تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816361393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير نيرو: ميزان بارشها نسبت به خشك‌ترين سال ‪ ۱۰‬درصد كاهش داشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: معاون وزير نيرو: ميزان بارشها نسبت به خشك‌ترين سال ‪ ۱۰‬درصد كاهش داشت
دكتر رسول زرگر روز دوشنبه در جمع خبرنگاران ضمن اظهار اين مطلب با اشاره به اينكه ميانگين بارش در كل گستره كشور در اين مدت ‪ ۱۲۷‬ميلي متر بوده است ، تصريح كرد، در اين مدت ‪۲۰۰‬ميليارد مترمكعب كاهش بارش را در كشور شاهد بوديم.

وي بااشاره به اينكه ميزان بارش‌هاي جوي در همين مدت نسبت به سال‌هاي ‪ ۱۳۷۹‬و ‪ ۱۳۸۰‬كه خشك‌ترين سال‌هاي ‪ ۴۰‬سال گذشته بود ، ‪۳۰‬ميليارد مترمكعب كمتر بود ، تاكيد كرد، در ‪ ۹‬ماهه نخست سال آبي جاري نسبت به خشك‌ترين سال نيز ‪ ۱۰‬درصد كاهش ريزش‌هاي جوي را شاهد بوديم .

زرگر ميزان ذخيره آب پشت سدهاي كشور را ‪ ۱۳‬ميليارد مترمكعب اعلام كرد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كه ‪ ۲۳/۹‬ميليارد مترمكعب بود، ‪ ۴۶‬درصد كاهش دارد.

معاون وزارت نيرو با اشاره به اينكه در ‪ ۹‬ماهه مورد بررسي ‪ ۳۰‬ميليارد مترمكعب اب به پشت سدها وارد و ‪ ۳۵‬ميلياردمترمكعب آب از سدها خارج شده است ، افزود: مابه التفاوت اين رقم از ذخيره سدها استفاده شده است.

وي بااشاره به اينكه حدود ‪ ۲۰‬درصد كاهش بارش‌ها را در سال آبي جاري پيش بيني كرده بوديم ، گفت : ماه‌هاي اسفند ‪ ،۸۶‬فروردين، ارديبهشت و خرداد سال جاري خشك‌ترين ماه‌هايي بودند كه آمار آن در دسترس مي‌باشد. از نيمه دوم اسفند‪ ۱۳۸۶‬دولت و دستگاه‌هاي ذيربط شرايط خشكسالي را پيش بيني كرده بودند .

معاون وزير نيرو ضمن بيان اينكه خشكسالي فقط در ايران رخ نداده ، بلكه در كشورهاي عراق، تركيه و افغانستان و حتي برخي شهرهاي اروپايي نيز اين امر اتفاق افتاده است ، در خصوص وضعيت سدها در كشور گفت: ‪ ۵۲۰‬سد در كشور داريم كه ‪ ۳۲۰‬سد بلند و بزرگ هستند.از اين تعداد پنج سد در استان خوزستان واقع است كه توليد اصلي انرژي برق - آبي را در كشور بعهده دارند.

توليد برق از اين سدها در شش ماهه نخست ‪ ۱۳۸۶‬نسبت به مدت مشابه در سال ‪ ۱۳۸۵‬به ميزان ‪ ۴/۸‬درصد كمتر بود. اما در شش ماهه اول سال ‪ ۱۳۸۶‬به ميزان ‪ ۱۰۶۱‬گيگاوات ساعت انرژي از اين سدها توليد شد ،در حاليكه در مدت مشابه سال قبل از آن اين رقم ‪ ۱۱۵۶‬گيگاوات ساعت بود.

به گفته زرگر، در ماه‌هاي آذر و دي ‪ ۱۳۸۶‬انرژي كمتري توليد شد و در بهمن ماه پارسال به دليل بروز شرايط سرد و محدوديت عرضه گاز ‪ ۲‬درصد افزايش توليد ثبت شد.

وي در خصوص اقدام‌هاي انجام شده در وزارت نيرو براي مبارزه با خشكسالي گفت: از اسفند ماه سال گذشته كه خشكسالي در كشور قطعي شد ، در يكايك استان‌هاي كشور حضور يافتيم و منابع و مصارف را بررسي كرديم.

زرگر سپس تاكيد كرد، با اعمال مديريت بر مساله كم آبي موفق شديم كه آب كم را در مكان‌هاي مختلف توزيع كنيم و اگر اين مديريت اعمال نمي‌شد چه در بخش شرب و چه در بخش كشاورزي با مشكلاتي بيش از آنچه پيش بيني شده بود، مواجه مي‌شديم. اعمال مديريت بر منابع محدود آب كشور خسارت را به حداقل ممكن رساند.

وي تعداد شهرها و روستاهاي متاثر از خشكسالي را ‪ ۱۵۰‬شهر و حدود ‪۷۹۰۰‬ روستا اعلام كرد و افزود: تا امروز ‪۶۰‬درصد مشكلات اين شهرها و روستاها برطرف شده است و به وضعيت پايدار رسيدند. اين مشكلات با اقدام‌هايي چون حفر چاه‌هاي جديد، لايروبي قنوات و چاه‌ها ، احداث خطوط انتقال جديد ، اجاره و خريد چاه‌هاي جديد برطرف شده است.

معاون وزير نيرو با اشاره به اينكه در شهرهاي بزرگ و متوسط وضعيت اب بحراني نيست و شهرهاي كوچك با مشكل اب مواجه هستند، از تخصيص ‪۷۰۰‬ميليارد ريال از يك هزار ميليارد ريال اعتبار در خواستي خبر داد و افزود: برخي از شهرهاي كشور مانند زابل چه خشكسالي باشد و چه نباشد ، با تنش آبي مواجه هستند .

زرگر در خصوص برخورد با مشتركان پرمصرف اب در تهران گفت: پيش از اين اعلام شده بود كه كساني كه بيش از دو برابر الگوي مصرف در هر شهر آب مصرف كنند، در مرحله اول تذكر كتبي و در مرحله بعد با قطع آب مواجه خواهند شد.

در تهران تاكنون به ‪ ۵۶‬هزار مشترك خانگي تذكر كتبي داديم و انشعاب آب ‪ ۱۳۶۰‬مشترك نيز قطع شده است .

وي با بيان اينكه اعلام كرده بوديم كه در شهرهاي بزرگ اگر مردم ‪ ۱۰‬درصد صرفه جويي كنند ،مي توانيم شرايط را با كمترين خسارت آب شرب پشت سربگذاريم ، افزود: مردم فروردين ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال قبل ‪۴‬ /‪ ۸‬درصد افزايش مصرف، در ارديبهشت ماه ‪۶/۲‬درصد افزايش مصرف و در خرداد ماه امسال سه درصد افزايش مصرف داشتند.

وي ضمن تشكر از مردم براي صرفه جويي در مصرف آب ، ابراز اميدواري كرد كه افزايش مصرف آب با همكاري مردم به حداقل نسبت به سال قبل برسد.

به گفته زرگر، اگر مصرف شهرها متناسب با سال گذشته باشد ،مي توان شرايط را با كمترين خسارت پيش برد.

معاون وزير نيرو گفت: در بخش كشاورزي حدود چهار ميليون هكتار زمين زراعي ديم داريم كه با بروز خشكسالي حدود ‪ ۸۰‬درصد آن از بين رفت. از ‪ ۴/۶‬ميليون هكتار زمين زراعي كه از آب چاه‌ها استفاده مي‌كنند، ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬درصد با تنش ابي مواجه شدند. همچنين از حدود چهار ميليون هكتار زمين زراعي آبي كه از آب سدها استفاده مي‌كنند ، ‪ ۳۵‬تا ‪ ۴۰‬درصد با تنش آبي مواجه شدند.

وي در خصوص فعاليت احداث سد در دولت نهم گفت: در ‪ ۲۰‬سال گذشته در كشور نهضت سدسازي وجودداشته است و همچنان ادامه دارد. همواره براي دولت ها تامين منابع آب شرب در اولويت بوده و به عنوان يك نياز ملي محقق شده است.

زرگر گفت: از شهريور ‪ ۱۳۸۴‬تاكنون ‪ ۲۵‬سد افتتاح شده است و در مدت ‪ ۱۰‬تا ‪۱۵‬ سال گذشته ‪ ۸۰‬تا ‪ ۹۰‬سد در كشور در حال ساخت بوده است.

وي بودجه امسال در بخش آب را ‪ ۴۰‬هزار ميليارد ريال اعلام و تصريح كرد، بودجه معاونت آب وزارت نيرو در سال جاري نسبت به سال گذشته ‪ ۲۰‬درصد افزايش دارد. بودجه سال ‪ ۱۳۸۶‬نسبت به سال قبل از آن ‪ ۱۵‬درصد رشد داشت.

اين مقام مسئول با اشاره به اينكه دولت چندين بار سعي كرده است كه منابع اعتباري اب را چند برابر افزايش دهد، تصريح كرد، دولت نهم مانند دولت‌هاي قبل نگاه ويژه‌اي به بخش آب دارد.

وي از افتتاح ‪ ۳۰‬طرح بزرگ آبي كشور در سال جاري به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خبر داد و افزود: علاوه بر اينها طرح‌هاي ديگري نيز افتتاح خواهد شد، اما به مناسبت سي امين سالگرد پيروزي انقلاب ‪ ۳۰‬طرح بزرگ را عنوان كرديم. اين ‪ ۳۰‬طرح بزرگ شامل ‪۱۰‬سد بزرگ، سه طرح شبكه ابياري و زهكشي ، ‪۱۰‬طرح بزرگ جمع آوري و تصفيه فاضلاب و هفت طرح بزرگ ابرساني مي باشند.

زرگر ‪ ۲۰‬هزار ميليارد ريال بدهي بخش آب به پيمانكاران را به دليل دو برابر كاركرد اين مجموعه عنوان كرد و به غيرت و همت پيمانكاران براي اتمام كارها با وجود طلب ، افرين گفت.

وي بااشاره به اينكه اگر سيلاب ماه‌هاي اسفند ‪۱۳۸۶‬و فروردين سال جاري را براي سدهاي برق آبي داشتيم مشكلي در توليد برق ابي وجود نداشت، تصريح كرد ، نيروگاه‌هاي برق ابي شامل مسجد سليمان ، عباسپور و كارون ‪ ۳‬جديد هستند و هنوز به مرحله تعميرات اساسي نرسيده اند. فقط نيروگاه دز و بخش قديمي نيروگاه شهيد عباسپور نياز به تعميرات سالانه دارند و اين امر از ابتداي سال پيش بيني مي‌شود و هزينه آن از محل فروش برق تامين مي‌شود.

وي در خصوص باروري ابرها با اشاره به اينكه فناوري اين كار در كشور بومي شده است ، گفت: زمان باروري ابرها اواخر آذر و اوايل دي تا اخر ارديبهشت ماه است و اين امر متكي بر ميزان ابرهاي ورودي كشور است و اگر ميزان ابرناكي از يك حد پايين تر بيايد، اين كار عملي نيست. باروري ابرها به قوت سال گذشته نبوده ، اما با ظرفيت كامل كار شده است.

وي بااشاره به اينكه نتيجه بخشي از عمليات باروري بارش‌هاي اخير در استان هاي گيلان و مازندران بوده است ، ابراز اميدواري كرد كه نتيجه نهايي آن پس از پايان سال آبي بروز كند.

در حدود ‪ ۶۰‬كشور دنيا از اين فناوري كه به تعديل آب و هوا شهرت دارد، استفاده مي‌شود.

زرگر حجم منابع زيرزميني آب كشور را ‪ ۵۰۰‬ميليارد مترمكعب اعلام كرد و در خصوص برداشت آب از دشت‌ها گفت: از ‪ ۶۰۹‬دشت و منطقه مطالعاتي كشور ‪ ۲۲۲‬دشت ممنوعه هستند. حدود شش ميليارد مترمكعب مازاد برداشت آب از دشت‌ها داريم و ‪ ۱/۵‬ميليارد مترمكعب آن در سه سال گذشته با بستن چاه‌هاي غيرمجاز وخريدن چاه‌هاي جديد، جبران شده است .

به گفته وي ، از حدود ‪ ۳۰‬هزار رشته قنات فعال در كشور هشت ميليارد مترمكعب آب براي مصارف شرب و كشاورزي توليد مي‌شود.

معاون وزير نيرو در امور آب همچنين از اجراي طرح مشترك ايران و ارمنستان براي استفاده از منابع آبي رود ارس و توليد ‪ ۱۳۰‬مگاوات برق در خاك هر كشور با صرف ‪ ۵۲۰‬ميليون يورو خبر داد و افزود: قرار شده است ايران طرح را در كشور خودش اجراكند و در صورت تامين اعتبار از سوي ارمنستان اجراي كار در آن كشور را نيز بعهده خواهد گرفت.

وي با ابرازاميدواري نسبت به اينكه فعاليت اجرايي اين طرح اوايل سال ‪۲۰۰۹‬ ميلادي آغاز شود ، گفت: ايران قرار است ‪ ۱۳۰‬مگاوات برق توليدي در ارمنستان را بازخريد كند.

به گفته زرگر، در دوازدهم ارديبهشت ماه امسال بعد از پيگيري چند ساله كلنگ بندانحرافي شيرتپه به زمين زده شد. اعتبار اين طرح ‪ ۱۰‬ميليون دلار و ا جراي آن ‪ ۱۸‬ماه توسط دو كشور ايران و تركمنستان پيش بيني شده است .

اجراي اين طرح براي ايران از جهت آنكه برداشت مستمر و پايدار آب از سد دوستي را فراهم مي‌كند ، اهميت دارد. زيرا تا اين بند ساخته نشود، نمي توانيم سهم خود را ار منابع آب اين سد برداشت كنيم.

وي در خصوص مشاركت بخش خصوصي در احداث سد گفت: براي احداث پنج سد از طريق تامين مالي ( فاينانس) اعلام آمادگي كرديم و براي ‪ ۸۰۰‬ميليون دلار پيش بيني شده در لايحه بودجه مناقصه برگزار شد. برندگان مناقصه به بانك مركزي معرفي شدند كه قرارداد بانكي را منعقد كنند. كار يكي از آنها پيشرفت خوبي دارد و چهار تاي ديگر به دليل برخي مشكلات پيشرفت ندارد.

زرگر در خصوص اجراي طرح تفكيك اب شرب و بهداشتي گفت: تا يك سال گذشته مطالعات علمي در اين خصوص صورت نگرفته بود، اما از شش ماه پيش درخصوص ‪۱۰‬ شهر بزرگ مطالعه در حال انجام است و نتايج اين مطالعات مشخص خواهد كرد كه به اين كار ورود كنيم و يا نكنيم.

وي همچنين از تشويق به سرمايه‌گذاري در توليد آب معدني بطري خبر داد و افزود: تاكنون ‪ ۸۰‬مجوز احداث كارخانه آب معدني صادر شده و به تازگي مجوز احداث دو شهرك توليد آب معدني در استان‌هاي چهارمحال و بختياري و مازندران داده شده است. هركدام از اين شهرك‌ها ظرفيت ‪ ۲۰‬تا ‪ ۵۰‬واحد توليد آب معدني خواهند داشت.

معاون وزير نيرو در خصوص اجراي اصل ‪ ۴۴‬قانون اساسي ( خصوصي‌سازي ) در بخش
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن