واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه جامعه زينب(س) به مناسبت ميلاد فاطمه زهرا(س)
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي
جامعه زينب(س) به مناسبت ميلاد فاطمه زهرا(س) (روز زن و روز مادر) بيانيهاي منتشر كرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين بيانيه آمده است: در بيستم جمادي الثاني دختري پا به عرصه حيات گذاشت كه خداوند هستيآفرين او را در ملكوت اعلي خير كثير قرآن كوثر هستي (فاطمه (س)) نام نهاد كه در عصر بيهويتي زن، ريشه جان و دل و انديشه رسول خدا، پاره تن خاتمالانبياء شكوه احمدي، حامي امامت علي و جلوه سرمدي گرديد.
خير كثير مويد نقش عالمانه و مديرانه فاطمه(س) در دفاع از ولايت و خلافت به حق علي عليهالسلام، بينش وسيع سياسي در ترسيم زمامداري اسلامي، نقش صبورانه در چهره امام حسن مجتبي(ع)، نقش قهرمانانه در چهره تابناك امام حسين(ع) و نقش حكيمانه در چهره منور خانم زينب سلامعليها نقش آن حضرت در همه قهرمانيها، شجاعتها، عبادتها، رافتها، رشادتها، شهامتها و در كلامي رسا در چهره ملكوتي فرزند خلفش امام خميني(ره) متولد و متبلور گرديده هم او كه زن را حياتي دوباره بخشيده و فاطمهگونه بودن او را ارج نهاد و زن امروز در پرتو نور امام تجلي كرد.
هنگامي كه خطر زن مسلمان ايراني را تهديد ميكرد و زنان در سراشيبيهاي سقوط قرار داشتند و در باور آنان نميگنجيد كه كرامت انسانيشان تا حد بازيچه و ابزار بودن تنزل كند و در عشرتطلبي محدود و خلاصه شوند خداي رحمان نور خويش را از وجود فرزندي از تبار فاطمه(س) براي نجات دوباره زنان ساطع كرد و از نور خميني بتشكن صراط نجات روشن شد.
روح خدا رايت آزادي زن را برافراشت تا امت مسلمان در مسير حق گام بردارد. خميني كبير در دوراني طلوع كرد كه موج برابرخواهي زنان به ايران رسيده و تا تدبر وي جامعه با رويكرد سالم و صحيح تساوي بر اساس علامت به سوي دنياي جديد رهنمون شد.
در دوره جديدي از انحطاط و گمراهي در قالب مدرنيسم و فمينسم كه تعصبات جاهلي با تصويري نو، زن را در مسير تحقير تاريخي قرار داده و مظلوميتش را افزون گردانده است.
باز هم فاطمه(س) سكان كشتي هدايت را به دست دارد و زن با الگوگيري از اين اسوه شايسته و نيز بهرهوري از معارف قرآني كه امام خميني(ره) با سبك و ادبيات جديد براي مردم بيان نموده در مسير صراط مستقيم قرار گرفت و دموكراسي اسلامي را با ارائه مدل جديدي از حضور توامان زن در خانه و جامعه، همسري و مادري و فعاليت سياسي اجتماعي در عاليترين سطح ممكن به نمايش گذاشت و در برابر تفكراتي كه قابليتهاي زن را به رسميت نميشناسند و تعريف كارآمدي براي زن ندارند به ناكارآئي و بحران شخصيت زن خط بطلان كشيد و اعلان نمود كه زن در جامعه حقي و در سياست و اقتصاد منشي و در محيط خانواده مسووليتي و در بندگي خدا وظيفهاي دارد و در كنار تعلقات خانوادگي به جامعه نيز تعلق دارد.
و اين گونه است كه امام خميني با تدابير راهيانه خويش روز تولد حضرت فاطمه زهرا(س ) را روز زن نامگذاري مينمايند تا زن امروز با الهام از الگوي مناسب فاطمي در برهوت دنياي مدرن سرگردان نمايند و اين انتخاب شايسته برخلاف تمامي كشورهاي جهان كه انتخاب روز زن در آنها با اهداف دولتي و ساخته و پرداخته نظامهاي حاكم بر جامعه است، با تكيه بر آموزههاي ديني و عقيدتي توسط ملت ايران ارج نهاده ميشود.
جامعه زينب سلامالله عليها ضمن تبريك ميلاد با سعادت فاطمه اطهر و فرزند خلفش خميني كبير در راستاي حفظ ارزشهاي والاي زن مسلمان ايراني و راهيابي به همه حقوق حقه وي ذكر نكاتي را ضروري ميداند: فاطمه پديدهاي ملكوتي اما براي زندگي دنياست، او پيامبرانه به دنيا آمده، پيامبرانه زيست و در دفاع از مقام ولايت تا مرز شهادت ايستادگي كرد.
نمايش چهرهاي از فاطمه(س) با چادر وصلهاي، دردمند، آزرده، مظلوم و مقهور با عصر حاضر منطبق نيست.
نسل كنوني كه با دنياي مدرنيت و پستمدرن مواجه است و رگبار تبليغات رسانهها چشم و گوش و دل او را مشغول داشته چهرهاي براي حضور در دنياي امروز طلب ميكند كه قهرمانانه به همه نامردميها و ناجوانمرديها نه بگويد و در مقابل سلطهگريها و ستمگريها قد علم كند و به آنان كه زن را برده جنسي ميخواهند و به خريد و فروشش مبادرت ميكنند به نبردي عفيفانه و دلاورانه بپردازد، چهرهاي متناسب لازم است كه الگوي عيني و كارآمد باشد فاطمهاي كه در نهايت حجب و عفاف رييس سازمان اقتصادي فدك است.
فاطمهاي كه مدافع نبوت و امامت و آزادي است فاطمهاي كه براي احقاق حق خود بر سر حكومت وقت فرياد ميزند و رگبار كوبنده آيات قرآن را بر كوير بيعدالتيها ميريزد تا مشعلي فروزان دادخواهي اسلامي خاموش نشود. زهرايي كه سياست را رصد ميكند و براي هميشه تاريخ استراتژي حكومتداري ميدهد.
متاسفانه در حال حاضر تصويري كه از زن در جامعه نشان داده ميشود، چهرهاي منفعل، مقهور و ضعيف است و تبليغات رسانهها، عمدتا در جهت خانهنشين كردن زنان پيش ميرود. كاهش تعداد نمايندگان زن در مجلس شوراي اسلامي هشداري جدي در اين زمينه است و اين در حالي است كه امروزه نيازي به حضور زنان در عرصههاي سياسي و اجتماعي، تصميمسازي و تصميمگيري، قانونگذاري و مديريتهاي اجتماعي كاملا مشهود است و رهبر معظم انقلاب پيش از هر كاري زنان را به حضور در صحنههاي سياسي و فعاليتهاي اجتماعي تشويق و ترغيب مينمايند. ضروري است كه بايد ذهن برنامهريزان و سياستگذاران كشور بيش از پيش به مساله زن معطوف گردد تا فاصله موجود بين وضعيت كنوني با جامعه پويايي مبتني بر انديشههاي نوانديش علمي مرتفع گردد.
احزاب و گروههاي سياسي زنان بايد براي فعاليتهاي تشكيلاتي و اعمال نظرهاي سياسي از ميدان وسيعي برخوردار باشند، زيرا بيشتر احزاب و گروههاي سياسي مردانه است و جائي به زنان در كنار مردان داده نشده و ميدان عمل را براي ايشان باز نكرده و نوعا زنان به عنوان جنس دوم يا عضو درجه دو محسوب شدهاند مگر تشكلهاي مخصوص زنان يا نهادهايي كه در نگرش، جايگاه مساوي دارند مثل نمايندگان مجلس كه از جايگاه حقوقي برابر برخوردارند والا در صحنههاي ديگر زنان همچنان عقب نگه داشته شدهاند و حمايت از اين قشر عظيم كمرنگ است در حالي كه هر جا زنان با استقلال انديشه و آزادي عمل حضور پيدا كردهاند موفق بوده و جامعه از ثمرات آن بهرهمند شده است.
يكي از مهمترين و روشنترين مسائل در اسلام، حمايت اصولي و منطقي از رشد علم و گسترش آموزش و آگاهي در سطح جامعه بدون در نظر گرفتن جنسيت افراد است؛ بنابراين نبايد هيچ محدوديت و تبعيضي در عرصه تحصيلات عالي حتي در انتخاب رشته وجود داشته باشد و استفاده بهينه از تحصيلات زنان و الگوي مناسب اشتغال آنان با رعايت ضوابط اسلامي ضروري است.
انقلاب اسلامي و تغييراتي كه در بعد اجتماعي پديد آورده و جريانات جديد زن را آزاده و صاحب اختيار ميداند اما قوانين ما هنوز در اين زمينه نارسا و مبهم است.
اگر قرار است قوانين حمايتي براي خانواده تدوين گردد لازم است قانونگذار با نگاهي دوباره و كليدي به نقشها و ارتباطات بنگرد و قانون به طور شفاف بيان كند كه زن به عنوان يك انسان چه جايگاهي دارد و مرز بين وظايف و مسووليتهايي با حقوق و اختيارات وي در جامعه و خانواده معين شود تا خلاها و نواقص قانوني مرتفع گردد. به ويژه موارد زير كه در اولويت قرار ميگيرند:
اصلاحات قوانين مدني و آيين دادرسي خانواده بر اساس عدالت با دو هدف:
- حفظ بنيان و تحكيم خانواده (تاكيد بر تكهمسري، كاهش طلاق)
- حفظ حقوق بانوان در محيط خانواده و رفع هرگونه ظلم از آنان و تعيين ضمانتهاي اجرايي محكم و متناسب در قوانين و
پيگيري سه اصل سرعت، دقت، سهولت در رسيدگي قضايي به دعاوي خانوادگي.
ارث زنان در مقام همسري (يك چهارم يا يك هشتم از كل ماترك زوج)
جامعه زينب (س) با اتكال به خداوند متعال و عنايات ائمه اطهار و رهنمودهاي امام راحل (قدسسره) و منويات مقام معظم رهبري، در جهت تحقق حقوق همه جانبه زنان بر مبناي تعالي عاليه اسلام همچون گذشته فعال بوده و حضور زنان دانشمند، فرهيخته، متخصص و انقلابي را در عرصههاي تصميمسازي و تصميمگيري نظام بسيار موثر داشته و در اين مسير داراي استراتژي شفاف و هدفمند است و از نظرات و پيشنهادات دانشمندان صاحبنظران در موارد فوق استقبال و استفاده خواهد نمود.
انتهاي پيام
دوشنبه 3 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]