تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805430602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چه شد كه بهار بازار كامپيوتر خزان شد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: چه شد كه بهار بازار كامپيوتر خزان شد
برخلاف همه پيش‌بيني‌ها، بازار رونق نيافت كه هيچ، بلكه بهار 87 به يكي از كم‌فروغ‌‌ترين بهارها در چند سال اخير بدل شد.
حامد گل جان اكبري- بهار 87 قرار بود بهاري نمونه باشد. در روزهاي نخست فعاليت بازار در سال جاري، اگرچه به رسم معمول بازار كامپيوتر رونق چنداني نداشت، اما برق چشمان بازاريان حكايت از انتظار ماه‌هاي بهتر بهاري داشت.
اما برخلاف همه پيش‌بيني‌ها، بازار رونق نيافت كه هيچ، بلكه بهار 87 به يكي از كم‌فروغ‌‌ترين بهارها در چند سال اخير بدل شد.
اينكه چرا چنين شد، موضوعي است كه آن را با كارشناسان بازار سخت‌افزار در ميان گذاشته‌ايم.
l كاهش تمايل به خريد
يكي از اصلي‌ترين معضلات بازار سخت‌افزار كامپيوتر كشور در فصلي كه گذشت، وضعيت اقتصادي جامعه و افزايش ميزان تورم بود.
اين موضوع به علاوه بالارفتن نرخ بيكاري جزو اصلي‌ترين دلايل ركود اقتصادي تمامي اصناف از جمله صنف قطعات سخت‌افزاري شده است.
سهيل تركان، قائم مقام مدير عامل شركت فراسو مي‌گويد: يكي از شاخص‌هاي اقتصادي كه در كشورهاي پيشرفته جهان مورد سنجش قرار مي‌گيرد‌ «Consumer Confidence» يا تمايل به خريد در مصرف‌كنندگان است. اين شاخص اقتصادي، محصول درك خريداران از وضعيت اقتصادي شخصي خود است و هر چقدر مصرف‌كننده به آينده وضعيت اقتصادي خود خوشبين‌تر باشد، تمايل به هزينه كردن براي مصرف، بالاتر خواهد رفت.
وي با بيان اينكه از عوامل موثر در اين شاخص، نرخ بيكاري و نرخ تورم است، مي‌افزايد: در دوره زماني بهار 1387 به دليل ركود بازارهاي مختلف به جز بازار مسكن، نرخ بيكاري بالا رفته و همچنين با توجه به بالا بودن تورم و نبود ثبات قيمت در بازار، تمايل به مصرف و اعتماد و اطمينان از خريد در مصرف‌كنندگان پايين آمده و بازار وارد دوره سكون شد.
قائم مقام مدير عامل فراسو با بيان اين نكته كه در شرايط فعلي بازار ايران ركود در مورد محصولات مختلف متفاوت است، مي‌افزايد: از آنجايي‌كه كامپيوتر و محصولات مرتبط با آن براي مردم ايران به عنوان يك ضرورت در اولويت نيست، سريع‌تر از ديگر محصولات از سبد كالاي خانوار خارج شده و اين منتهي به كسادي بازار IT شده است.
تركان پايين آمدن نرخ بيكاري و كنترل تورم در بازار را يكي از راه‌هاي رونق بازار مي‌داند و مي‌گويد: بدون شك ايجاد اطمينان و اعتماد نسبت به آينده اقتصادي، پايين آمدن نرخ بيكاري و كنترل تورم در بازار از جمله راهكارهايي است كه در درازمدت، بازار را به سمت رونق بيش‌تر هدايت خواهد كرد و ضريب رضايت و اطمينان جامعه خريداران را نسبت به كالاهاي خريداري شده افزايش خواهد داد.
l فصل رونق زيرفروشي
تورم و گراني در سطح جامعه تبعات و مشكلات فراواني را براي بازار ايجاد مي‌كند.
فروش نرفتن اجناس كه نتيجه مستقيم تورم است، موجب شده تا بازاريان دست به فروش اجناس خود زير قيمت بزنند يا به اصطلاح زيرفروشي كنند. اين اقدام كه در فصل بهار امسال بسيار ديده شد موجب شد تا بازار متشنج و ملتهب به كار ادامه دهد.
نريمان خالصي، مدير كالاي سازگار ارقام مي‌گويد: وضعيت موجود موجب شده تا مردم بيش‌تر به فكر برآورده كردن نيازهاي خود باشند تا خريد يا به روزرساني كامپيوتر. اين امر موجب شده تا اجناس كامپيوتري بر روي قفسه‌ها خاك بخورند و بازاريان را به دليل اينكه خريدهاي خود را به صورت چكي انجام مي‌دهند، مجبور به فروش اجناس خود زير قيمت بازار بكند.
به گفته خالصي، زيرفروشي نه تنها باعث تشنج در بازار در فصل بهار شد، بلكه موجب شد تا ورود و معامله اجناس جديد به ندرت صورت گيرد.
وي مي‌افزايد: افزايش تعداد فروشندگان قطعات سخت‌افزاري در تهران يكي ديگر از عوامل كم فروغ بودن بازار در فصل بهار بوده است.
وي توضيح مي‌دهد: افزايش فروشندگان در سطح شهر موجب شد تا سهم فروش پايين آيد و فروش تمركز نداشته باشد.
به علاوه اين فروشندگان براي بقا در بازار مجبور مي‌شوند به صورت خودسرانه و بي‌نظارت، اقدام به ورود كالا از چين كنند.
خالصي مي‌گويد: به دليل پرشدن بازار از قطعات كم كيفيت چيني در فصل بهار، خريدار نيز ترجيح داد تا خريد خود را به آينده موكول كند.
مدير كالاي شركت سازگار ارقام، امتحانات دانش‌آموزان و دانشجويان را نيز از دلايل ركود بازار در ماه آخر فصل بهار مي‌داند، اما معتقد است سهم اين عامل در ركود بازار اندك بوده است.
l لپ‌تاپ رقيب سخت سخت‌افزار
اما با وجود وضعيت نامناسب بازار كالاهاي كامپيوتري و قطعات سخت‌افزاري، لپ‌تاپ بازاري پررونق و منظم داشت. اين روند با جا باز كردن اين كالا در جامعه، به ويژه در ميان قشر تحصيل كرده موجب شد تا بازار گرم قطعات و دستگاه‌هاي خانگي جاي خود را به لپ‌تاپ‌ها بدهد.
طبق آمارهاي موجود، ميزان فروش لپ‌تاپ در كشورهاي اروپايي نزديك به 50 درصد كل بازار برآورد شده است و اين ميزان در كشور ما نيز روند رو به رشدي داشته و خواهد داشت.
ميزان فروش لپ‌تاپ تاثير به سزايي بر ميزان فروش قطعات سخت‌افزاري داشته است.
توحيدي، سرپرست بخش محصولات شركت آواژنگ با بيان اينكه بازار IT ايران داراي فراز و نشيب‌هاي غيراستاندارد فراواني است، مي‌گويد: يكي از عوامل تاثيرگذار بر بازار امروزه سخت‌افزار كشور، پررنگ‌تر شدن سهم بازار لپ‌تاپ در ايران است.
لپ‌تاپ به دليل قابليت‌هاي فراوان، در دسترس بودن و همچنين دارا بودن همان فناوري‌ها و قابليت‌هاي كامپيوترهاي شخصي (PC)، سهم‌ عمده‌اي را در بازار جهاني و همچنين بازار ايران دارد.
وي مي‌افزايد: زياد شدن سهم فروش لپ‌تاپ و همچنين قيمت مناسب اين دستگاه موجب مي‌شود تا متقاضيان خريد PC به سمت لپ‌تاپ گرايش پيدا كنند و ديگر لزومي براي به روز رساني قطعات PC خود نبينند.
سرپرست بخش محصولات آواژنگ، يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر كسادي بازار سخت‌افزار ايران را كمبود نقدينگي در طول اين فصل مي‌داند و مي‌گويد: كمبود نقدينگي و تناسب نداشتن عرضه و تقاضا در فصل نخست سال 87 به همراه عواملي همچون تورم نيز از عواملي بود كه تاثير منفي خود را بر اين بازار بيمار سخت‌افزار گذاشت.
l بازار مشتري را نمي‌شناسد
اما عوامل ديگري نيز در خواب بازار موثر هستند كه شرايط عمومي سياسي، اتكاي بازار به خريدهاي دولتي و نداشتن تعريف درست از مشتري از اين جمله است. از سوي ديگر واردكنندگان نيز در فصل بهار با مشكلاتي در زمينه گشايش اعتبار مواجه بوده‌اند كه موجب مي‌شد كالا به موقع به بازار نرسد و تعادل عرضه و تقاضا بر هم بخورد.
كيوان يوسفي همداني، مدير دپارتمان مشاوره و برنامه‌ريزي شركت انفورماتيك گستر مي‌گويد: در فصل بهار كالاهاي خريداري شده و وارداتي به موقع تحويل داده نمي‌شد و موجب مي‌شد مردم تا رسيدن اجناس جديد تا حدودي دست نگه دارند.
يوسفي بزرگ‌ترين مشكل بازار ايران را نداشتن تعريف درست از مشتري و مصرف‌كننده مي‌داند و مي‌گويد: متاسفانه بازار كنوني تعريف درستي از تفاوت مصرف‌كننده و مشتري ندارد. بازار كنوني تمركز زيادي بر روي مصرف‌كننده دارد در حالي كه بايد برنامه‌ريزي درستي بر روي مشتري داشت چون اين مشتري است كه خريد را انجام مي‌دهد و به دست مصرف‌كننده مي‌رساند.
وي توضيح مي‌دهد: در فصل گذشته مصرف‌كننده وجود داشت اما مشتري به دليل مسايل اقتصادي و غيره توان خريد نداشت و بازار براي اين مشكل آماده نبود.
مدير بازاريابي شركت انفورماتيك گستر فقدان برنامه‌ريزي بلند‌مدت براي بازار در شركت‌هاي واردكننده سخت‌افزاري را موجب بروز چالش در بازار مي‌داند و مي‌گويد: برنامه‌ريزي در بازار بايد متناسب با نياز جامعه انجام شود كه البته با توجه به وضعيت كنوني اين امكان وجود ندارد. اما اميدواريم با ثابت شدن اوضاع اقتصادي و سياسي، اين اتفاق بيفتد.
 شنبه 1 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن