واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: «دلهم» مختار را برای قیام مصمم کرد مریم بوبانی از آن دست بازیگرانی است که با گذراندن دوره دو ساله بازیگری در یک کارگاه آزاد بازیگری، پا به دنیای بازیگری گذاشت. البته پیش از آن در نمایشهای مختلفی بازی کرده بود. نخستین فیلم او «فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز بود. بوبانی سپس در فیلمهایی نظیر مهر مادری، بودن یا نبودن، عشق+2، زیر پوست شهر، سگ کشی، این جا چراغی روشن است، فرش باد، صنوبر، جایی برای زندگی، یک تکه نان، به آهستگی، سه زن، هم خانه، محیا، خاک آشنا، شبانه روز و پای پیاده به ایفای نقش پرداخت. او مجموعههای «تا رهایی»، «کلاه پهلوی» و «چهار سوق خاطره» را در نوبت پخش دارد و با فیلمهای «آیینههای روبه رو» و «مرگ کسب و کار من است» در جشنواره فیلم فجر شرکت خواهد کرد. بوبانی که به تازگی بازی اش در دو فیلم «یک، دو، یک» و «ندارها» به پایان رسیده است، هم اکنون در مجموعه «حیرانی» با کیوان علیمحمدی و امید بنکدار همکاری میکند. او با مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» در نقش «دلهم» همسر «زهیربن قین» یکی از شهدای دشت کربلا در قاب تصویر حضور داشت و همین موضوع بهانه گفت وگو ما با وی شد. شخصیتهای فیلم نامههای میرباقری سردرگم نیستند درباره بازی در مجموعه «مختارنامه» این سوال مطرح است که آیا درباره شخصیت «دلهم» اطلاعات کافی داشتید یا این که نیازمند مطالعه بودید تا ویژگیهای این شخصیت را برای بازی دریابید؟ همه انسانها نسبت به مسائل مذهبی آگاه هستند. وقتی بازیگر برای بازی در یک اثر نمایشی دعوت به کار میشود ملزم است که درباره آن شخصیت در تاریخ جست وجو کند. برای ارائه نقش «دلهم» کارگردان توضیحات لازم را به من داد. من نیز بعد از مطالعه فیلم نامه بازی در این مجموعه را پذیرفتم زیرا همکاری با «داوود میرباقری» برایم رضایت بخش است و به فیلم نامه و شیوه نگارش او علاقه مند هستم.«میرباقری» در دیالوگ نویسی تبحر خاصی دارد و شخصیتهایی که مینویسد به خصوص شخصیت زنان آثار او، قدرتمند و از انسجام خوبی برخوردار هستند؛ یعنی شخصیتهای موجود در فیلم نامههای وی، سردرگم و حیران نیستند و همه به گونه ای هدفمند زندگی میکنند و این ویژگیها برایم بسیار ارزشمند است. شخصیت «دلهم» زنی مقتدر است و در سکانس برخورد با مختار سخنان تاثیرگذاری به او میگوید که مختار را به قیام و خون خواهی از قاتلان امام حسین (ع) تشویق میکند. او شخصیتی بسیار محکم دارد. داوود میرباقری درباره شخصیت دلهم توضیحاتی به من داد و گفت: این زن باعث شروع قیام مختار میشود یعنی مختار خود قصد قیام دارد اما در تصمیمش مردد بود و همان گونه که شاهد بودید مختار با دیالوگهایی که دلهم به او میگوید، در تصمیم خود مصمم میشود.او زنی شجاع است و از ثروت و مال خود میگذرد و در بیابان چادر میزند تا بتواند سهمیدر انتقام گرفتن از شهدای صحرای کربلا داشته باشد. فلسفه کربلا، نپذیرفتن ظلم است شما در سکانس ماندگار نماز ظهر عاشورا نماز به جا آوردید، قرار گرفتن در آن حال و هوا و چه تاثیری روی شما گذاشت؟ فلسفه کربلا و حضور امام حسین (ع) در صحرای کربلا فلسفه مقاومت و نپذیرفتن ظلم است. من علاقه مندم در اثری فرهنگی و تاثیرگذار بازی کنم و برای ارائه نقش با تمام توان کار کنم اما بازی در اثری را که از منطق درستی برخوردار نباشد، نمیپذیرم. بازی در مجموعه «مختارنامه» بعد از «معصومیت از دست رفته» دومین تجربه همکاری ام با آقای میرباقری محسوب میشود و هر زمان پیشنهاد مجدد به من دهند با کمال میل با وی همکاری خواهم کرد. به طور حتم هنگامی که در آن سکانس جزو یاران امام حسین (ع) نماز به جای میآوردید حس و حال خاصی داشتید؟ دغدغه ذهنی ام در آن سکانس ارائه درست نقش بود تا با ارائه درست آن صحنه کلیت کار لطمه نخورد. البته حس عجیبی داشتم که نمیتوانم آن حس را برایتان ابراز کنم. قرار گرفتن به جای آن شخصیتهای تاریخی حس عجیبی دارد. نماز ظهر عاشورا را در گرمای بسیار زیاد بازی کردیم سکانس اقامه نماز ظهر عاشورا توسط میرباقری بسیار با ظرافت و هنرمندانه روایت شده بود؛ از حس میرباقری و حساسیت او هنگام گرفتن این سکانس بگویید؟ آقای میرباقری حساسیتهای خاص خود را در کارگردانی دارد و هنگامیکه قصد گرفتن سکانسی را داشت تا آن چه که مدنظر او بود در نمیآمد از آن نمیگذشت.همه بازیگران در این سکانس تلاش خود را کردند تا به بهترین نحو بازی خود را ارائه دهند. جالب است بدانید این سکانس را در شرایط جوی بسیار سخت و در اطراف شاهرود و در گرمای بسیار بالا بازی کردیم. هنگام شهادت همسرتان «زهیربن قین» شما در آن نما حس زیبایی داشتید؛ چه قدر میرباقری برای این پلان راهنمایی تان کرد که آن حس و حال به خوبی درآمد؟ آقای میرباقری قبل از گرفتن این پلان توضیحهای لازم را داد و در واقع بقیه ماجرا به عهده ما بازیگران بود که چه درک و برداشتی از ماجرا داریم. من در این صحنه به خصوص، اندوه و حزن دلهم را ضمن این که افتخار میکردم که همسرم در جوار امام حسین (ع) به شهادت رسیده است، درک، طراحی و اجرا کردم. عمق نقش برایم اهمیت دارد اگر چه نقش «دلهم» کوتاه بود اما تاثیرگذار بود؛ آیا برای «مریم بوبانی» کوتاهی نقش بعد از سالها تجربه تفاوتی میکند؟ خیر، به هیچ عنوان مدت نقش آفرینی برایم مهم نیست بلکه عمق نقش برایم اهمیت دارد و علاقه مند هستم نقشی را بازی کنم که جای کار داشته باشد و به روحیه و ذهنیتم نزدیک باشد و در ذهن تماشاگر باقی بماند و او را به فکر وادار کند. نظر مردم را درباره نقش خود و مجموعه «مختارنامه» جویا شده اید؟ مردم نسبت به من لطف دارند و نظر آنها درباره بازی ام مثبت است. مجموعه «مختارنامه» بازتاب خوبی دربین مردم دارد. اگر حرفی درباره بازی تان در این مجموعه مانده است، بگویید. خاطره تلخی از مجموعه «مختارنامه» دارم. من در سکانسی باید اسب سواری میکردم بنابراین با وجود این که سوارکاری یاد داشتم برای یادآوری، تمرین سوارکاری میکردم اما دو روز مانده به کلید خوردن «مختارنامه» در این تمرینها از اسب بر زمین افتادم و بینی ام از 3 ناحیه شکست. و به این دلیل حدود بیست روز دیرتر به گروه ملحق شدم. نکته جالب دیگری که در مجموعه اتفاق افتاد این بود که بعد از گذشت 5 سال از بازی ام دوباره با من تماس گرفتند و سرلوکیشن رفتم و سکانسهایی که در گذشته با همسرم (زهیربن قین) در چادر گرفته شده بود، دوباره تکرار کردند زیرا بازیگر نقش مقابلم تغییر کرده بود. نظر خود را درباره استان خراسان شمالی بگویید. مردم خراسان شمالی بسیار مهربان و دوست داشتنی هستند. در همه مناطق ایران انسانهای خوب و بد وجود دارد اما به دلیل سفرهایم به این استان، مردمان این دیار را بسیار خونگرم و مهربان دیدم. اکنون نیز که با شما صحبت میکنم در پایانه مسافربری هستیم و قرار است برای بازی در فیلم «مسافرشب» رهسپار مشهد مقدس شویم و خیلی خوشحالم که به زیارت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) میروم. منبع: khorasannews.com
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]