واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون: ضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولان قضایی و آموزش و پرورش شهرستان دماوند با وی گفت: اگر آموزش و پرورش در تربیت و پرورش نسل جوان موفق باشد و دستگاه های قضایی توفیق اجرای عدل را داشته باشد توقع این خواهد شد که جرم کمتر بشود و جامعه به طرف صلاح می رود. به گزارش راسخون، به نقل از اسراء وی در ادامه افزود : کسانی در این مملکت که گرفتار این دو غده هستند ، یا بیراهه می روند و یا راه دیگران را می بندند یا هر دو رذیلت را دارند کم نیستند و تا خود را نشناسیم یا بیراهه می رویم یا راه دیگران را می بندیم یا هر دو خطر را داریم. باید خودمان را بشناسیم؛ مرگ آخر خط است این مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: باید خود را بشناسیم که چه هستیم، آن هایی که یا بیراهه می روند یا راه دیگران را می بندند یا گرفتار هر دو غده هستند خیال می کنند انسان با مرگ می پوسد و مرگ آخر خط است ، خیال می کنند انسان که از خاک برخاست مانند درخت است که از خاک برخاست چنین انسانی گیاهی زندگی می کند ، یعنی خوب زندگی می کند ، خوب جامه در بر می کند و میوه خود را هم محدود می داند سپس هم هیزم می شود، کسی که این طور فکر می کند زندگی او گیاهی است هنوز حیوان نشده است چه رسد به انسان. مرگ از پوست به درآمدن است نه پوسیدن؛ طلیعه زندگی است وی اظهار داشت: گاهی انسان می گوید من مرغ باغ ملکوت هستم ، درختی است ولی من روی این درخت آشیانه دارم ، مرگ از پوست به درآمدن است نه پوسیدن ، طلیعه زندگی است ، ما هرگز نمی پوسیم ، مگر اندیشه و فکر می پوسد، مگر علم می پوسد ، این علم و اندیشه وصف جان ما است اگر این وصف پوسیدنی نیست موصوف به طریق اولی ابدی است. استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر علم نمی میرد عالم به طریق اولی نمی میرد برای این که علم در جان عالم مستقر است. وی ادامه داد: اگر خود را مانند یک درخت بدانیم که پایان آن هیزم شدن و پوسیدن است و مرگ، این کارش مشاجره است ، چون زندگی اش مانند شجر گاهی است ، شاخ به شاخ است، گاهی از این شاخه به آن شاخه ، اگر شاخ به شاخ نبود مشاجره نبود. حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: مشاجره را مشاجره می گویند برای اینکه شجری زندگی می کنند یا به این شاخ می زند یا شاخه هایش به خانه همسایه می رود یا راه را می بندد یا بیراهه می رود، ولی اگر کسی گفت درخت است و بالای درخت آشیانه است و من مرغ باغ ملکوت هستم و روی این درخت آشیانه دارم چند روزی از بدنم قفسی ساخته اند و مرگ هم از بدن به در آمدن است مرگ هم از پوست به درآمدن است نه پوسیدن ، او نه بیراهه می رود و نه راه دیگران را می بندد ، نیازی نیست که به دستگاه های قضایی مراجعه کند. این مفسر قرآن کریم افزود: مردان بزرگی در جامعه بودند و هستند که در تمام مدت 90 سال عمرشان پایشان به دستگاه قضایی نرسیده است ، این طور هم می شود زندگی کرد و اگر دستگاه قضایی هم خدای ناکرده مرگ را پوسیدن بداند وضع همین است که می بینید. اگر کسی بداند که گناه و رشوه آبرو بر است هیچ گاه دستش به بیت المال دراز نمی شود حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر از پوست به درآمدن باشد و بداند که گناه و رشوه آبرو بر است هیچ گاه دست انسان به بیت المال دراز نمی شود مگر این که آبروی او ریخته است. اگر به فکر بهشت نیستیم، به فکر دنیا که هستیم وی افزود: اگر از عاقبت خود غافلیم ، اگر به فکر بهشت نیستیم ، به فکر دنیا هستیم لا اقل در دنیا آبرومندانه زندگی کنیم ، با پرونده بازی کردن آبرو بر است ، گاهی کسی سکته می کند و می میرد این مرگ آبرو بر نیست وقتی به برص مبتلا می شود این بیماری آبرو بر است. استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: خدا فرمود برخی ها را با مسلوب الحیثیه شدن از دنیا می بریم " لهم خزیٌ فی الحیات الدنیا " خیلی ها می میرند، خیلی ها با بیماری یا ایست قلبی می میرند اما وقتی به برص مبتلا شد آبرو بر است. وی ادامه داد: وجود مبارک حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه چند بار کلمه اوبی ، وبی و موبی را ذکر کرده است ، این کلمه برای آن است که به ما بفهماند دنیا یک مزرع سرسبز و خرمی است ، اما این علف ها وبا خیز است ، به طرف این سرسبزی و خرمی نروید که این آبرو بر است این کلمه اوبا ، وبی و موبی در نهج البلاغه کم نیست. حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: وبا هم از بیماری های آبرو بر است ، نه کسی پیش پرستار آبرو دارد و نه نزد بچه آبرو دارد ، یک قاضی مرتشی همین است. اگر دستگاه قضایی وظیفه اش را انجام دهد، یقینا پرونده هایش کم می شود وی خطاب به مسوولان قضایی حاضر در جلسه اظهار داشت: به فکر باشید بالاخره شما می خواهید آبرو مندانه زندگی کنید طیب، طاهر و پاک زندگی کنید، ما در متن جریان بودیم اگر دستگاه قضایی وظیفه اش را انجام دهد یقینا پرونده هایش کم می شود. این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: باید به فکر تربیت قضات صالح و سالم باشید ، (حضرت امیرالمومنین) فرمود این ها وبی است در این علف های سرسبز و خرم نروید ، درست است که سبزه است اما وبا خیز است ، با بعضی از مسئولان عالیرتبه قضایی ما این حرف را داشتیم که مراقب باشید. وی افزود: این حرف عمیق فقهی را مرحوم صاحب جواهر دارد ، همان حرف را هم مرحوم "آقا سید محمد قاضی " فتوا می دهد و این که رشوه دو قسم است، یک قسم این است که همه ما می دانیم که مال و مادی است. استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در زمان وجود مبارک رسول اکرم (ص) به حضرت گزارش کردند که فلان کارمندت فلان چیز را گرفت ، حضرت او را احضار کرد و پرسید مالی به تو داده اند درست است ؟ عرض کرد درست است ،این را به من هدیه داده اند فرمود آن روز که بازنشست شدی از این هدایا خبری است ؟ فرمود پس رشوه است و تو به نام هدیه آن را گرفته ای. بعضی آیت الله گفتن ها رشوه است حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: آن که صاحب جواهر می گوید این است که آیا القاب و اجلال و تکریمی که قبلا برای شخصی نمی کردند اکنون به خاطر جایگشاهش می کنند ، مانند این که قبلا می گفتند حجت الاسلام است اکنون که با او کار دارند می گویند حجت الاسلام والمسلمین یا به او آیت الله می گویند آیا این رشوه است یا نه؟ وی ادامه داد: صاحب جواهر فتوا می دهد احترام و تجلیل کردن های بی خود حساب و کتاب دارد اگر کسی که بیخودی با او احترام می کنند با بی اعتنایی او را رد کرد مرتشی نیست اما اگر خوشش آمد او که این لقب را واجد نیست بار او کرده اند و بپذیرد مرتشی شده است. این مفسر قرآن کریم گفت: این که می گویند صراط مستقیم از مو باریک تار است یعنی این که فهم آن آسان نیست هر کسی بگوید من صراط مستقیم هستم نه فهم آن آسان است و نه پیمودن آن میسور، هم درک آن از دیدن آن موی باریک دقیق تر است و هم رفتن آن دشوار است. وی تصریح کرد: بخش وسیعی از جرایم مربوط به ضعف دستگاه قضایی است، اگر دستگاه قضایی دستگاه عدل باشد مردم بشیرٌ نذیر دارند. شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد. 900 منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم: آیت الله جوادی آملی مسئولان قضایی جرایم بیت المال
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]