تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816201786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فراتر از فتنه، پاسخ تصويري به توهين‌هاي غرب


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: فراتر از فتنه، پاسخ تصويري به توهين‌هاي غرب


سينماي‌ايران- گروه ادب و هنر:
واكنش به فيلم‌هاي ضداسلامي اگرچه اكنون از شكل اعتراض خارج و به پاسخگويي رسيده اما موجب شده تا معتقدان به اديان ديگر نيز نسبت به توليد محصولات ضد‌ديني واكنش نشان دهند.

ساخت فيلم كوتاه «فراتر از فتنه» توسط يك سازمان غيردولتي(NGO) با نام اسلام و مسيحيت و انتشار آن روي پايگاه اينترنتي موجب واكنش‌هاي مختلفي شده است. اين فيلم درحقيقت پاسخي به فيلم ضد‌اسلامي «فتنه» ساخته گرت ويلدرز، نماينده پارلمان هلند است كه چندي پيش روي اينترنت، انتشار يافت كه با واكنش شديد مسلمانان دنيا روبه‌رو شد تا جايي كه دولت هلند مجبور شد از مسلمانان عذرخواهي كند.

اما اكنون فيلم «فراتر از فتنه» كه فعلا به زبان انگليسي روي سايت سازمان غيردولتي اسلام و مسيحيت با نشاني www.ngoic.com قابل دسترسي است، به توهين‌هاي اين فيلم به نحوي درخور پاسخ داده است.

داستان فراتر از فتنه

اين فيلم كوتاه اينترنتي، ابتدا با معرفي كوتاهي از اسلام آغاز و سپس زندگي اقليت‌هاي ديني در ايران را به نمايش مي‌گذارد و پس از آن دركنار نظر برخي صهيونيست‌هاي تندرو و مسيحيان اوانجليست صحنه‌هايي از خشونت آنان در كشتار گسترده مسلمانان در گوشه و كنار جهان را به تصوير مي‌كشد.در بخش اول اين فيلم 3 آيه از قرآن كريم در معرفي حضرت موسي(ع)، حضرت عيسي (ع) و پيامبر رحمت و مغفرت حضرت محمد(ص )آورده شده و سپس ديدگاه اسلام درخصوص موضوعاتي مانند برابري انسان‌ها از لحاظ نژاد و رنگ، حمايت از ضعفا و ارزش علم و فراگيري آن با استفاده از فيلم «محمد رسول‌الله» ساخته مصطفي عقاد كارگردان فقيد سوري بيان شده است.

در ادامه فيلم «فراتر از فتنه» تصاويري از آزادي اقليت‌هاي مذهبي در اجراي مراسم و آيين‌هاي ديني خود در ايران نمايش داده شده است وضعيت زنان در ايران و جهان اسلام و رواياتي از پيامبر اسلام در مورد احترام به زنان از ديگر موضوعات پرداخته شده در بخش اول اين فيلم است.

همچنين ضمن معرفي چند دانشمند بزرگ اسلامي مانند بوعلي‌سينا و قطب‌الدين شيرازي، تصاويري از ترجمه و تدريس برخي آثار اين دانشمندان در قرون گذشته اروپا نمايش داده و به‌نظريه قطب‌الدين شيرازي درباره گردش زمين به دور خورشيد اشاره شده است. همچنين نظريه قطب‌الدين با نظريه گاليله مقايسه شده است كه وي چند قرن پس از قطب الدين، به خاطر اعلام گردش زمين به دور خورشيد در كليساي قرون وسطا محاكمه شد.
بخش دوم اين فيلم 18 دقيقه و 20 ثانيه‌اي در مورد حملات تندروهاي جهان غرب به اسلام است و تصاوير غمباري از جنايات در فلسطين، لبنان، عراق، بوسني و كوزوو نمايش داده شده است. همچنين اظهارات تندروهايي مانند بوش و جري فالول در حمله به اسلام و مسلمانان در اين بخش منعكس شده است.

در ادامه اين بخش تصاويري از دشمنان اسلام از بوش و شارون تا بن لادن با عنوان گروه شرارت پخش مي‌شود و آيه «يريدون ليطفئوا نور‌الله بافواههم» از سوره صف در وصف اين افراد آمده است.

در بخش سوم و پاياني اين فيلم، حركت مردم دنيا اعم از مسلمانان، مسيحيان و يهوديان در مقابل اين گروه شرور و جنگ طلبان به نمايش گذاشته شده و با آيه‌اي از قرآن در دعوت به اتحاد كلمه بين اهل كتاب و پرستش خداي يگانه فيلم پايان مي‌يابد.

عصبانيت آقاي فتنه

اما جالب اينكه اكران مستند ايراني «فراتر از فتنه» در رسانه‌هاي عمومي هلند و قرار گرفتن پيوند آن در پايگاه اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ اين كشور، خشم گرت ويلدرز، سازنده فيلم اسلام‌ستيزانه «فتنه» را برانگيخت.

حزب آزادي هلند كه ويلدرز، سازنده فيلم موهن «فتنه»، رياست آن را بر عهده دارد در بيانيه‌اي رسمي با حمله به وزير فرهنگ هلند، وي را به‌علت قرار گرفتن پيوند مستند ايراني «فراتر از فتنه» در ليست مطالب پايگاه اطلاع‌رساني اين وزارتخانه، مورد بازخواست قرار داد و پرسش‌هايي را خطاب به رونالد پلاسترك وزير فرهنگ اين كشور مطرح كرد كه وي نيز متعاقباً به اين پرسش‌ها پاسخ داده است .

پلاسترك در پاسخ به اين پرسش كه چرا پيوند مستند ايراني «فراتر از فتنه» در پايگاه اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ قرار گرفته است، تصريح كرد: «ما در بايگاني پايگاه خود يك پيام درباره اكران مستندي با نام «فراتر از فتنه» يافتيم كه اين خبر در تمام تلكس‌هاي خبري و رسانه‌ها، راديو و تلويزيون‌هاي جهان آمده بود و ما هم مثل بسياري از رسانه‌هاي ديگر كه خبر اكران اين مستند را اعلام كرده بودند آن را به نمايش گذاشتيم.»

حزب آزادي در ادامه از وزير فرهنگ هلند پرسيده است كه «آيا مي‌توانيد توضيح دهيد چرا براي پخش فيلم فتنه در رسانه‌هاي عمومي جايي نبود؟ و آيا رسانه‌هاي هلند مرعوب شدند و يا از طرف شما به ايشان فشار آمده بود كه فيلم فتنه را پخش نكنند؟ و چرا اين رسانه‌ها با پخش مستند فراتر از فتنه كه از سوي دولت ايران توليد شده، مشكلي ندارند و چرا اين فيلم را اكران كردند؟»

وزير فرهنگ هلند در پاسخ به اين پرسش‌ها تأكيد كرده است: «اگر رسانه‌هاي مختلف عمومي و بازرگاني كشور هلند مي‌خواهند فيلم فتنه را پخش كنند اما پيش از آن، بايد ارزيابي شود كه آيا پخش اين فيلم، تابع قوانين هلند هست يا خير؟ در حالي كه سازنده فيلم فتنه، قبلاً اين مسئله را انكار كرده بود و انكار شما، رسانه‌ها را از اكران فيلم فتنه، باز مي‌داشت .»

وي افزوده است: «دولت، هيچ تسلطي بر رسانه‌هاي عمومي كشور ندارد و چنان كه قبلاً توضيح دادم براي رسانه‌هاي كشور نمايش فيلم فتنه و مستند فراتر از فتنه مساوي است و خودشان بايد تصميم بگيرند چه فيلمي را به نمايش بگذارند .»

اما مستند ايراني تأثير بسيار زيادي در هلند و بر رسانه‌هاي عمومي آن داشته است كه سازنده فيلم فتنه از انتشار آن به‌شدت عصباني شده است نظرات كاربران اينترنتي در پايگاه‌هايي كه اين فيلم ايراني را پيوند داده‌اند هم جالب توجه است. رجانيوز برخي از اين كامنت‌ها را در پايگاه خود آورده كه بيشتر آنها به واقعگرايي مستند «فراتر از فتنه» تاكيد دارد. مثل اين نظر كه: « من مي‌ترسيدم اين فيلم بخواهد در مقابل فيلم ويلدرز چهره زشتي از مسيحيت ارائه كند ولي خوشحالم كه اين كار را نكردند. بعد از چند دقيقه كه فيلم را ديدم محتواي فيلم اين بود كه اسلام دين محبت است و اشرار يعني آمريكا و اسرائيل مي‌خواهند آن را نابود كنند.»، البته در كنار اين نظرات، كامنت‌هاي مخالف فيلم هم هست؛ مانند اين نظر: «بايد سفارتخانه‌هاي ايران را به آتش بكشيم و هر چه ايراني هست را در دريا بريزيم» يا: «ما وقتي به ايران امكانات اينترنتي از جمله سرور مي‌دهيم، آنها اين امكانات را عليه ما استفاده مي‌كنند.»

واكنش ديگران

واكنش مسلمانان به توليد و پخش فيلم‌هاي ضد‌اسلامي، معتقدان به ديگر اديان توحيدي را هم حساس كرده است. در آخرين اقدام، واتيكان رسما فيلمبرداري گروه سازنده فيلم جديد «رمز داوينچي» را در تمام كليسا‌هاي كاتوليك ممنوع اعلام كرد.

ران هاوارد كه پيش از اين فيلم جنجالي

«رمز داوينچي» را ساخته بود، اين بار نيز با مضموني عليه كليسا و مذهب قصد دارد تا فيلم «شياطين وفرشتگان» را با اقتباس از رماني اثر داون براون بسازد.
سخنگوي واتيكان گفت: معمولا براي فيلمبرداري فيلم‌هايي كه مي‌خواهند از كليساها فيلمبرداري كنند فيلمنامه بررسي مي‌شود اما اين بار نام هاوارد كافي بود تا مانع ساخت اين اثر در كليساها شويم.

فيلم «رمز داوينچي» كه به ترويج فرقه‌هاي انحرافي دين مسيحيت مي‌پرداخت با اقتباس از روي كتابي ديگر از براون ساخته شد كه اعتراض ميليون‌ها نفر را در سراسر جهان برانگيخت و انتشار و توزيع آن در بسياري از كشورها ممنوع اعلام شد. دراين فيلم هم تام هنكس نقش اول را بازي مي‌كند و آيالت زورر و ايوان مگ گرگور ديگر بازيگران آن هستند.

تاريخ درج: 29 خرداد 1387 ساعت 14:19 تاريخ تاييد: 29 خرداد 1387 ساعت 18:40 تاريخ به روز رساني: 29 خرداد 1387 ساعت 18:38
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن