تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819905478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: زن ، در انديشه و آرا امام خميني (ره)
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): طاهره نبي اللهي - امام خميني، بزرگمردي از سلاله پيامبر كه بزرگترين حركت اسلامي جهان ، با نام ايشان عجين است، در مقابل متحجريني كه در قهمي نادرست از اسلام ، زنان را محدود مي ساختند ، فرمودند، نهضت انقلاب اسلامي مديون زنان است.


امام در زماني اين سخنان را گفتند ، كه چشم انقلابيون دنياي اسلام و آزادي طلبان جهان، به سوي انقلاب اسلامي به رهبري ايشان بود ، تا ايشان چهارچوب و مسير زندگي رهايي بخش را براي جهان ترجمه كنند.
امام راحل زن را در وجود حضرت زهراي مرضيه معنا مي كنند و سپس در بيان مقام حضرت زهرا (س) در سيره پيامبر مي فرمايند: تاريخ اسلام گواه احترامات بي حد رسول خدا (ص) به اين مولود شريف است تا نشان دهد كه زن بزرگي ويژه اي در جامعه دارد كه اگر برتر از مرد نباشدكمتر نيست.
ايشان در جايي ديگر مي گويند: فاطمه زهرا (س) زني كه افتخار خاندان وحي و چون خورشيدي برتارك اسلام عزيز مي درخشد ،زني كه فضايل او همطراز فضايل بي نهايت پيغمبر اكرم و خاندان عصمت و طهارت بود.
اين مرتبه قايل شدن براي زن امروز نيز غريب است چه رسد به زمان جاهليت كه زن به عنوان يك انسان مطرح نبود بلكه وجودش موجب سرافكندگي خاندانش محسوب مي شد.
"تمام ابعادي كه براي زن متصور است و براي يك انسان متصور است در فاطمه زهرا(س) جلوه كرده است.فاطمه يك زن معمولي نبوده است يك زن روحاني يك زن ملكوتي يك انسان به تمام معنا انسان ، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان ، او زني معمولي نيست او موجودي ملكوتي است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است بلكه موجود الهي جبروتي در صورت يك زن ظاهر شده است". اين بيانات در صحيفه نور ثبت شده است.
امام خميني(ره) ، فاطمه را زني مي دانند به تمام معنا و براي تمام ابعادي كه يك "زن"براي تكامل در ذهن مي پروراند. ايشان در اين باره مي گويند: چنانچه براي مردم و براي انسان اين ورق صوري طبيعي نازل ترين مرتبه انسان است و نازلترين مرتبه زن است و نازلترين مرتبه مرد است. لكن از همين مرتبه نازل، حركت به سوي كمال است ،انسان موجود متحرك است از مرتبه طبيعت تا مرتبه غيب، تا فنا بر الوهيت، براي صديقه طاهره اين مسائل ،اين معاني حاصل است از مرتبه طبيعت شروع كرده و حركت كرده است.
اين عالم بزرگ دين اسلام در عصر حاضر حركت و تعالي حضرت فاطمه كه از وي با عنوان "مولود اعظم" ياد مي كنند را حركت معنوي با قدرت الهي و با دست غيبي همراه با تربيت رسول الله مي دانند كه طي مراحل كرده و به مرتبه اي رسيده است كه حضرت آيت الله اين رتبه را "مرتبه اي كه دست همه از او كوتاه است " توصيف مي كنند.
امام كه خود خالق انقلابي بزرگ در قرن بيستم است، خطاب به زنان مي گويند: شما خانم ها مكلفيد در جامعه هاي خودتان انسان مهذب بار بياوريد. به اين طريق ايشان ، خلق روح يك جامعه را به زنان واگذار مي كند.
حضور اجتماعي زنان در يك جامعه اسلامي همواره بحث برانگيز و در بسياري از موارد مورد بمباران سوال و انتقاد مكاتب بشري بويژه رسانه هاي غربي بوده است.
زماني كه دنياي پوچ اما پر هياهوي غرب ، اسلام را دين تضييع حقوق زن معرفي مي كند ، امام (ره) به صراحت مي گويند: در نظام اسلامي زن همان حقوقي را دارد كه مرد دارد، حق تحصيل حق كار حق مالكيت حق راي دان حق راي گرفتن در تمام جهانتي كه مرد حق دارد زن هم حق دارد.(صحيفه نور جلد چهار صفحه 34).
در جهاني كه به اسم آزادي زنان، تجارت انسان و بردگي جنسي زنان بيداد مي كند و تاجران به بهانه ورود زنان به عرصه هاي اجتماع،‌آنها را به صحنه هاي فساد مي كشانند و پوشيدگي زن را به "پنهان" ماندن او تعبير مي كنند، امام خميني (ره) فرياد رسايي بر مي آورند كه " ملتي كه بانوانش در صف مقدم براي پيشبرد مقاصد اسلامي است آسيب نخواهد ديد."(در جمع زنان اردبيلي مرداد سال 59).
اگر هنوز رسانه اي حجاب را محدوديت و نظام اسلامي را به پستو فرستادن زنان عنوان مي كرد بنيانگذار انقلاب اسلامي پاسخ دادند: امروز بايد خانمها وظايف اجتماعي خودشان را عمل كنند و عفت عمومي را حفظ بكنند و روي آن عفت عمومي كارهاي اجتماعي و سياسي انجام دهند.
در جايي ديگر صريح اللهجه تر پاسخ را به گوش همه مي رسانند: بايد همه زنها و همه مردها در مسائل اجتماعي ، در مسائل سياسي وارد باشند و ناظر باشند، هم به مجلس ناظر باشند هم به كارهاي دولت ناظر باشند ،اظهار نظر بكنند.
در اين كلام ابتدا زن و مرد را برابر و بدون رده بندي ، خطاب قرار مي دهد ، ديگر اينكه مسائل اجتماعي و سياسي را كه سخت ترين عرصه هاي حضور است مثال مي زنند و سوم اينكه قواي مجريه و مقننه را تحت نظارت مردم مي دانند و اين مردم را متشكل از زن و مرد.
كدام گوشي شنواست و هنوز اين پيام را نشنيده است ؟، كدام ذهني پويا است و هنوز درك نكرده است ؟كدام روحي آزاده است و هنوز دربند فريب سوداگران انسان مانده است؟
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن