تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833521991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاقي حكمت و اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آثار سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: تلاقي حكمت و اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر آثار سعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي


اگر آدمي به چشم است و دهان و گوش و بيني

چه ميان نقش ديوار و ميان آدميّت

اگر بنا باشد انسانيت انسان به همين اعضاي ظاهري و جسماني بوده باشد، بايستي تابلوهايي كه صورت‌هايي مافوق زيبا در آن مي‌كشند، انسان‌تر بوده باشد. درميان اشقياي پليد تاريخ، زيباياني مانند نرون وجود داشته است.

خور و خواب و خشم و شهوت طرب است و عيش و عشرت

حَيَوان خبر ندارد زجهان آدميّـت

به راستي شما چه فكر مي‌كنيد؟ آيا فكر مي‌كنيد كه اين حيوان‌هاي غوطه‌ور در خور و خواب و خشم و جهل و آشوبگري‌ها، مي‌فهمند كه انسانيت چيست و ارزش‌هاي آن كدام است؟! سوگند به راز نهاني انسانيت، كه فقط خدا عظمت آن را مي‌داند. اين ظلمت‌پرستان عاشق خور و خواب و خشم اصلاً نمي‌دانند انسانيت چيست. نه اين كه اگر بخواهند بدانند باز نخواهند دانست. نه هرگز، زيرا معمولاً اگر بخواهند بدانند، خواهند فهميد، ولي آمال و خوشي‌ها و لذايذ و ناهشياري‌ها و تمايل به بي‌بندوباري‌ها است كه آنان را به حال طبيعي خود رها نمي‌كند، تا بفهمند كه انسانيت به صورت زيبا و خور و خواب و خشم و شهوت نيست.

به حقيقت آدمي باش و گرنه مرغ باشد

كه همي سخن بگويد به زبان آدميّت

زبان باز مي‌كند، چنان با كلمات و آهنگ و قافية خود بازي مي‌كند، كه بينوا ساده‌لوحان، گمان مي‌كنند كه اولين فارغ‌التحصيل آموزشگاه «وَ عَلّمَ آدمَ الاَ سْمَاء كُلّها» همين سخنور بي‌اطلاع از سخن و معني است!! اگر اين سخن‌بازهاي سخن‌باره نبودند، چگونه امكان داشت كه غالب سخناني كه از همين آدم‌نماها صادر مي‌شود، به بي‌معنايي و ياوه‌گويي متهم شود آن هم به وسيله شخصيتي مانند جلال‌الدين مولوي:

راه هموار است و زيرش دام‌ها

قحطي معنا ميان نام‌ها

لفظ‌ها و نام‌ها چون دام‌هاست

لفظ شيرين ريگ آب عمر ماست

***

مگر آدمي نبودي كه اسير ديو ماندي

كه فرشته ره ندارد به مكان آدميّت

اگر تو از آدميّت برخوردار بودي،‌ از قدرت بسيار بزرگي بهره‌مند مي‌شدي. اين قدرت، با تكيه به قدرت لايزالي در انسان به وجود مي‌آيد كه حتي از فرشتگان نيز بالاتر مي‌رود. مگر نشنيدي:

بار ديگر از ملك‌پرّان شوم

آن چه در وهم نايد آن شوم

پس عدم گردم عدم چون ارغنون

گويدم اِنّا اِليْهِ راجِعُونَ

«مولوي»

در اين صورت به اسارت شيطان درنمي‌آمدي و شيطان را مانند غرايز حيواني دروني، با مديريت خود طبيعي (نفس امّاره)، بدون پذيرش اصل و قانون برخود چيره نمي‌كردي.

اگر اين درنده خويي ز طبيعتت بميرد

همه عمر زنده باشي به روان آدميّت

بدان كه در تكاپوي «حيات معقول»، اصل اين است كه:

مُتْ بِاالاِْرادَ تَحْيَي بالطّبيَعه

«با اراده بمير (با اختيار، غرايز حيواني خود را مهار كن، و عقل و خرد و احساس برين را در وجود خود حكمفرما كن.)»

تا با طبيعت اصلي روح كه پايداري و پايندگي است، به حيات جاودان نايل باشي.

رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نبيند

بنگركه تا چه حد است مكان آدميّت

اگر آگاهي به آيات عالم هستي شدت بگيرد، و اگر گوش براي شنيدن آهنگ هستي تيزتر شود، اگر فهم برين معقولاتي بالاتر از اين معقولات معمولي را دريابد، اگر محبت و داد و عشق بركمال برين جوشيدن بگيرد، و احساس و انجام تكليف در حد اعلا، درون آدمي را تصفيه و تهذيب كند، مسلم است كه هيچ نقشي را در اين نگارستان بزرگ نخواهد ديد، مگر اين كه نقاش مافوق ازل و ابد را، كه آن را نگاشته و آراسته است، خواهد ديد. اين همان مقام عالي عرفان مثبت اسلامي است، كه رئيس الموحدين، اميرالمؤمنين علي(ع) به آن نايل شده و فرموده است:

ما رَأَيْتُ شَيْئاً اِلاّ وَ رَأَيْتُ اللهُ مَعَه

«من نديدم چيزي را مگر اين كه خدا را با او ديدم.»

طيران مرغ ديدي تو ز پاي بند شهوت

به در آي تا ببيني طيران آدميّت




 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن