تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 1 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807462956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توزيع گازوئيل با كارت سوخت از شنبه آغاز مي‌شود؛طرحي براي پرداخت نقدي يارانه سوخت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: توزيع گازوئيل با كارت سوخت از شنبه آغاز مي‌شود؛طرحي براي پرداخت نقدي يارانه سوخت
گروه اقتصاد: از روز شنبه اول تيرماه 1387، عرضه گازوئيل با كارت هوشمند سوخت اجرايي مي‌شود. اين خبر را غلا‌محسين نوذري وزير نفت دولت نهم با رسانه‌ها در ميان گذاشت. غلا‌محسين نوذري با بيان اينكه از اول تيرماه گازوئيل فقط با كارت هوشمند سوخت عرضه مي‌شود، اظهار داشت: مشكلا‌ت مختصري كه در اجراي اين طرح وجود داشت، برطرف شده و عرضه گازوئيل با كارت هوشمند سوخت از اول تيرماه آغاز خواهد شد.

وي درباره برنامه‌هاي وزارت نفت براي آزادسازي قيمت بنزين نيز تاكيد كرد: در حال حاضر، برنامه‌اي براي حذف سهميه‌بندي بنزين در دستوركار وزارت نفت نيست و به عرضه بنزين يارانه‌اي ادامه خواهيم داد.

نوذري با بيان اينكه براساس قانون، بايد از سال 1390 سوخت با قيمت آزاد عرضه شود، ادامه داد: بايد روندي را دنبال كنيم كه در زمان ذكرشده قيمت انرژي آزاد شود و هم‌اكنون در حال برنامه‌ريزي هستيم تا در زمان تعيين شده مصوبه مجلس را اجرايي كنيم.

وي گفت: فراهم شدن زيرساخت‌هاي اين قانون، نياز به همكاري مردم دارد و بايد با فرهنگ‌سازي به سوي آزاد شدن قيمت سوخت گام برداريم.

او همچنين اظهار داشت: فروش بنزين آزاد با قيمت 400 تومان اگرچه تنها يك درصد فروش كل بنزين را شامل مي‌شود اما اميدواريم با اجراي آن بتوانيم زيرساخت‌هاي لا‌زم را براي اجرايي كردن مصوبه مجلس فراهم كنيم.

همچنين منصور دفتريان عضو مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري و رئيس انجمن نفت ايران از بررسي طرحي خبر داد كه با نهايي شدن آن، يارانه بنزين به صورت نقدي به دهك‌هاي پايين درآمدي اختصاص مي‌يابد.

دفتريان در گفت‌وگو با خبرگزاري برنا اظهار داشت: طرح فوق هم‌اكنون در حال بررسي قرار دارد كه براساس آن پيشنهاد ما اين است كه بنزين با قيمت واقعي به مردم عرضه شود و يارانه پرداختي موجود براي واردات بنزين، به صورت نقدي به دهك‌هاي پايين درآمدي پرداخت شود.

وي گفت: در اين طرح پيشنهاد اين است كه اين پول به صورت نقدي و به شكل ماهانه اختصاص يابد.

عضو مركز بررسي‌هاي رياست‌جمهوري خاطرنشان كرد: در طرح فوق به منظور كاهش تبعات تورم نيز تدابيري اتخاذ شده كه جزئيات آن را اعلا‌م خواهيم كرد. ‌

وي شيوه موجود در پرداخت يارانه بنزين را موجب فساد در كشور دانست و اعلا‌م كرد: حركت كردن به سمت واقعي شدن قيمت بنزين، بهترين گزينه به منظور حل مشكلا‌ت موجود است. ‌

قابل ذكر است كه موضوع آزادسازي قيمت سوخت‌هاي فسيلي از جمله بنزين و گازوئيل در قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي 888-1384) مورد تاكيد قرار گرفته بود و طبق اين قانون مقرر شد قيمت سوخت‌هايي از جمله بنزين به صورت مرحله‌اي و طي چند مقطع، در نهايت به قيمت فروش بنزين و گازوئيل منطقه خليج‌فارس برسد. بدين شكل حركت گام به گام و ملا‌يم ايران به سمت اقتصاد بازار و دور شدن از اقتصاد ناكارآمد دولتي در قوانين رسمي ايران با صراحت پذيرفته شد اما مجلس هفتم در آغاز تشكيل خود، راي به تثبيت اعلا‌م قيمت اقلا‌م و فرآورده‌هايي از جمله بنزين و گازوئيل داد و قيمت بنزين را در حد 80 تومان تثبيت كرد. به تدريج ناكارآمدي تثبيت قيمت‌ها در حال نمايان شدن بود كه دولت نهم تشكيل شد. در مقطع دوم مجلس از نظريه اول خود مبني بر تثبيت قيمت بنزين و گازوئيل فاصله گرفت اما دولت نهم با تمام وجود خواستار تثبيت قيمت بنزين در حد 80 تومان بود و به سختي افزايش قيمت 20 توماني بنزين و رسيدن آن به حد 100 تومان را پذيرفت. هم‌اينك دولت نهم نيز به اين نتيجه رسيده كه قيمت فرآورده‌هايي همچون بنزين به صورت آزاد تعيين شود و اعطاي يارانه به بنزين و گازوئيل و كاهش تصنعي قيمت اين فرآورده‌ها را به بايگاني تاريخ بسپارد. در اين قالب مي‌توان گفت كه حدود 4 سال از دوره 5 ساله برنامه چهارم توسعه 888-1384) گذشت تا دولتي‌هاي جديد هم به اين درك برسند كه آزادسازي اقتصادي، موجب كارآمدي مي‌شود و اصرار بر تثبيت قيمت‌ها فقط منجر به هدر رفتن منابع مي‌شود. با اين حال، قطع سريع يارانه بنزين و گازوئيل و اعطاي اين يارانه‌ها به اقشار فقير و كم‌درآمد مي‌تواند منجر به افزايش نقدينگي و تورم شود و اعطاي يارانه به فقرا و اقشار كم‌درآمد را تحت‌الشعاع قرار دهد و تورم شديدتري را به جامعه تحميل كند.

اخيرا دولت هم تصميم گرفت كه سهميه بنزين خودروهاي خارجي (وارداتي) بالا‌تر از 1300 سي‌سي و خودروهاي توليد داخل بالا‌تر از 1300 سي‌سي را قطع كند.

علي خاكساري استاد دانشگاه در اين زمينه مي‌گويد قطع سهميه بنزين اين نوع خودروها عاملي براي تقويت بازار انحصاري خودروسازان داخلي، حفظ منافع توليدكنندگان داخلي و تضعيف حقوق مصرف‌كنندگان است.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اعمال روش‌هاي جانب‌گرايانه در جهت تامين منافع يك گروه خاص خواهد بود، گفت: قطع سهميه بنزين خودروهاي 1300 سي‌سي به بالا‌ از طرف ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، هدفمند صورت گرفته و در جهت منافع خودروسازان داخلي و نه با هدف تامين منابع اقتصادي و حقوقي مصرف‌كنندگان داخلي خواهد بود.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن