تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816414905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي اولين دوسالانه عكس جهان اسلام از نگاه داوران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بررسي اولين دوسالانه عكس جهان اسلام از نگاه داوران


عكاسان- همزمان با اولين دوسالانه بين‌المللي عكس جهان اسلام كه عرصه رقابت و مشاركت گسترده‌اي را با حضور عكاسان 40 كشور جهان به نمايش گذاشته، مؤسسه فرهنگي هنري صبا ميزبان يك ميزگرد تخصصي با حضور داوران اين دوسالانه بود تا ميزان توفيق اين حركت را در دستيابي به اهداف خود به بحث و بررسي گذارد.

به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، همزمان با اولين دوسالانه بين‌المللي عكس جهان اسلام كه هم اكنون در حال برگزاري بوده و در نخستين تجربه موفق به ترسيم گستره‌اي وسيع و چشمگير از رقابت و مشاركت عكاسان 40 كشور جهان در كنار يكديگر شده است

اين مؤسسه ميزگرد تخصصي هيأت داوران اولين دوسالانه را در حضور علاقه‌مندان به بحث و بررسي درخصوص دستاوردها، توفيقات و تجارب بدست آمده در برپايي اين حركت بين‌المللي اختصاص داد.

در اين ميزگرد كه باحضور دبير و هيأت داوران اولين دوسالانه عكس جهان اسلام آقايان سيدعباس ميرهاشمي، سعيد صادقي، فرهاد سليماني‌، فرزاد هاشمي، بهمن جلالي و سهراب هادي برگزار شد، ابتدا سيد عباس ميرهاشمي با بيان مراحل و مقدمات شكل گيري اين اتفاق يادآور شد شناسايي استعدادها و خلاقيت‌هاي برتر عكاسي جهان اسلام و نيز عكاسان پيشرو و خلاق اين حوزه كه در جايي جز اين دوسالانه هرگز امكان يافتن آنها نبود، كمرنگ كردن و تعديل نگاهي كه به تأثير از تبليغات مغرضانه و يكسويه رسانه‌هاي خبري غرب نسبت به جهان اسلام در سراسر دنيا كمابيش حاكم شده است و نگاه به رنگها با همه تنوع و نشاط آن، نگاه به شادي، به زندگي و مراسم و آيين‌هاي سنتي و ملي و در نهايت شناسايي همه خلأها و نقاط كارنشده يا آسيب‌پذير به‌عنوان يك راهبرد محوري، همه در شمار اهداف و اولويت‌هاي اين دوسالانه بود.

آنگاه سعيد صادقي عكاس و عضو هيأت داوران خاطر نشان كرد با آنكه معيار از پيش تعيين شده و خاصي براي ما در گزينش آثار وجود نداشت اما مهم‌ترين ملاك ما قدرت بصري عكس‌ها بود كه گاه با تكنيك‌هاي قوي نگاه كاملاً‌ حرفه‌اي و مهارت در انتقال موضوع مواجه مي‌شديم.

در ادامه فرهاد سليماني يكي ديگر از اعضاي هيأت داوران نيز با بيان ديدگاه‌هاي خود در داوري آثار پرداخت و گفت بيشتر عكس‌هايي كه ما با آن روبه‌رو شديم رويكردي كاملاً‌مستند داشت و به ندرت به عكس‌هايي برمي خورديم كه مرتبط با جريان عادي زندگي روزمره مسلمانان و خانواده مسلمان به‌عنوان موضوع اصلي دوسالانه باشد.

وي تأكيد كرد مسائلي از قبيل سيل، زلزله، و كلاً ‌بلاياي طبيعي، مصائب و رنجها و همه آنچه از عكس به‌عنوان رسانه انتظار دارند تا آنها را به سرعت به سراسر جهان منتقل كنند، نمود چشمگيرتري داشت و ما با انبوهي از عكسهايي با مفاهيم اينچنيني سر و كار داشتيم و اين مسئله كار داوري را بسيار دشوار‌تر مي‌كرد.

چرا كه هدف ما ارا ئه جنبه‌ها و جلوه‌هايي ديگر از زندگي با تنوع رنگارنگ الگوها و شيوه‌هاي فرهنگي، تمدني، اقليمي و قومي و... بود و اين شايد ناشي از تعدد و تراكم حوادث و رخدادهاي بحران زا و فاجعه بار در جهان اسلام و مطرح بودن عكس به‌عنوان يك رسانه سريع الانتقال، تأثيرگذار و فراگير در سطح جهاني است كه به ناگزير اين وجه رسانه‌اي عكس را برجسته‌تر مي‌كند.

وي با ذكر اين نكته كه براي شروع چنين حركتي قطعاً‌ لازم و ضروري بود اظهار داشت: بايد براي دوسالانه‌هاي بعدي خط‌مشي و مسير مشخصي را براي خود تعريف و ترسيم كنيم تا نمايشگاه‌هايي به لحاظ حرفه‌اي موفق‌تر برگزار شود. چراكه اگر جهان اسلام تنها اين باشد و تنها تصوير فقر و فاجعه را در خود بازتاب دهد موجب تأسف و سردرگمي بيشتر ماست.

سپس فرزاد هاشمي از ديگر داوران دوسالانه به اهميت الگوسازي در نگاه به مسائلي همچون خانواده، زندگي و... در جهان اسلام اشاره كرد وگفت چند طرح بايد در جوايز اين دوسالانه تعيين كننده باشد و عكاسان را تشويق و جهت دهي كند تا اين مسير را پيگيري كنند.

وي افزود پيشرفت عكاسي در همه شاخه‌هاي خود از عكاسي خبري، عكاسي مد، عكاسي ورزشي، عكاسي مواد غذايي و... به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و يافتن بازار عرضه عكس به‌صورت سنجيده و اصولي است ولي خانواده مسلمان موضوعي نيست كه باعث رشد و تكامل اين شاخه از عكاسي شود چراكه متقاضي و بازار تعريف شده و مشخصي ندارد و تنها راه ما براي اين كه جايگاهي در روند روبه رشد جهاني از اين شيوه عكاسي ترسيم كنيم ايجاد بازار و تعيين جوايزي خاص و انتشار كتاب به‌صورت منظم و ارتباط گيري پيگير و مستمر خواهد بود.

سپس بهمن جلالي از پيشكسوتان عكاسي خبري و مطبوعاتي ايران و عضو ديگر هيأت داوران با ذكر اين نكته كه عكس دوباره ديدن و دوباره تجربه كردن جهان است وروايتي ديگر باره از جهان و هستي كه وراي محدوديت‌هاي فيزيكي شكل گرفته و شعور و آگاهي ما را تكامل مي‌بخشد گفت: وقتي جلوي يك واقعه و رويداد قرار مي‌گيريم درست‌ترين برخورد نقد منصفانه است اگر چه اين دوسالانه مي‌توانست بهتر از اين برگزار شود.

اما با همه محدوديت‌ها و موانع و در يك فرصت كم هشت ماهه اين يك حركت واقعاً‌ درخشان و قابل تحسين بود كه در اولين قدم خود، اينچنين موفق به جذب مشاركت عكاسان از سراسردنيا شد كه در آن چهره‌هاي شاخص و شناخته شده هم كم نبودند.
گفتني است پيش از اين ميزگرد سينما تك صبا ميزبان نشستي ديگر نيز بود.

سخنراني استاد علي قلم سياه عكاس برجسته و رئيس كنفدراسيون قايقراني و از پيشكسوتان عكاسي طبيعت و عكاسي ورزشي و المپيك با موضوع عكاسي طبيعت كه سخن خود را با طرح بررسي عكس در مقوله استراتژيك و رهيافت عكس به مثابه فرآيندي از مجموعه توسعه آغاز كرد‌ و سپس به الگوهاي تعامل و هم كنشي انسان و محيط طبيعي، اكولوژي، محيط زيست، حيوانات و... در عكاسي طبيعت اشاره كرد.

وي خاطر نشان كرد انسان در جريان حيات و رشد و تكامل خود موجودي است كه مقهور و مغلوب طبيعت پيرامون نيست و مي‌تواند همه موانع و عوامل تهديد در طبيعت را به فرصت و امكان تبديل كند.

اين اضلاع كه به او توانايي چنين رويكردي را مي‌بخشد عبارتند از: علم (شيوه شناخت)، اخلاق (نظام و ساختار فرهنگي) و روش (متدولوژي و فن شناسايي ابزار).

وي گفت تأثير ديدگاني بر سوژه و ارزش‌گذاري‌هاي عكس دقيقاً ‌از زماني شروع مي‌شود كه در عمق زمان بيننده را با خود همراه كنيد و عكس از امپرسيون ظاهري به عمق گذاري مفاهيم وارد شود.

وي به تأثير نگاه اجتماعي، فلسفي، طبقه اجتماعي زاويه نگاه و موقعيت و زمينه شناخت عكاس اشاره كرد و گفت: زاويه ديد شما حتي در عكاسي تبليغاتي و عكاسي طبيعت، ‌زاويه نگرش ايدئولوژيك و منظري ازجهان بيني و معرفت شما به هستي است و ارزش گذاري عكاس نشان دهنده نوع تفكر اوست و اينكه دغدغه‌هاي انساني اجتماعي دارد، يا فرم‌گرايي محض و نگاه ناتوراليستي صرف به طبيعت در كار او نمود دارد.

وي در پايان اظهار داشت: عكاسي در ايران اگر به جايگاه واقعي خودش برسد مي‌تواند حتي از سينماي ما در عرصه جهاني برتر و جلوتر باشد. چراكه آدمهايي كه يك لايه از زندگي را بر مي‌دارند و قدرت انتخاب خود را محدود و متمركز به يك لايه و برداشت از آن مي‌كنند ذاتاً‌ جسورتر و متفكرترند، از آن رو كه توان عبور از لايه‌ها و روايت‌هاي بي‌شمار از آن را دارند. اولين دوسالانه بين‌المللي عكس جهان اسلام هم اكنون درمؤسسه فرهنگي هنري صبا درحال برگزاري است.

تاريخ درج: 30 خرداد 1387 ساعت 12:28 تاريخ تاييد: 30 خرداد 1387 ساعت 12:53 تاريخ به روز رساني: 30 خرداد 1387 ساعت 12:52
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن