واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: با توجه به شرايط ، زمان و محيط هركدام نسبت به علايق و سليقه و امكانات ، ابزاري را در جهت سرگرمي و بازي انتخاب مي كنيم . امروزه با گسترش رايانه و ورود به دنياي مجازي جايي براي بازي هاي الكترونيكي باز شده است . كه علي رغم سرگرمي در صورت استفاده ناصحيح و غير اصولي و به كاربردن برنامه هايي نابهنجار و ساختار شكن به تهديدي بزرگ تبديل خواهد شد . كه اين امر مي تواند منجر به بروز بيماري هاي رواني از جمله افسردگي در قشر كودك ، نوجوان و جوان شود . دسترسي گروه هاي سني كودك ، نوجوان و جوان به بازي هاي الكترونيكي به سادگي امكان پذير است . در حالي كه اكثر والدين نسبت به خطرات استفاده بيش از حد اين بازي ها اطلاعي ندارند . در گذشته بازي كردن مستلزم برقراري ارتباط با ديگران بود كودك مهارت ها و شيوه هاي صحيح ارتباط موثر بين فردي و مهارت هاي اجتماعي را مي آموخت اما در حال حاضر فرد كاربر براي درك و فهم اين بازي ها بيشترين ساعات روز را صرف اين گونه بازي ها مي كند در حالي كه ضمن بازي هيچ گونه ارتباط عاطفي و انساني ايجاد نمي كند و در دنياي مجازي بسر مي برد . تأثيراتي نامطلوب را بر سلامت و بهداشت روان كودك مي گذارد . از جمله تأثيرات نامطلوب و گاهي منفي بازي هاي رايانه اي در ايجاد و بروز خشونت و پرخاشگري در كودكان و نوجوانان مي باشد . يافته هاي پژوهش هاي متعددي كه در اين زمينه صورت گرفته بازگوكننده اين مطلب است كه تأثير بازي هاي رايانه اي بر رفتار خشونت آميز كودكان و نوجوانان بستگي به وجود عواملي چون : الف ) ميزان درجه شدت خشونت در بازي ب ) ميزان توانايي كودك در زمينه تشخيص و تميز بين دنياي خيالي و واقعي ج ) ايجاد تقويت مهار كردن تمايلات و انگيزه هاي منفي د ) دوگانگي در پرورش ارزش هايي كه كودك در آن رشد يافته و زندگي مي كند در مقايسه با ارزش هايي كه در متن و محتواي بازي است . تحقيقات و پژوهش هاي ديگري در زمينه بازي هاي رايانه اي صورت گرفته است هر كدام به نوعي نشانگر بروز صدمات و آسيب هاي زيادي بر استفاده كنندگاني كه بيش از اندازه اين گونه بازي هاي را انجام مي دهند ؛ مي باشد . چند نمونه از نتايج اين پژوهش ها به صورت زير عنوان گرديده است : پژوهش هايي كه در زمينه بررسي ارتباط و تأثير گذار بودن بازي هاي رايانه اي بر بروز صدمات و آسيب هاي مغزي شده حاكي از آن است كه منجر به صدمات مغزي در طولاني مدت مي شود . چرا كه بازي هاي رايانه اي فقط قسمت هايي از مغز را كه به بينايي و حركت اختصاص دارد تحريك مي كند و به تكامل ديگر نواحي مغز كمك قابل توجهي نمي كند . در تحقيقات ديگري بيان گرديده كودكاني كه ساعت هاي زيادي را به بازي هاي رايانه اي اختصاص مي دهند . در بخش هاي اساسي حافظه ، احساس و يادگيري آموزش هاي متنوع تكامل پيدا نمي كند و اين افراد استعداد بيشتري در جهت بروز رفتارهاي خشونت آميز دارند و مهارت توانايي كنترل رفتارها و اعمالشان به مراتب كمتر مي باشد . تحقيقات محققين اثر گذاري بازي هاي رايانه اي پرتحرك را بر بروز بيماري هاي استخواني و عصبي در ناحيه دست ها و بازو ها را نشان داده است . كودكاني كه ساعات متمادي در روز كاربر اين گونه بازي ها هستند استرس ها و ترس هاي بيشتري را نسبت به هم سالان ديگر خود كه از اين گونه بازي ها كمتر استفاده نموده يا اصلاً كاربر نيستند تجربه خواهند كرد اين امر به مرور زمان كودك را در خطر بروز اختلال شب ادراري قرار مي دهد . در بازي هاي رايانه اي كودك به تنهايي بازي مي كند به مرور به فردي تبديل مي گردد كه عملكرد آن تا انتهاي عمر منفعل باشد . البته قابل ذكر است كه مخالفت و محروم يا محدود نمودن غير اصولي خانواده ها كه دليل موجه اي براي فرزندشان نداشته باشند يا جايگزيني مناسب به فرزند ارائه نكنند آنها را نسبت به استفاده از اين بازي ها حريص تر مي كند و از طرفي كودكان از هر فرصتي حتي پنهاني سعي در استفاده از اين بازي ها خواهند داشت . بهترين روش اين است كه انتخاب اين بازي ها آگاهانه و زير نظر والدين باشد و از مراكز و موسسات قانوني و مورد تاييد تهيه گردد . همچنين مدت زمان استفاده تنظيم و برنامه ريزي شده باشد . در نظر گرفتن اين مطلب كه بازي انتخاب شده كدام يك از ابعاد قواي ذهني و مغزي را پرورش مي دهد مي تواند به پرورش كودك در امر آموزش ياري رسان باشد . با استفاده از پژوهش صورت گرفته توسط مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان فارس تهرام ا.ص/1666
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]