تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821021098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در فضاي سايبر/ 7معيار اخلاق در فضاي مجازي همان حدودي است كه خدا وضع كرده‌است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 7معيار اخلاق در فضاي مجازي همان حدودي است كه خدا وضع كرده‌است
گروه وبلاگ وIT: معيارهاي اخلاق در فضاي مجازي همان حدودي است كه خداوند در نوع برخورد با حقوق خود و ديگر انسان‌ها وضع كرده‌ و هر عملي كه باعث شود حقوق خداوند و ديگر كاربران در آن فضا حفظ‌ شود را مي‌توان معيار اخلاق برشمرد.
«مهدي جليلي»، متعلم كارشناسي ارشد مركز تخصصي تبليغ در حوزه علميه قم و وبلاگ‌نويس يادداشت‌هاي روحاني، در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، مفهوم اخلاق در فضاي مجازي را اين‌گونه توصيف كرد: از آن‌جا كه جهان مجازي هم، شكل ديگري از جهان واقعي است كه داراي عناصر اوليه مشترك هستند و تنها چگونگي، جنس و نقش اين عناصر با يكديگر متفاوت است، اصول حاكم و مهارت‌هاي فني و رفتاري كه لازمه تعامل در اين محيط هاست با وام گرفتن از فضاي واقعي وارد اين فضا خواهد‌شد.

وي ادامه داد: گستره وسيع فضاي مجازي، از يك‌سو دسترسي آسان كاربران به آن را كه تنها نياز به يك دستگاه رايانه، يك خط تلفن و پرداخت هزينه اشتراك به شركت‌هاي تأمين كننده را دارد، دچار مشكل كرده‌است.

وي همچنين تصريح كرد: از سويي ديگر فضاي مجازي، محو و نابودي همه مرزهاي سياسي، جغرافيايي، اقتصادي، اجتماعي و البته فرهنگي است و فقدان و ضعف نظارت‌ها در سطح فردي و خانوادگي و گروهي و در سطح دولت در اين فضا، حال در سطح كپي كردن يك مطلب ساده و يا وجود سايت‌هايي با تصاوير مستهجن و مبتذل، اخلاق را دچار مشكل اساسي كرده‌است.

جليلي اظهار داشت: شهيد مطهري علم اخلاق را علم چگونه زيستن مي‌داند؛ اخلاق اصول و قواعد عملي هستند كه توسط افراد به عنوان قاعده مطلوب پذيرفته مي‌شوند؛ اخلاق مجموعه‌اي از قواعد رفتار است كه راه‌هاي تميز ميان خوب‌ها و بدها، ‌خيرها و شرها، برتري‌ها و پستي‌ها را به ما نشان مي‌دهد.

او تأكيد كرد: اخلاق به لحاظ معنايي، نزديك‌ترين مفهوم به ارزش است؛ نظامي از ارزش‌هاي خير و شر؛ اخلاق به ما مي‌گويد كه در زندگي درست انساني چگونه بايد عمل كرد؛ به ما چگونه بودن و چگونه رفتار‌كردن را مي‌آموزد.

وبلاگ‌نويس يادداشت‌هاي روحاني معيارهاي اخلاق در فضاي مجازي را همان حدودي دانست كه خداوند در نوع برخورد با حقوق خود و ديگر انسان‌ها وضع كرده‌ و هر عملي كه باعث شود حقوق خود انسان و نيز حقوق خداوند و ديگر كاربران در آن فضا حفظ ‌شود را مي‌توان معيار اخلاق برشمرد.

وي به‌عنوان مثال ذكر كرد: حفظ كرامت و شخصيت خود فرد و پرهيز از وقت‌گذراني و صرف وقت و هزينه براي برنامه‌هايي كه كرامت انساني فرد را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد از سايت‌هاي غير اخلاقي گرفته تا سرگرمي‌هايي كه در نهايت نگاه كودكانه و بازي‌گونه به زندگي را در ذهنيت كاربر اشاعه مي‌دهد از معيارهاي اخلاق در فضاي مجازي است.

جليلي ضمن تأكيد بر حفظ حقوق مادي و معنوي ساير كاربران از توليد كننده گرفته تا مصرف كننده گفت: عدم اهانت و تجاوز به حريم خصوصي افراد، همچنين بازي نكردن با شخصيت و احساس و عاطفه و تعقل ديگران، چه آن كه كاربران زيادي در عين علم به مجازي بودن رفتار و گفتار در فضاي مجازي گاهي گرفتاري‌هاي عاطفي و احساسي و جنسي شديدي را از اين فضا متوجه خود مي‌كنند، از ديگر معيارهاي رعايت اخلاق در فضاي مجازي است.

اين متعلم كارشناسي ارشد حوزه همچنين هر اقدام فرهنگي در اين راستا كه دردي از دردهاي مخاطبان را درمان كند و كمكي در جهت رشد توان و استعداد او باشد از يك سو، و هر اقدامي كه انسان را با خداي خودش نزديك كرده و آشتي‌دهد را از سوي ديگر، جزء حقوق خداوند بر بشر در اين فضا دانست.

وي درباره ارزيابي از ميزان عملياتي شدن اخلاق در فضاي ديني مجازي بيان كرد: به هر اندازه كه ما بتوانيم مفاهيم و ارزش هاي اخلاقي را در محيط واقعي براي خود روشن كنيم به همان اندازه مي‌توان اميد به عملياتي‌كردن ارزش‌هاي اخلاقي در برابر ديگران در فضاي واقعي و مجازي داشت.

جليلي ادامه داد: تجربه نشان داده آنها كه ارزش‌هاي اخلاقي را در خود پرورش داده و ملكه زندگي خود كرده‌اند در فضاي مجازي نيز همان ارزش‌ها را ر عايت مي‌كنند.

او گفت: مشكل اساسي در اين راستا نگاه قشري و سطحي و برگرفته از سليقه‌هاي شخصي است كه گاهي نه‌تنها باعث عملياتي‌شدن اخلاق در زندگي نمي‌شود بلكه افراد را از اخلاق دور مي‌كند.

او همچنين اظهار كرد: نقطه شروع كار براي عملياتي شدن اخلاق در فضاي ديني مجازي تشكيل كارگروه‌هايي براي مطالعات عميق در حوزه تئوري‌هاي اخلاقي و نيز راه‌كارهاي عملياتي‌كردن اخلاق در بين نسل امروز است؛ چه در فضاي حقيقي و چه در فضاي مجازي.

ادامه دارد...
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 197]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن