واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون : آگاهی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) از اعمال امت: و قل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله و المؤمنون و ستردون الی عالم الغیب و الشهاده...(105/ توبه) از این آیه و روایات بسیاری که از اهل بیت(ع) نقل شده فهمیده می شود که پیامبر(ص) و امامان(ع) از اعمال همه امت آگاه می شوند، یعنی خداوند از طریق خاصی، اعمال امت را بر آنها عرضه می دارد. احادیث مربوطه: امام صادق(ع): تمام اعمال مردم هر روز صبح به پیامبر(ص) عرضه می شود، اعمال نیکا ن و بدان، بنابراین مراقب باشید و این مفهوم سخن خداونداست که می فرماید: «و قل اعملوا....». از امام رضا(ع) نقل شده که شخصی به ایشان عرض کرد: برای من و خانواده ام دعایی فرما. فرمود: مگر من دعا نمی کنم؟ به خدا سوگند، اعمال شما هر روز و شب بر من عرضه می شود. آیا کتاب خدا را نمی خوانی که می فرماید: «و قل اعملوا...» به خدا سوگند، منظور از مؤمنان علی ابن ابیطالب و امامان دیگر است. مسجد ضرار یا لانه جاسوسی: و الذین اتخذوا مسجدا ضررا و کفرا و تفریقا بین المؤمنین و ارصادا لمن حارب الله و رسوله من قبل...(107/ توبه) نقل شده که گروهی از طایفه «بنی عمرو بن عوف» در سرزمین قبا مسجدی را ساختند و از پیامبر تقاضا کردند که در آن نماز گزارد و با حضور خود آن مسجد را متبرک کند. پس از این ماجرا گروهی از طایفه «بنی غنم بن عوف» که منافق بودند به بناکنندگان آن مسجد حسد ورزیدند و با خود گفتند که در مقابل مسجد قبا مسجدی می سازیم و در آن نماز می گزاریم و در جماعت محمد حاضر نمی شویم. علاوه بر این منافقین، با این کار می خواستند پایگاهی برای ابوعامر راهب که در زمان جاهلیت خود را راهبی مسیحی معرفی کرده بود و به پیامبر بسیار حسد می ورزید، فراهم نمایند. به هر حال منافقان این مسجد را بنا نمودند و از پیامبر خواستند که در آن نماز گزارد. پیامبر نیز به آنها وعده داد که پس از بازگشت از تبوک در آن نماز خواهد گزارد. اما پس از بازگشت، خداوند با این آیات، پیامبر را از فتنه منافقان با خبر کرد و به مسلمانان دستور داد که آن مسجد را خراب کنند و بسوزانند و آن را محل زباله قرار دهند. فضل و رحمت: قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون(58/ یونس) میان فضل و رحمت خداوند چه تفاوتی است؟ بعضی فضل الهی را اشاره به نعمت های ظاهری و رحمت را اشاره به نعمت های باطنی دانسته اند. بعضی دیگر گفته اند که فضل الهی، آغاز نعمت و رحمت خدا، دوام نعمت است و این که در روایات متعددی می خوانیم که منظور از فضل الهی، وجود پیامبر و نعمت نبوت و منظور از رحمت پروردگار وجود ولی و نعمت ولایت است نیز شاید اشاره به همین تفسیر باشد زیرا پیامبر سرآغاز اسلام بود و علی سبب بقاء و ادامه حیات آن شد. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم(ص): هرگز هیچ کس به بهشت نرود مگر با رحمت خدا، عرض کردند: و نه شما؟ فرمود: و نه من، مگر اینکه خدا مرا مشمول رحمت خود کند. پیامبر اکرم(ص): اگر اندازه رحمت خدا را می دانستید حتما به آن تکیه می کردید. امام علی(ع): با مهربانی به دیگران است که رحمت خدا فرود می آید. اهل بیت کشتی نجات مسلمانان: فکذبوه فنجینه و من معه فی الفلک و جعلنهم خلئف و اغرقنا الذین کذبوا بایتنا...(73/یونس) طبق این آیه، تمام کسانیکه نوح را تکذیب کردند، از بین رفتند و تنها نوح و کسانی که همراه او در کشتی بودند، نجات یافتند. در روایتی که عده زیادی از محدثین شیعه و سنی از پیامبر نقل کرده اند و به حدیث سفینه مشهور است، می خوانیم که ایشان فرمودند: مثل اهل بیت من، همانند کشتی نوح است، هر کس به آن تمسک جوید، نجات یابد و هر کس تخلف کند غرق خواهد شد. یعنی فقط کسانی که با اهل بیت پیامبر همراه شوند نجات می یابند. ایمان، موهبتی از خدا و انتخابی از انسان: و لو شاء ربک لامن من فی الارض کلهم جمیعا افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین(99/ یونس) خداوند در این آیه می فرماید: ما کسی را مجبور به ایمان آوردن نمی کنیم و آیه بعد می گوید که تا فرمان و اراده خدا نباشد، کسی ایمان نمی آورد. توجه به یک نکته این منافات ظاهری را از بین می برد و آن این که ما عقیده داریم که نه جبر صحیح است و نه واگذاری مطلق(تفویض)، یعنی نه چنان است که مردم در اعمال خود مجبور و بی اختیار باشند و نه چنان که به تمام معنی به حال خود واگذار شده باشند، بلکه در عین آزادی اراده، باز به امداد الهی نیاز دارند. این آزادی اراده را خدا به انسان می دهد، عقل، خرد و وجدان پاک نیز از نعمت های اوست. بنابراین، در عین آزادی اراده، باز هم سرچشمه موهبت ایمان و آنچه محصول آن است خداست. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم(ص): ایمان نه به ظاهرست است و نه به آرزو، بلکه ایمان آن است که در دل خاصل باشد و عمل آن را تصدیق کند. امام صادق(ع): همانا از نشانه های ایمان حقیقی این است که حق را هر چند به زیان تو باشد، بر باطل هر چند به سود تو باشد ترجیح دهی. پیامبر اکرم(ص): هیچ بنده ای مؤمن نیست مگر آن که هر خوبی را برای خود می خواهد برای مردم نیز می خواهد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]