تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820883447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آب 1360 مشترك تهراني قطع شد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آب 1360 مشترك تهراني قطع شد
معاون وزير نيرو از قطعي آب 1360 مشترك تهراني براساس عدم رعايت الگوي مصرف خبرداد و گفت: به 56 هزار مشترك تذكر كتبي مبني بر قطعي آب ارسال شده است.

به گزارش مهر، رسول زرگر امروز در يك نشست خبري، حجم كل بارش‌ها در 9 ماهه ابتداي سال آبي جاري را معادل 210 ميليارد مترمكعب ذكر كرد و گفت: اين ميزان بارش از ابتداي مهر سال 86 تا پايان خرداد 87 معادل 127 ميلي متر در كل گستره كشور اس كه نسبت به دوره مشابه بلندمدت 39 ساله 47 درصد و نسبت به دوره مشابه سال قبل 52 درصد كاهش داشته است.

قطعي آب 1360 مشترك
وي اظهار داشت: طبق وعده وزارت نيرو، با آن دسته از مشتركاني كه دو برابر الگو، آب مصرف كرده‌اند برخوردهايي صورت گرفته كه در مرحله اول شامل جريمه و تذكر و در مرحله بعد قطعي آب است؛ اين درحالي است كه در تهران به 56 هزار مشترك تذكر كتبي ارسال شده و آب 1360 مشترك نيز قطع شده است؛ البته تعهداتي از آنها اخذ و آب وصل شده است.

به گفته معاون وزير نيرو، ميزان الگوي مصرف در شهرهاي عادي غيرفصل تابستان 18 تا 23 مترمكعب و در غيرتابستان اين رقم متفاوت است. اين درحالي است كه وزارت نيرو اعلام كرده كه در شهرهاي بزرگ اگر مردم 10 درصد صرفه جويي آب داشته باشند شرايط با كمترين خسارت سپري مي‌شود.

وي افزود: بر اين اساس، در فروردين ماه امسال نسبت به فروردين ماه سال گذشته 4/8 درصد افزايش مصرف آب را شاهد بوده ايم كه اين رقم در ارديبهشت ماه به 2/6 درصد كاهش يافت و در نهايت در خردادماه به 3 درصد رسيد كه بايد از مردم به خاطر همكاري با وزارت نيرو تشكر كرد.

وضعيت بارشها و خشكسالي
معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا افزود: در نه ماهه مذكور شاهد 200 مترميليارد مترمكعب كاهش بارش در كشور بوده ايم كه اين ميزان در مقايسه با سال 80-79 كه خشكترين سال در دوره 40 سال گذشته به شمار مي‌آيد، 30 ميليارد مترمكعب كاهش داشته است.
وي در خصوص وضعيت مخازن آب پشت سدها تصريح كرد: ميزان ذخيره حجم آب پشت سدها تا روز گذشته 13 ميليارد مترمكعب بوده كه نسبت به روز مشابه سال قبل كه 9/23 ميليارد مترمكعب بوده حدود 46 درصد كاهش داشته است.

به گفته زرگر، ظرف نه ماه اخير 30 ميليارد مترمكعب آب پشت سدها آمده؛ اما در مقابل 35 ميليارد مترمكعب آب از سدها خارج شده است؛ بنابراين اگر كساني ادعا دارند كه برخي از سدها نبايد ساخته مي‌شد بايد وضعيت اضافه برداشت را از آب ذخيره شده پشت سدها طي سنوات گذشته مشاهده و سپس قضاوت كنند.

وي در پاسخ به برخي ادعاهاي صورت گرفته نسبت به خشكسالي و پيش بيني‌هاي هواشناسي و دقت وزارت نيرو به اين موضوع افزود: در آبانماه گذشته هواشناسي و وزارت نيرو پيش بيني كرده بودند كه شرايط كشور زيرنرمال با 20 درصد كاهش باشد، اين وضعيت براي 5 ماه درست از آب درآمد اما آنچه كه باعث فاصله ميان پيش بيني‌ها و عمل شد به وضعيت بارشها در فاصله زماني اول اسفندماه تا آخر خرداد برمي گردد كه خشك ترين ماه‌هاي سال طي سالهاي خشكسالي بوده‌اند.

زرگر ادامه داد: وزارت نيرو از نيمه دوم اسفندماه شرايط خشكسالي را اعلام كرد و اولين جلسه خشكسالي نيز در آخرين روز سال 86 در اصفهان برگزار شد. بر اين اساس از اسفندماه سال گذشته دولت و دستگاه‌هاي ذيربط شرايط خشكسالي را احصاء و براي آن برنامه ريزي كردند.

اين مقام مسئول در وزارت نيرو موضوع خشكسالي را تنها مختص ايران ندانست و گفت: كشورهاي همسايه نظير عراق، افغانستان و تركمنستان، شمال آفريقا، جنوب اروپا نيز از اين پديده متاثر شده‌اند و حتي در بارسلون نيز آب با كشتي‌هاي آب بر به دست مردم مي‌رسد.

سدهاي برق آبي
به گفته زرگر، 520 سد در كشور وجود دارد كه 320 سد براساس استانداردهاي جهاني جزء سدهاي بزرگ به شمار مي‌آيند، 5 سد نيز در استان خوزستان توليد اصلي برق توسط نيروگاه‌هاي برقابي را انجام مي‌دهند. براساس مقايسه توليد 6 ماهه اين سدها در سال 85 با توليد 6 ماهه سال 86 مشاهده ميشود كه در 6 ماهه سال گذشته هزار و 61 گيگاوات ساعت توليد انرژي صورت گرفته در حاليكه در مدت مشابه سال 85 اين ميزان به هزار و 156 گيگاوات ساعت رسيده است؛ به اين معناكه توليد در سال 86 به ميزان 8/4 درصد كمتر از توليد در سال 85 بوده است.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا تصريح كرد: سدهاي برقابي سدهايي هستند كه با سيلاب پر مي‌شوند و برعكس سدهاي برفابي كه پس از آب شدن برف مي‌توان آب مورد نظر را به دست آورد؛ اما متاسفانه سيلابي اواخر اسفند و فروردين ماه صورت نداد.

وي با اشاره به برخي انتقادهاي صورت گرفته به وزارت نيرو مبني بر رهاسازي آب پشت سدها گفت: در اهواز و رودخانه كارون چه بخواهيم و چه نخواهيم بايد 250 مترمكعب بر ثانيه آب را رها كنيم، اين آب رها شده و براي شرب اهواز، آبادان و خرمشهر و نيز حفظ محيط زيست مورد استفاده قرار گرفته است. اگر ميزان كمتري از حد استاندارد، آب روان شود سختي آب بالا مي‌رود بنابراين اين امر ربطي به توليد برقابي‌ها ندارد بلكه بحثهاي فني است.

اقدامات خشكسالي
زرگر گفت: با محرز شدن خشكسالي در اسفندماه 86 منابع و مصارف در كليه استانها بررسي و اولويت اول با شرب، صنعت و محيط زيست و اولويت دوم باغداري، اولويت سوم نيز كشت و زرع سالانه قرار گرفت. توزيع آب در بخش كشاورزي نيز با هماهنگي وزارت جهادكشاورزي و استانداري‌ها انجام شد؛ اين درحالي است كه مي‌توان با اطمينان گفت كه مديريت آب كشور، كم آبي را مديريت كرد.

وي خاطرنشان كرد: در مرحله اول پيش‌بيني وزارت نيرو اين بود كه 120 شهر و 6500 روستا از خشكسالي متاثر شوند ولي در مرحله بعد مشخص شد كه 150شهر و 7500 روستا از اين پديده متاثر مي‌شوند. اما خوشبختانه با مديريت صحيح تا به امروز مشكل حدود 60 درصد شهرها و روستاها برطرف شده و مشكل بقيه نيز به زودي حل مي‌شود.

زرگر گفت: از سوي دولت 700 ميليارد ريال براي اين اقدامات اختصاص يافته كه البته درخواست وزارت نيرو 1000 ميليارد ريال بود كه در حال حاضر منتظر تصويب لايحه جديد در مجلس هستيم تا 350 ميليارد تومان ديگر نيز براي بخش آب پيش بيني شود.

وي تاكيد كرد: تعدادي شهر در تنش آبي هستند كه در بودجه نيز مشخص شده‌اند كه چه خشكسالي رخ دهد، چه ندهد، بايد براي آنها برنامه ريزي شود. يكي از اين شهرها زابل است كه البته وضعيت چاه نيمه‌ها در آن بسيار مطلوب است، ولي خطوط انتقال فرسودگي دارد كه قرار است ظرف دو سال آتي مشكل آن حل شود كه البته تمهيداتي نيز در بودجه ديده شده است.

زرگر گفت: در حال حاضر در 5 هزار روستا با تانكر آب‌رساني صورت مي‌گيرد كه البته بخشي از آنها به دليل خشكسالي تابع اين شرايط شده‌اند ولي برخي نيز منبع آبي براي تامين آب مورد نياز خود ندارند.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن