تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815278291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل زندانهاي خوزستان: كاهش آسيب رفتارهاي پر خطر از جمله مهمترين اولويتهاي سال جاري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير كل زندانهاي خوزستان: كاهش آسيب رفتارهاي پر خطر از جمله مهمترين اولويتهاي سال جاري است


خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: شهرستان‌ها

مديركل زندان‌هاي خوزستان با بيان اين كه مهمترين وظيفه سازمان زندان‌ها نگهداري متهمان و محكومان و اعمال فرآيند اصلاح و تربيت بر آنهاست، گفت: رييس سازمان زندان‌ها در تدبيري جامع و لحاظ شاخص‌هاي توسعه پايدار سازماني و همچنين تحقق اهداف كلان اين مجموعه در اجراي قانون، اولويت‌هاي دهگانه سازمان را تبيين كرده‌اند كه اجراي اين اولويت‌ها مي‌تواند سازمان را در مسير برنامه‌هاي توسعه كشور ياري كرده و آن را در اين بستر به عنوان دستگاهي همسو و موفق نمايان كند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، منطقه خوزستان، سيدابوالقاسم علوي درباره اقدامات كلان اداره كل زندان‌هاي خوزستان پيرامون اجراي اولويت‌هاي دهگانه سازماني گفت: گرچه اين ده اولويت قرار دارند، اما بخشي از اين اولويت‌ها از اهميت افزون‌تري برخوردارند كه از اين جمله مي‌توان به سياست كاهش هدفمند جمعيت كيفري، كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در زندان‌ها و همچنين توسعه و استقرار فناوري نوين اشاره كرد.

وي كليه اقدامات جاري در زندان‌ها را حول چهار محور اقدامات تأميني و قضائي، حمايتي و اصلاحي و تربيتي معرفي كرد و گفت: محور تمامي سياست گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي اين اداره كل با رويكرد بازگشت سعادتمندانه مددجويان به آغوش اجتماع و كاهش هدفمند جمعيت كيفري و در مسير اجراي صحيح منويات رياست قوه قضائيه و سياستهاي تبيين شده از سوي رياست محترم سازمان زندانهاي كشور است.

علوي يادآور شد: اقدامات تأميني شامل اقداماتي است كه در آن حفظ و نگهداري مؤسسات تحت نظارت همچون ساخت و توسعه مؤسسات كيفري، امور قضائي و طبقه‌بندي زندانيان و حفظ، توسعه و ارتقاء امنيت معمول مي‌شود، مهمترين دستاورد آن كمك به ارتقاء امنيت جامعه به واسطه نگهداري زندانيان داراي جرائم مهم و تلاش در بستر نگهداري صحيح زندانيان است.

وي خاطرنشان كرد: محور ديگر اقدامات زندانها در قالب برنامه‌هاي تربيتي قابل تعريف است، در اين رابطه اقداماتي صورت مي‌پذيرد كه به واسطه آن آموزش‌هاي گسترده كلاسيك و فني و مهارتي، عقيدتي و اخلاقي به منظور تهذيب اخلاق و تغيير رفتار معارض با هنجارهاي اجتماعي و تطبيق آنها با جامعه از يك سو و بسترسازي جهت پذيرش مددجو از جانب جامعه از سوي ديگر معمول مي‌شود، شايد براي خيلي از مردم اين موضوع جالب باشد كه بدانند در زندانهاي ما يك فرد قادر است از مقطع نهضت سوادآموزي تا آموزش عالي به تحصيل بپردازد و حتي ما در زندانها از يك زنداني مربي قرآن و نهضت سواد آموزي تربيت مي‌كنيم.

علوي افزود: كاهش آسيب رفتارهاي پر خطر از جمله مهمترين اولويتهاي سال جاري سازمان زندانهاست، سال گذشته اين اولويت با توسعه اقدامات مترتب بر كميته مبارزه همه جانبه با ورود و مصرف مواد مخدر در زندانها به كميته كاهش آسيب رفتارهاي پر خطر در زندانها تغيير نام يافت و خود گستره‌اي وسيع از كارهاي اصلاحي و تربيتي بخش اعظمي از اقدامات خاص اين كميته را تشكيل مي‌دهد. اينكه زندانيان در مدت نگهداري بطور مدون و نظامند تحت پوشش باشند و اوقات فراغت آنها برنامه ريزي شده سپري شود، از بطالت آنان كه خود ميتواند زمينه تسري آسيبها گردد جلوگيري شود، با باندهاي قدرت منفي درون زندانها كه از طريق تشكلات نهان و پنهان ايجاد مي‌شود با هدايت هدفمند گروههاي فرهنگي زندانيان جلوگيري شود. مهار رفتارهاي پر خطر و آسيب ساز زندانيان ناهنجار خاصه معتادين و افراد شرور برابر ضوابط آئين نامه اجراي سازمان زندانها از جمله مصاديق و ساز و كارهاي لازم در حوزه كاهش آسيب است كه با جديت و بكار گيري تمامي ظرفيتها در حال اجراست.

مدير كل زندانهاي خوزستان در تشريح اقدامات فرهنگي و تربيتي به سواد آموزي به 969 زنداني، حضور فعال زندانيان در برنامه‌هاي عقيدتي و احكام و آموزش پنج هزار و 264 نفر، ارائه آموزش مهارتهاي اساسي زندگي به چهار هزار و 651 نفر، قبولي يك هزار و 601 مددجو در مقاطع متوسطه و همچنين قبولي 400 مددجو در مقطع راهنمائي تحصيلي، فعاليت روزانه 10 هزار و 90 مددجو در فعاليتهاي ورزشي و يك هزار و 55 نفر از كاركنان كادر و وظيفه و فراگيري بيش از 30 مهارت فني توسط 282 مددجو اشاره كرد و گفت: در سال جاري بحث اشتغال زندانيان خاصه اشتغال نشسته آنان در دستور كار قرار گرفته است.

علوي پرداخت به امور بهداشت، درمان و درمانهاي نگهدارنده و همچنين بهره گيري از متدهاي روزآمد در اصلاح رفتار و بهداشت روان زندانيان از طريق اجراي روانشناسي و روان‌درماني را نيز از جمله مباحث و اقدامات مؤثر در عرصه كاهش آسيب رفتارها در زندانها عنوان و در اين خصوص گفت: هم اكنون در زندانهاي استان خوزستان 5 كلينيك مثلثي و 11 مركز درمانهاي نگهدارنده" متادون درماني "فعاليت مي‌كنند.

مديركل زندانهاي خوزستان همچنين ياد آور شد: بواسطه فعاليتهاي خوبي در كه در بحث بهداشت و درمان زندانهاي استان، توسعه بهداشت محيط مؤسسات كيفري تابعه و خاصه بحث شناسائي، درمان و كنترل قاطعانه بيماري سل در زندان داشته‌ايم از سوي وزير محترم بهداشت و همچنين مدير كل محترم بهداشت و درمان سازمان زندانها مورد تقدير قرار گرفته‌ايم.

وي با بيان اينكه در سال 85 و 86 ما شاهد تجهيز افزون‌تر بيمارستان عدالت زندان كارون و واحدهاي بهداري در ديگر زندانها خاصه مسجد سليمان و آبادان بوده‌ايم، گفت: در رابطه با خدمات بهداشت و درمان مجموعاً بيش از 7000 نفر از مددجويان از خدمات درماني و ويزيت عمومي و تخصصي برخوردار شده‌اند.

علوي همچنين درباره انجام فعاليتهاي گروه اقدامات حمايتي نيز گفت: اين اقدامات شامل فعاليتهائي است كه بواسطه آن و از طريق اجراي خدمات مشاوره، مددكاري، خدمات پس از آزادي زمينه كاهش آثار ناشي از حبس بر زنداني و خانواده وي فراهم و موجبات بازگشت وي به آغوش اجتماع و استمرار آثار اصلاحي و تربيتي در پس از آزادي فراهم مي آيد.

مدير كل مؤسسات كيفري زندانهاي خوزستان در ارتباط با خدمات مركز مراقبت بعد از خروج كه حلقه اتصال و استمرار فرايندهاي اصلاحي و تربيتي درون زندانها و دوران پس از آزادي مددجويان نيز است، گفت: طي يكسال گذشته مجموعاً 9749 مددجوي آزاد شده از زندان طي تحقيقات و مراحل لازم از خدمات مركز مراقبت همچون مشاوره و روانشناسي، مددكاري اجتماعي، اشتغال و حرفه آموزي، بهداشت، درمان و سلامت، خدمات فرهنگي، تسهيلات مأخوذه از مؤسسات و مراكز حمايتي تدبير شده در قوانين و بخشنامه ها و معرفي به مراكز حمايتي و مساعدتي برخوردار شده اند.

وي همچنين از آزادسازي 190 مددجوي واجد شرايط توسط ستاد ديه استان با همكاري كميته امداد امام(ره) و بانكهاي ملت و رفاه و تجارت خبر داد و افزود: اخذ بيش از 20 ميليون ريال تخفيف از شكات توسط ستاد ديه استان و قرار گرفتن اين استان در جذب اعتبارات بانك ملت به عنوان يك استان پيشرو از ديگر خدماتي است كه در بخش ستاد ديه به مددجويان نيازمند ارائه شده است.

مدير كل زندانهاي خوزستان در رابطه با انجمن حمايت زندانيان نيز در سال 86 با صرف اعتباري بالغ بر بيش از 637 ميليون ريال ، تعداد 5737 خانواده مددجويان نيازمند و همچنين صرف اعباري بالغ بر بيش از 138 ميليون ريال تعداد 1648 نفر زنداني واجد شرايط از خدمات انجمن حمايت زندانيان در امور فرهنگي، درماني، حمايتي و معاضدتي، آموزشي و بازتواني و معيشتي برخوردار شده‌اند.

اين مقام قضائي همچنين با اشاره به اهميت كار حوزه معاونت قضائي و اجراي احكام زندانهاي استان در اجرا و پيگيري تحقق سياست كاهش هدفمند جمعيت كيفري، از تشكيل بيش از 9000 مورد جلسه شوراهاي طبقه بندي در طول يكساله گذشته و بررسي بيش از 30000 مورد تقاضها و پرونده هاي مددجويان در اين جلسات، ارائه امتيازات شوراهاي طبقه‌بندي وفق آئين نامه اجرائي سازمان متبوع به بيش از 25000 نفر مدجوي متقاضي خبر داد.

وي همچنين گفت: در بحث كاهش هدفمند جمعيت كيفري در سال 86 استان خوزستان از جمله استانهاي پيشرو و پيشتاز معرفي شد. بر اين اساس نرخ ورودي به زندان با كاهش 21 درصدي و در موجودي نيز با كاهش 11 درصدي روبرو بوده‌ايم و اين مهم بواسطه حمايت و همكاري مسئولين محترم قضائي استان خاصه رئيس كل محترم دادگستري استان و دادستانهاي مركز و شهرستانها محقق گشته است.

وي تصريح كرد: زندانيان داراي جرائم مهم و ويژه همچون امنيتي، مالي كلاهبرداري، سرقتهاي كلان و مسلحانه ،اغتشاش و مخلان امنيت مردم و جامعه و افرادي از اين دست از امتيازات اين آئين نامه برخوردار نخواهند شد.

علوي همچنين گفت: ما از ظرفيتهاي فراهم شده در امر كاهش هدفمند جمعيت كيفري در تعميق و توسعه اقدامات اصلاحي و تربيتي و بهبود وضعيت زندانها با هدف كاهش آسيب رفتارهاي پر خطر در مؤسسات كيفري بهره خواهيم جست.

مدير كل زندانهاي خوزستان از توجه ويژه و خاص اين اداره كل به مقوله توسعه انفورماتيك و استقرار فناوري نوين در زندانهاي خوزستان خبر داد و گفت: استقرار شبكه داخلي و اتوماسيون اداري در تمامي زندانهاي تابعه، استقرار كامل اتوماسيون اداري در مركز استان و پيوست دادن مراكزي چون ستاد اداره كل، انجمن حمايت زندانيان، بنگاه تعاون، مركز آموزش و زندانهاي كارون و سپيدار اهواز در قالب اين شبكه و امكان پاراف متن اصلي تصوير در رايانه كه استفاده از اوراق را به حد اقل كاهش داده است، استقرار ويدئو كنفرانس در چهار مركز از قبيل ستاد اداره كل، مركز آموزش، زندانهاي كارون و سپيدار از طريق شبكه بي سيم و همچنين ارتباط اين مراكز با شبكه ويدئو كنفرانس سازمان زندانهاي كشور كه از طريق خطوط MPLS ستاد اداره كل را به ستاد سازمان پيوست داده است، تجهيز و توسعه جامع و فراگير سيستم و رايانه در تمامي زندانهاي تابعه به ترتيبي كه اكثر غريب به اتفاق كاركنان ستادي، به عنوان كاربر رايانه به سيستم رايانه و ملحقات ضروري آن دسترسي دارند و همچنين ساخت سالن ويژه ويدئو كنفرانس در ستاد اداره كل و بهره گيري از اين امكان در توسعه آموزش و كاهش هدفمند جمعيت كيفري از جمله شاخصترين اقدامات در بحث توسعه و استقرار انفورماتيك و فناوري نوين است كه براي اين موارد قريب به 3 ميليارد ريال هزينه شده است.

اين مقام مسئول رابطه با نوسازي و بازسازي زندانها و همچنين خروج زندانهاي فرسوده و مستقر در محدوده شهري به بيرون از شهرها گفت: اين اداره كل با جديت در حال پيگيري اين دستورالعمل و مصوبه هيئت دولت است و ضمن اينكه تاكنون 50 درصد از فاز نخست زندان جديد آبادان به انجام رسيده است، در سال جديد شاهد شروع به ساخت زندانهاي جديد در شهرستانهاي شوشتر، بهبهان، رامهرمز خواهيم بود. البته طرح ساخت مجتمع بزرگ زندانهاي اهواز براي خروج زندانهاي مستقر در محدوده شهري اهواز به خارج از شهر نيز در دستور كار قرار دارد.

وي همچنين ضمن اعلام اينكه تمامي زندانهاي استان بيش از 80 در صد تحت پوشش اقدامات بازسازي، نوسازي، بهسازي و عمراني قرار گرفته‌اند، از بازسازي 80 درصدي در زندان مسجد سليمان، بازسازي كامل مجموعه اندرزگاهي و تأسيسات وابسته خبر داد و گفت: چهره زندانهاي استان نسبت به گذشته از تغيير و تحول خوبي برخوردار شده است.

وي در بخش عمراني خبر از افزايش بيش از 2000 متر مربع به بنا به اعيان زندانهاي استان خبر داد و گفت: كار عمران و بهسازي زندانها با هدف نزديك سازي اين ابنيه به استانداردها با جديت تداوم خواهد يافت.

مدير كل زندانهاي خوزستان چرخه زندانباني را داراي نقش مهمي در چرخه ارتقاء امنيت و سلامت اجتماع برشمرد و با ذكر اينكه مثبت توفيق زندانها در تحقق رسالتهاي سازماني و اصلاحي و تربيتي خويش و يا عدم توفيق آن به جامعه بر مي گردد و بازخورد آن بصورت مستقيم متوجه زندگي عموم خواهد بود، مقوله زندانباني را صرفاً در حوزه وظايف زندانبانها و مجموعه قضائي دانست و از همه مسئولين خواست تا اين مجموعه را در انجام رسالت خود ياري نمايند.

وي نقش رسانه ها را در تنوير افكار عموم و اغناي آن بسيار مهم و مفيد خواند و گفت: رسانه‌ها ضمن معرفي خدمات زندانها و آثار آن بر جامعه، مي‌توانند موجبات همكاري و همياري عمومي را پيرامون تحقق رسالتهاي اصلاحي و تربيتي و پذيرش مددجوي اصلاح و تربيت شده از سوي جامعه هموار كنند.

علوي در خاتمه با اعلام اينكه اداره كل زندانهاي خوزستان در سال 86 در بحث طرح تكريم ارباب رجوع در بين دستگاههاي قضائي و امنيتي عنوان برتر، در امر ارزيابي شاخصهاي عمومي و اختصاصي در بين 50 دستگاه اجرائي استان عنوان دوم را بدست آورده است اين مهم را مرهون تلاش و كوشش همكاران خود دانست و از همكاران ستادي و صف در ستاد اداره كل و زندانهاي تابعه استان بواسطه درك اهميت كار زندانباني و تلاش مجدانه در تحقق اهداف عاليه سازماني و ايجاد تحول مؤثر در تمامي زندانهاي استان و تلاش شبانه روزي و متعهدانه آنها در اين زمينه تقديركرد و با اشاره به اينكه هفته قوه قضائيه فرصت مغتني است تا عموم شهروندان و هم استانيهاي شريف از خدمات و دستاوردهاي مجموعه زندانباني با خبر شوند، از مطبوعات و اصحاب جرايد بواسطه توجه خاص آنان به اين مهم قدرداني كرد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن