تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805828554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني در همايش نظام اداري: احزاب ضربه‌گير نظام هستند مهم‌ترين بحث ما آزادكردن اراده مردم در امور زندگي‌شان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: هاشمي رفسنجاني در همايش نظام اداري: احزاب ضربه‌گير نظام هستند مهم‌ترين بحث ما آزادكردن اراده مردم در امور زندگي‌شان است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: روح كلي سياست‌هاي اداري كه مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين كرده و به تصويب مقام معظم رهبري رسيده، اين خواهد بود كه مردم را آزاد بگذاريم؛ چرا كه توقعات آنها كمتر از ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه در مراسم گشايش همايش « دولت، نظام اداري و چشم‌انداز» كه از سوي سازمان مديريت و توسعه‌ي ايران برگزار شد، سخن مي‌گفت، با بيان اين كه اگر از نظر كارشناسان استفاده شود مي‌توانيم گام مهمي را در اصلاح امور كشور برداريم، گفت: مديريت نظام و ساختار نظام اداري اساس كار است و نرم‌افزار اين مديريت خيلي دور از دسترس ما نيست كه اين همايش بايد به اين موضوع بپردازد؛ البته ما به موراد ديگري نياز داريم و بايد تحول عمده‌اي ايجاد كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان اين كه انقلاب اسلامي با مبنايي كه آغاز شد و به نتيجه هم رسيد، مي‌تواند نقطه‌ي اساسي كار ما باشد، افزود: ما مي‌خواهيم به اسلام ناب برگرديم؛ همان اسلامي كه دنياي تاريك و ظلماني 1400 سال پيش را اصلاح كرد و جهان را تكان داد و با برنامه‌ي الهي حركتي را آغاز كرد كه با اين كه در نيمه‌ي راه دچار آسيب شد، اما امروز نيمي از دنيا در اين راه عاشقانه حركت مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم روح انقلاب را از اسلام بگيريم، آن احياي نقش متروك مردم است. هر وقت و هر جا زنجيرهاي استبداد را از دست و پاي مردم باز كردند، مردم خود راه را پيدا و جامعه را اصلاح كرده‌اند و پيش رفته‌اند.

رييس مجلس خبرگان رهبري هم‌چنين گفت: كلماتي در قرآن هست كه در فقه بالنده مي‌توان از آن‌ها چيزهاي زيادي گفت. مثلا لا اكراه في الدين يعني اجبار و اكراهي در دين وجود ندارد كه اين به حكومت، اقتصاد و ... نيز برمي‌گردد. بدين مفهوم كه ماهيت اكراه را در دين نمي‌توان پيدا كرد و حال اگر مردم آن‌قدر آزاد باشند و مطمئن تصميم بگيرند خيلي چيزها حل مي‌شود. مردم آزادند و مال و محصولات‌شان از آن خودشان است. ما اگر با اين موضوع به بحث‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي وارد شويم، به قاعده‌ي مهمي وارد شده‌ايم؛ در واقع خود مردم انتخاب مي‌كنند؛ چرا كه آزاد آفريده شده‌اند؛ بنابراين مساله‌ي مهمي در انقلاب اسلامي وجود دارد و آن اين است كه به مردم برگرديم.

هاشمي رفسنجاني ادامه داد: به تاريخ دنيا كه نگاه مي‌كنيم در قطعه‌اي از دوران، حكومت‌ها متمركز و استبدادي بوده‌اند. پس از انقلاب كبير فرانسه وضعي كه در اروپا پيش آمد موجب شد كم كم نقش مردم احياء شود و كشورهايي كه به موازين دموكراتيك وارد شده‌اند، امروز جزء كشورهاي پيشرفته هستند، اما هر جايي كه استبداد وجود داشته كشورها عقب مانده‌اند؛ البته استثنائاتي هم وجود دارد، اما قاعده‌ي كلي اين است.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين با تاكيد بر مشورت در امور، اظهار كرد: در توصيف قرآن، خوبان كساني هستند كه « و امرهم شورا بينهم» مي‌كنند؛ يعني از استبداد، تنگ‌نظري و خودمحوري پرهيز مي‌كنند.

به گزارش ايسنا هاشمي در ادامه با بيان اين كه ايراني‌ها به خاطر ظرفيت‌هاي بالا هميشه جزء بهترين‌ها بوده‌اند، در عين حال افزود: در دنياي جديد علم و دانش محور كار شد و از آن وقت ايران عقب افتاد، آن هم به خاطر آن كه گرفتار استبداد بود. در بخش ديگر دنيا يعني بخش سوسياليستي هم شخصيت‌هايي همچون ماركس، لنين و ديگراني ظهور و انقلاب‌هاي بزرگي را بر اساس عدالت پايه‌ريزي كردند، اما آنها نكته اصلي را فراموش و گمان كردند عدالت با تحميل و زور ايجاد مي‌شود كه اين امر ضررهاي فراواني را به آنان وارد كرد و دوستاني هم با همان شيوه‌ي انحصاري و تمركزگرايي كه در واقع سلب اراده‌ي مردم بود خسارت‌هاي زيادي را وارد كردند و مجبور شدند عبور كنند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه قدرت اساسي ايران در جنگ نيروهاي حرفه‌اي و نظامي ما نبود، بلكه آمدن مردم با عشق، انگيزه و استعدادهاي انساني بود، گفت: با حضور مردم توانستيم حق‌مان را از سازمان ملل با قدرت بگيريم نه با چانه‌زني. در صدر اسلام نيز چنين بود. پيغمبر ارتش حرفه‌اي نداشت، بلكه اين مردم بودند كه حتي هزينه‌ي جنگ را هم پرداخت مي‌كردند. ما نيز اگر در كشورداري همان اسلام را با تبيين علمي و امروز پياده كنيم بسياري از مشكلات حل خواهد شد.

هاشمي در ادامه با تاكيد بر اين كه نرم‌افزار نظام اداري كه بايد از نظام ما منشاء بگيرد، چشم‌انداز است، خاطرنشان كرد: ما در ابتداي انقلاب گام بزرگي برداشتيم و در ماه‌هاي اول انقلاب قانون اساسي را نوشتيم، كساني هم كه اين قانون را تصويب كردند، همان علماي حوزه بودند، اين قانون اساسي يك قانون مترقي است كه در آن نقش مردم بسيار بزرگ ديده و به گونه‌اي تنظيم شده است كه اگر به طور كامل اجرا شود، ما دموكرات‌ترين كشور دنيا محسوب مي‌شويم.

وي ادامه داد: طبق قانون اساسي رهبري را مردم بايد در دو مرحله انتخاب كنند. هم‌چنين دولت و مجلس را نيز مردم انتخاب مي‌كنند. درباره‌ي احزاب و نهادها نيز در قانون اساسي اصول بسيار مترقي وجود دارد. اگر روح آنها با الهام از اسلام باقي بماند مردم ما همواره مي‌توانند در صحنه باشند و بسياري از مشكلات كشور كه گمان مي‌كنيم با دخالت دولت‌ها مي‌تواند حل شود با دست مردم حل مي‌شود.

به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني در ادامه تاكيد كرد: تامين امنيت، تصويب قانون، اساس قضاوت و فسخ منازعات وظيفه‌ي حكومت است اما اينجا نيز مردم شريك هستند. دفاع از ملت و كشور جزء وظايف حاكميت است و بخش اساسي و زيربنايي آن در اختيار حكومت قرار دارد و قسمت عمده‌ي ميدان انحصارا در دست حكومت است، در عين حال تعامل ميان مردم و دولت و نظام ظرف خوبي است كه مسائل اساسي مي‌تواند از آن خارج شود.

رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: مباني اسلامي ما كه به قانون اساسي تبديل شده به سياست‌هاي امروز ما برمي‌گردد و براي پياده كردن آن بايد اقدام مناسبي صورت بگيرد. در اين صورت حركت نظام ما بر روي يك ريل قرار مي‌گيرد و ايراني‌ها مي‌توانند نقش اساسي ايفا كنند.

هاشمي رفسنجاني، با بيان اين كه مهم‌ترين بحث ما آزاد كردن مردم و اراده‌ي آنها در امور زندگي خود است، تاكيد كرد: نبايد تحميل عقيده به مردم شود. مردم ايران ثابت كرده‌اند كه اگر رهبري داشته باشند همواره حلال مشكلات خواهند بود. افكار عمومي در ايران هميشه كمتر اشتباه مي‌كند، هم‌چنين در مسائل اقتصادي تنها سكان‌داري با دولت است، پس بگذاريم مردم خود انتخاب كنند؛ بنابراين روح كلي سياست‌هاي اداري كه مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين كرده و به تصويب مقام معظم رهبري رسيده و اعلام خواهد شد اين خواهد بود كه مردم را آزاد بگذاريم؛ چرا كه توقعات آنها كمتر از ماست.

وي ادامه داد: اگر مردم ببينند همه‌ي امور در دست آنهاست از دولت پاسخگويي نمي‌خواهند و يا در مورد احزاب سياسي بگذاريم كه اگر بد عمل كردند مردم در انتخابات بعدي آنها را حذف كنند. آن‌ها ضربه‌گير نظام هستند و عملكردشان مهم است. در اين صورت نظام ثابت مي‌ماند. اگر اين حالت وجود داشته باشد ما از تحميل‌هاي خارجي مصون خواهيم ماند.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم‌چنين گفت: مثلا در شهر غزه كه شهر كوچكي به اندازه شهر ماست و اسرائيل آنجا را محاصره كرده اين قدرت مردم است كه اين بخش را حفظ كرده است.

هاشمي رفسنجاني هم‌چنين گفت: به هر حال اين نظام اداري كه توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام طرح و تصويب شد با اين هدف اجرايي مي‌شود كه با كمك شما در صحنه‌ي عمل وارد شود و روح آن اين است كه استعدادها و عشق مردم به نظام، جامعه و مردم‌شان را تقويت كنيم و پيش ببريم؛ چرا كه اين كاري است كه قرآن از ما خواسته و ما تجربه داريم و موفق شده‌ايم در برابر فشارهاي خارجي كارهايمان را به انجام برسانيم.

هاشمي رفسنجاني در پايان گفت: ان‌شاءالله با تجربه‌ي خوبي كه مديران ما دارند و در اين 30 سال به نوعي دانشگاه كاربردي را گذرانده‌اند، بتوانند راهي را كه از منظر اسلام در پيش‌ رو داريم به پيش ببرند، هم‌چنين اجازه ندهيم خامي‌هايي كه از طريق نسل‌هاي بعدي مي‌تواند اتفاق بيفتد، رخ دهد؛ يعني از تجربيات اين مديران استفاده كنيم تا بتوانيم دستاوردهاي مهمي داشته باشيم.

وي همچنين براي وحدت مردم دعا كرد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 312]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن