تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798271732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شب گذشته؛بزرگداشت علي شريعتي و رونمايي از پاكت نمادين تمبر يادبود وي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شب گذشته؛بزرگداشت علي شريعتي و رونمايي از پاكت نمادين تمبر يادبود وي برگزار شد
مراسم سي و يكمين سالگرد درگذشت دكتر شريعتي، افتتاح نمايشگاه تمبر موضوعي و رونمايي از پاكت نمادين تمبر يادبود علي شريعتي، شب گذشته با حضور احسان شريعتي در سالن اجتماعات حسينيه ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي مراسم اين دكتر ناصر ميناچي مدير حسينيه ارشاد گفت: شريعتي انديشمندي مشرف به قرآن و نهج البلاغه بود. او در خانواده اي با فرهنگ و زيرنظر پدرش استاد شريعتي به مطالعه پرداخت و دانش خود را گسترش داد.

وي افزود: تسلط شريعتي به نهج البلاغه و قرآن در آن سالها مورد توجه علماي ديني قرار گرفته بود، به خصوص حضرت امام كه حتي يك بار نشد كه از آثار و تفسيرهاي قرآني او ايراد بگيرند، هر چند برخي قصد داشتند در اين باره سياه نمايي كنند و كتابهاي او را نزد امام نقد مي كردند اما امام مي گفتند شريعتي كتابهاي خوبي هم دارند و آنها را بخوانيد. نكته جالب اين است كه امسال هم در نمايشگاه كتاب غرفه شريعتي شلوغ ترين غرفه بود و عمده بازديدكنندگان آن جوانان بودند.

سپس مهرناز خراسانچي رئيس كتابخانه حسينيه ارشاد گفت: در سال 83 كه مسئوليت كتابخانه حسينيه بر عهده ام گذاشته شد به اين فكر كردم كه چطور مي توان در قالب اين كتابخانه نام بزرگ شريعتي را حفظ كرد. اما با همت دكتر ميناچي فعاليتي توام با تلاش علمي، هدفمند و مطابق با دانش روز را ادامه داديم.

وي افزود: بعد از جلسات ماهانه در حسينيه به فكر انتشار تمبر علي شريعتي افتاديم؛ تمبري كه در نگاه اول مينياتوري از فرهنگ و هويت بود و گوياي اهميتي كه براي مردم، يك رويداد خاص را بيان مي كرد و در درجه دوم تبيين شخصيت شريعتي براي نسل هاي آينده بود. به دنبال اين طرح تصميم گرفتيم نمايشگاهي از تمبرهاي مشاهير سياسي را برگزار كنيم. همچنين پاكت نماديني درست كرديم كه روي اين پاكت را صاحب نظراني كه شريعتي را مي شناختند امضا كردند و در مراسم سي و يكمين سالگرد شريعتي به نمايش گذاشتيم.

پروين بختياري نژاد - روزنامه نگار و فعال حقوق زنان - نيز در اين مراسم تصريح كرد: امروز زنان در مطبوعات آزاد مستقل، احزاب سياسي، فرهنگي، سينما، ورزش، ادبيات، پژوهش و دانشگاهي مي درخشند. امروز زنان در اين عرصه ها نقش كليدي دارند. اگرچه سهم زنان از بخش مديريت دولتي از سه درصد هم كمتر است اما همين بس كه شتاب زنان در عرصه هاي اجتماعي جدي گرفته شده است. شريعتي از معدود افرادي بود كه زن را از حاشيه به متن آورد و از او به عنوان فردي مصلح و جامعه شناس ياد كرد. در داستان حسن و محبوبه شريعتي بيش از آن كه از دو جنس ياد كند درباره دو انسان حرف مي زند و مي گويد زن در آن خانواده شخصيتي هم عرض با مردان دارد. فاطمه (س)، زينب (س)، سميه و... از جمله زناني هستند كه شريعتي مصرانه و با منطق قصد دارد آنها را سرمشق زن ايراني معرفي كند.

وي ادامه داد: موضوع تغيير در وضعيت زنان همواره يكي از دريغ هاي شريعتي بود. در 20 دسامبر 93 قانوني به تصويب رسيد و به موجب آن 25 دسامبر روز جهاني مبارزه با خشونت عليه زنان اعلام شد. بنابر آمار اعلام شده توسط سازمان هاي بين المللي امروزه در 53 كشور جهان حقوق جنسي زن ناديده گرفته مي شود.

در ادامه، هاله سحابي - پژوهشگر تاريخ اسلام و قرآن - در سخناني با موضوع زن و نوانديشي گفت: نوانديشي يادگار دكتر شريعتي و ادامه راه اوست. او عقيده داشت قرآن بايد از قبرستان به بطن جامعه آورده و خوانده شود.

سپس دكتر مرضيه مرتاضي لنگرودي گفت: در زمان ما مسائلي چون اندام متناسب داشتن، زيبا بودن، در آرزوي دختر شايسته جهان شدن و تاثير پذيرفتن از مدهاي روز وجود داشت. نوگرايي نسل من كه اتفاقا نقادانه هم بود در شعر نيما، شاملو و فروغ، در كتابهاي جلال آل احمد، ترانه هاي فرهاد و فروغي و... بود. نسل نوگراي من آن زمان سابقه 50 سال مشروطه خواهي داشت.

وي اضافه كرد: حسينيه ارشاد در عنفوان جواني ما مدلي از يك مكان مذهبي نوجويانه بود، گنبد داشت اما گلدسته نداشت، حوزه علميه و امامزاده نبود، در آن چادر اجباري نبود و كسي نسبت به پوشش تذكر نمي داد. اينجا يك مركز نو بود و شريعتي چيز ديگري بود. او با آن وسعت اطلاعات و قلم جادويي، مباني ديني سنتي را ترك داد و شكست. در آن سالها فكر من اين بود كه مدل زندگي ام چطور مي تواند باشد؛ دختر شايسته جهان شدن يا فروغ شدن؟ ولي شريعتي الگوي مطلوب را براي ما در قالب شخصيت حضرت فاطمه (س) تصوير كرد.

مرتاضي لنگرودي تصريح كرد: شريعتي بيش از همه چيز حق متفاوت بودن، متفاوت فكر كردن، نوشتن و آموختن را به گردن ما دارد. او تلاش كرد از شاگردانش انسانهايي مدرن بسازد و براي همين بود كه بحث بازگشت به خويشتن خويش را مطرح و ما را در قرآن متوجه شيوه و سيره پيامبر كرد. انسان ديني مدل شريعتي، انساني است كه پوسته را مي شكافد و از بهشت امن در خود ماندن به كوير پرسش ها هبوط مي كند. بازگشت به خويشتن خويش در واقع نوعي رستاخيز معنوي است.

وي ادامه داد: شريعتي به ما آموخت كه موطن هر انسان، خويشتن خويش است. انسان بودن، انسان مدل شريعتي، انساني كارگزار و خودآگاه كه در كوير پرسش ها از دل خاكستر خويش ققنوس وار زاده مي شود. انسان مدل شريعتي انساني است شناسنده و فارغ از هر رنگ و جنس و طبقه.

در ادامه مراسم ناهيد توسلي - مدير نشريه نافه - گفت: خوانش من از متن و انديشه شريعتي خوانش تعصب و شيفته وار نيست اما بايد ابراز تاسف كنم كه هر ساله در مراسم بزرگداشت شريعتي صندلي هاي رديف جلو مملو از فقها و انديشمندان مي شد و امروز كه اين سالگرد به بحث زنان اختصاص يافته اين افراد حضور ندارند.

وي افزود: كوير شريعتي مرا با انساني آشنا كرد كه داراي دو ديدگاه اسطوره اي و اجتماعي بود. شريعتي هرگز به زن به صورت ابژه و سوژه نگاه نكرد.

سپس رضا عليجاني در سخناني با موضوع "زن شناسي شريعتي" گفت: به شريعتي همواره دو اعتراض درباره بحث ولايت و زنان مطرح بود اما واقعيت اين بود كه شريعتي دغدغه انسانها را داشت و درون اين دغدغه زن نقش ويژه اي ايفا مي كرد. احسان شريعتي سال گذشته گفت "از كساني كه انتساب ضديت با آزادي را به شريعتي داده اند نمي گذرم" اما خود شريعتي چه كساني را نمي بخشيد؟ او يك بار گفته بود "از آن معممي كه در قم زندگي مي كند و بايد به جاي عامه كلاه مخملي روي سر بگذارد نمي گذرم كه به شاگردان دختر و زن در محافل و كنفرانس هاي من اتهام جنسي مي زند."

در پايان دكتر احسان شريعتي فرزند دكتر علي شريعتي گفت: مسلما مقصودمان از اين مراسم همسبتگي و تبيين نقش زنان شيردل ايراني است. امروز ما ادامه دهنده راه شريعتي هستيم كه با عوام فريبي و زن فريبي مخالف بود.

وي افزود: با وجود تمام محدوديت هايي كه طي سالهاي گذشته درباره كتابهاي شريعتي اعمال مي شد، زني بود كه در پياده روي خيابان انقلاب كتابهاي او را با نام هاي مستعار مي فروخت. اين زن 84 ساله، كبري قدسي نظام آبادي نام دارد و خانواده و بنياد شريعتي امشب از او با اهداي لوح تقدير و يك سكه بهار آزادي تجليل مي كند.

سپس قدسي نظام آبادي با پشتي خميده به روي سن آمد و احسان شريعتي هداياي او را تقديم و از وي تجليل كرد.

به گزارش مهر، در نمايشگاه موضوعي حسينيه ارشاد تمبرهايي از 28 شخصيت برجسته معاصر ايراني و خارجي كه در راس آنها دكتر شريعتي، قائم مقام فراهاني، سيد جمال الدين اسدآبادي، محمد مصدق، ايت الله طالقاني و... قرار دارند در معرض ديد عموم قرار گرفته است.
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن