واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
معاون سردبير مجله نقد سينما با اشاره به اين كه مجموعههاي سيما با جذب مخاطبان ميليوني، گامهايي رو به جلو در مجموعهسازي برداشتهاند، گفت: سريال پاييزي «دلنوازان»، پختهتر از سريال «شمسالعماره» بود. «جبار آذين» منتقد سينما در مورد سريالهاي پخش شده و در حال پخش سيما در ماه گذشته تلويزيون، اظهار داشت: پرمخاطبترين مجموعههاي در حال پخش تلويزيون با سطوح مختلفي از كيفيت و مضامين، گرما بخش برنامههاي تلويزيون شده و بعضاً با بينندگان ارتباط عاطفي و موضعي برقرار كردهاند. وي در ادامه افزود: با آن كه مجموعههاي «دلنوازان»، «شمسالعماره» و «در چشم باد» به ترتيب مخاطبان ميليوني يافتهاند و هر كدام در حد و قواره خود از ساخت حرفهاي و مضامين متنوع، مردمپسند برخوردار بودهاند، اما حرفهاي تازه و نويي نداشتهاند و قالبهاي ساختاري شناخته و تجربهشدهاي دارند؛ با اين حال تنوع موضوع خانوادگي (گرچه گاه به تكرار ميگرايد) و جوانپسندانه (از زواياي نه چندان دقيق جامعه شناختي و روانشناسي در بستر يك فضاي مرفه و كمتر اجتماعي، شاخصه مجموعه «شمسالعماره» كه حرافه و زيادهگويي ديالوگ در آن خودنمايي ميكند، با وجود استفاده از بازيگران توانمند و ارائه بازيهاي نسبتاً مطلوب و كارگرداني جمع و جور مجموعه، حرفهاي ناگفته ندارد و در روزمرگي، حرفها و رفتارها كمرنگ ميشود. اين منتقد در ادامه افزود: «شمس العماره»، در مضامين، طنز و تصويرگري اضمحلال مناسبات منسوخ و سنتهاي مثبت و منفي خانوادهسالاري، جاي پختگي بسيار داشت كه به آن نايل نيامد. آذين در مورد مجموعه «دلنوازان»، اظهار داشت: اين مجموعه بسيار پختهتر و جا افتادهتر از «شمسالعماره» بود و با گره افكني و غافلگيري داستاني بخش اعظم سنگيني مجموعه را به جلو برد. او گفت: اين مجموعه با آن كه راوي بخشي از معضلات اجتماعي و خانوادگي از جمله سرقت، كلاهبرداري، موانع ازدواج، آدم دزدي، پروندهسازي و... بود، اما به رغم خاستگاه اجتماعي در ميان ژانرهاي خانوادگي ، اجتماعي و حادثهاي دست و پا ميزد و سرانجام، با قالب خانوادگي و چاشني حادثهاي به مقصد رسيد. وي گفت: «حسين سهيليزاده» مجموعهساز توانمندي است و در مجموع با انتخاب مناسب عوامل كار و عدهاي از بازيگران و تكيه بر متني پر تعليق، مجموعهاي خوب و پر مخاطب ساخت و در جهت تكامل حركت كرد. اين منتقد در ادامه در مورد سريال «در چشم باد»، نيز اظهار داشت: مجموعه تاريخي، سياسي و اجتماعي «در چشم باد»، از معدود مجموعههاي تاريخي نسبتاً موفق تلويزيون است كه در هر قسمت جديد حرفهايتر، خوش ساخت و جذابتر ميشود. آذين تصريح كرد: اين مجموعه كه خود مجموعهاي از آدمها ، داستانها و حوادث تلخ و شيرين است، ايفاگر و راوي باور پذير بخشهايي از تاريخ ايران است. با اين كه نگاه آزاد كارگردان حرفهاي آن «مسعود جعفري جوزاني» به ماجراها و حوادث مستند در جاي جاي مجموعه خودنمايي ميكند اما به تحريف و انحراف تاريخي منجر نشده كه اين امتيازي ارزشمند براي «مسعود جعفري جوزاني»و كار اوست. وي ادامه داد: «در چشم باد»، در روايت داستانها كمتر به كليشه گراييده، در ديالوگها عاقلانه وارد شده و در واگوييهاي معضلات و مشاغل اجتماعي بسيار دور، دور و نزديك، هوشمندانه و پر جذبه جلوه كرد و با جذابيتهاي تصويري، آرايههاي صحنهاي، فيلمبرداري چشمنواز و بازيهاي خوب بازيگران حرفهاي و توانمند، مجموعه را در رديف بهترينهاي تاريخ مجموعهسازي سيما قرار داده است. وي گفت: گر چه «در چشم باد» در بخشهاي آغازين و به ويژه بخش مبارزات جنگليها جذاب نبود ولي در ادامه با ملموس كردن فضاها، قصهها و آدمها، گامهاي بزرگ در جذاب كردن مجموعه برداشته است كه جاي تبريك دارد. /1001/ /div>
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]