تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815478764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نسخه هواي پاك پيچيده شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: نسخه هواي پاك پيچيده شد
عكس:حميد جاني پورگروه جامعه- تغييرات آب و هوايي يكي از همان بحران‌هاي زيست محيطي است كه جهانيان را به چاره‌انديشي واداشته است؛ اما اگر اين بحران خسارت‌هاي سنگيني بر كشورها تحميل كرد، به شكل‌گيري اتحادي هم، ميان اغلب دولت‌ها دامن زد تا در قالب پيماني با نام كيوتو، كنترل تغييرات اقليم را دنبال كنند.


اگر چه حدود سه سال از پيوستن ايران به اين كنوانسيون مي‌گذرد، اما انگار سرنوشت اين كنوانسيون نيز به سرنوشت ديگر كنوانسيون‌ها دچار شده است تا جايي كه با پذيرفتن اين كنوانسيون تنها يك تعهد به جمع ديگر تعهدات بين‌المللي خود افزوده‌ايم، بدون اينكه بر اجراي اين تعهدات پاي فشاريم يا از منابع آن بهره بگيريم؛ در حالي كه يكي از مكانيزم‌هاي پروتكل كيوتو، رواج مكانيزم‌هاي توسعه پاك است. با كمك مجامع بين‌المللي مي‌توانستيم راه ورود تكنولوژي‌هاي جديد را به كشور باز كرده و البته منابع سرشاري را هم از اين راه جذب منابع مالي كشور كنيم.تا جايي كه كشورهايي مانند هند و چين همزمان با ايران به «كيوتو» پيوستند، اما توانستند با بهره‌گيري از امكاناتي كه اين كنوانسيون در اختيارشان قرار داده است، منابع بسياري را جذب كنند.به اعتقاد دكتر متصدي، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي اين منابع براي سيستم زيست محيطي كشور بسيار پراهميت‌اند؛ اما نه تنها در اجراي مفاد اين كنوانسيون مانند كاستن ميزان گازهاي گلخانه‌اي موفق نبوده‌ايم كه حتي در اين مدت نتوانسته‌ايم«يك دلار» جذب كنيم. او مي گويد براي مثال پروژه‌هايي مانند استفاده از سوخت‌هاي تركيبي در نيروگاه‌ها و تغيير سوخت سيستم‌هاي صنعتي كه به كاهش دي‌اكسيد كربن مي انجامد، فرآيندي است كه مي‌تواند در قالب پروژه‌هاي بين‌المللي قرار گيرد و هزينه‌هاي اين كاهش نيز از سوي مجامع بين‌المللي پرداخت ‌شود. او كه در دولت هشتم رياست دفتر بررسي آلودگي هوا را در سازمان محيط زيست برعهده داشته، در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت آلاينده‌هاي هواي كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد يكي از برنامه‌‌هايي كه در دستور اغلب كشورهاي دنيا قرار گرفت، حذف سرب از سوخت خودروها بود كه در ايران نيز اين برنامه در دستور كار قرار گرفت؛ حذف سرب از بنزين مي‌بايست در فاصله زماني 8 تا 10 ساله به انجام مي‌رسيد، اما با هماهنگي وزارت نفت و وزارت صنايع اين برنامه در مدت زمان كوتاهي انجام گرفت. به گفته اين كارشناس در حال حاضر كمتر پيش مي‌آيد كه سخن از آلودگي هوا به ميان آيد و سازمان محيط‌زيست نيز برنامه‌هايش را ارائه كند.
غفلت در معاينه فني
آلودگي بيش از هشت شهر كشور مانند اصفهان، شيراز، اراك و تهران و ... منجر به تدوين برنامه‌اي جامع براي كاهش آلودگي هوا در اين شهرها شد. معاينه فني خودروها نيز در فهرست برنامه‌هاي اين طرح گنجانده شد تا بدين ترتيب مشاركت مردم نيز براي كاهش آلودگي هوا جلب شود، اما امروز در كلانشهري مانند تهران از بين 3ميليون خودرويي كه در سطح شهر تردد مي‌كنند، تنها 10 تا 20درصد به مراكز معاينه فني خودروها مراجعه مي‌كنند؛ البته در صورت نبود اقدامات قهري ممكن است اين فعاليت نيز كم‌كم به دست فراموشي سپرده شود و اين خود نشان از غفلت از نظارت بر حسن اجراي قوانين دارد. از سوي ديگر در شرايطي كه كشورهاي توسعه يافته به اين نتيجه دست يافته‌اند كه سوخت گازوئيل جزو بدترين سوخت‌ها است، به‌رغم مصوبه دولت درخصوص ممنوعيت به‌كارگيري خودروهاي ديزلي، ورود اتوبوس‌هاي ديزلي در شهر آزاد است؛ و در اين زمينه تنها صرفه اقتصادي اين سيستم مورد توجه قرار مي‌گيرد.اين در حالي است كه به گفته دكتر متصدي، ايران در زمينه پالايش گازوئيل با مشكل روبه‌رو است؛ در واقع گازوئيلي كه در پالايشگاه‌ها توليد مي‌كنيم، داراي 500 تا 7هزار پي‌پي‌ام گوگرد است.اما ميزان گوگرد در گازوئيل خودروهاي كشورهاي توسعه‌يافته‌اي كه در حال خارج كردن اين سوخت از سيستم‌هاي خود هستند، تقريبا 50 پي‌پي‌ام است. با اين حال گازوئيلي هم كه وزارت نفت به شركت واحد براي حمل و نقل عمومي عرضه مي‌كند، 10 برابر استانداردهاي بين‌المللي گوگرد دارد كه اين خود در فهرست مخرب‌ترين آلاينده‌هاي هواي كشور قرار مي‌گيرد.
خروج بنزين سوپر از سبد حمايتي
در حالي كه كليه خودروهاي توليد شده پس از سال 83 به سيستم يورو دو مجهز شده‌اند، اين خودروها بايد بنزين سوپر بسوزانند؛ اما به دنبال دور سوم سهميه‌بندي بنزين، بنزين سوپر از سبد حمايتي خارج شد. اين در حالي است كه به گفته كارشناسان زيست‌محيطي بنزين سوپر كمترين ميزان آلودگي هوا را به دنبال دارد.
«متصدي» در اين زمينه مي‌گويد: در سال‌‌هاي گذشته تلاش كرده‌ايم مردم بنزين سوپر را جايگزين بنزين معمولي كنند، اين اقدام دولت هرچند هدفمند كردن يارانه ها را به دنبال دارد اما استقبال مردم از بنزين معمولي افزايش مي يابد و در عين حال بر ميزان استهلاك خودروها نيز افزوده مي‌شود البته با حذف سوخت پاك از سيستم يارانه‌اي، آلودگي هوا نيز دوچندان مي‌شود.او با انتقاد از نحوه عملكرد سازمان محيط‌زيست در زمينه كنترل آلودگي هوا به روز بودن برنامه‌ها و واكنش‌هاي اين سازمان را از ضروريات برشمرد.
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 618]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن