تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801193924




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

امروز در آيينه تاريخ هنر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: امروز در آيينه تاريخ هنر
امروز چهارشنبه 29 خرداد سال 1387 هجري شمسي برابر است با 14 جمادي الثاني سال 1429 هجري قمري و مصادف است با 18 ژوئن سال 2008 ميلادي. سرويس هنري برنا نگاهي كوتاه به برخي از وقايع هنري در اين روز دارد.


در چنين روزي در سال 1356 هجري شمسي دكتر "علي شريعتي" انديشمند بزرگ انقلابي، جامعه شناس و نويسنده برجسته ايراني در گذشت.

دكتر "علي شريعتي" دوم آذر سال 1312 در روستاي كاهك در نزديكي سبزوار ديده به جهان گشود. پدرش "محمد تقي شريعتي" موسس كانون حقايق اسلامي بود.

وي تحصيلات دانشگاهي را در مشهد گذراند و تحصيلات عالي را نيز در سال 1341 در فرانسه و در رشته ادبيات ادامه داد. در سال 1343به ايران برگشت و در مرز دستگير شد.

از آبان ماه سال 1351 تا تيرماه 1352 دكتر به زندگي مخفي روي آورد. ساواك به دنبال او بود به طوري كه متن سخنراني‌هاي دكتر با اسم مستعار به چاپ مي‌رسيد. در تيرماه 1352شريعتي خود را به شهرباني معرفي كرد و بعد از آن روز، به مدت 18 ماه به زندان انفرادي رفت. وي در فروردين سال1352 تحت شرايط ويژه‌اي آزاد شد كه بر طبق آن اجازه تدريس، انتشار و يا برپايي گردهمايي را چه به صورت خصوصي و چه عمومي نداشت. علاوه بر اين، ساواك كليه تحركات او را به شدت زير نظر داشت.
وي اين شرايط را نپذيرفت و تصميم به هجرت از ايران گرفت. اما سه هفته بعد از ورود به "سواتهمپتون" انگلستان، از دنيا رفت. دكتر علي شريعتي در وصيت خود خواسته بود وي را در حرم امام هشتم شيعيان در مشهد دفن كنند اما اجل به وي مهلت نداد و او در حرم حضرت زينب(س)، به خاك سپرده شد.
همچنين در چنين روزي در سال1942ميلادي "پل مك كارتني" هنرمند بريتانيايي و يكي از معروف‌ترين خوانندگان و آهنگسازان دنيا در شهر ليورپول انگلستان متولد شد. نام "كارنتي"در كتاب ركوردهاي گينس به عنوان موفق‌ترين خواننده و آهنگ ساز پاپ ثبت شده است. آهنگ "ديروز" ويپر شنونده‌ترين آهنگ تاريخ موسيقي نام گرفته و فقط راديو و تلويزيون آمريكا آن را هفت ميليون بار پخش كرده‌اند.

در چنين روزي در سال1935 ميلادي "توماس ادوارد لارنس" سياستمدار و نويسنده انگليسي كه به لارنس عربستان معروف بود، در جريان يك حادثه رانندگي جان خود را از دست داد. وي در امور باستان شناسي موزه بريتانيا در خاورميانه، به كار اكتشاف پرداخت و در همين مدت با زبان عربي و آداب و رسوم عرب ها آشنايي يافت. همچنين "لارنس" در براندازي نفوذ سياست امپراتوري عثماني در كشورهاي عربي و بهره برداري از آن به نفع دولت بريتانيا سهم بزرگي داشت.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن