واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
اینکه فیلمسازان قدیمیتر سینمای دفاع مقدس این سنگر را رها کردهاند، متاسفانه اینطور است. علیرغم اینکه به نظرم میل باطنی اکثر آنها به سمت ساخت آثار دفاع مقدس است، بنا به شرایط روزگار و یا شاید شرایطی که ما اطلاع نداریم، بیشتر به موضوعات اجتماعی و چه بسا سیاسی-اجتماعی و بعضا ملودرام روی آوردند. جمال شورجه فارغالتحصیل دانشکده سینما و تئاتر است و بخش عمده کارنامه فیلمسازیاش را سینمای دفاع مقدس تشکیل داده. علاوه بر فیلمسازی، کار تهیهکنندگی در این عرصه را نیز تجربه کرده و از نسل فیلمسازانی است که با فیلمهای دفاع مقدس وارد سینما شده و به نوعی هویت خود را از آن اخذ کردهاند. وی در جشنواره امسال با فیلم نفوذی به عنوان تهیه کننده، سهمی از هفت فیلم جنگی حاضر در جشنواره دارد. اینکه فیلمسازان قدیمیتر سینمای دفاع مقدس این سنگر را رها کردهاند، متاسفانه اینطور است. علیرغم اینکه به نظرم میل باطنی اکثر آنها به سمت ساخت آثار دفاع مقدس است، بنا به شرایط روزگار و یا شاید شرایطی که ما اطلاع نداریم، بیشتر به موضوعات اجتماعی و چه بسا سیاسی-اجتماعی و بعضا ملودرام روی آوردند. بخشی از این برمیگردد به انگیزه این فیلمسازان که به مرور دچار سایش شده و انگیزه و دغدغه لازم را برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس ندارند و یا اهمیت این امر برای آنها کمرنگتر شده. شورجه از طرفی این کمکاری را به سیاستگذاریهای کلان فرهنگی مرتبط میداند: بخش عمده این اتفاق هم برمیگردد به اینکه حمایت لازم از این بخش از طرف سیاستگذاران فرهنگی ما صورت نگرفته. و این باعث کمرونق شدن این سینما شده و انرژی این فیلمسازان زایل میشود و نمی توانند آثارشان را آنگونه که میخواهند بسازند. سینمادارهای ما هم رغبتی به اکران این فیلمها نشان نمیدهند. باید وزارت فرهنگ و ارشاد، نهادهایی چون سپاه و بسیج، ارتش و آموزش و پرورش ما سرمایهگذاری کنند تا بتوانند نسل جدید را با اتفاقات هشت سال دفاع مقدس آشنا کنند، که با چه جانفشانیها و فداکاریها و خونبهایی کشور عزیز ما به استقلال و آزادی و چنین توانمندی هایی رسیده. مخصوصا آموزش و پرورش ما باید به طرق مختلف دانشآموزان را با این نوع سینما آشنا کند و به نوعی، هم به فرهنگ عمومی نسل جدید و هم به خانواده سینما کمک کنند و این ژانر را تقویت کنند، تا تهیهکنندگان و فیلمسازان ما با انرژی به سمت این سینما روی بیاورد." اینکه نسل جدید فیلمسازان دفاع مقدس وارد این عرصه میشوند، نویدبخش و باعث امیدواری است. اینکه نسل جدید فیلمسازان ما هم علاقهمند هستند در این عرصه فیلم بسازند، خبر خوشحالکنندهای است و باعث میشود چراغ این سینما روشن بماند. من همیشه تاکیدم این است که فیلمسازانی که میخواهند کار خود را شروع کنند، بهتر است از سینمای دفاع مقدس و ارزشی آغاز کنند. این فیلمسازان انرژی لازم را دارند و وقت و تمام پتانسیل خود را میگذارند تا فیلم اول خود را خوب از آب در بیاورند، همانطوری که ما اولین کارهامایمان را با صرف همه توان و انرژی ساختیم. تهیه کننده فیلم نفوذی، درباره اینکه، آیا کارگردانهای جوانی که وارد این عرصه میشوند و فضا جبههها را لمس نکردهاند، میتوانند اتمسفر خاص جبههها را تصویر کنند گفت: "قطعا کارگردانهایی که خود فضای جبههها را لمس کردهاند، میتوانند خیلی راحتتر و رئالتر و واقعیتر این فضا را تصویر و به مخاطب منتقل کنند. ولی باب این حوزه بسته نیست که فیلمسازان جوان ما هم وارد نشوند. فیلمهای مختلف و آرشیوهای غنی در زمینه فیلمهای دفاع مقدس و انواع مختلف مستند و داستانی در دسترس است. حتی فیلمهای داستانی که در آن مقطع در خود خاکریزها ساخته شدهاند. ما در سالهای آغازین جنگ فیلمهای خود را در فضاهای بازسازی شده و دکوری نمیساختیم. در فضای خود جبههها ساخته میشد و میشود از آنها به عنوان مرجع استفاده کرد. با کمی تحقیق و پژوهش میشود، این فضاها را درک کرد. مگر وقتی ما پروژه یوسف(ع) را میسازیم آن زمان را تجربه کردهایم؟ یا مثلا وقتی فلان فیلمساز هالیوودی درباره پیامبر اکرم فیلم میسازد، مگر آن برهه را درک کرده؟ نه، بر اثر تحقیق، پژوهش و ممارست و دیدن، حس آن فضا را درآوردند." شورجه در مورد عملکرد دولت پیشین در ضمینه سینمای دفاع مقدس، با صحبتهای جواد شمقدی همسو است: "در دولتهای قبلی و دوره وزیر ارشاد لندن نشین ما، آب پاکی را ریختند روی دست فیلمسازان دفاع مقدس. گفتند چون ما با عراق صلح کردیم و با عراق برادریم، اصلا نیازی به فیلم دفاع مقدس نداریم. آب پاکی را ریختند روی دست فیلمسازان و تهیهکنندگان سینمای دفاع مقدس و تکلیف خودشان را کاملا روشن کردند و صورت مساله را کاملا پاک کردند. علیرغم اینکه در این دولت هم به دلیل دلمشغولیهای شخصی بعضی فیلمسازان آثار درخور توجهی ساخته شد، ولی واقع امر آنطوری که باید و شاید حمایت لازم از این سینما نشد." وی فعالیتهای دولت نهم در سینمای دفاع مقدس را مثبت ارزیابی میکند، ولی اعتقاد دارد این تلاشها همچنان جایگاه واقعی سینمای دفاع مقدس را به آن اعطا نکرده است: "در دولت نهم کارهایی انجام شد، فیلمهای خوبی هم ساخته شد، ولی آن طور که شایسته این سینماست، آنطور که تاثیرگذاری این هشت سال ایجاب میکرد که پایهریز یک حرکت جدید در کشور ما بود، به نسبت این جایگاه، به این سینما، کمتوجهی شد. البته دوره جدید که آقای شمقدری و دیگر همکارانشان آمدند، باید تاثیر این نوع گفتهها را سالهای آینده در جشنواره ببینیم. امیدوارم بتوانند وعدههای خود را عملی کنند. تنها وزارت ارشاد در این زمینه مسئول نیست، صدا و سیما در سال حدود چهارصد تلهفیلم تولید میکند. چرا نباید حداقل بیست، سی تای این تولیدات مربوط به دفاع مقدس باشد؟" شورجه درباره فعالیتهای اخیر خود در سینمای دفاع مقدس و فیلم "نفوذی" توضیح داد: "من در حال تدارک پروژهای درباره زندگی شهید بزرگوار، "محمد بروجردی" برای سیما هستم که امیدواردم با حمایتهای صدا و سیما به نتیجه برسد. همینطور فیلم سینمایی "یاسهای پنهان" که پروانه ساخت آن هم صادر شده، ولی مشکل آن سرمایهگذار است. اینگونه فیلمها هزینهبر هستند و باید از طرف نهادهایی چون سپاه و ارتش، چه از نظر لجستیکی و چه مالی، حمایت شوند. اولین جرقه فیلم سینمایی نفوذی از کتابی بود به اسم "حکایت زمستان" نوشته آقای "سعید عاکف"، که خاطرات رزمندهای را گردآوری و چاپ کرده بود. که آن کتاب باب و روزنهای شد برای آنکه ما به فکر رزمندههای آزادهای باشیم که در اردوگاههای عراق به جای اینکه با ذلت زندگی کنند، با عزت میزیستند. و میتوانم بگویم به جای اینکه آنها در مرارت و سختی و مشقت باشند، با استقامت و پامردی خودشان مامورین بعثی را در اردوگاه به ستوه میآوردند. این پایهریز طرح ابتدایی فیلمنامه شد که آقای داوود امیریان آن را نوشت و آقای احمد کاوری که یکی از کارگردانان این فیلم هستند، آن را بازنویسی و به اتفاق آقای مهدی فیوضی این کار را کارگردانی کردند. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]