تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806363396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر ناصر ‌سيم‌فروش پژوهشگر نمونه و اولين جراح پيوند كليه در كشور ايران، پيشگام ‌در ‌درمان‌ بيماري‌هاي‌ كليوي‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: دكتر ناصر ‌سيم‌فروش پژوهشگر نمونه و اولين جراح پيوند كليه در كشور ايران، پيشگام ‌در ‌درمان‌ بيماري‌هاي‌ كليوي‌
جام جم آنلاين: بيماري‌هاي كليه، يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي رايج در ميان مردمان جهان است كه با توجه به كاركرد حياتي اين عضو بدن، در رده بيماري‌هاي مهم طبقه بندي مي‌شود. طيف متنوعي از مشكلات ممكن است براي بيماران كليه‌اي به وجود آيد كه از سنگ‌هاي كليه‌اي گرفته تا عفوني شدن و از كار افتادن كليه‌ها را شامل مي‌شود.


بنابراين طبيعي است كه در كشور شاهد تعداد بالايي از بيماراني باشيم كه به نوعي با مشكلات كليه مواجه باشند. اگر از چنين افرادي درباره وضعيت درمان خود و متخصصاني كه در ايران در باره اين بيماري‌ها فعاليت مي‌كنند، بپرسيد. بي‌شك در صدر فهرستي از متخصصان كه نام مي‌‌بردند، اسم دكتر ناصر سيم فروش را خواهيد يافت.

دكتر ناصر سيم‌فروش، مدير گروه اورولوژي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و رئيس بخش پيوند كليه بيمارستان لبافي‌نژاد است كه سابقه عضويت در هيات مديره انجمن بين‌المللي اورولوژي را نيز دارد. در سال‌هاي گذشته دكتر سيم فروش فراتر از فعاليت‌هاي درماني خود به‌طور جدي در بخش‌هاي پژوهشي نيز فعال بوده و مقالات متعددي از او در نشريات علمي بين‌المللي به چاپ رسيده است. گفتگوي زير نگاهي دارد به وضعيت كشورمان در رشته اورولوژي و درمان بيماري‌هاي كليوي.

آقاي دكتر، دوره فعاليت‌هاي شما در رشته كليه و بيماري‌هاي مرتبط با آن همزمان با رشدي بود كه كشور ما در اين عرصه شاهد آن بود. شايد براي مخاطبانمان جالب باشد از زبان شما نمايي كلي از اين تغيير وضع و البته نقشي را كه شما در اين ميان داشتيد، بشنوند.

در دوران انقلاب تعداد جراحان كليه در كشور كم بود و براي 35 ميليون جمعيت فقط 150 جراح كليه وجود داشت و اكثر جراح‌هايي كه در ايران طبابت مي‌كردند، خارجي بودند. به همين دليل در سال 59 جزوه‌اي در خصوص «به سوي خودكفايي در رشته اورولوژي» نوشتم تا تخصص و فوق تخصص در اين رشته در كشور گسترش يابد، بعد از بازگشت از آمريكا در بيمارستان لبافي‌نژاد مشغول به‌كار شدم و بسياري از عمل‌هاي جراحي را به همت همكاران در بيمارستان لبافي‌نژاد انجام دادم و در اين مدت، بخش پيوند كليه، جراحي كليه و اورولوژي اطفال در اين بيمارستان راه‌اندازي شد.

همچنين در اين مدت اولين جراح كليه زن آموزش خود را تكميل كرد و از بيمارستان لبافي‌نژاد فارغ‌التحصيل شد و اين مقدمه‌اي بود كه ما به آمار 40 جراح كليه زن دست يابيم كه در منطقه خاورميانه بي‌نظير است. خوشبختانه مجموعه فعاليت‌هايي كه در اين سال‌ها انجام شد، باعث شده است تا به حال، بيش از 13 مركز آموزش جراحي كليه در ايران داشته باشيم كه حدود 800 تا 900 جراح در اين مراكز فعاليت مي‌كنند.

در زمينه تحقيقاتي هم پيشرفت‌هاي زيادي داشتيم. من شخصا بيش از 70 مقاله در رشته اورولوژي نوشته‌ام كه يكي از مقاله‌ها با عنوان «مقايسه اهداكنندگان كليه به روش لاپاراسكوپي با روش باز» در سال 2004 در بيست و دومين كنگره جهاني آندورولوژي به عنوان بهترين مقاله شناخته شد و در حال حاضر به عنوان مرجع، از اين مقاله استفاده مي‌شود.

پس به نظر مي‌رسد وضعيت كشور ما در اين رشته در جايگاه مطلوبي قرار دارد؟

بله، خوشبختانه امروزه ما در آموزش اورولوژي به خودكفايي رسيده‌ايم و پزشكان خارجي براي آموزش در اين رشته به كشور ما سفر مي‌كنند، 99 درصد بيماران براي جراحي در رشته اورولوژي از جمله پيوند كليه ديگر به خارج از كشور نمي‌روند و حتي بسياري از ايرانيان مقيم خارج از جمله آذربايجان، عراق، افغانستان، آمريكا و آلمان و نيز بيماران خارجي براي درمان به بيمارستان لبافي‌نژاد مراجعه مي‌كنند. از سوي ديگر در 15 سال گذشته 3000 عمل لاپاراسكوپي در بيمارستان لبافي‌نژاد انجام شد و در حال حاضر ايران عضو انجمن جهاني آندورولوژي است.

كشور ما همچنين در رده كشورهايي است كه اولين پيوند كليه غيرفاميلي را انجام داد و در حال حاضر 90درصد اين پيوند از طريق افراد غيرفاميلي در كشور انجام مي‌شود كه اطلاعات آن در آلمان ثبت شده است. مطابق آمار موجود در 25 سال اخير حدود 25هزار پيوند كليه زنده در كشور انجام شده است، كه از اين لحاظ با آمريكا مساوي هستيم و 330 پيوند كليه نيز از جسد انجام شده كه از اين لحاظ در منطقه خاورميانه، رتبه اول را داريم. به جرات مي‌توانم بگويم دستاوردهاي ايران در رشته جراحي كليه در منطقه خاورميانه بي نظير و در جهان كم نظير است.

بيمارستان لبافي‌نژاد كه قطب اورولوژي كشور نيز به شمار مي‌رود در اين فرآيند نقش ويژه‌اي داشته است. كمي درباره فعاليت‌هاي اين مركز توضيح دهيد؟

ما در بيمارستان لبافي‌نژاد اولين جراحي لاپاراسكوپي در خاورميانه را انجام داديم و با وجود 3000 جراحي لاپاراسكوپي از پيشرفته ترين كشورها در دنيا هستيم،مركز آموزشي و درماني لبافي‌نژاد سومين مركز جهاني است كه اهداي كليه به روش لاپاراسكوپي را با 950 مورد انجام داده است و از اين نظر در جهان مقام سوم را داريم.

در اين مركز بيش از 100 جراحي سرطان پروستات و 300 كليه به روش لاپاراسكوپي در سطح خاورميانه انجام شده است و در روش جديد غده را به جاي كليه با روش لاپاراسكوپي (روش باز) در مدت نيم ساعت برمي‌داريم كه تا كنون، 33 نفر به اين روش جراحي شده‌اند. ضمن اين‌كه بزرگ‌ترين جراحي سنگ شاخه گوزني كليه به روش لاپاراسكوپي در دنيا را توانسته‌ايم در مركز آموزشي و درماني لبافي‌نژاد انجام دهيم.

شما از موفقيت‌هاي ما در درمان بيماران اشاره كرديد، اما اصلي‌ترين عاملي كه باعث مي‌شود بيماران به شما مراجعه كنند، چيست؟

سنگ‌ها شايع‌ترين دلايل اصلي بيماري‌هاي كليه است، كشور ما در منطقه سنگ خيز قرار دارد و در كمربند سنگ كليه دنيا قرار گرفته و سنگ‌هاي ادراري شيوع بالايي دارند. بيماري‌هاي مادرزادي اطفال، مسائل ادراري، وجود دريچه‌هاي مادرزادي در پسربچه‌ها و تنگي‌هاي مجاري خروجي كليه از ديگر بيماري‌هاي كليه است كه در مركز آموزشي و درماني لبافي‌نژاد ما با آنها مواجه هستيم.

سرطان مثانه نيز از شايع‌ترين اين بيماري‌هاست كه كشيدن سيگار و ترياك خطر ابتلا به آن را افزايش مي‌دهد. در اين مركز در هفته 2 تا 3 عمل جراحي سرطان مثانه انجام مي‌شود كه بسيار پرهزينه و گران است. البته يك نكته فرعي را مي‌خواهم اينجا بيان كنم و آن اين‌كه همه پزشكان فردي را كه سرطان مثانه داشته باشد جراحي نمي‌كنند، زيرا جراحي بسيار وقت‌گير و بيماري صعب‌العلاج است. من به عنوان يك پزشك از مردم خواهش مي‌كنم سيگار و مواد مخدر مصرف نكنند تا دچار سرطان نشوند؛ زيرا طول عمر بيماران مبتلا به سرطان مثانه و كيفيت زندگي آنان را پايين خواهد آورد. شايد لازم باشد مسوولان برنامه‌ريزي‌هاي عملي انجام دهند و قوانين سختي براي سيگاري‌ها در نظر بگيرند. بايد سيگار را از صحنه زندگي حذف كرد و بارها مشاهده مي‌شود كه در سريال‌هاي تلويزيوني فرد هنگام عصبانيت شروع به استعمال سيگار مي‌كند كه اين عمل بدترين نوع تبليغ براي مخاطب است.

غير از سرطان مثانه كه به وضعيت دشوار درمان آن اشاره كرديد، فراگيرترين بيماري همان‌طور كه گفتيد سنگ كليه است. دلايل اصلي شكل‌گيري سنگ كليه چيست؟

كم خوردن آب مهم‌ترين دليل ايجاد سنگ كليه است، به همين دليل بايد هر دو ساعت آب نوشيد و جوانان و ميانسالان بايد توجه بيشتري به مصرف آب كنند، زيرا وقتي ادرار غليظ‌تر شود، سنگ كليه به‌وجود مي‌آيد.

جنابعالي يكي از چهره‌هاي ماندگار پزشكي محسوب مي‌شويد، به نظر شما بزرگ‌ترين مشكل و ضعف ما در بخش پزشكي و رشته تخصصي شما (اورولوژي) چيست؟

بيشترين مشكل ما در بخش پشتيباني، اداري،‌ تجهيزات و مديريت است. متاسفانه مديريت علمي براي اداره بيمارستان در كشورمان مانند ديگر علوم بدرستي اجرا نمي‌شود تا از منابع موجود بيمارستان به نفع بيماران استفاده شود. به عبارت ديگر مديران علم ديده در اين زمينه نداريم و كمبود منابع مالي، كمبود تجهيزات و تربيت ناكافي مديران در رشته‌هاي تخصصي و فوق تخصصي به اين مشكل بيشتر دامن مي‌زند. با توجه به اين‌كه ما در منطقه و دنيا از لحاظ علم پزشكي پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته‌ايم، بايد منابع و امكانات كافي و مناسب نيز براي دستيابي به موفقيت‌ها و پيشرفت‌هاي فراهم شود تا بتوانيم به اوج دستاوردها و جراحي‌هاي نوين برسيم. هم اكنون ما در منطقه خاورميانه، قطب بين‌المللي رشته اورولوژي هستيم و اين مسووليت با توجه به اين‌كه در كشور جنگ وجود داشته، بسيار سنگين است و ما به طور شبانه روز طي 30سال فعاليت كرده‌ايم تا به اين موفقيت دست‌ يابيم.

با توجه به اين‌كه امروزه در دنيا از برخي فناوري‌هاي نوين براي درمان بيماري‌ها استفاده مي‌شود، در حال حاضر آيا در بخش اورولوژي همكاري‌هايي در قالب پروژه با مراكز فناوري‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داخلي و خارجي وجود دارد؟

امروزه ارتباطات و فناوري اطلاعات از ركن‌هاي مهم دستيابي به پيشرفت و فناوري نوين در رشته پزشكي بويژه اورولوژي است، بتازگي با همكاري يكي از دانشگاه‌ها و يكي از استادان و پزشك برجسته ايراني مقيم خارج، اولين پيوند كليه در زني كه دچار نارسايي كليه و ديابت بود با موفقيت در ايران انجام شد و ما از اين لحاظ در منطقه خاورميانه نخستين و برترين هستيم، به همين دليل براي رسيدن به موفقيت‌هاي ديگر در رشته اورولوژي طرح‌هايي با دانشگاه‌هاي اميركبير، شريف و چند دانشگاه خارجي در دست اجرا داريم داريم و هر سال نيز از سوي كشورهاي مختلف بويژه توسعه يافته براي شركت و ارائه مقالات در كنگره‌هاي بين‌المللي و سطح اول در اين رشته دعوت مي‌شويم، خوشبختانه متخصصان و فوق متخصصان كشورمان در رشته اورولوژي در سطح دنيا خوب درخشيده و توانسته‌اند با ارائه مقالات نوين در اين رشته در كنگره‌هاي گوناگون و چاپ در مجلات بين‌المللي، نام ايران را سرافراز كنند.

رقيه نوري
 يکشنبه 2 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن