تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815679757




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزيرنيرو: در3ماه گذشته آب 1360مشترك پرمصرف را قطع كرديم اين‌ گفته كه برخي از سدهاي برق‌آبي را به دليل ترس از سيلاب تخليه كرديم، درست نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: معاون وزيرنيرو: در3ماه گذشته آب 1360مشترك پرمصرف را قطع كرديم اين‌ گفته كه برخي از سدهاي برق‌آبي را به دليل ترس از سيلاب تخليه كرديم، درست نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

در سه ماه گذشته به 56 هزار مشترك پرمصرف تهراني كه مصرف‌ آب‌شان بيش از 2 برابر الگوي مصرف بود، تذكر كتبي داده شده و آب حدود 1360 مشترك را نيز قطع كرديم كه پس از گرفتن تعهد از آن‌ها مبني بر كاهش مصرف دوباره وصل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رسول زرگر - معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا - با بيان مطلب فوق افزود: از ابتداي سال اعلام شد كساني كه بيش از دو برابر الگوي مصرف هر شهر آب مصرف كنند، در مرحله اول به آنها تذكر داده شده و جريمه مي‌شوند و در مرحله دوم نيز آب‌شان قطع خواهد شد.

وي با بيان اين كه اگر در شهرهاي بزرگ مردم 10 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي كنند، در واقع شرايط كم آبي فعلي را با كمترين خسارات و هزينه پشت سر خواهيم گذاشت، تصريح كرد: مصرف آب در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.4 درصد و در ارديبشهت نسبت به مدت مشابه پارسال 6.2 درصد و در خرداد نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 درصد افزايش داشته است كه روند نزولي افزايش مصرف آب نشان دهنده آن است كه مردم به هشدارها توجه كرده و بايد از آنها تشكر كرد.

او حجم بارش‌هاي 9 ماهه از مهر 1386 تا پايان خرداد 1387 را معادل 210 ميليارد متر مكعب اعلام كرد و گفت: ميزان بارش 127ميلي‌متر در كل گستره كشور است.

وي ادامه داد: در مقايسه با دوره مشابه بلند مدت 39 ساله شاهد 47 درصد كاهش و نسبت به سال قبل به عنوان سالي پر باران شاهد 52درصد كاهش بارش بوده‌ايم. در اين 9 ماه نيز 200 ميليارد متر مكعب كاهش بارش داشتيم كه در مقايسه با سال‌هاي 1379 ـ 1380 به عنوان خشك‌ترين سال 40 سال اخير 30 ميليارد متر مكعب معادل 10 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

معاون وزير نيرو خاطر نشان كرد: در حال حاضر 13 ميليارد متر مكعب آب در پشت سدها ذخيره شده كه نسبت به روز مشابه در سال قبل 46 درصد كاهش داشته است. ظرف 9 ماه اخير نيز 30 ميليارد متر مكعب آب وارد سدها شده و 35 ميليارد متر مكعب خارج شده كه خروجي آن 5 ميليارد متر مكعب بيشتر از ورودي بوده است. اين مساله بيانگر اهميت سدهاي كشور در ذخيره‌سازي آب بوده و سخن كساني كه مطرح مي‌كنند اين همه سد چه فايده‌اي دارد، درست نيست.

زرگر گفت: به طور معمول پيش‌بيني‌هاي دو سه روز هواشناسي 97 درصد تحقق پيدا مي‌كند كه اگر اين پيش‌بيني‌ها هفتگي باشد، درصد تحقق آن كمتر شده و در صورت فصلي بودن به 50 تا 60 درصد مي‌رسد. در حال حاضر در دنيا پيش‌بيني‌هاي قابل قبول حداكثر 12 هفته است كه حدود 80 درصد تحقق پيدا مي‌كند.

وي اضافه كرد: آبان‌ماه سال گذشته ما و سازمان هواشناسي پيش‌بيني كرديم كه سال آتي پيش رو حدود 20 درصد كاهش بارش خواهيم داشت كه تا بهمن ماه اين پيش‌بيني تحقق يافته بود.

او تصريح كرد: ماه‌هاي اسفند، فروردين، ارديبهشت و خرداد خشك‌ترين ماه‌هايي بودند كه در چندين سال گذشته سابقه داشته است. از نيمه دوم اسفند نيز شرايط خشكسالي را اعلام كرده و اولين جلسه استاني را در اصفهان برگزار كرديم.

معاون وزير نيرو خشكسالي را فقط مختص ايران ندانست و گفت: عراق 70 درصد و افغانستان 50 درصد كاهش بارش داشته‌اند. ترك‌ها نيز دومين سال خشكسالي را پشت سر گذاشته و در شهري مثل بارسلون اسپانيا روزها با كانتينرهاي آب‌بر، آب مصرفي را تامين مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: 530 سد در كشور وجود دارد كه 320 سد بر اساس استانداردهاي بين‌المللي جزو سدهاي بلند محسوب شده و 5 سد كه عمدتا در خوزستان قرار دارند، توليد اصلي انرژي برق‌آبي را انجام مي‌دهند.

او ادامه داد: در شش ماه سال گذشته، هزار و 61 گيگابايت ساعت انرژي برق توليد شده، در حالي‌كه در شش ماه نخست سال 1375 اين مقدار معادل هزار و 156 گيگا بايت بود.

وي تصريح كرد: توليد انرژي برق‌آبي در شش ماه سال گذشته نيز 4.8 درصد كمتر از شش ماه 1385 بوده و تنها در بهمن ماه توليد انرژي 3 درصد بيشتر از دوره مشابه سال قبل از آن بود.

زرگر در ادامه گفت: اين مساله كه به دليل ترس از سيلاب برخي از سدهاي برق‌آبي را تخليه كرده‌ايم، به هيچ وجه درست نبوده و اصلا سيلابي وجود نداشت. سدهاي برق‌آبي عمدتاً با سيلاب‌هاي اواخر اسفند و اوايل فروردين پر مي‌شود و در اين ماه‌ها با خشكسالي مفرط روبه‌رو بوديم.

وي تصريح كرد: در رودخانه كارون مجبوريم كه 250 متر مكعب بر ثانيه آب رها كنيم كه ابتدا به مصرف شرب اهواز، آبادان و خرمشهر رسيده و براي حفظ محيط زيست رودخانه لازم است. در حال حاضر نيز كه توليد برق‌آبي نداريم، همين ميزان آب رها مي‌شود و اين مساله كه براي توليد برق، آب بيشتري از سدها رها شده، درست نيست.

به گزارش ايسنا، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: از اسفند گذشته با محرز شدن خشكسالي در استان‌هاي مختلف حضور يافته و اولويت‌هاي مصرف در حوزه شرب، صنعت و محيط زيست و سپس باغداري و در آخر كشت و زرع را تعيين كرديم. البته مديريت آب كشور نيز مساله كم آبي را مديريت كرده و آب موجود به درستي در حوزه‌هاي مختلف توزيع شد كه در صورت عدم اين كار هم در بخش شرب با مشكلات جدي روبه رو مي‌شديم و هم خسارات بخش كشاورزي بيش از حال حاضر بود.

وي خاطرنشان كرد: ابتدا پيش‌بيني مي‌شد كه 120 شهر و حدود 6 هزار روستا از خشكسالي متاثر شوند كه اين تعداد به 150 شهر و 7 هزار و 100 روستا رسيد و بيشتر از پيش‌بيني بود. تا به امروز مشكلات 60 درصد اين شهرها و روستاها حل شده و مسايل مابقي نيز در يك ماه آينده حل خواهد شد. ضمن آن‌كه دولت 70 ميليارد تومان براي اين كار اختصاص داده است.

او درباره وضعيت آب شهرها تصريح كرد: هيچ يك از شهرهاي بزرگ و متوسط كشور از نظر آب وضعيت بحراني نداشته و تنها شهرهاي كوچك با مشكل آب روبه‌رو هستند.

به گفته وي وزارت نيرو با حفر چاه‌هاي جديد، لايروبي قنات و چاه‌ها، ايجاد خطوط انتقال جديد و اجاره و خريد چاه با مساله كم آبي مقابله كرده است.

او در ادامه گفت: تعدادي شهر وجود دارد كه هر ساله داراي تنش آبي هستند. به عنوان مثال شهر زابل با وجود نياز به 700 ليتر در ثانيه آب، حدود 450 تا 500 ليتر آب وارد آن مي‌شود. اين شهر از منابع آبي مشكلي نداشته و مشكل آن در خطوط انتقال و فرسودگي آنهاست كه پيش‌بيني شده ظرف دو سال آينده حل شود؛ بنابراين اين كه بدون توجه به اقدامات انجام شده در بسياري از شهرها بنا به دليل بروز كم آبي در اين شهرها بخواهيم اقدامات انجام شده را زير سوال ببريم، درست نيست.

به گفته زرگر در حال حاضر نزديك به 5 هزار روستا با آب آبرساني مي‌شوند كه بخشي مربوط به خشكسالي و بخشي مربوط به روستاهاي فاقد منابع آبي است.

معاون وزير نيرو گفت: در بخش كشاورزي 4.6 ميليون هكتار زمين آبي با استفاده از آب چاه وجود دارد كه بين 10 تا 15 درصد تحت تاثير خشكسالي قرار گرفته‌اند. حدود 4 ميليون هكتار زمين‌هاي آبي نيز كه با استفاده از سدها آبياري مي‌شوند، 30 تا 40 درصد با تنش آبي مواجه شده‌اند.

وي با بيان اين كه در دولت نهم 25 سد افتتاح شد، افزود: در 20 سال گذشته همواره حدود 80 تا 90 سد در حال ساخت بوده است.

به گفته زرگر، سد سازي از دولت سازندگي آغاز شد و در سه دولت گذشته اولويت دولت‌ها تامين منابع آبي بوده و بخش آب اولويت اول را در اختصاص اعتبارات مالي كشور داشته است.

او خاطرنشان كرد: بودجه بخش آب در سال جاري نزديك به 4 هزار ميليارد تومان است كه نسبت به سال گذشته 20 درصد و در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 15 درصد كاهش داشته است.

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا خاطرنشان كرد: در سال جاري به مناسب سي‌امين سالگرد انقلاب اسلامي 30 طرح بزرگ آبي شامل 10 سد بزرگ، سه طرح شبكه آبياري و زه‌كشي، 10 طرح جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب و هفت طرح آبرساني افتتاح خواهد شد.

وي ادامه داد: قسمت اعظم نيروگاه‌هاي برق‌آبي نو بوده و نياز به تعميرات و نگهداري و تعميرات اساسي ندارد و مابقي نيز اين كار را انجام داده‌اند و با توجه به اين‌كه هزينه اين كار از محل فروش برق تامين مي‌شود، كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.

او با اشاره به بدهي به پيمانكاران بخش آب گفت: علت بدهي 2 هزار ميليارد توماني به پيمانكاران حركت بلندپروازانه دولت بود كه عليرغم بودجه مصوب 2هزارميليارد توماني اعلام كرد كه به مقدار 5 هزار ميليارد تومان فعاليت كنند. بنابراين اين بدهي به دليل عدم اعتبار از سوي دولت نبوده و از پيمانكاران نيز بايد به دليل آن‌كه كار را تا اين مرحله پيش برده‌اند، تشكر كرد.

زرگر همچنين با اشاره به موضوع باروري ابرها گفت: تكنولوژي باروري ابرها در كشور توليد شده و كشورهاي همسايه متقاضي انتقال اين تكنولوژي هستند. امسال باروري ابرها نسبت به سال گذشته با توجه به آن‌كه ابرهاي كمتري وارد كشور شد، كمتر بود و با توجه به بيشتر بودن ابر در خطه شمال، باروري در اين منطقه متمركز شد.

وي با بيان اين كه باروري ابرها 10 تا 20 درصد ميزان بارش را افزايش داده است، خاطرنشان كرد: اقدامات انجام شده در ايران در اين زمينه مثبت بوده است.

به گفته او حدود 60 كشور دنيا از اين تكنولوژي استفاده كرده و با استفاده از آن علاوه بر تامين آب از بارش تگرگ‌هاي خسارت‌زا نيز جلوگيري كرده و مه‌هاي سنگين را نيز از بين مي‌برند. همچنين كشورهاي جنوب خليج فارس و كشورهاي شرقي به دنبال انتقال اين تكنولوژي از ايران بوده و در كشور عمان توافقنامه‌اي در آينده‌اي نزديك امضا خواهيم كرد.

وي ادامه داد: از 609 دشت و منطقه مطالعاتي كشور 222 دشت ممنوعه هستند كه 180 مورد به صورت واقعي و به دليل عدم تعادل تغذيه و برداشت آب ممنوعه بوده و بقيه نيز براي حفظ كيفيت آب شرب ممنوعه شدند. از سوي ديگر 6 ميليارد متر مكعب مازاد برداشت از دشت‌هاست كه نزديك به 1.5 ميليارد متر مكعب آن در سه سال گذشته با اقداماتي همچون بستن چاه‌هاي غير مجاز، كنترل برداشت‌هاي مازاد، تغذيه مصنوعي و خريد چاه و مسدود نگاه داشتن آنها جبران شده است.

او خاطرنشان كرد: حدود 30 هزار رشته قنات فعال در كشور وجود دارد كه 8 ميليارد متر مكعب آب را عمدتا با مصرف كشاورزي وشرب توليد مي‌كند كه عمليات سالانه لايروبي آنها بر عهده وزارت جهاد كشاورزي است. ديروز نيز طرح مشتركي بين ايروان و ارمنستان با عنوان طرح برق‌آبي ارس منعقد شد كه با اجراي آن 130 مگاوات در خاك ايران و 130 مگاوات در خاك ارمنستان برق توليد خواهد شد. هزينه اين طرح 520 ميليون يورو بوده كه نيمي را ايران در خاك خود پرداخته و كار بخش ارمنستان را نيز پيمانكاران ايراني اجرا خواهند كرد.

وي تصريح كرد: ظرف شش ماهه آينده مطالعات فاز 2 اين طرح توسط طرف ايراني انجام و منابع فاينانس آن نيز تامين خواهد شد؛ ضمن آن‌كه 130 مگاوات سهم برق طرف ارمني از آنها بازخريد مي‌شود.

زرگر خاطر نشان كرد: كلنگ بند انحرافي شيرتپه در ايران و تركمنستان 12 ارديبهشت به زمين زده شد كه با هزينه معادل 10 ميليون دلار اجرا خواهد شد.

به گفته وي اجراي اين طرح 18 ماهه بوده و امكان برداشت مستمر و پايدار آب از سد دوستي براي ايران بسيار مهم است.

وي با اشاره به طلب ايران از تركمنستان بابت سد دوستي تصريح كرد: 170 ميليون دلار هزينه اجراي سد دوستي به صورت مساوي بين ايران و تركمنستان بود كه از طرف ايران مقداري بيش از 50 درصد در اين پروژه هزينه شده است. البته هنوز با طرف تركمن تسويه حساب نشده و از طريق ديپلماتيك در حال پيگيري اين موضوع هستيم.

او تاكيد كرد: آماده‌ايم 5 سد را از طريق فاينانس اجرا كنيم كه مناقصات آن برگزار و به بانك مركزي معرفي شده است كه يك طرح در مرحله خوبي قرار داشته، ولي چهار طرح ديگر پيشرفت قابل قبولي نداشته‌اند. از تمام فاينانسي‌ها نيز هزينه فاينانس گرفته شده كه در صورتي كه نتوانند فاينانس خود را تامين كنند، اين مبالغ به نفع دولت ضبط خواهد شد.

زرگر درباره جداسازي آب شرب از بهداشتي توضيح داد: تا يك سال گذشته مطالعات علمي براي جداسازي آب شرب از آب بهداشتي صورت نگرفته بود، در حالي كه هر فرد يك متر مكعب آب شرب و 100 متر مكعب آب بهداشتي مصرف مي‌كند. از شش ماه گذشته 10 شهر بزرگ كشور مورد مطالعه امكان سنجي براي اجراي طرح جداسازي آب شرب از آب بهداشتي قرار گرفته كه ظرف چند ماه آينده امكان يا عدم امكان اجراي اين طرح مشخص خواهد شد.

وي با بيان اين كه از سرمايه‌گذاري در بخش آب معدني و توليد آب بطري شده حمايت مي‌كنيم، افزود: در حال حاضر سالانه بين 5 تا 10 ميليون متر مكعب آب بسته‌بندي توليد مي‌شود.

او در ادامه گفت: تاكنون 80 مجوز احداث آب معدني صادر شده و اخيرا براي دو شهرك توليد آب معدني يكي در چهارمحال بختياري و ديگري در مازندران با ظرفيت هر كدام 20 تا 50 كارخانه مجوز صادر شده است.

وي خاطرنشان كرد: براي فرهنگ‌سازي در كاهش مصرف آب، توليد شيرهاي سنسوري در دستور كار قرار داشته و سال آينده تسهيلاتي به كارخانه‌هاي توليد كننده‌هاي شيرهاي كم‌مصرف ارائه شده و واردات اين شيرها محدود خواهد شد.

زرگر درباره واگذاري‌ها نيز گفت: عليرغم آن‌كه شركت آب و آبفا مشمول واگذاري‌هاي اصل 44 نيست، اما سعي شده تا نسبت به واگذاري تاسيسات سدها و شبكه‌ها اقدام كنيم. طرحي را به دولت برده و تصويب كرده‌ايم تا مالكيت و مديريت سدهاي كوتاه و شبكه‌هاي آبياري زه‌كشي به ذي‌نفعان و تشكل‌هاي آب‌بران كه داراي حق آب هستند، واگذار شود.

به گفته او سدهايي با ارتفاع كمتر از 15 متر و حجم مخزن كمتر از 3 ميليون متر مكعب و شبكه‌هايي با مساحت كمتر از 5 هزار هكتار در اين طرح قابل واگذاري هستند كه 82 سد و 500 هزار هكتارشبكه آبياري و زه‌كشي مشمول آن مي‌شوند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن