واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
استاد حوزه و دانشگاه با بيان اينكه روايتي كه در مشهد مطرح شده هيچ سندي ندارد تصريح كرد: اين مطلب به نقل از راوياي كه سنديت روايات نقل شده ايشان معمولا مورد تامل قرار ميگيرد بيان شده است و احتمالا اين مطلب از جعليات معاويه است كه با رفتار علي(ع) كاملا متناقض است. حجتالاسلام والمسلمين مهدي طائب استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز چهارشنبه در مراسم عزاداري سالار شهيدان ، طي سخناني به بررسي برخي شبهاتي طي هفتههاي اخير پرداخت و تاكيد كرد:هرچند كه از نظر عملي اين شبهات تاثيري بر افكارعمومي و انتخاب مردم ندارد ولي به هرحال از لحاظ فكري مطرح است. وي افزود: اخيرا هاشمي رفسنجاني در يك سخنراني در مشهد به مطلبي درباره اميرالمؤمنين امام علي (ع) استناد كرده كه پيامبر اكرم(ص) به ايشان فرمودهاند اگر مردم شما را نخواستند، اقدام نكن. علل طرح شبهات در شرايط كنوني چيست؟ اين استاد حوزه و دانشگاه در بررسي علل طرح اينگونه مسائل در فضاي كنوني جامعه ادامه داد: اين روايت را خواندهاند تا بگويند كه اگر اكنون مردم ما را نميخواهند بايد كنار برويم. در حقيقت عليه يك جريان سياسي چنين القا كنند كه مردم شما را نميخواهند بيهوده تلاش نكنيد. وي با اشاره به سوابق تاريخي و مستندات عقلي و فقهي درباره اين حديث خاطرنشان كرد: در مورد اين روايت سه موضوع قابل بررسي است، اول اينكه آيا اصل اين روايت صحيح است يا خير؟ دوم اينكه اگر درست است وجه صدور آن چه بوده است؟ و ديگر اين كه آيا اين روايت با شرايط كنوني و در زمان حال جامعه ما انطباق دارد يا خير؟ حجت الاسلام والمسلمين طائب با بيان اينكه اگر پيامبر اسلام سخني را به حضرت علي(ع) فرموده باشد اين سخن بايد به خوبي براي مردم تبيين شود يادآور شد: اين سخن را اگر امام علي(ع) بگويد از او نميپذيرند بنابراين بايد بگويند كه پيامبر چنين فرمودند. پس بايد مشخص شود اين مطلب كه پيامبر به امام علي(ع) گفته باشد كه اگر تو را نخواستند اقدام نكن، مربوط به مردم است و يا مربوط به حضرت اميرالمؤمنين؟ اين استاد حوزه و دانشگاه درباره چگونگي تطابق اين روايت با زمان حال اظهار داشت: در اين شرايط اين سخن منطقي هم نيست چون بحث بر سر حاكميت است و نه تبليغ، بيان حقايق و يا انتشار فرهنگ، در اين خصوص يك زماني پيامبر اكرم(ص) به مردم ميفرمايد كه اگر به من تعهد داريد و بخواهيد به اين تعهد عمل كنيد بايد با علي (ع) باشيد، كه بيان اين سخن براي تمام مردم چه موافق و چه مخالف تفاوتي ندارد. اما زماني كه قرار است اين نكته اجرايي شود يك محاسبه عقلاني پيش ميآيد كه اگر مردم علي(ع) را نخواهند نميشود اقدامي انجام داد. يعني اينكه مثلا تمام مردم بگويند عليرغم اينكه پيامبر اكرم اين نكته را فرموده اما ما علي را نميخواهيم در اين شرايط كاملا مشخص است كه امام علي(ع) نيز اقدامي نخواهد كرد چون ميخواهد به حكومت برسد اما مردم اجازه نميدهند.پس در جايي كه مردم اعتنايي به سخن پيامبر نداشته و علي(ع) را نميپذيرند به عنوان يك امر بديهي و عقلي علي(ع) نميتواند حكومت كند اينجا ديگر روايت و توصيه پيامبر(ص) نميخواهد. استناد به مطالب مجعول و تاملانگيز وي با بيان اينكه اين روايتي كه در مشهد مطرح شده هيچ سندي ندارد تصريح كرد: اين مطلب را سيد بن طاووس در ضمن يك مطلبي بيان كرده است اما سيد بن طاووس نقل مطالب بدون سند قوي و معتبر فراوان دارد، يعني آنطور كه پيداست احتمالا اين مطلب از جعليات معاويه است كه با رفتار علي(ع) كاملا متناقض است. حجتالاسلام والمسلمين طائب در ادامه سخنان خود گفت: در هر صورت بايد مشخص شود كه حد اين نخواستن كه در اين روايت به آن اشاره شده كجاست، امروز در دنيا براي اين مسئله اقليت و اكثريت را مطرح ميكنند، يعني اگر اكثريت مطلبي را قبول نداشته باشند بايد آنرا كنار زد اما سئوال اين است در زماني كه اميرالمؤمنين، به حكومت رسيدند آيا اكثريت ايشان را ميخواستند يا خير. وي با بيان اينكه پشت حكومت اسلامي فقه قرار دارد كه نميتوان آنرا با يك روايت بيسند خراب كرد، تصريح كرد: آنچه در اسلام براي حاكميت وجود دارد فئه يا گروه است يعني تعدادي از افراد كه بتوان با آن در قله حاكميت اسلامي قرار گرفت و به وظيفه خود در قبال آن عمل كرد. اگر به وظيفه خود عمل كرديم هر كسي كه در مقابل آن ايستاد بايد با آن برخورد كرد. رسول اكرم نيز زماني كه وارد مدينه شد اكثريت را همراه با خود نداشت. اين استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته وظيفه علي(ع) در صورتي كه فئه يا گروه داشته باشد، اقدام است .يعني در اسلام فئه مبناي عمل است و اكثريت مطرح نيست. وي تاكيد كرد: اگر فئه را به معني اكثريت تلقي كنيم بيترديد هم آياتي از قرآن را ناديده گرفتهايم و هم عمل علي(ع) را باطل خواندهايم چون عموما حضرت با فئه اقل اقدام ميكردند، حتي خود پيامبر(ص) نيز چنين وضعيتي داشت. حجت الاسلام والمسلمين طائب با تاكيد بر اين نكته كه امام علي(ع) هميشه در مقابل معاويه در اقليت بود، اما بعضا اين نكته مطرح شده كه مگر چنين حديثي را ميشود جعل كرد؟گفت: برخي روايات حتي در كتاب كافي نيز وجود دارد كه اعتبار قوي نداشته وقابل تامل است. بايد نظر اكثريت را تمكين كرد وي با طرح اين سئوال كه اساسا اين روايت چه ارتباطي با زمان كنوني دارد اظهار داشت: اكنون تمام دنيا فهميدهاند كه در انتخابات ايران تقلبي صورت نگرفته است، در انتخابات اكثريتي نزديك به 25 ميليون نفر به يك كانديدا راي دادند و در مقابل شما كه اين روايت را خواندهايد جزء آن 13 ميليون هستيد كه در اقليت قرار داريد اما كجاي دنيا چنين گفتهاند كه اگر اقليت فردي را نخواست بايد برود؟ اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اين كه گفته شده كه اين مطلب به نص قرآن توجه دارد،ادامه داد:به آقايان عرض ميكنيم در طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي براي ما ثابت شده عدهاي زماني به قرآن عمل ميكنند كه به نفع آنها باشد، برخي بزرگان هم بودند كه زياد به قرآن استناد ميكردند. اما زماني كه دستگاههاي اطلاعاتي به سراغ مهدي هاشمي رفتند فرياد برآورد كه اين دستگاه اطلاعاتي روي ساواك را هم سفيد كردهاند، بر اساس نظر اين افراد اگر فرزند ديگران فساد كرد، بايد با آنان برخورد كرد.اما اگر به سراغ بستگان خودشان بروند چنين ميگويند كه پيامبر فرمودند كه اگر مردم شما را نخواستند اقدامي نكنيد. حجت الاسلام والمسلمين طائب با بيان اينكه اين افراد بايد قبول كنند كه دنيا قواعدي دارد يادآور شد: يكي از اين قواعد احترام به اكثريت است، اكنون نيز 25 ميليون نفر راي دادهاند و آنان در اقليت قرار دارند. پس بهتر است به سخن رسولالله عمل كنند و حالا كه مردم آنان را قبول ندارند، بروند. استاد حوزه و دانشگاه در ادامه يادآور شد: سخنران مشهد در اين زمينه چنين مطرح كردند كه حضور مردم در خيابانها ما را نيز به ترديد انداخت. حتي اگر مردم ترديد داشتند شما نبايد در نماز جمعه بيان ميكرديد كه مردم ترديد دارند، با اين حال بيان اين روايت بدون سند به چه دليل انجام شد. با يك روايت بيسند كه نميتوان حقايق و معارف قرآن را ناديده گرفت. وي با طرح اين سئوال كه اميرالمؤمنين با چه حجتي در صفين حاضر شد، گفت: مگر در طول تاريخ انبياء همواره اكثريت را با خود داشتند كه اقدام كردند؟ البته اگر فئه داشتند بايد اقدام ميكردند، اما اگر فئه و آن گروه اندك و اقليت را نمي داشتند بديهي بود كه نميتوانستند كاري انجام دهند. استاد حوزه و دانشگاه در ادامه يادآور شد: طرح اين گونه روايات براي فلج كردن نظام جمهوري اسلامي و از كار انداختن آن است. حجت الاسلام والمسلمين طائب به واقعه كربلا اشاره كرد و اظهار داشت: كاملا مشخص بود كه امام حسين(ع) نيرو نداشته و در اقليت بود، اما چون براي احقاق حق فئه داشت، با همان 72 يار خود به كربلا رفت، قيام كرد و در نهايت نيز به شهادت رسيد. اما همان فئه اندك اباعبدالله بسيارارزشمند، تاريخ ساز، هويت بخش و درمسير بشريت اثرگذاربود. وي در پايان خاطرنشان كرد: بحمدالله در شرايط كنوني اكثريت و قاطبه مردم ما با انديشهها و آرمانهاي امام و مقام معظم رهبري همراهي داشته و مدافع حريم نظام و ولايت فقيه هستند. واكنشهاي غيرتمندانه اخير ميليوني مردم به جسارتها و اهانتها به ساحت امام راحل و ولايت فقيه خود نشانگر همين معنا است. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]