تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820926456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تئاتر - «مدل» ايرانيِ بازيگري


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: تئاتر - «مدل» ايرانيِ بازيگري
تئاتر - «مدل» ايرانيِ بازيگري

1 رضا درستكار: در سال‌هاي گذشته خيلي تلاش شد كه هيچ نامي در هيچ سطحي و در هيچ رشته‌اي خيلي مطرح نباشد. اگر هر نامي در هر رشته‌اي و در هر سطحي مطرح شد به هر حال جلوي آن به طريقي گرفته شد تا نام‌ها خيلي ديده نشوند. به هر حال اين روشي است كه بعد از دهه‌ها كم‌وبيش كمافي‌السابق دنبال مي‌شود اما به‌رغم چنين مطالبه‌اي از سوي سياستگذاران سينمايي مي‌توان گفت اتفاقات خودشان، خودشان را تعريف كردند و رخ دادند و اتفاق افتادند، نه به خاطر اينكه آدم‌هايي دلشان مي‌خواست نام باشند و كساني كه نمي‌خواستند هيچ نامي در هيچ حوزه‌اي ستاره باشد بلكه بعضي از اين آدم‌ها كه شايد خيلي هم دلشان نمي‌خواست نام باشند و تنها به دليل كيفيت و نگهداري و بسياري از خصوصيات كه در حوزه كاري‌شان رعايت كردند توانستند به يك درجه‌اي از مقام متناسب برسند و نامشان خودبه‌خود جايگاهش را پيدا كند. رضا كيانيان بي‌ترديد يكي از شاخص‌ترين نام‌هايي است كه در حوزه سينما مطرح شد و در حال حاضر يكي از ستون‌هاي سينمايي ايران در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب است. يك نام است، رضا كيانيان.

2 رضا كيانيان از اينكه در اطرافش چه مي‌گذرد و چه مي‌گذشته باكي نداشته و نگران نبوده كه فلان بازيگر، كارگردان، طراح صحنه، تدوينگر و هر شخص ديگري كه صاحب يك قريحه يا جوهر است در كار خودش ديده نشود (بيشتر كارگردان‌ها تمايل دارند تمام كارهاي ديگران را هم به نام خودشان ثبت كنند!) كيانيان هيچ‌گاه اينچنين نبوده، هرگز نگران اين نبوده كه فلان كارگردان حرف خوب بزند يا نه يا اينكه اگر چيزي از كسي ياد گرفته است را پنهان كند و به نام خودش ثبت كند. او هرگز كارهاي اينچنيني را كه اغلب مرسوم است، انجام نداده.
3 ذكر يك خاطره: سال 1380 يا 81 در فرهنگسراي نياوران براي فيلم خانه‌اي روي آب (بهمن فرمان‌آرا) جلسه نقد و بررسي برگزار شد. من، رضا كيانيان، بهمن فرمان‌آرا و مهدي صفوي جلسه را برگزار مي‌كرديم تازه كتاب «بهمن فرمان‌آرا، زندگي و آثار» منتشر شده بود؛ كتابي 400 صفحه‌اي راجع به خانه‌اي روي آب و كارير فيلمسازي بهمن فرمان‌آرا. كيانيان قبل از آغاز صحبت‌ها كتاب را از كيفش درآورد، به جمعيت نشان داد و آن را معرفي كرد، در واقع در آن جلسه از اينكه خودش را براي يك كتاب يا نويسنده ديگري كه در چند قدمي‌اش نشسته خرج كند دريغ نكرد و كم نگذاشت و اين نشان مي‌داد كه او چقدر در نفس، آقاست. براي بردن در بازي، براي احاطه پيدا كردن در لايني كه حركت مي‌كني بايد در نفس، آقا باشي. رضا كيانيان در نفس، آقاست. در آن كتاب تنها سه خط راجع به كيانيان نوشته شده بود كه نمي‌دانم آن راخوانده بود يا نه، اما از اينكه كتاب را به نحو احسن معرفي كند هيچ ابايي نداشت (براي كتاب ديگري فرد ديگري اين كار را نكرد و نمي‌كند) كمتر پيش مي‌آيد كه در سينما به خصوص كارگردان‌ها و بازيگرها راجع به يك منتقد يا نويسنده ديگري چنين اظهارنظر مثبتي داشته باشند، كيانيان اين ويژگي را دارد.
4 خيلي در نوشته‌هاي خودم در نشريات مختلف اشاره كردم به طور مثال در يك شماره در مجله مرحوم «دنياي تصوير» هم به اين موضوع اشاره كردم كه خيلي دوست داشتم در سال‌هاي سينمايي كه در آن نفس مي‌كشيم، دوست داشتم يك مدل ايراني پيدا كنم كه به مخاطبان خودم اعلام كنم كه مثل او باشيد، روش او را دنبال كنيد و كوشش مي‌كردم متوجه‌شان كنم كه به قول ويليام گلدمن- فيلمنامه‌نويس مشهور آمريكايي- مي‌خواستم بگويم مراقب اين شهرت‌هاي خطرناكي كه در يك برهه كوتاهي گريبان هنرمندان را مي‌گيرند، باشيد.
خيلي غم‌انگيز است كه انسان باورش شود. مراقب باشيد، مراقب نام و شخصيت هنري‌تان باشيد.
كيانيان در حال حاضر مدل اثبات شده‌اي است كه مي‌توان به همه نشان داد كه مثل او باشيد. مراقب نامتان باشيد چون اگر نتوانيد عنصر نگهداري را براي نامتان حفظ كنيد، ديگر هيچ ارزشي ندارد. كيانيان نه‌تنها به يك آرتيست تمام‌عيار بلكه به يك شخصيت فرهنگي مقتدر تبديل شده است.
5 كيانيان يك بازيگر تكنيكي است نه بازيگر غريزي كه ضدتكنيك حركت كند. مي‌توان راجع به 85 درصد بازيگران سينماي ايران گفت كه غريضي هستند و ضدتكنيك. كيانيان بازيگري مثل مارلون براندو و جيمز دين است (مثل بازيگراني است كه از آكتور استوديو بيرون آمدند)؛ بازيگراني كه روش برون‌گرايانه را دارند؛ بازيگران تكنيكي كه هر جا هستند، خودشان هستند. كمتر بازيگري در سينماي ما به اين جايگاه رسيد. كيانيان اگر سرآمد اين تيپ بازيگران نباشد، قطعا جزء سه بازيگري است كه...
بازيگري كه براي هر نقش ايده‌هاي خوب پيدا مي‌كند و هميشه سرحال است، چون براي نقش ايده‌ها و كليدهاي ورود مناسب را پيدا كرده. اعتماد به نقش محصول همين دانش اوست.
6 بازيگر بايد در نفس، آقا باشد رضا كيانيان در نفس، آقاست. بازيگر بايد دانش داشته باشد. كيانيان دانش دارد.
بازيگر بايد مقام تناسب را بشناسد، كيانيان بازيگر متناسبي است. بازيگر بايد شخصيت داشته باشد، كيانيان يكي از با شخصيت‌ترين بازيگران ماست. بازيگر بايد قريحه و شوق داشته باشد، من هر بار بازي‌هاي كيانيان را مي‌‌بينيم بيشتر به قريحه و ذوق او پي مي‌برم.
خيلي‌ها هستند كه اسم‌شان رضاست و خيلي‌ها هستند كه دوست دارند بازيگر باشد اما واقعا كيانيان يكي يكدونه است.
7 هميشه پيش‌دستي مي‌كند. وقتي مرا مي‌بيند مي‌گويد رضايم به رضاي تو. من در سالروز تولدش مي‌گويم آقارضا، رضاي شما خيلي بالاتر از رضاي ماست. تولدت مبارك.
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 249]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن