تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815707140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آب از سرچشمه آلوده است هفدهمين جشنواره‌ي هنر محيطي ايران آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: "آب از سرچشمه آلوده است" هفدهمين جشنواره‌ي هنر محيطي ايران آغاز شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي

براي تبيين و تثبيت هنر محيطي، هفدهمين جشنواره‌ي هنر محيطي ايران با محور آلودگي آب آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مركز بين‌المللي پرديس تابستان سال‌جاري ميزبان هفدهمين جشنواره هنر محيطي است كه احمد نادعليان آن‌ را مديريت مي‌كند. او مي‌خواهد نمايشگاه و همايش جلوه‌هاي هنر محيطي را هم براي نخستين‌بار در ايران برگزار كند.

اين مدرس دانشگاه و هنرمند هنر محيطي در اين‌باره عنوان كرد كه در چند هفته گذشته ميزبان پژوهش‌گران، مديران هنري و هنرمنداني بوده كه به پرديس آمده و در زمينه‌ي هنر محيطي پژوهش كرده، با فعاليت‌هاي مركز آشنا شده و يا كار محيطي ارايه دادند.

وي افزود: اگرچه اين روند تا شهريورماه سال‌جاري ادامه خواهد داشت، اما كار گروهي جمع حرفه‌يي در اين زمينه و اوج اين جشنواره در نيمه تيرماه جاري است.

نادعليان گفت: در جشنواره‌ي سال‌جاري چهره‌هاي جوان و پي‌گير و شاخص در عرصه هنر محيطي دعوت شده‌اند كه كار در اين حوزه به‌صورت حرفه‌يي انجام شود. در كنار آنها زمينه‌اي فراهم شده كه استعدادهاي جوان شناسايي شوند و رشد كنند.

مدير مركز پرديس دانشگاه توضيح داد: هنر محيطي به مسايل روز و محيط پيرامون حساسيت نشان مي‌دهد و با توجه به كمبود آب در سال جاري محور اصلي جشنواره و كار مشترك هنرمندان شركت كننده در ارتباط با كمبود آب و آلودگي آن است. رودخانه‌هاي روستا با وجود سد لار يكي از منابع تامين آب تهران است كه و مازاد آن مسير يكصد كيلومتر را طي كرده و راهي شاليزارهاي شمال مي‌شود. در بين مسير عبور آن مراكز بسياري براي پرورش ماهي وجود دارد. با اين وجود زباله‌هاي ويلا نشينان و رستورانها بازيافت نشده و در جايي تخليه شده كه روانه رودخانه مي‌شوند. با اين حال افراد مسؤول نسبت به آن بي‌توجه هستند.

او اعلام كرد، در كنار محور جشنواره كه آلودگي آب است، هنرمندان به شكل گروهي و يا انفرادي نيز كارهاي محيطي انجام مي‌دهند.

اين هنرمند كه در عرصه‌هاي بين‌المللي حضور گسترده‌اي داشته است تصريح كرد، هنر محيطي در ايران ويژگي‌هاي خاص خودش را داراست و به‌عنوان يكي از جريان زنده هنر معاصر به هنري اطلاق مي‌شود كه هنرمندان اغلب با استفاده از عناصر و يا اشياي موجود در طبيعت و يا محيط هنرشان را شكل مي‌دهند و در چنين محيط‌هاي غيرمتعارف ارايه مي‌دهد. بنا بر اين چگونگي محيط پيرامون اثر و مواد مصالح موجود در محيط در كيفيت و چگونگي اثر تاثير دارند.

وي توضيح داد: در اين هنر گاهي هنرمندان صرفا با رويكردي زيبايي‌شناسانه در صدد خلق آثاري كه چگونگي اشكال و يا زيبايي آثار در اولويت هستند و گاهي بار مفهومي آن پررنگ و تعهدات فرهنگي، اجتماعي و سياسي مي‌توانند زمينه ساز اين هنر باشند.

اين هنرمند هنر محيطي اضافه كرد: در كشور ايران به‌دليل وجود فرهنگ غني و اقليم‌هاي جغرافيايي متنوع، طبيعت مورد توجه هنرمندان بوده است. از سويي ديگر به دليل رشد صنعت ما با بحران محيط زيست در اين جغرافيا مواجه هستيم. از اين‌رو در سال‌هاي اخير هنر محيطي به‌عنوان يكي از گرايشات هنر جديد مورد توجه هنرمندان خصوصا نسل جوان قرار گرفته است؛ جشنواره‌ي هنر محيطي متعدد در طبيعت كه تاكنون 16 جشنواره برگزار شده است كه به نوعي به تنوع محيط زيست و بحران آن مرتبط است رشد و توسعه اين هنر را نشان مي‌دهد.

به گفته‌ي نادعليان، نمونه‌هاي موجود نشان مي‌دهند كه هنرمندان ايراني گاهي فقط و فقط از عناصر موجود در طبيعت استفاده كرده و گاهي چيزهايي از محيط ما به طبيعت اضافه مي‌شود و يا از ابزار و مصالحي در جهت خلق اثر استفاده كرده‌اند.

او گفت: گاهي عناصر طبيعت به فضاي نمايشگاه انتقال و به‌صورت چيدمان ارايه مي‌شوند. هنرمندان محيطي در ايران در بسياري از موارد گرايشات زيست محيطي را در خلق اثر در نظر داشته‌اند و به بحران‌هاي زيست محيطي و يا ارزش‌هاي رو به زوال طبيعت اشاره داشته‌اند. بازتاب فرهنگ ديني به‌خوبي در آن ديده مي‌شود و هنر محيطي در ايران نسبت به فرهنگ بومي بي‌توجه نيست. از اين جهت ويژگي‌هاي ملي بومي دارد، اما از حركت جهاني بي‌بهره نيست.

به‌باور اين مدرس دانشگاه، در هنر محيطي مصلحت‌هاي ملي كشور مهم بوده است. تاكيد بر نام خليج فارس و مقابله با حضور بيگانه در خليج فارس از جمله اين موارد بوده است.

او عنوان كرد، هنر محيطي ايران در مجامح هنري اين حوزه به‌خوبي شناخته شده است. بيش از 20 هنرمندان بين‌المللي در جشنواره‌هاي آن شركت كرده‌اند. به مسايل انساني و مظلوميت مردم كشور ما توجه دارد و با زباني رسا در شاه‌راه‌هاي رسانه‌يي آن را بازگو مي‌كند.

نادعليان معتقد است، در دهه‌ي اخير، هنرمندان ايراني و نسل جوان توجه عمده‌اي نسبت به هنر محيطي داشته‌اند، به‌همين دليل توجه بيشتر به اين گرايش هنري خصوصا از طرف نهادهاي مربوطه حايز اهميت است.

وي در پايان عنوان كرد: با توجه به اين پيشينه شكوفا شده‌ي اين هنر، رايزني‌هايي انجام شده و سعي ما بر اين است كه در سال آينده نمايشگاه و همايش جلوه‌هاي هنر محيطي در ايران را برگزار كنيم.

به گزارش ايسنا، تاكنون 16 جشنواره هنر محيطي در ايران برگزار شده است كه از اين تعداد هشت جشنوار در مركز هنر محيطي پرديس و ديگر جشنواره‌ها در جزيره هرمز استان هرمزگان، جنگل نوشهر در استان مازندران، كوير شهداد كرمان، روستاي نگارمند، در اطراف شاهرود در استان سمنان و طبيعت اطراف زاهدان در سيستان و بلوچستان برگزار شده‌اند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن