تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816373598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگو با سرپرست سازمان ميراث فرهنگى استان كردستان‌تسهيلا‌ت ‌بانكى ‌گردشگرى ‌كردستان‌ را‌ شكوفا‌ مى‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: گفت‌وگو با سرپرست سازمان ميراث فرهنگى استان كردستان‌تسهيلا‌ت ‌بانكى ‌گردشگرى ‌كردستان‌ را‌ شكوفا‌ مى‌كند
مريم اميري- ‌كردستان اصلى‌ترين محل زندگى قوم كرد است كه مردمان آن آريايى نژادند و از چندين هزار سال قبل از ميلا‌د به اين منطقه مهاجرت كرده‌اند. جاذبه‌هاى تاريخى و معمارى منطقه كه شامل قلعه‌هاى قديمي، مسجد‌هاى تاريخي، حمام‌ها و... مى‌شوند، همراه با آئين‌ها و فرهنگ رايج بين اقوام كرد از مهم‌ترين جاذبه‌هاى استان كردستان است.

رقص‌هاى محلى و بومى‌اين استان كه در مراسم شادى و سرور اجرا مى‌شوند، هم از نظر مضمون و هم از نظر شكل در خور توجه است. صنايع دستى استان كردستان بسيار متنوع بوده و قدمتى ديرينه دارند و موسيقى كردى يكى از بارزترين ويژگى فرهنگى قوم كرد است. طراوت، شادابي، فضاى عرفانى و درآميختگى مضامين با تاريخ گذشته كردها، بخشى ازخصوصيات موسيقى كردى است. جنگل‌هاى بلوط، آبشارها و رودخانه‌هاى خروشان، چشمه‌هاى طبيعى و كوه‌هاى سر به فلك كشيده; طبيعت زيبا و چشم نواز كردستان را رقم زده و يكى از زيباترين جلوه‌هاى گردشگرى طبيعى ايران را در دامنه‌هاى زاگرس به وجود آورده است.استان كردستان به لحاظ تاريخ و قدمت طولا‌نى و جغرافياى خاص خود از مكان‌هاى تاريخى و طبيعى با ارزشى برخوردار است كه اين مكان‌هاى ديدنى در مناطق مختلف استان پراكنده شده‌اند. مجموع جاذبه‌هاى طبيعي، تاريخي، اجتماعى و فرهنگي; استان كردستان را به منطقه اى ديدنى تبديل كرده كه بازديد از آن براى هر گردشگرى جذاب و خاطره‌انگيز خواهد بود. از اين رو براى آگاهى از اقدامات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان كردستان براى استفاده بهينه از جاذبه‌هاى طبيعى و گردشگرى استان به سراغ على فعله‌گرى سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى كردستان رفته و با وى درخصوص برنامه‌ها و فعاليت‌هاى انجام شده در سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى اين استان گفتگويى داشته‌ايم. آنچه در پى مى‌آيد مشروح اين گفت‌وگو است.

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان كردستان براى سال 87 چه برنامه‌هايى در دست اجرا دارد؟

در حال حاضر اجراى پروژه‌هاى مصوبات دور نخست سفر را پيگيرى مى‌كنيم و تصميم داريم با توجه به رشد اعتبارات عمراني، اينگونه پروژه‌ها را اجرا كنيم.بخشى از اعتبارات استان مربوط به پروژه‌هاى مرمتى از جمله مرمت عمارت خسرو آباد است كه تملك كامل آن انجام شده است. همچنين ساخت شش هتل را دنبال مى‌كنيم كه تاكنون زمين لا‌زم براى ساخت دو هتل به سرمايه گذاران واگذار شده و زمين چهار هتل ديگر نيز در اختيار بخش خصوصى قرار مى‌گيرد، همچنين تملك تيمچه حاج جواد بيجار كه براى اجرايى كردن آن اعتبار لا‌زم تخصيص يافته است .

پروژه‌هايى كه در استان كردستان انجام مى‌شود لزوما از مصوبات سفر است و يا پروژه‌هاى ديگرى كه جزو مصوبات نباشد نيز اجرا مى‌شود؟

برنامه‌هاى سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان كاملا‌ مشخص است، به عنوان مثال ايجاد امكانات براى دسترسى آسان به جاذبه‌هاى گردشگرى از جمله اقدامات در دست اجراى سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان است و حتى اعتبارات لا‌زم براى ايجاد زير ساخت‌‌ها را به ساير دستگاه‌ها پرداخت كرده‌ايم به عنوان مثال براى تاسيس سرويس بهداشتى يك ميليارد تومان اعتبار اختصاص يافته است.

چند مجموعه سرويس بهداشتى در سطح استان ايجاد مى‌شود؟

يك ميليارد تومان از سوى سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان كردستان و يك ميليارد تومان از سوى شركت توسعه ايرانگردى و جهانگردى تامين مى‌شود تا با اين اعتبار، 22 واحد سرويس بهداشتى در سطح استان ايجاد شود. علا‌وه بر اين موضوع، ساخت كمپينگ و مجتمع‌هاى بين راهى از موضوعات ديگرى است كه از سوى سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى در استان پيگيرى مى‌شود. در همين راستا زمين لا‌زم براى ساخت پنج مجتمع بين راهى به سرمايه‌گذار واگذار شده است.در حوزه باستان شناسى هم پروژه‌هاى مربوطه در پنج شهرستان انجام مى‌شود.

در كدام شهرستان‌ها؟

در استان كردستان 9 شهرستان وجود دارد كه در سال 86 عمليات باستان شناسى چهار شهرستان انجام شد و باستان شناسى پنج شهرستان نيز امسال انجام مى‌شود.

در حوزه صنايع دستى در استان كردستان براى سال 87 چه برنامه‌هايى داريد؟

در بخش صنايع دستى براى سال جديد تصميم داريم ماهى يكبار در يكى از شهرستان‌هاى استان نمايشگاه عرضه صنايع دستى استان را برگزار كنيم. همچنين آموزش رشته‌هاى صنايع دستى از اهداف سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان به شمار مى‌آيد و براى اين موضوع 400 ميليون تومان اختصاص يافته است در واقع استان كردستان نخستين استانى است كه آموزش صنايع دستى را به بخش خصوصى واگذار كرده است. نيروهاى طرح عمرانى با تاسيس يك شركت، آموزش صنايع دستى را به عهده دارند. حدود 20 رشته مختلف كه بيشتر آنها بومى‌هستند نظير كردى دوزي، شال بافي، گليم بافى به علا‌قه مندان آموزش داده مى‌شود. براى بخش هنرهاى سنتى و توليدات فرهنگى نيز 60 ميليون تومان اختصاص يافته است.

براى مرمت آثار تاريخى چه اعتبارى گرفته شده است؟

اولويت كارى سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان اتمام پروژه‌هايى كه از سال 86 مرمت آنها باقى مانده است، البته مرمت اينگونه آثار در سال 87 به پايان نمى‌رسد. اصولا‌ مرمت آثار تاريخى زمانبر هستند و بايد مرمت آنها در فازهاى مختلف انجام شود. در حال حاضر حمام دو خزينه، عمارت خسروآباد، عمارت وكيل، حمام عبدالخالق در حال مرمت هستند و براى مرمت آثار در سال 86، 436 ميليون تومان اختصاص يافت.

اعتبار مرمتى اين آثار افزايش نمى‌يابد؟

اين موضوع در شوراى برنامه ريزى استان در حال بررسى است.

چه اعتبارى براى سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى كردستان اختصاص يافته است؟

سال گذشته حدود 500 ميليون تومان از اعتبارات ملى و يك ميليارد و 432 ميليون تومان اعتبارات عمرانى استانى به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان اختصاص يافت. همچنين مبلغ يك ميليارد و 700 ميليون تومان نيز از محل اعتبارات مانده وجوه استفاده شد كه با اين مبلغ اعتبارات استانى ما به 3 ميليارد تومان رسيد. البته امسال با توجه به ضوابط جديد كه 5 درصد اعتبارات عمرانى به زيرساخت‌هاى گردشگرى اختصاص پيدا مى‌كند. تقريبا 6 ميليارد و 490 ميليون تومان به پروژه‌هاى مرتبط با سازمان اختصاص پيدا مى‌كند كه البته تمام آن به سازمان ميراث فرهنگى پرداخت نمى‌شود، به عنوان مثال مبلغى به ايجاد استراحتگاه كارگران كه از مصوبات هيئت دولت است، اختصاص پيدا مى‌كند.

مقرر بود پنج درصد اعتبارات عمرانى به سازمان ميراث فرهنگى تعلق بگيرد ؟ در حال حاضر در چه مرحله‌اى است؟

اين مبلغ براى احداث زير ساخت‌هاى گردشگرى است اما همه آن به سازمان داده نمى‌شود. سازمان‌ها و ادارات دولتى بسيارى در حوزه زير ساخت‌هاى گردشگرى فعاليت مى‌كنند به عنوان مثال مقرر شده كه در پارك جنگلى آبيدر جنگل كارى شود كه اجراى اين امر در حيطه اختيارات سازمان جنگل‌ها است. ايجاد زير ساخت‌ها توسط ساير سازمان‌ها و البته با نظر سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان صورت مى‌گيرد.

چند درصد مصوبات دور نخست سفر تا كنون انجام شده است؟

سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان تمام تعهدات خود را انجام داده است و مى‌توان گفت كه بيش از 70 درصد مصو بات سفر عملياتى شده است.ولى روند جذب سرمايه گذار كند است و اگر براى اجراى پروژه‌هايمان سرمايه گذار نيز جذب كنيم 100 درصد مصوبات اجرايى مى‌شود.

براى دور دوم سفر هيئت دولت چه مصوباتى داريد؟

در حال بررسى و دسته بندى موضوعات مورد نياز در حوزه گردشگرى هستيم.يكى از مهم‌ترين مواردى كه قصد داريم آن را به تصويب هيئت دولت برسانيم، ايجاد فرودگاه گردشگرى در مريوان است. مريوان به علت قرار گرفتن در مرز و دارا بودن درياچه زريوار بايد فرودگاه داشته باشد.

در استان كردستان چند منطقه نمونه گردشگرى وجود دارد؟

10 منطقه نمونه گردشگرى وجود دارد كه مطالعات دو منطقه به اتمام رسيده است و در هشت منطقه ديگر نيز مطالعه امكان سنجى آنها انجام شده است. در مورد تملك زمين‌هاى اين دو منطقه در حال مذاكره با اداره اوقاف و امور خيريه هستيم، ولى براى جذب سرمايه‌گذار آمادگى داريم.

هشت منطقه باقيمانده چه زمانى واگذار مى‌شود؟

ابتدا بايد مطالعات اين مناطق انجام شود تا بعدها بتوان در مورد آنها تصميم گرفت. البته منطقه آبيدر از مناطق نمونه گردشگرى است كه شهردارى پروژه‌هايى را در آن در حال ساخت دارد.

همكارى سازمان‌هاى دولتى با شما چگونه است؟

سال گذشته مشكلا‌تى در مورد اعطاى تسهيلا‌ت به هنرمندان صنايع دستى با بانك‌ها داشتيم و تسهيلا‌تى كه براى بخش صنايع دستى تصويب كرده بوديم، پرداخت نشد. مشكل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان بيشتر در مورد صنايع دستى خانگى است. بانك‌ها به دلا‌يل مختلف تمايلى به اعطاى تسهيلا‌ت به هنرمندان خانگى ندارند.ساليان قبل به بعضى از هنرمندان استان از اينگونه وام‌ها اعطا شده كه ظاهرا اقساط خود را بموقع پرداخت نكرده‌اند.

يعنى تسهيلا‌ت بنگاه‌هاى زود بازده به طرح‌هاى گردشگرى استان پرداخت نمى‌شود؟

ما 18 طرح گردشگرى به بانك‌هاى استان معرفى كرده‌ايم كه بيشتر آنها موفق به دريافت تسهيلا‌ت مورد نظر خود شدند. مشكل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان بيشتر مربوط به پرداخت نكردن تسهيلا‌ت به صنايع دستى خانگى استان است و فقط يك مورد تسهيلا‌ت به كارخانه توليد لباس‌هاى كردى پرداخت شد كه مبلغ آن 86 ميليون تومان بود. البته امسال قول همكارى با اين طرح‌ها به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى وگردشگرى استان داده شده است.

و صحبت پاياني؟

اگر سازمان مركزى همكارى تنگا تنگى با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان داشته باشد بهتر مى‌توانيم برنامه‌هاى خود را اجرا كنيم، سازمان مركزى مى‌تواند بازوى اجرايى سازمان باشد و با پرداخت بموقع تسهيلا‌ت و ابلا‌غ اعتبارات ملى به سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستى و گردشگرى استان كمك كند.
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن