان علي(ع) نخستين امام مسلمانان و همچنين مادري فداكار و نمونه براي فرزندان خود محسوب مي شدند. افزون بر اين الگوي كامل از انسان متعالي براي مسلمانان به شمار مي آيند.

زهراي مرضيه (س) ادامه دهنده راه انبيا بودند و پيامبر گرامي اسلام هرگاه حضرت فاطمه را مي ديدند تسكين مي يافتند. از اين رو ايشان را "اُمِّ ابيها" يعني مادر پدر لقب دادند. فاطمه زهرا (س) بهترين كسي است كه خداي تعالي خلق كرده است.

براي گراميداشت ولادت مبارك و باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) سالروز ولادت ايشان را روز مادر و روز زن نامگذاري كرده اند.

در چنين روزي - 20 جمادي الثاني سال 319 هجري قمري: "محمّد بن عَبدُالصّمد بغدادي" محدّث معروف درگذشت. او همچون نياكانش در راه فراگيري علوم مختلف به ويژه علم حديث كوشش بسيار كرد. بغدادي مجموعه اي از احاديث معتبر را جمع‌آوري كرد كه هر يك با چند واسطه از حضرت محمد(ص) و حضرت علي (ع) نقل شده بود.

بغدادي حتي وقايع روز حُد يبيّه و سخنان حضرت رسول اكرم (ص) را در مورد ولايت حضرت علي(ع) با پنج واسطه از زبان جابِربن عَبدُالله نقل كرده است. مجموعه احاديث بغدادي از كتب معتبر در علم حديث است.

در چنين روزي - 20 جمادي‌الثاني سال 1320 هجري قمري: امام خميني(ره) بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران در خمين ولادت يافتند. امام (ره) پس از رحلت پدر تحت سرپرستي و مراقبت مادر خويش قرار گرفتند. اين يگانه عصر تحصيل علوم را از كودكي و از مكتبخانه آغاز كردند.

پس از آموختن قرآن مجيد و ختم آن در هفت سالگي تحصيل ادبيات، دروس عربي و مقدمات را به پايان رساندند و همزمان با حضور در جلسات درس آيت‌الله العظمي حائري خود فقه، اصول، عرفان و فلسفه تدريس مي‌كردند. حضرت امام خميني (ره) در 25سالگي به درجه اجتهاد رسيدند و پس از آن در كنار تدريس به تأليف مشغول شدند.

ابعاد گوناگون شخصيت علمي امام (ره) در زمينه‌هاي فقه، كلام، فلسفه، تفسير، حديث، عرفان، شعر و جنبه‌هاي مختلف فردي و اجتماعي ايشان نهفته است. 70 سال تحقيق، تدريس و تربيت علماي بسيار، بسط انديشه ناب اسلامي در همه زمينه‌ها، تأليف بيش از 100جلد كتاب در زمينه علوم مختلف اسلامي و سرانجام نيم قرن مبارزه با طاغوت و انديشه‌هاي انحرافي و ايجاد تحول بنيادي در ايران در قالب انقلاب اسلامي و گسترش اسلام ناب محمدي حاصل عمر پربار اين شخصيت عظيم و يگانه تاريخ معاصر است. از آثار ارزشمند امام راحل كشفُ الاسرار، مِصباحُ الهِدايه، شرح دعاي سحر و ديوان اشعار را مي‌توان نام برد.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن