تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816357615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

7100 ميليارد تومان يارانه كالاهاي اساسي در سالجاري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: 7100 ميليارد تومان يارانه كالاهاي اساسي در سالجاري
نشريه برنامه ارگان معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبري رياست جمهوري از اختصاص اعتباري بالغ بر 71 هزار ميليارد ريال به يارانه كالاهاي اساسي در سالجاري خبر داد و اعلام كرد: از اين ميزان حدود 85 درصد به كالاهاي مصرفي و مابقي به كالاهاي توليدي خدماتي اختصاص خواهد يافت.

به گزارش خبرگزاري مهر، نشريه برنامه در گزارشي نوشت: واژه يارانه در فرهنگ لغات اغلب به عنون كمك رايگان و اعانه (مالي) دولت به مردم در زمانهاي معين معنا شده و نوعي حمايت دولت از قشر خاص يا كل جامعه در دوره هاي زماني خاص يا اضطراري به منظور تامين رفاه اجتماعي و جبران بخشي از اثرهاي نابرابري توزيع درآمد معنا شده است.

يارانه به عنوان يك ابزار مهم سياستگذاري دولتها در شرايط بروز بحران و مشكلات اقتصادي، اجتماعي و سياسي اتخاذ شده كه به موازات افزايش نقش دولت در اقتصاد، دامنه سرايت آن به تعداد كالاها و خدمات مختلف افزايش مي يابد.

در سال 1387 به عنوان چهارمين سال اجراي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و به منظور تامين يارانه كالاهاي اساسي، در مجموع اعتباري معادل 73 هزار و 255 ميليارد و 25 ميليون ريال معادل 48/8 درصد بودجه عمومي سال 1387 كل كشور مورد نياز بوده كه اين رقم در مقايسه با اعتبار مشابه سال گذشته (53 هزار و 67 ميليارد و 2 ميليون ريال)، 04/38 درصد افزايش يافته است.

يارانه گندم و آرد

در ادبيات اقتصادي امروز تعاريف مختلفي براي يارانه و تفكيك آن بر حسب بخشهاي گيرنده آن ارائه مي شود. يكي از رايج ترين آنها، تفكيك يارانه پرداختي به كالاهاي مصرفي و توليدي و خدماتي است، براساس آمار و اطلاعات موجود از سابقه پرداخت يارانه در ايران همواره بالاترين يارانه پرداختي به گندم و آرد اختصاص داشته است.

در سال جاري به منظور خريد تضميني مازاد بر نياز كشاورزان و تامين كسري احتمالي از محل واردات گندم، اعتباري معادل 38 هزار و 918 ميليارد و 5 ميليون ريال پيش بيني شده كه اين رقم 12/53 درصد كل يارانه كالاهاي اساسي سال 1387 را به خود اختصاص مي دهد.

با توجه به افزايش قيمت خريد تضميني گندم به ميزان 58/36 درصد، رشد قيمت خريد تضميني گندم سال 1387 نسبت به سال گذشته و با احتساب پيش بيني 4 ميليون تن گندم وارداتي، يارانه مورد نياز براي خريد گندم و توزيع آرد مورد نياز تعهدات دولت نسبت به رقم مشابه سال گذشته حدود 4/59 درصد افزايش يافته است.

با توجه به ميزان يارانه اختصاص يافته مقرر شده كه 9 ميليون و 128 هزار تن انواع آرد(75 ريالي و 450 ريالي) توسط وزارت بازرگاني در قالب سهميه هاي آرد شهري، خبازي روستايي و عشايري و نيز مراكز آموزشي نيروهاي مسلح، ارگانها و واحدهاي توليد كننده نان هاي حجيم توزيع شود.

در خصوص ميزان خريد گندم مازاد بر نياز كشاورزان در سال جاري نيز ذكر اين نكته ضروري است كه تا 29 خرداد 87 معادل يك ميليون و 673 هزار تن گندم از كشاورزان استانهاي مختلف به قيمت تضميني هر كيلو 2800 ريال خريداري و بابت بهاي گندم خريداري شده معادل 5هزار و 39 ميليارد ريال به آنان پرداخت شده است.

شايان ذكر است خريد انجام شده نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته يك ميليون و 854 هزار تن كاهش يافته است.

يارانه كالاهاي اساسي

به منظور تامين كالاهاي اساسي مورد نياز انجام تعهدات دولت شامل روغن، شكر و شير اعم از شير خانوار و مدارس و نيز جبران مابه التفاوت قيمت تمام شده خريد تا قيمتهاي فروش كالاهاي يارانه اي ياد شده معادل 17هزار 173 اختصاص يافته كه در مقايسه با سال گذشته 4/20 درصد رشد كرده است.

ميزان تعهدات دولت در خصوص تامين و توزيع كالاهاي اساسي سال جاري به نحوي است كه 546 هزار و 59 تن قند و شكر در قالب 5 كالا برگ شهري و 9 كالابرگ عشايري است كه در اين صورت 6 كيلوگرم شكر از سرانه مصرف شهري و 8/10 كيلوگرم از سرانه مصرف شكر جمعيت روستايي و عشايري توسط دولت تامين خواهد شد.

تامين و توزيع 393 هزار تن روغن نباتي در قالب 6 نوبت كالا برگ سراسري كه در اين صورت 4/5 كيلوگرم از سرانه مصرف روغن جمعيت كشور توسط دولت تامين خواهد شد ضمن اينكه يك ميليون و 400 هزارتن شير خانوار، 175 هزارتن شير رايگان مدارس كشور و 3 هزار و 273 ميليارد ريال يارانه خريد مواد غذايي در قالب كارت هوشمند براي 9 ميليون نفر از مددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي كشور با سرانه 363 هزار و 700 ريال تامين و توزيع مي شود.

در خصوص افزايش يارانه مورد نياز كالاهاي اساسي و خدمات در سال جاري بايد اشاره كرد كه بخشي از افزايش به قيمتهاي جهاني خريد مواد غذايي و هزينه هاي تبعي خريد از جمله كرايه هاي حمل مربوط مي شود. همانطور كه قيمت جهاني انواع روغن خام طي يك سال گذشته به طور متوسط دو برابر افزايش يافته و با توجه به اينكه 100 درصد روغن خام مورد نياز از محل واردات تامين مي شود، يارانه مورد نياز براي تامين و توزيع 6 نوبت كالا برگ سراسري روغن در مقايسه با سال گذشته 61 درصد افزايش يافته و هزار و 577 ميليارد ريال رسيده است.

با توجه به افزايش قيمت تمام شده توليدات داخلي از جمله شير خام، يارانه مورد نياز تامين و توزيع شير خانوار و مدارس با احتساب افزايش سهميه مقداري توزيع يك ميليون و 400 هزارتن سال 1387 در مقايسه با يك ميليون و 344 هزارتن سال قبل حدود 40 درصد افزايش يافته و به هزار و 605 ميليارد ريال رسيده است، ضمن اينكه 123 ميليارد ريال از تعهدات انجام شده سال گذشته در خصوص ضرر و زيان كارخانه هاي شير نيز به سال جاري منتقل شده كه در سرجمع اعتبار مورد نياز منظور شده است.

در مجموع مي توان گفت به تمام دلايل ذكر شده، انجام تعهدات سال جاري دولت در بخش گندم و آراد و كالاهاغي اساسي به 9/56091 ميليارد ريال يارانه نياز دارد كه نسبت به اعتبار پيش بيني شده در قانون بودجه ( 40 هزار ميليارد ريال ) با 17100 ميليارد ريال كسري مواجه است. يادآوري مي شود كه لايحه تامين كسري مورد نياز به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.

تامين تفاوت قيمت و فروش و ايفاي تعهدات خاص:

هر سال به منظور تامين اقلام غذايي مورد نياز مراكز آموزشي و دانشگاه ها شامل برنج ،روغن ، شكر، پنير و گوشت و انجام تعهدات خاص، مراكز خيريه ونذورات، يارانه غذايي نيروهاي مسلح، بن كمك به معيشت طلاب و تنظيم بازار كالاهاي اساسي، بخشي از يارانه كالاهاي اساسي به اين امر اختصاص يافته است .

در سال جاري نيز انجام تعهدات دولت در بخش ياد شده به اعتباري معادل 5 هزار و 212 ميليارد و 35 ميليون ريال نياز دارد كه از محل اعتبار جز 7 رديف 520000 قانوني بودجه پس از تامين كسري پرداخت خواهد شد.يادآوري مي شود كه اين اعتبار نسبت به رقم مصوب سال گذشته 81 درصد افزايش يافته است.

در خصوص افزايش يارانه مورد نياز اين رديف نيز دلايلي ازجمله افزايش قيمت تمام شده اقلام غذايي، افزايش سهميه مراكز آموزشي، افزايش اعتبار مورد نياز تنظيم بازار، احتساب يارانه تنظيم بازار مواد پروتييني قابل ذكر است؛ بر اين اساس براي نمونه يارانه غذايي مراكز آموزشي در سال جاري نسبت به سال 1386 حدود 58 درصد افزايش يافته و در بخش برنج و روغن تعهدات خاص نيز اعتبار مورد نياز به دليل ياد شده بيش از دو برابر افزايش يافته است.

نكته قابل توجه در اين بخش تفاوت نحوه توزيع يارانه اين بخش از توزيع كالايي به توزيع نقدي است. به اين ترتيب كه با توجه به تصميم هيئت وزيران در خصوص نحوه توزيع يارانه اين بخش در سال جاري، مقرر شده يارانه غذايي مراكز ياد شده و سهميه هاي خاص به صورت نقدي در اختيار آنها قرار گيرد كه اين موضوع ضمن كاهش وظايف تصدي گري دولت، افزايش اختيار و قدرت انتخاب خريد اين مراكز به طور قطع در شفافيت پرداخت يارانه ها تاثير گذار خواهد بود.

بر اساس تصويب هئيت وزيران مبلغ 8 هزار و 700 ميليارد ريال به يارانه نهاده ها و عوامل توليد كشاورزي اختصاص يافته است كه از محل اعتبار جز 2 رديف 520000 تامين خواهد شد.

در راستاي هدفمند كردن پرداخت يارانه ها، افزايش بهره وري و استفاده بهينه از ظرفيت توليد كارخانه ها، پودر شوينده از اول خردادماه از سبد حمايتي دولت خارج شده و يارانه اي به آن پرداخت نمي شود. از اين رو، پس از تعيين تكليف قطعي طلب يارانه سنوات قبل كارخانه هاي پودر و يارانه تامين و توزيع پودر شوينده طي دو ماه ابتداي سال جاري، مابقي يارانه به شير اختصاص خواهد يافت.

به گزارش مهر، در مجموع مي توان اينگونه نتيجه گيري كرد كه در سال جاري بر اساس تصميمات هيئت وزيران در خصوص تعيين اجزا و اقلام و اعتبار مورد نياز اجزاي يك ، 2 و 7رديف 520000 قانون بودجه سال جاري و اعتبارات مصوب اجزاي 4 و 5 رديف ياد شده، اعتباري بالغ بر 71 هزار ميليارد ريال به يارانه كالاهاي اساسي اختصاص يافته است كه حدود 85 درصد آن به كالاهاي مصرفي و مابقي به كالاهاي توليدي خدماتي اختصاص خواهد يافت.

در بين كالاهاي مصرف، يارانه گندم و آرد با 12/53 درصد بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است. نكته حائز اهميت اينكه با توجه به ضرورت هدفمند كردن يارانه ها و در راستاي تخصيص بهينه منابع، اقداماتي در خصوص اختصاص بخشي از اعتبارات يارانه اي به جوامع هدف خاص يا كالاهاي خاص انجام شده است.

در اين راستا مي توان به اختصاص يارانه غير نقدي مواد غذايي به مددجويان كميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي كشور به ميزان 3 هزار و 273 ميليارد ريال، يارانه شير مدارس به ميزان هزار و 488 ميليارد ريال، يارانه تامين و توزيع نان غني شده در مدارس 262 ميليارد ريال، اختصاص صرفه جويي ناشي از آزاد سازي پودر شوينده به شير كه بيان كننده تخصيص كاملا هدفمند بالغ بر 8 درصدي كل يارانه كالاهاي مصرفي به جامعه هاي هدف يا كالاهاي مورد نظر است.
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن