تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيّت مؤمن بهتر از عمل او و نيت منافق بدتر از عمل اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804653291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجيد صلحي دبير چهارمين جشنواره فيلم رويش: اغراق در مفاهيم سينماي ديني خوشايند نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مجيد صلحي دبير چهارمين جشنواره فيلم رويش: اغراق در مفاهيم سينماي ديني خوشايند نيست
خبرگزاري فارس: دبير چهارمين جشنواره فيلم رويش عنوان كرد: هر فيلمي كه بتواند باورها و ارزش هاي عميق انساني و ديني را در جهت زندگي سالم انساني متجلي نمايد مي‌تواند فيلم ديني باشد اما اغراق در مفاهيم ديني خوشايند نيست.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جشنواره رويش، مجيد مصلحي با اشاره به شاخصه‌هاي فيلم‌هاي كوتاه ديني گفت: سينماي معناگرا، سينماي انديشه، سينماي ماوراء، سينماي شهودي و.... اصطلاحات رايجي در سينما هستند كه گويي بر مفاهيم خاصي در سينما تأكيد دارد، مجموعه پيام‌هايي كه هدف خاصي را دنبال مي‌كند و از طريق رسانه سينما پيام را به مخاطب ارائه دهد. در واقع اينگونه از سينما به واقعيت هستي و جهان بشري مي پردازد و در پس اين واقعيت گوشه چشمي به باطن آن دارد و با پيامي كه به همراه دارد وجهي از دين و ارزش هاي اخلاقي در زندگي فطري انسان را نشان مي‌دهد.
وي گفت: مفاهيم ديني چيزي جز زندگي انساني و فطري بشري نيست. مفاهيمي كه منجر به تجلي رفتارهاي منطبق با اعتقادات ديني و انساني است. هر فيلمي كه بتواند باورها و ارزش هاي عميق انساني و ديني را در جهت زندگي سالم انساني متجلي نمايد و تقويت كننده آرمان‌هاي الهي و هويت انساني باشد مي‌تواند ديني باشد.
وي ادامه داد: سينما هم به عنوان يك هنر پيچيده و اثرگذار كه مي‌تواند طيف وسيعي از مخاطب را با پيام‌هاي خود درگير كند و رسانه‌اي بسيار مفيد براي انتقال پيام‌هاي ديني است. انتقال پيام‌ها و مفاهيم ديني از اين طريق، سرعت، درگيري و اثرگذاري بيشتري نسبت به ساير رسانه‌ها دارد كه به عنوان يك بضاعت بزرگ بايد به آن توجه داشت و از آن بهره جست.
مديركل امور استان و مجلس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزاري جشنواره‌هايي از جنس «رويش» را در توليد آثار ديني، مثبت ارزيابي كرد و گفت: امروزه اگر تعداد جشنواره‌هاي فيلم كوتاه معتبر در سراسر جهان (به خصوص اروپا و آمريكا) را مورد بررسي قرار دهيم شاهد برگزاري بيش از يكصد جشنواره در طول سال هستيم كه نشان مي‌دهد طيف وسيعي از فيلمسازان و مخاطبان به آن توجه دارند و ظرفيت ويژه فيلم كوتاه انعكاس مي‌دهد.
وي ادامه داد: از بين اين همه تعدادي جشنواره به طور مشخص به فيلم كوتاه با موضوعات ديني تأكيد دارند كه به عنوان يك ژانر سينمايي مطرح است، البته منازعات نظري فراواني هم بر سر اين موضوع است كه جاي بحث در گفتاري ديگر دارد. در ايران هم جشنواره‌هاي فيلم كوتاه سابقه بيش از دو دهه دارند مانند جشنواره «فيلم كوتاه تهران» ولي كمتر جشنواره اي سراغ داريد كه اختصاصا روي ديني بودن فيلم تأكيد داشته باشد و جشنواره «رويش» را مي‌توان تنها جشنواره جدي در زمينه فيلم كوتاه معرفي كرد كه تأكيد روي ديني بودن موضوعات دارد.
مصلحي گفت: برگزاري سه دوره قبلي جشنواره «رويش» با فراز و فرودهاي فراوان امروز توانسته فيلمسازان (به خصوص جوانان) را با اين موضوع آشنا كند و اهداف و برنامه‌هاي اين جشنواره شناخت بيشتري به فيلمسازان در اين بار داده است.
وي تصريح كرد: در دوره اول بيشتر جمع آوري آثار متناسب باموضوعات ديني مدنظر قرار گرفته بود ولي در جشنواره دوم و سوم با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده تأكيد بر توليدات تصويري در اين زمينه انجام شد.
دبير چهارمين جشنواره فيلم رويش براي اين دوره از جشنواره بر برنامه ريزي جهت تشكيل كارگاه‌هاي آموزشي و تجربي در زمينه مستند داستاني تأكيد داشت و افزود: در مناطق مختلف كشور با حضور اساتيد صاحب نام و تجربه، كارگاه هاي آموزشي و تجربي در زمينه مستند داستاني اجرا مي‌شود همچنين برپايي نشستها و جلسات نقد و بررسي فيلمسازان چاپ جزوات و نشريات متاسب با اين موضوع و حمايت از جريان توليد در مراكز استاني تأكيد بيشتري بر توليدات كيفي آثار شده است و من اميدوارم در افق رويش شاهد آثار خوبي با كيفيت فني مناسب و مفاهيمي با محتواي ارزشي باشيم.
وي با تأكيد بر سه عنصر تكنيك، روانشناسي و جامعه شناسي به همراه پژوهش درباب موضوعاتي با مفاهيم ارزشي و ديني در عرصه فيلم كوتاه عنوان كرد: جوانان فيلمساز با تكيه بر عناصر ياد شده مي‌توانند توليداتي با توفيق بيشتر در عرصه فيلم كوتاه داشته باشند. توليداتي همراه با مضامين ديني و پيام‌هايي كه وجهي از دين و رفتارهاي ديني را به مخاطب القا نمايد. هنرمندي كه مي‌خواهد در اين رشته فعاليت داشته باشد بايد خود را به حقيقتي متعهد بداند لذا ابتدا بايد درك درستي از موضوع پيدا كند تا بتواند بخشي از آن حقيقت را بشناسد و سپس آن را تبيين هنري كند.
وي ادامه داد: اگر اخلاقي‌ترين داستان‌ها فاقد مهارت‌هاي تكنيكي ارائه شود، لزوما محصول كار سينماي ديني نيست و بايد قالب و تكنيك فني رعايت گردد تا اثرگذار باشد. فيلمساز بايد موضوعاتي را انتخاب كند كه جزء زندگي روزانه و معمول مردم و در بين مردم باشد و با فطرت انساني او مغايرت نداشته باشد.
مصلحي گفت: ماندگاري سهم آدم‌هاي بزرگ است و آدم‌هاي بزرگ در بين مردم هستند. بنابراين اگر مي‌خواهيم سطح وسيعي از مخاطب را پوشش بدهيم بايد موضوعات را در اولويت آن سطح باشد. اغراق در پرداختن به ظواهر ديني، پرداخت به نمادهاي ديني بدون توجه به مفاهيم عمقي آن، القاي مستقيم پيام‌هاي ديني، ضعف ساختاري و فني و تكراري بودن موضوعات از جمله مواردي است كه مي‌تواند اقبال مخاطب از توليد فيلمساز را كم كند.
چهارمين جشنواره سراسري فيلم رويش به همت حوزه هنري 7 تا 11 آبان ماه در مشهد مقدس برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام/
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن