تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806746619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اسرائيل و بازي در دو ميدان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: اسرائيل و بازي در دو ميدان


خاورميانه- عبدالله آل‌بوغبيش:
پس از پايان دومين دور مذاكرات غيرمستقيم ميان اسرائيل و سوريه با وساطت تركيه در آنكارا، مقامات ترك اعلام كردند

كه دو طرف درباره برگزاري نشست‌هايي دوره‌اي و منظم به توافق رسيدند. وزارت خارجه تركيه در بيانيه‌اي، افزود كه اين نشست غيرمستقيم در جوي مثبت و سازنده برگزار شد.

در همين حال و همزمان با اين نشست كه به مدت دو روز ادامه داشت، خانم كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا به صورت ناگهاني و از تل‌آويو وارد بيروت پايتخت لبنان شد و با ميشل سليمان رئيس‌جمهور، فؤاد السنيوره نخست‌وزير، نبيه‌بري رئيس پارلمان، سعد حريري رئيس جريان المستقبل، وليد جنبلاط رئيس حزب سوسيال ترقي خواه ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

وي در ديدار با ميشل سليمان، با اشاره به اينكه اين سفر به مثابه حمايت ايالات متحده از رئيس‌جمهور جديد است، گفت‌: هر اتفاق نظري نيازمند برخي كوتاه‌آمدن‌هاست و اتفاق نظر دوحه براي ملت لبنان مفيد بوده و واشينگتن از آن حمايت مي‌كند.

وي اما در بخش ديگري از سخنان خود به يكي از مهم‌ترين مسائل پيش روي لبنان و اسرائيل يعني مزارع شبعا و كفر شوبا اشاره كرد و گفت: وقت آن رسيده كه اين موضوع راه‌حلي نهايي يافته و خاتمه يابد.

رايس خواستار ترسيم مرزهاي نهايي ميان لبنان و اسرائيل و ارائه مداركي از سوي سوريه درباره لبناني بودن اين مزارع شد.
اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه طي روزهاي اخير، ايهود اولمرت نخست‌وزير اسرائيل هم خواستار برگزاري مذاكراتي مستقيم با فواد السنيوره نخست‌وزير لبنان به منظور برقراري صلح ميان دو طرف و بحث و بررسي موضوع مزارع شبعا شد. اما السنيوره با رد برگزاري هرگونه مذاكره در اين باره، آن را به سازمان ملل گره زد.

وي تاكيد كرد كه بايد مرجع و اساس اين مذاكرات هم بندهاي هفت‌گانه‌اي باشد كه برمبناي آن، مزارع شبعا تحت اداره سازمان ملل تا زمان ترسيم نهايي مرزها ميان دو طرف، قرار مي‌گيرد. رايس نيز خواستار انجام مذاكرات ميان دو طرف براساس توافقنامه 1701 سال 2006 شد كه براساس آن نيروهاي اسرائيلي از جنوب لبنان به‌طور كامل خارج شدند و ارتش لبنان با حمايت نيروهاي يونيفل جايگزين آنها شد.

اسرائيل در 25 ماه مي‌2000 از جنوب لبنان خارج شد، اما با اين توجيه كه مزارع شبعا بخشي از بلندهاي جولان است، تاكنون در آنها مستقر است.
از سويي ديگر، پرز رئيس‌جمهور اسرائيل از بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه خواست تا به صورت مستقيم با اسرائيلي‌ها وارد مذاكراه شود، زيرا دو كشوري كه با اين رژيم توافقنامه صلح امضا كرده‌اند يعني مصر و اردن رهبرانشان به صورت كاملا مستقيم و رودررو با اسرائيلي‌ها به گفت‌و‌گو نشستند و از اين طريق مسائل به صورت بهتري حل‌و‌فصل شد.

در اين ميان، دو فرستاده از سوي فرانسه دو روز پيش با بشار اسد ديدار كردند و پس از پايان مذاكرات، پاريس نتايج آنها را مثبت و سازنده توصيف كرد.
از سويي ديگر، يك مقام اسرائيلي نيز روز دوشنبه عازم يك كشور اروپايي شد (‌به نظر مي‌رسد آلمان باشد) تا با مقامات اين كشور درباره تبادل اسرا با حزب‌الله به بحث بپردازد.

اين در حالي است كه خبرهاي دريافتي حاكي از آن است كه اسرائيل با تحويل سمير القنطار قديمي‌ترين اسير لبناني در بند اين رژيم و چهار لبناني ديگر موافقت كرده و در مقابل بدون اشاره به رون آراد خلبان خود، خواستار بازگرداندن دو نظامي‌اش مي‌باشد كه در تابستان 2006 از سوي حزب‌الله به اسارت درآمدند.

به نظر مي‌رسد اسرائيل به اين نتيجه رسيده است كه رون آراد در قيد حيات نيست و از اين رو، روز گذشته خانواده وي پس از آنكه ديدار با اولمرت را رد كردند، با ايهود باراك وزير جنگ اين رژيم ديدار كردند تا بدين ترتيب زمينه براي پذيرش اين امر از سوي خانواده‌اش و نيز بقيه اسرائيلي‌ها فراهم شود.

در اين ميان، قرار است نيكولا ساركوزي، رئيس‌جمهور فرانسه طي روزهاي آينده وارد اراضي اشغالي شود و با مقامات اسرائيلي درباره برخي مسائل منطقه‌اي به بحث و گفت‌و‌گو بنشيند.

حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه اسرائيل از وراي اين مسائل و صلح‌جويي‌ها و موافقت با تبادل اسرا با حزب‌الله چه مي‌جويد و واقعا اسرائيل اهداف صلح طلبانه‌اي را دنبال مي‌كند و آيا مذاكرات فشرده و متراكم اسرائيلي‌ها با سوري‌ها در تركيه با چه هدف كوتاه‌مدت و بلندمدتي برگزار مي‌شود.

از سويي ديگر، سفر خانم رايس آنهم به صورت ناگهاني به بيروت حاوي چه پيامي به لبنان بود و رايس از آن چه مي‌جست؟
در واقع اسرائيل با به جريان انداختن دو پرونده مزارع شبعا و بلندي‌هاي جولان، از طريق دو كانال، دو هدف اساسي و محوري را در كوتاه‌مدت و بلند‌مدت دنبال مي‌كند.

اسرائيل در جريان مذاكرات فشرده خود در آنكارا به دنبال آن است كه سوري‌ها نظر بشار اسد رئيس‌جمهور كشورشان را به شركت در جشن ملي فرانسه جلب كنند. مراسمي كه ايهود اولمرت نخست‌‌وزير اسرائيل نيز در آن شركت خواهد كرد. به گفته يك مقام فرانسوي، هدفي كه از اين طريق دنبال مي‌شود، تنها نوعي رو‌به‌رو شدن اين دو مقام بلندپايه در فرانسه است تا زمينه براي ديدارهاي بعدي و به صورت شفاف‌تر و رسمي‌تر فراهم شود.

اما قطعا اين ديدار برگزار نخواهد شد، زيرا علاوه بر مخالفت شديد بشار اسد با اين مسئله، وي همزمان با اين جشن‌ها، وي در برنامه كاري خود سفر به هند را دارد.
اما اسرائيل در دراز مدت از اين مذاكره و از صلح‌جويي‌هاي خود به دنبال چيست؟ در واقع اسرائيل از اين طريق مي‌كوشد تا با تحويل بلندي‌هاي جولان به سوري‌ها البته در مقابل دريافت ضمانتهايي امنيتي و نيز با تحويل مزارع شبعا و كفر شوبا به لبناني آنهم با ضمانت‌هايي امنيتي، به نحوي از انحا وجود هرگونه مقاومت در برابر خود را از ميان بردارد.

به عبارتي، با بازگشت مزارع شبعا و بلندي‌هاي جولان به دو كشور ديگر توجيهي براي وجود مقاومت مسلحانه و به بيان واضح‌تر، وجود حزب‌الله لبنان مسلح وجود نخواهد بود و به صورت اتوماتيك، يكي از مهم‌ترين اهداف اسرائيل يعني خلع سلاح حزب‌الله و امن كردن مناطق جنوبي دو كشور تحقق مي‌يابد.

يكي از بندهاي قطعنامه شوراي امنيت درباره لبنان، خلع سلاح حزب‌الله بوده است، امري كه تنها با فشارهاي اسرائيل به اين قطعنامه افزوده شد و اسرائيل تمام تلاش‌هاي خود را براي فعال شدن اين بند به‌كار بسته است.

از سويي ديگر، با بازگشت بلندهاي جولان به سوريه، اين كشور با اسرائيل صلح برقرار كرده و در كنار ديگر كشورهاي عربي امضا‌كننده قرارداد صلح با اسرائيل مي‌ايستد و بدين ترتيب پيوند ميان سوريه و ايران يكي از مهم‌ترين هم پيمانانش در منطقه سست خواهد شد‌ و اين يكي از مهم‌ترين اهدافي است كه اسرائيل و ديگر طرف‌هاي غربي به دنبال آن هستند.

تنها كافي است صحبت‌هاي اخير نيكولا ساركوزي رئيس‌جمهور فرانسه در ديدار با جورج بوش همتاي آمريكايي‌اش را به ياد بياوريم كه خطاب به سوريه گفت: از هم‌پيماني با ايران دست بكشد و روابط خود با اين كشور را تقليل بخشد.
به عبارتي، اسرائيل و از طريق هم‌پيمانان غربي و البته منطقه‌اي خود مي‌كوشد تا بيشترين استفاده را با برگ بلندهاي جولان و مزارع شبعا ببرد و اهداف بلند‌مدتي را تحقق بخشد.

با توجه به آنچه آمد، سوري‌ها مي‌بايد با هوشياري هرچه تمام‌تر روند مذاكرات غيرمستقيم با اسرائيل را دنبال كنند و در قبال تحويل گرفتن بلندي‌هاي جولان كه يكي از مهم‌ترين آرمان‌هاي سوري‌هاست و بشار اسد مي‌بايد تا پيش از پايان يافتن دوره رياست‌جمهوري‌اش آنها را به كشور خود بازگرداند، شروط محكم و تعيين‌كننده‌اي را پيش روي اسرائيلي‌ها بگذارند تا زمينه هرگونه سوء‌استفاده اسرائيل و به دنبال آن طرف‌هاي غربي را از بين ببرند.

همشهري امارات

تاريخ درج: 29 خرداد 1387 ساعت 11:42 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 20:57 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 20:52
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن