تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816201646




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فوريت طرح اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس رد شدتداوم نارضايتي از تركيب كميسيون‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: فوريت طرح اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس رد شدتداوم نارضايتي از تركيب كميسيون‌ها
دنياي اقتصاد – يك و دو فوريت اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس روز گذشته در صحن علني مطرح شد، اما به تصويب نمايندگان نرسيد. اين طرح كه براي حل اختلاف پيش آمده بر سر عضويت برخي نمايندگان، به خصوص اعضاي فراكسيون اقليت در برخي از كميسيون‌ها از جمله كميسيون امنيت ملي در صحن روز گذشته مطرح شده بود، نتوانست نظر نمايندگان را براي تصويب فوريت‌هاي آن جلب كند و به همين منظور طرح مذكور به صورت عادي و بدون قيد فوريت در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.
طراحان اين طرح كه برخي از آنها از اعضاي هيات‌رييسه بودند، سعي داشتند تا با افزايش سقف و كف اعضاي كميسيون‌ها از طريق ايجاد تغيير در متن آيين‌نامه داخلي مجلس، اعتراض و انتقاد نمايندگاني را كه تقاضاي حضورشان در برخي از كميسيون‌ها از جمله كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و برنامه و بودجه پذيرفته شده بود، به نوعي پاسخ داده باشند. چرا كه برخي از اعضاي فراكسيون اقليت كه سابقه عضويت در كميسيون‌هاي مزبور را نيز داشتند، تقاضايشان براي عضويت در اين كميسيون‌ها مورد پذيرش قرار نگرفت و همين امر اعتراض فراكسيون اقليت را برانگيخت.در پي همين اعتراض‌ها فراكسيون اقليت با لاريجاني ديدار و رايزني داشته و اميدوار به حل اين موضوع بودند؛ چرا كه معتقد بودند به دليل آرايي كه به نفع لاريجاني و هيات‌رييسه داده‌اند، اين موضوع حل شود، اما عدم تغيير تركيب اعضاي كميسيون امنيت ملي و البته نتيجه‌بخش نبودن جلسه روساي شعب و نايب‌رييس مجلس در آخرين جلسه رايزني‌ها براي پذيرش اعضاي سابق كميسيون امنيت ملي، اعتراض اعضاي اقليت را در صحن در پي داشت. به طوري كه برخي از اعضاي اقليت معتقد بودند كه اين عدم تغيير در تركيب اعضاي كميسيون امنيت ملي به دليل دخالت دولت در چينش اين اعضا به نفع پيشبرد سياست‌هاي خود بوده است. با اين حال در حالي كه به نظر مي‌رسيد نمايندگان مجلس براي خاتمه به اين موضوع با طرح افزايش تعداد اعضاي كميسيون‌ها و فوريت‌هاي آن موافقت كنند، اين اتفاق نيفتاد و صحن مجلس با طرح هيات‌رييسه همراهي نكرد؛ چرا كه برخي نمايندگان معتقد بودند اين طرح از كارشناسي لازم برخوردار نبوده و سبب مي‌شود تا برخي از كميسيون‌ها با افزايش حضور نمايندگان مواجه شود و برخي ديگر به دليل عدم استقبال نمايندگان شاهد ركود و بيكاري شود.بدين ترتيب مجلس روز گذشته شاهد قرائت تذكرهاي پي‌درپي نمايندگان در خصوص نحوه تركيب اعضاي كميسيون‌ها و آنچه كه نمايندگان آن را عدم رعايت آيين‌نامه داخلي مجلس از سوي لاريجاني مي‌خواندند، بود. هرچند رييس مجلس در برابر تمام اين تذكرات و انتقادات از اقدامات انجام گرفته براي تشكيل كميسيون‌ها دفاع كرد.
گرچه لاريجاني اين تذكرات را وارد ندانست و تاكيد داشت كه تذكرات بايد مربوط به نحوه اداره جلسه باشد و نه موضوعات حاشيه‌اي. با اين حال در مهم‌ترين اين تذكرات، قدرت‌ا... عليخاني در تذكري آيين‌نامه‌اي با استناد به ماده 17، 23 و 47 آيين‌نامه در اعتراض به نحوه و تركيب كميسيون‌هاي تخصصي مجلس گفت: من از هيات‌رييسه مجلس و افرادي كه در كميسيون‌ امنيت ملي و سياست‌خارجي مجلس انتخاب شدند، گلايه‌اي ندارم؛ بلكه گلايه و اعتراض من به برخي از اعضا و شعب است. مقصر اصلي برخي از روساي شعب بودند كه اعمال نظر كرده و بي‌طرفي را رعايت نكردند.
عليخاني با اشاره به جلسه روساي شعب و نواب رييس براي بررسي صلاحيت افراد جهت عضويت در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس گفت: آقاي ابوترابي بايد از ما دفاع مي‌كرد، به‌خصوص اينكه جريان ما به ابوترابي راي داده است. چرا از ما دفاع نكرديد، مگر آن‌هايي كه انتخاب شدند، از ما بهتران بودند.اين نماينده مجلس با اشاره به جلسه روساي شعب و نواب رييس براي بررسي صلاحيت نمايندگان جهت عضويت در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس، اظهار كرد: در اين جلسه نايب رييس اول (ابوترابي‌فرد) و احمد توكلي درخصوص تركيب اعضاي كميسيون‌ها نقش داشته‌اند. محمدرضا باهنر هم بي‌نظر نبوده، «ا...‌اعلم» و دولتي‌ها هم گفته‌ بودند ما نقش نداريم.
نماينده قزوين ادامه داد: بارها گفته‌ام و باز هم مي‌گويم كه درست است ما وابسته به جريان اقليت هستيم، ولي معتقد هستم كه بايد در كشور تعادل حفظ شود وگرنه همين مي‌شود كه در كميسيون‌ها مشاهده مي‌كنيد.علي لاريجاني، رييس مجلس نيز در پاسخ اين تذكر را وارد ندانست و گفت: اين تذكر مربوط به اداره جلسه نيست.
در همين حال احمد توكلي نماينده تهران در مجلس در واكنش به تذكر قدرت ا... عليخاني گفت: اتفاقا من اعتقاد داشتم در انتخاب اعضاي كميسيون امنيت ملي روح آيين‌نامه رعايت نشده و به همين دليل هم من و هم باهنر و هم ابوترابي نسبت به رعايت آيين‌نامه از حقوق نمايندگان حذف شده دفاع كرديم‌. وي افزود: در جلسه‌اي هم كه براي تجديد نظر از اعضا برگزار شد، 6 نفر به تجديد نظر راي دادند كه باز هم من و آقايان باهنر و ابوترابي فرد از راي دهندگان به آن بوديم.
نماينده تهران با تاكيد بر اينكه در برخي موارد كساني كه وارد كميسيون امنيت ملي نشده‌اند، به برخي كساني كه انتخاب شده‌اند ترجيح دارند، بيان كرد: من فقط يك راي داشتم و بر اساس وظيفه خودم از نمايندگان داوطلب دفاع كردم.
توكلي در پايان گفت: من به تخصص‌هاي افراد احترام مي‌گذارم، هر چند كه آنان مخالف سياسي من باشند؛ بنابراين نبايد اجازه داد به اختلافات دامن زده شود.همچنين داريوش قنبري نيز در تذكري آيين‌نامه‌اي ضمن انتقاد از روند انتخاب اعضاي كميسيون امنيت ملي، از لاريجاني درخواست كرد تا وي با تشكيل فراكسيوني به اين نام در مجلس موافقت كند.وي خطاب به لاريجاني با استناد به ماده 47 در مورد شرايط حضور فرد در كميسيون‌ها، گفت: البته شما هم از اين نحوه تعيين اعضاي كميسيون‌ها اظهار نارضايتي كرديد كه قابل تشكر است، اما با توجه به اين كه بند 10 ماده 23 اذعان دارد اختلافاتي كه در شعب پيش مي‌آيد، از اختيارات هيات رييسه است كه از آن براي حل مسائل و مشكلات شعب استفاده كند، خواهش ما اين است اين نحوه تعيين اعضاي كميسيون‌ها را فعلا رسميت نبخشيد؛ به خصوص سوابق اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را بررسي كنيد تا ببينيد تركيب اين كميسيون در حال حاضر به شكلي است كه واقعا عنوان هر كميسيون ديگري مي‌توان به آن داد جز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي. وي اضافه كرد: ظاهرا يكسري مصلحت‌انديشي‌ها حاكم شده و اخبار و شايعات ناگواري هم شنيده مي‌شود كه حكايت از دخالت دولت در تعيين اعضاي كميسيون دارد. قنبري افزود: صحبت اين است كه ظاهرا ليستي را دولتي‌ها داده‌اند كه 23 نفر اعضاي كميسيون امنيت ملي تعيين شده‌اند و خيلي از كساني كه الان تعيين شده‌اند، آن‌گونه كه شنيده‌ام، از همين اعضاي ليست هستند. خواهش بنده اين است كه حضرت عالي اين مساله را هم بررسي كنيد، تا شان و جايگاه مجلس از همان ابتدا با خطر مواجه نشود و از كيان و جايگاه مجلس محافظت كنيد.
لاريجاني در پاسخ به قنبري گفت: كار عظيمي كه روساي شعب در مورد تقسيم آقايان و خانم‌ها در كميسيون‌ها كردند، نبايد زير سوال برود. اين چند مورد در برداشت از ضوابط آيين‌نامه اختلاف‌نظر بود و آيين‌نامه هم سكته‌اي در اينجا دارد و روشن نكرده كه اگر مطابق بند 10 از ماده 23 هيات رييسه تنظيم كننده اين اختلافات باشد، از چه راهي بايد رفت. چرا كه روساي شعب بايد تصميم بگيرند.
وي افزود: همچنين بايد از ظن و گمان در اين مسائل پرهيز شود كه دولت در تهيه ليست افراد در كميسيون‌ها دخالت مي‌كند. چنين شاهدي به هيچ‌وجه نداريم و با سليقه‌ دولت هم سازگار نيست و اگر هم خداي نكرده باشد، اجازه چنين كاري را نخواهم داد. لذا اين تصورات را بايد كنار گذاشت. تصميم روساي شعب بود كه خودتان انتخاب كرديد. در عين حال محسن كوهكن نيز در تذكري آيين‌نامه‌اي نسبت به تذكرات نمايندگان در روز گذشته نسبت به نحوه انتصاب اعضاي كميسيون‌هاي تخصصي مجلس اعتراض و گوشزد كرد كه درست نيست از وقت آيين‌نامه براي اين كه وارد بحث ديگر شويم، استفاده كنيم.
وي گفت: سازوكارهاي ديگري وجود دارد كه مي‌توان آنها را دنبال كرد كه يكي از آنها شكايت به اصل 90 است و اين كميسيون رسيدگي و بررسي كرده و اگر تشخيص دهد خلافي رخ داده، گزارش را رسما قرائت مي‌كند.كوهكن از لاريجاني درخواست كرد فردي كه تذكر مي‌دهد اگر مربوط به اداره جلسه است، تذكر خود را عنوان كند و اگر مربوط به مطلب ديگري بود، قانونگذار گفته است مذاكرات را قطع كنيد.لاريجاني ضمن تشكر از كوهكن، تصريح كرد: شما همه را نصيحت كرديد، براي اينكه آيين‌نامه را خوب رعايت كنند.
پس از پايان تذكرات شفاهي نمايندگان و قرائت تذكرات كتبي توسط علي لاريجاني، بررسي طرح اصلاح موادي از آيين‌نامه داخلي مجلس در دست بررسي قرار گرفت كه دو فوريت آن با 99 راي مخالف در برابر 92 راي موافق و يك فوريت آن نيز با 96 راي مخالف در برابر 88 راي موافق تصويب نشد و بنابراين طرح مذكور به صورت عادي در صحن علني مجلس در دست بررسي قرار خواهد گرفت. به گفته محمدحسين ابوترابي‌فرد، از طراحان اين طرح در صورت تصويب اصلاح موادي از آيين‌نامه، يكي از محورهاي كليدي اصلاح آيين‌نامه در پايان دوره پنجم مجلس، ادغام تعدادي از كميسيون‌ها و تغيير سقف و كف اعضاي كميسيون‌هاي تخصصي بود و با اين كار، كف اعضا از عدد 9 به 19 و سقف آن نيز از عدد 13 به 23 افزايش يافت.ابوترابي كه به عنوان موافق اين طرح صحبت مي‌كرد، همچنين افزود: «با توجه به تراكم وظايف در بعضي كميسيون‌هاي تخصصي، تجربه كاري دو دوره نشان مي‌دهد كه ظرفيت براي افزايش سقف بعضي كميسيون‌ها وجود دارد.» ابوترابي افزود: پيشنهاد برخي از نمايندگان اين است كه كف اعضاي كميسيون‌ها را 15 قرار دهيم و سقف را عدد 25. همچنين به گفته الياس نادران، ديگر موافق اين طرح، اگر تعداد اعضاي كميسيون‌ها تغيير كند، به نمايندگاني كه تخصص، تجربه و علم لازم را دارند، امكان حضور در كميسيون‌هاي مورد علاقه خود را مي‌دهيم و هم به كميسيون‌هاي ديگر كه كمتر اقبال دارند، امكان تشكيل و انجام كار خواهيم داد. اين در حالي بود كه مخالفان اين طرح از جمله قاضي‌زاده هاشمي بررسي اين مساله را تلاش براي عضويت برخي بازماندگان از حضور در كميسيون‌هاي تخصصي مي‌دانستند. اين نماينده مجلس معتقد بود كه نبايد ديگر كميسيون‌ها را ضعيف و اعضاي آن را كم كنيم. قاضي‌زاده‌هاشمي افزود: اين‌طور نباشد كه برخي كميسيون‌ها ازدحام داشته باشند و ديگران به بقيه كميسيون‌ها بروند و آن كميسيون‌ها به استراحتگاه تبديل شوند. ديگر مخالف اين طرح يعني هادي قوامي، نماينده اسفراين نيز فوريت داشتن اين طرح را موضوع مخالفت خود عنوان و تاكيد كرد: «اصل بر عادي بودن طرح‌ها و لوايح است و فوريت آن بايد مستند به دلايلي باشد.» وي گفت: «دو سه كميسيون هستند كه الان با مشكل ازدحام تقاضا مواجه است در حالي كه اين فوريت به همه كميسيون‌ها تسري داده شده است.»وي ادامه داد: «هم‌اكنون مهم‌ترين كميسيون يعني اصل 90 با كمترين تقاضا مواجه است در حالي كه امروز مساله ما خشكسالي است.
با رد طرح اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس،يكي از اعضاي فراكسيون اقليت در واكنش به اين اقدام از تشكيل فراكسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس خبر داد.
داريوش قنبري از اعضاي فراكسيون اقليت و عضو سابق كميسيون امنيت ملي در حاشيه صحن علني روز گذشته در جمع خبرنگاران از تشكيل فراكسيون امنيت ملي و سياست خارجي خبر داد و گفت كه جلسه آن نيز برگزار شده است.داريوش قنبري در جمع خبرنگاران با بيان اينكه اين فراكسيون در حال حاضر 11 عضو دارد، گفت: 6 نفر از اعضا نمايندگان سابق عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هستند و 5 نفر ديگر نيز از نمايندگان مجلس هشتم در اين فراكسيون حضور دارند.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن