واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
راسخون:ميرباقري با تمهيدات هنري چهره حضرت اباالفضل (ع) را نمايش نميدهد؛ خبرگزاري فارس: مدير روابط عمومي سريال تلويزيوني مختارنامه در پاسخ به پرسشي درباره هزينه سريال «مختارنامه» بيان كرد: براي توليد سريال 40 قسمتي مختارنامه 20 ميليارد تومان هزينه شده است. به گزارش خبرگزاري فارس، در اين همايش «قيام تا قيام» كه امروز با حضور محمدحسين رجبي دواني تاريخ دان و استاد دانشگاه و رضا استادي مدير روابط عمومي سريال مختارنامه در دانشگاه صنعتي همدان برگزار شد، استادي در سخناني گفت: داوود ميرباقري همچنان در جستوجوي تمهيدي براي نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در اين مجموعه تاريخي ـ مذهبي است. وي ادامه داد: ما در زمان ساخت سريال مختارنامه از خودمان ميپرسيديم اگر در آن دوره بوديم، چه ميكرديم و جزو كدام گروه بوديم؟ جزو اشقياء بوديم يا در كنار اولياء قرار ميگرفتيم؟ زيرا همانطور كه در بخش هاي مربوط به عاشورا نيز نمايش داده شده، اشقياء با پرچم "لا الله الا الله " به سمت خيمه امام حسين (ع) هجوم مي برند و قطعا اين نوع استفاده ابزاري اشقياء از دين و به كار گرفتن آن در خدمت منافع خود مي توانست خيلي ها را گمراه كند. او در ادامه اضافه كرد: در اكثر مواقع و هنگام فيلمبرداري صحنه هاي مربوط به كربلا، عده زيادي از اعضاي پشت صحنه سريال، احساساتي ميشدند و گريه مي كردند. در حال حاضر تماشاي صحنه كشيدن گوشواره از گوش دختر بچه براي خود من هم سخت است و نمي توانم آن را نگاه كنم. مختار شخصيتي لايه لايه دارد و اگر مخاطبان اين سريال اين اثر را با دقت تماشا كنند، قطعا از اين موضوع لذت بيشتري خواهند برد. استادي درباره بحثها و انتقادهاي مطرح شده درباره نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در سريال مختارنامه، بيان كرد: اين موضوع در سريال "مختارنامه " به يك بخش خاص و كوتاه محدود است. داوود ميرباقري هميشه از پرداختن مستقيم به واقعه كربلا پرهيز داشت. استدلال او هم اين بود كه وقتي نميتوان چهره افراد حاضر در يك واقعه را نشان داد، پرداختن به موضوعي مهم با اين ابعاد و به اين شكل باعث ابتر ماندن موضوع ميشود و بهتر است از منظر افراد حاضر در ماجرا كه محدوديتي براي به تصوير كشيدن چهره آنها وجود ندارد، براي روايت اين واقعه استفاده كرد. اين روزنامه نگار و منتقد سينما و تلويزيون در افزود داد: براي انتخاب نقش حضرت اباالفضل (ع) دقت زيادي انجام شد و در اواخر سال 87، فردي به نام كاوه فتوحي كه تاكنون در هيچ اثر نمايشي حضور نداشت، بعد از معرفي به پروژه با پشت سر گذاشتن تمرين هاي طولاني همچون شمشيربازي، اسب سواري و حتي تمرين هايي مربوط به بهبود لهجه و صدا، آماده حضور در مختارنامه شد. در صحنه هاي مربوط به حضور حضرت عباس (ع) كه در شاهرود فيلم برداري شد، اين صحنه ها با حساسيت فراوان جلوي دوربين رفت. حتي اواخر فروردين ماه سال 88 كه رييس سازمان صدا و سيما به همراه برخي نمايندگان مجلس، در شاهرود حضور پيدا كردند، صحنههاي ضبط شده از حضور حضرت عباس (ع) در كربلا به نمايش درآمد و آنها معتقد به نزديكي اين صحنه ها به باور عمومي بودند. گروه توليد سريال مختارنامه براي حفظ قداست اين بزرگوار حتي هيچ عكسي از اين بازيگر را نيز تا اين لحظه منتشر نكردند. وي در ادامه سخنان خود اظهارداشت:سازندگان سريال براي اينكه قصد داشتند تصوير فتوحي ديده نشود، در زمان بازديد سيد عزتالله ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما از پشت صحنه مختارنامه و حضور خبرنگاران و عكاسان، كلاه و عينك دودي به چهره فتوحي زدند تا صورت او ديده نشود؛ اما اما از هفتههاي قبل با انتشار تصويري كه در پشت صحنه مختارنامه و از چهره بدون گريم اين بازيگر و با دوربين موبايل گرفته شده بود، اين شائبه ايجاد شد كه كاوه فتوحي بازيگري است كه در سينما و تلويزيون نقش هاي مختلفي ايفاء كرده و حالا براي ايفاي نقش حضرت اباالفضل(ع) در كار حضور يافته، حال آنكه چنين نبود. با حواشي پيش آمده قرار شد چهره وي نشان داده نشود اما ميرباقري با تمهيداتي چون نوراني كردن چهره خيلي موافق نيست و احتمالا از كارهاي ديگري مثل انتخاب زوايايي كه چهره او معلوم نشود استفاده خواهد كرد تا ضمن اينكه به قداست اين چهره آسيب وارد نشود، به جنبه هنري كار هم لطمه اي وارد نشده و باور پذيري كار مخدوش نشود. وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره هزينه سريال "مختارنامه " بيان كرد: "براي توليد سريال 40 قسمتي مختارنامه 20 ميليارد تومان هزينه شده است. استادي درباره تحقيقات صورت گرفته براي نگارش فيلم نامه سريال مختارنامه نيز گفت:فيلمنامه اوليه مختارنامه حاصل يك تحقيق 10 ساله بود، اما خود داوود ميرباقري هم مطالعات سنگيني انجام داد. خيليها سوال ميكنند مبناي شخصيتهاي سريال چه بوده است؟ براي نگارش فيلم نامه واقعا هيچ منبع تاريخي نبوده كه خوانده نشده باشد، اما تاريخ در جاهايي سكوت كرده و در مورد شخصيت هايي مانند "مسلم " به همه سوال ها پاسخ نداده است. وي افزود: مختارنامه داستان مختار است و صحنههاي كربلا در بخشهايي اتفاق ميافتد كه مربوط به اين قصه باشد. استادي همچنين با اشاره به پروژه "روز رستاخيز " به كارگرداني احمدرضا درويش گفت: "طبق شنيده ها قرار است در اين فيلم چهره حضرت ابوالفضل(ع) و علي اكبر و چند تن ديگر نمايش داده شود. استادي همچنين درباره رايزنيهاي بينالمللي براي پخش اين سريال در شبكههاي خارجي گفت:ما از ابتدا كه سريال ساخته ميشد، رايزنيهايي براي پخش بينالمللي آن انجام داديم. ولي به هر حال "مختارنامه " يك كار شيعي صد در صد است و قطعا حساسيتهايي در كشورهاي سني براي نمايش اين اثر وجود خواهد داشت. مدير روابط عمومي "مختارنامه " همچنين در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر تاكيد داوود ميرباقري بر پررنگ كردن شخصيت زنان در سريالهايش، گفت: اتفاقا "مختارنامه " نسبت به اكثر سريالهاي تاريخي، اثري مردانه است. در خيلي از سريالهاي تاريخي زنان زيادي با آرايش بسيار غليظتر حضور دارند. حتي آرايش برخي از آنها كاملا امروزي است و قرار است به نيازهاي سازندگان كه احتمالا جذب مخاطب بيشتر است پاسخ دهند اما در مختارنامه شخصيت ها صرفا كاركردي دراماتيك داشته اند. در اين همايش كه در دانشگاه صنعتي همدان برگزار شد، محمد حسين رجبي دواني ـ مورخ و مدرس دانشگاه ـ نيز در توضيح مقطع تاريخي كه سريال "مختارنامه " در آن ميگذرد، گفت: اگر كوفيان مانند مردم كنوني ما بودند، امام حسين (ع) در واقعه كربلا تنها نميماند. رجبي دواني در همايش "قيام تا قيام " گفت: از زمان خليفه دوم كه فتوحات آغاز و خسارتهايي به جامعه اسلامي وارد شد، مردم به دنيازدگي ميل پيدا كردند. ظاهر آن جهاد اسلامي بود اما به جايي حمله ميكردند كه برايشان منفعت داشته باشد. به همين خاطر بيتالمال تاسيس شد كه خليفه دوم با اعمال تبعيضهايي آن را تقسيم كرد. در زمان خليفهي سوم اينها به اوج رسيد و مردم دنيوي شدند. وقتي حضرت علي (ع) به خلافت رسيد، سعي كرد جامعه اسلامي را به دروان پيامبر بازگرداند و رؤساي قبايل كه قبلا امتيازاتي داشتند با حضرت علي (ع) به مشكل خوردند. وي ادامه داد:امام حسن (ع) وارث جنگهاي علي با مسلماننماها بود و بر خلاف قبل كه با غير مسلمانان ميجنگيدند، وقتي جنگ جمل پايان يافت همان افرادي كه تحت امر حضرت علي (ع) بودند سعي داشتند وارد بصره شوند و زن و بچهها را اسير كنند. امام علي (ع) گفت اينها همه ارزش دارند و بنابراين همانها با علي(ع) هم مشكل پيدا كردند. رجبي دواني افزود:امام حسن (ع) جايگاه مقدسي داشت بنابراين معاويه به او فرصت نداد و جنگ را آغاز كرد. در سپاه امام حسين اكثرا از رؤساي قبيله پيروي كرده بودند و حتي خوارج هم آمده بودند با اين انگيزه كه جنگ با معاويه تحت هر شرايطي درست است. وي با اشاره به واقعه كربلا و ياران كم امام حسين(ع) تصريح كرد:اگر كوفيان مانند مردم الان ما بودند، مطمئنا امام حسين (ع) تنها نميماند. در زمان جنگ با عراق، امام خميني (ره) گفت جوانان جبهه را خالي نگذارند و چنان هجومي پيش آمد كه مراكز اعزام نيرو جا براي فرستادن نيرو نداشتند. اگر آن زمان اين جوانان بودند خودشان را به كربلا ميرساندند و به امام حسين (ع) كمك ميكردند. رجبي دواني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا وقايع عاشورا به طور كامل و با جزئيات ثبت شده است؟ گفت:عاشورا به قدري فاجعهي عظيمي بود كه مردم را در بهت فرو برد و سعي كردند تمام حوادث آن را به خاطر بسپارند؛ ضمن اينكه جنايتكاران كربلا وقتي برگشتند سعي كردند هر چه بوده به اميد جايزه بازگو كنند. سپاه عمر خبرنگار يا وقايع نگار هم داشت كه بسياري از حوادث را ثبت كرده بودند. بسياري را هم ائمه نقل كردند و همينطور جرمهاي هر فرد هم ثبت شده است. 1000
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]