تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815498392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قزوه در دانشگاه هند ادبيات معاصر و عروض تدريس مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قزوه در دانشگاه هند ادبيات معاصر و عروض تدريس مي‌كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

عليرضا قزوه از همكاري با دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه جواهر لعل نهرو هند براي آموزش ادبيات معاصر و عروض خبر داد.

مدير مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي ايران در هندوستان در اين‌باره به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: در سومين جلسه‌ي انجمن ادبي بيدل كه به بزرگداشت ناصرخسرو اختصاص داشت، عروض را با ساده‌ترين شيوه براي استادان و دانشجويان هندي بيان كردم و در پي آن، به دعوت پروفسور اختر مهدي - رييس دپارتمان دانشگاه جواهر لعل نهرو -، در ترم جديد دانشگاه‌شان، تدريس ادبيات معاصر و عروض خواهم داشت، كه در كنار پرداختن به ادبيات كهن و نسخ خطي، ادبيات معاصر را هم مورد توجه و دقت قرار مي‌دهم.

قزوه همچنين متذكر شد: ادبيات معاصر و شعر فارسي در هند تا حد زيادي رو به فراموشي بود و جز دو شاعر مطرح، استاد ولي الحق انصاري كه در لكنهو سكونت دارد و ديگري رييس احمد نعماني كه در عليگر ساكن است، ديگر نماينده‌اي ندارد. اما تلاش مي‌كنم تا با جوانان دانشجو، گرايش به شعر فارسي را گسترش دهيم، كه تاكنون جمع بسيار خوب و بااستعدادي را گرد آورده‌ايم و در همين جلسه‌ي سوم، چند نفر از آن‌ها، شعرهاي‌شان را ارائه كردند.

او در ادامه افزود: در جلسات انجمن ادبي بيدل، همه‌ي استادان تراز اول هندي، از جمله پروفسور عابدي و اظهر دهلوي شركت دارند. درواقع مي‌توان گفت حضور همه‌ي رييسان دپارتمان‌هاي زبان فارسي در انجمن بيدل چشم‌گير است؛ هم از انجمن استادان و هم از انجمن پژوهشگران. ما با هر دو گروه ارتباط خوبي داريم و آن‌ها هم در يك رقابت سالم و كاري با ما همكاري مي‌كنند. در برگزاري همايش‌ها و دعوت از استادان نيز با هم مشاوره داريم.

اين شاعر عنوان كرد: تلاش مي‌كنيم بعد از اين، سمينارهاي هند منحصر به چند نفر نباشد. از سوي ديگر، در طول هفته، چند جلسه‌ي كاري خوب با اين استادان و پژوهشگران داريم و در دو شماره‌ي اخير قند پارسي، از هر دو گروه استفاده كرديم. در شماره‌ي جديد هم كه ويژه‌نامه‌ي نسخ خطي در هند است، تاكنون كارهاي قابل توجهي به تحريريه رسيده است.

قزوه همچنين درباره‌ي كارهاي در دست اقدام مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي گفت: به زودي، كتاب زندگي‌نامه‌ي استادان و پاسداران زبان فارسي در هند را به چاپ مي‌رسانيم و رونمايي مي‌كنيم. همچنين در حاشيه‌ي اين سمينار در لكنهو، بزرگداشت ولي الحق انصاري - شاعر بزرگ فارسي‌زبان هند - را كه در قيد حيات است، برگزار خواهيم كرد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن