تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812802556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرار بانك‌ها از استمهال وام‌هاي كشاورزي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: فرار بانك‌ها از استمهال وام‌هاي كشاورزي


پول‌و سرمايه- نرجس حق‌بيان:
ريسك بالا و ترس از عدم بازپرداخت، همواره اصلي‌ترين دغدغه بانك‌ها در تخصيص اعتبار به بخش كشاورزي بوده است.

به طوري كه سال گذشته به طور ميانگين تنها 16درصد از سهم 25 درصدي بخش كشاورزي از تسهيلات بانكي محقق شد. متاسفانه وضعيت يارانه‌هاي اختصاصي از سوي دولت نيز چنان مورد اغماض واقع مي‌شود كه بانك‌ها حتي به بهاي تخصيص يارانه و حمايت دولت هم حاضر به اعطاي تسهيلات به بخش كشاورزي نيستند به طوري كه گفته مي‌شود، يارانه استمهال‌هاي بخش كشاورزي از سال84تاكنون به هيچ بانكي پرداخت نشده است.

در اين ميان وضعيت بانك كشاورزي به عنوان بانك توسعه‌اي بخش كشاورزي در مرز بحران است چرا كه اين بانك نه تنها يارانه‌ها را دريافت نكرده بلكه اميدي به وصول مطالبات معوق خود نيز ندارد و مي‌بايست قيد كليه مطالبات خود از كشاورزان را نيز بزند. گفته مي‌شود بروز خشكسالي و بحران‌هاي ايجاد شده از عمده‌‌ترين دلايل دستور رئيس دولت براي عدم وصول مطالبات بانك‌ها از كشاورزان است.

در اين خصوص صادق خليليان، معاون وزير جهادكشاورزي از استمهال وام كشاورزان در صورت موافقت بانك مركزي خبر داده است.

خليليان كه سياست منع اضافه برداشت بانك‌ها از بانك مركزي را يك سياست انقباضي و محدوديت‌زا دانسته، به عدم تخصيص منابع به بخش كشاورزي اشاره كرد و گفت:سال گذشته به دليل كاهش اعتبارات بخش كشاورزي ميزان طرح‌هاي مورد بهره‌برداري از 110هزار طرح به 45هزار طرح تقليل يافت كه با 10هزار ميليارد ريال اعتبار به بهره‌برداري رسيد.
وي افزود: روند كاهش اعتبارات و عدم پرداخت تسهيلات از سوي سيستم بانكي به بخش كشاورزي منجر به عدم‌تحقق اهداف بنگاه‌هاي كوچك و زودبازده و نيز برنامه چهارم توسعه در اين بخش مي‌شود؛ لذا باتوجه به بروز خشكسالي انتظار مي‌رود تسهيلات ويژه‌اي در اختيار بخش كشاورزي قرار گيرد.

خليليان با اعلام اينكه مصوبه دولت در خصوص استمهال وام كشاورزان هنوز از سوي بانك مركزي ابلاغ نشده، افزود: در شرايط كنوني كشاورزان به دليل بروز سرمازدگي و خشكسالي دچار خسارت شده‌اند و از سوي ديگر قادر به بازپراخت وام‌ها نيستند، اين در حالي است كه طبق مصوبه دولت استمهال وام كشاورزان بايد از طريق بانك‌ها صورت گرفته و تسهيلات جديد در اختيار آنان قرار‌گيرد. معاون برنامه‌ريزي و اقتصادي وزارت جهادكشاورزي با اشاره به تعيين نرخ سود تسهيلات 10درصدي براي بخش كشاورزي در سال جاري، تصريح كرد: متوسط نرخ رشد 7درصد براي بخش كشاورزي از سال 84 تا86 حفظ شده و اقداماتي را به منظور تحقق اهداف برنامه چهارم در دستور كار داريم.

توسعه استمهالي

در حالي كه بسياري از كشورها باجود پتانسيل‌هاي محدود و اقليم نامناسب حداكثر بهره‌برداري را از بخش كشاورزي دارند وزارت جهادكشاورزي كشور ما تنها مشكل موجود بر سر راه توسعه كشاورزي را نبود منابع بانكي توصيف مي‌كند.

اين در حالي است كه ضعف در مكانيزاسيون، اصلي‌ترين علت ضعف در كشاورزي ايران است كه توسعه را به شاخصي دست‌نيافتني تبديل مي‌كند. هم اكنون 90 درصد كشاورزي در ايران به شيوه سنتي انجام مي‌شود كه هزينه‌هاي زيادي را به اقتصاد تحميل مي‌كند. از سوي ديگر نبود سيستم آبياري تحت فشار، قطره‌اي، باراني و نشتي سبب شده تا با بروز خشكسالي، بخش كشاورزي با بحران آبي روبه‌رو شود.

به نظر مي‌رسد اگر مسئولان اولويت تخصيص اعتبارهاي بانكي را به مكانيزاسيون در بخش كشاورزي اختصاص مي‌دادند تا ريسك فعاليت وسرمايه‌گذاري در اين بخش تقليل يابد، امروز خشكسالي، سرمازدگي و تغيير اقليم و... چالش عمده بخش كشاورزي نبود.

باوجود 120هزار فارغ‌التحصيل كشاورزي بيكار يكي از هزينه‌هاي تحميلي به بخش كشاورزي، نبود آگاهي كشاورزان از نحوه به حداقل رساندن هزينه در زراعت است. به هر حال اگر وزارت جهادكشاورزي به ترويج وآموزش و همچنين افزايش ظرفيت مكانيزاسيون در بخش كشاورزي اهميت بيشتري مي‌داد امروز چانه زني بر استمهال وام كشاورزي بي‌معنا بود. به هر حال باتوجه به تفويض مسئوليت ارزيابي ريسك سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف اقتصاد به هيات مديره بانك‌ها امتناع از پرداخت تسهيلات به بخش پرريسك كشاورزي طبيعي است چرا كه بانك نيز يك بنگاه اقتصادي و وكيل سپرده‌گذاران خود است لذا دخل و تصرف در منابع با اذعان به عدم‌بازپرداخت توسط كشاورزان اقدامي ناممكن است.

تاريخ درج: 1 تير 1387 ساعت 14:22 تاريخ تاييد: 1 تير 1387 ساعت 14:38 تاريخ به روز رساني: 1 تير 1387 ساعت 14:31
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن