تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816345478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خودداري اروپا از تحريم؛ آمريكا تلافي مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خودداري اروپا از تحريم؛ آمريكا تلافي مي‌كند


اروپا- گروه سياسي:
تحريم‌ها عليه ايران ضررهايي را متوجه منافع ملي آمريكا كرده است.

لايحه «قانون تحريم‌هاي ايران سال 2008» قرار است امروز براي اولين بار در كميته امور مالي مجلس سنا مطرح و بررسي شود.براساس آنچه در پيش‌نويس اين لايحه ديده مي‌شود، رئيس جمهور آمريكا اجازه خواهد د اشت براي پيشبرد منافع كشورش، از اجراي برخي از مجازات‌هاي مندرج خودداري كند. اين به آن معنا است كه ضررهاي تحريم ايران در آمريكا به حدي رسيده است كه منافع آمريكا را نيز به خطر انداخته است؛ به بيان ساده‌تر هر چند دولت ايالات متحده آمريكا با ايجاد محدوديت‌هايي عليه جمهوري اسلامي ايران به‌دنبال پيشبرد سياست‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي خود است اما تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران نتيجه‌اي معكوس در پيش گرفته و دامن آمريكا را نيز گرفته است. در پيش نويس اين قانون كه بي‌بي سي آن را منتشر كرده است، مفر ديگري براي اجراي آن پيش‌بيني شده. براساس يكي از بندهاي اين لايحه تمام مجازات‌هايي كه در پيش‌نويس اين لايحه آمده، درصورت تصويب، براي رئيس جمهور آمريكا الزام آور نيست و او مي‌تواند از اجراي آن خودداري كند.

در اين لايحه كه بندي به‌منظور تهديد مشروط روسيه نيز در آن پيش‌بيني شده است ابطال موافقتنامه هسته‌اي كه اخيرا دولت آمريكا با دولت روسيه منعقد كرده است (موسوم به موافقنامه 123) پيشنهاد شده، مگر آن كه روسيه به همكاري‌هاي اتمي‌و نظامي‌خود با ايران خاتمه دهد. يكي از مجازات‌هاي مطرح شده در اين لايحه، ممنوع شدن هرگونه كمك دولت آمريكا به ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني (WTO) است. پيش نويس اين لايحه از تاسيس يك بانك (مركز) بين‌المللي سوخت هسته‌اي توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي‌حمايت مي‌كند و مبلغ 15 ميليون دلار را به‌عنوان اعتبار براي برنامه‌هاي تبادل مردم به ويژه جوانان ايراني و آمريكايي در نظر مي‌گيرد.

اين پيش نويس مي‌خواهد دولت آمريكا را به ارائه فهرستي از شركتهايي كه بيش از 20 ميليون دلار در ايران سرمايه گذاري مي‌كنند و در نتيجه مشمول تحريم‌هاي آمريكا مي‌شوند، موظف كند. البته تمام مجازات‌هابي كه در پيش‌نويس اين لايحه آمده، درصورت تصويب، براي رئيس جمهور آمريكا الزام آور نيست. مجازات ديگر، مسدود شدن دارايي‌ها و اموالي است كه در قلمروي آمريكا توسط ديپلمات‌هاي ايراني يا سازمان‌هاي وابسته به ايران اداره مي‌شود. ساير موارد مندرج در پيش‌نويس اين لايحه عبارتند از: مجازات كمپاني‌هاي آمريكايي كه با اطلاع قبلي و از طريق شركت‌هاي كوچك‌تر وابسته به‌خود در خارج از آمريكا تحريم‌هاي موجود عليه ايران را نقض مي‌كنند و همچنين مجازات مالي بانك جهاني به خاطر اعطاي هرگونه وام به ايران.

نه خروج از آژانس و نه تعليق اجباري

در حالي كه سناي آمريكا سعي در ايجاد محدوديتهايي عيله فناوري هسته‌اي ايران دارد نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: آمريكا و متحدانش مي‌خواهند به‌طور غيرقانوني ايران را به تعليق غني‌سازي‌ اورانيوم وادار سازند ولي ايران هرگز تن به اقدام غيرقانوني نمي‌دهد.

دكتر علي اصغر سلطانيه كه سه‌شنبه در سومين همايش بين‌المللي خاورميانه عاري از جنگ افزارهاي كشتار جمعي در مدرسه عالي مطالعات شرقي و آفريقايي دانشگاه لندن (سوآز) سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: هدف ديگر آمريكا وادار كردن ايران به برخورد انفعالي و خروج از ان پي تي و آژانس است ولي ايران نه از ان پي تي و آژانس خارج مي‌شود و نه به تعليق اجباري غني‌سازي تن مي‌دهد. وي با اشاره به اينكه ايران در گذشته دو سال و نيم به‌طور داوطلبانه غني‌سازي اورانيوم را تعليق كرده بود، گفت: برخي از سياستمداران غربي به جاي تعليق داوطلبانه به‌دنبال توقف كامل و غيرقانوني غني‌سازي اورانيوم توسط ايران هستند كه طبعا اين اقدام هرگز از سوي ايران مورد قبول واقع نخواهد شد. سلطانيه عنوان كرد: پرونده ايران در شرايطي به شوراي امنيت ارجاع شد كه مقررات رسما اعلام شده از سوي آژانس تنها دستيابي به سلاح هسته‌اي را توجيه‌كننده ارجاع پرونده هسته‌اي يك كشور به شوراي امنيت مي‌داند.

وي در پاسخ به كساني كه مدعي هستند جامعه بين‌المللي تامين سوخت هسته‌اي براي ايران را تضمين كرده است، گفت: براي نمونه حتي نيروگاه بوشهر نيز تاكنون تضميني دائمي و حتي براي يك دهه در جهت تأمين سوخت خود دريافت نكرده است.

سلطانيه در پاسخ به ادعاهاي مطرح شده مبني بر ۱۸ سال پنهان كاري هسته‌اي ايران گفت: براساس مقررات اعلام شده ان.پي.تي، ايران موظف بوده تنها ۱۸۰ روز قبل از واريز كردن سوخت هسته‌اي به نيروگاه‌هاي خود، آژانس را از فعاليت‌هايش مطلع سازد، ولي ايران مدت‌ها قبل از اين موعد قانوني به تعهدات بين‌المللي خود عمل كرده است. به گفته نماينده ايران در آژانس، در شرايطي كه محمد البرادعي مديركل آژانس در گزارش اخير خود صراحتا از رفع همه موارد ابهام در برنامه هسته‌اي ايران سخن گفته، آمريكا همچنان با قلدري از ضرورت توضيح ايران در اين باره سخن مي‌گويد.

دفاع در چهارچوب اِن پي تي

در حالي كه خارج كردن ايران از اعتدا ل به‌عنوان راهكاري براي متوقف كردن فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي ايران در دستور كار كشورهاي غربي قرارگرفته است وزير امورخارجه كشورمان تصريح كرد: در چهارچوب عضويت ما در اِن پي‌تي مي‌توانيم از حقوق خودمان حمايت كنيم.
منوچهر متكي در مصاحبة اختصاصي را با شبكه i Télé در فرانسه درباره احتمال خروج ايران از اِن پي تي بيان داشت:ما ديپلماتها اين طور به قضيه نگاه نمي‌كنيم. ما تمام تلاش خودمان را مي‌كنيم تا مذاكرات به نتيجه برسد. به همين خاطر ما يك بستة پيشنهادي را ارائه داديم اروپا هم يك بسته به ايران فرستاد شايد بتوان زمينه‌هاي مشتركي بين دو بسته پيدا كرد، آن وقت مي‌توانيم مذاكرات واقعي جدي داشته باشيم. ما معتقديم كه در چارچوب عضويت ما در اِن‌پي‌تي مي‌توانيم از حقوق خودمان حمايت كنيم.

تاريخ درج: 29 خرداد 1387 ساعت 14:45 تاريخ تاييد: 31 خرداد 1387 ساعت 14:56 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 17:49
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن