تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ما قومى هستيم كه تا گرسنه نشويم غذا نمى‏خوريم و تا سير نشده‏ايم دست از غذا مى‏ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814681007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه روز تبليغ و اطلاع‌‌رساني ديني نگاهي به چگونگي تأسيس و فعاليت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: به بهانه روز تبليغ و اطلاع‌‌رساني ديني نگاهي به چگونگي تأسيس و فعاليت‌هاي سازمان تبليغات اسلامي
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: اول تيرماه، روز تبليغ و اطلاع‌رساني ديني است، اين روز فرصتي ارزشمند براي ارزيابي فعاليت‌هاي انجام شده در اين راستا، دستاوردها، ضعف‌ها و راهكارهاي ارتقاء عملكرد در اين حوزه است.
«مسأله تبليغات يك امر مهمي است كه مي‌شود گفت كه در دنيا در رأس همه امور قرار گرفته است و مي‌توان گفت كه دنيا بر دوش تبليغات است... بايد با تبليغات صحيح، اسلام را آن گونه كه هست به دنيا معرفي كنيد... »امام خميني(ره)

تبليغات، به معناي مجموعه اعمال گفتاري، نوشتاري، رفتاري و تصويري است كه به منظور نفوذ و تأثيرگذاري در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات مخاطبان سازماندهي مي‌شود و براي جهت بخشيدن به آنان در راستاي هدف و مقصدي مشخص، هويت پيدا مي‌كند. تبليغات در بينش و فرهنگ اسلامي از جايگاه رفيع و ويژه‌اي برخوردار است.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، نهاد شوراي عالي تبليغات اسلامي در اول تيرماه 1360 به صورت نهادي منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه با اراده امام (ره) و به منظور پرداختن به امر تبليغات به وجود آمد.

اين نهاد انقلابي در سير تكاملي خود، در 14/1/1368 با دست خط مبارك امام خميني (ره) به سازمان تبليغات اسلامي تغيير نام يافت و آيت‌الله جنتي از سوي ايشان به رياست اين سازمان برگزيده شد.

تصويب وظايف اساسي سازمان تبليغات اسلامي

پس از ارتحال امام (ره) و پايان هشت سال دفاع مقدس، ضرورت گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغي دو چندان شد و رهبر آگاه و دلسوز انقلاب اسلامي در ديدار با مبلغان، مسؤلان و كارگزاران فرهنگي كشور براي تبليغ و استفاده از راه‌هاي نوين تبليغ تأكيد ورزيدند تا آن كه در تاريخ 11/4/71 مقام معظم رهبري هيأت امناي سازمان تبليغات اسلامي را تعيين و آيت‌الله جنتي را به رياست هيأت امنا انتخاب فرمودند و در تاريخ 8/4/71 حجت‌الاسلام و المسلمين محمدي عراقي را به عنوان رئيس سازمان منصوب كردند.

از اقدامات اوليه هيأت امنا، تصويب وظايف اساسي سازمان بود كه توسط مقام معظم رهبري در تاريخ 26/12/1371 به سازمان تبليغات اسلامي ابلاغ شد.

وظايف سازمان در 21 مورد به شرح زير تدوين شده است:

1- سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، هدايت، سازماندهي، پشتيباني و نظارت بر تبليغات ديني مردمي.

2- زمينه‌سازي براي سازمان يافتن نيروهاي مؤمن و پيدايش تشكل‌هاي لازم و برنامه‌ريزي و هماهنگي به منظور تقويت و هدايت مداوم انجمن‌هاي اسلامي و جمعيت‌هاي مشابه و نظارت بر فعاليت آنها در جهت ارتقاي كيفيت حضور نيروهاي حزب‌الله در صحنه‌هاي فرهنگي و اجتماعي.

3- تلاش در جهت احيا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاريخ تشيع از همه راه‌هاي ممكن با تأكيد بر وحدت تمام مذاهب اسلامي و حراست از آن، با همكاري مراجع و نهادهاي ذيربط.

4- تحقيق و بررسي در خصوص تبليغات سوء و تهاجم فرهنگي دشمنان و شناسايي و تحليل ترفندهاي تبليغي عليه اسلام و انقلاب اسلامي، با هماهنگي ساير دستگاه‌هاي ذيربط و ارائه سياست‌هاي لازم در جهت خنثي‌سازي آنها و تنوير افكار عمومي.

5- انجام مطالعات راهبردي و بررسي‌هاي كاربردي در زمينه نيازهاي فرهنگي اقشار مختلف جامعه به ويژه جوانان و طراحي برنامه‌ها و شيوه‌هاي تبليغي نوين و اصلاح و احياي روش‌هاي سنتي در تبليغات اسلامي.

6- تدوين و انتشار كتب و نشريات مناسب و ضروري به منظور معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي و تبيين مواضع انقلاب اسلامي و انجام پژوهش‌هاي لازم به ويژه در زمينه نظام تربيتي، مباني سياسي، اقتصادي، فرهنگي حكومت اسلامي و حمايت از پژوهشگران متعهد.

7- تلاش در جهت هدايت افكار عمومي با استفاده از رسانه‌هاي همگاني و فعاليت مستقيم رسانه‌اي در صورت لزوم.

8- شناسايي، معرفي آثار نمونه فرهنگي، هنري افراد و شبكه‌هاي تبليغي، مردمي - جامعه اسلامي، تهيه، عرضه فراورده‌ها و آثار نمونه فرهنگي - هنري در جهت ارائه الگوهاي مناسب هنرمندان متعهد، انقلابي و حمايت از آنان.

9- برنامه‌ريزي، زمينه‌سازي و انجام اقدامات لازم براي هر چه فعال‌تر شدن افراد تأثيرگذار، مانند: روحانيون، دانشگاهيان، معلمان و هنرمندان در جهت رشد فرهنگ اسلامي و مقابله با آثار نامطلوب فرهنگ‌هاي بيگانه.

10- برنامه‌ريزي، نظارت و هماهنگي در برگزاري هر چه بهتر مراسم و شعائر انقلابي و ديني در داخل و خارج از كشور با مشاركت كليه نهادهاي مردمي و دولتي.

11- همكاري با وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي دولتي و وابسته به دولت و نهادهاي انقلابي، به منظور تعميق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي در محيط سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي انقلابي.

12- تأسيس و اداره مؤسسات آموزشي و مراكز دانشگاهي در جهت تربيت مبلغان كارآمد، هنرمندان متعهد و مربيان ديني.

13- تأسيس مراكز اطلاع‌رساني تخصصي، تبليغي و ديني.

14- سازماندهي و اعزام مبلغ در سراسر كشور به ويژه مناطق محروم با همكاري روحانيت و مردم.

15- سازماندهي و اعزام مبلغ و مربي به خارج از كشور با همكاري مراجع ذيربط.

16- هدايت و حمايت انجمن‌هاي اسلامي و تشكل‌هاي اسلامي ـ مردمي خارج از كشور و نظارت بر آنها.

17- برنامه‌ريزي فرهنگي و تبليغي جهت ايرانيان و علاقه‌مندان فرهنگ فارسي در خارج از كشور ضمن تأكيد بر خدمات متقابل اسلام و ايران، با همكاري و هماهنگي مراجع ذيربط.

18- برگزاري كنفرانس‌ها، جشنوار‌ه‌ها و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي مردمي در داخل و خارج از كشور به منظور تعميق و گسترش معارف اسلامي و فراهم كردن زمينه شركت هنرمندان و شبكه‌هاي تبليغي - مردمي در كنفرانس‌ها، نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي فرهنگي.

19- انجام همكاري‌هاي فرهنگي - تبليغي با مراكز اسلامي و فرهنگي داخل كشور و مراكز اسلامي و فرهنگي خارج از كشور در راستاي اهداف سازمان و به منظور تأمين ارتباط افراد و مراكز اسلامي و فرهنگي - مردمي داخل كشور با ساير ملل و ايجاد زمينه‌هاي فرهنگي براي تأليف قلوب آنان با هماهنگي ساير مراجع ذيربط.

20- نظارت بر ترجمه متون ديني و تعيين ضوابط و مقررات مربوطه به تهيه، ترجمه و انتشار اين متون جهت استفاده در خارج از كشور.

21- نظارت بر چاپ و نشر قرآن كريم و انجام فعاليت‌هاي قرآني از طريق تربيت مربي، تدوين جزوات آموزشي و همكاري با وزارتخانه‌هاي زيربط جهت گسترش آموزش و معارف قرآن كريم.

منبع: تبيان
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن