تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815488493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روزنامه فايننشال تايمز خبر دادعقب‌نشيني هسته‌اي اروپايي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: روزنامه فايننشال تايمز خبر دادعقب‌نشيني هسته‌اي اروپايي‌ها
1+5 به كمتر از تعليق راضي مي‌شودبوش: توليد انرژي اتمي حق ايران استاروپا تحريم‌ها را تشديد نكرددنياي اقتصاد- به نوشته روزنامه فايننشال‌تايمز، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا نامه‌اي به سعيد جليلي، دبير شوراي امنيت ملي ايران داده است كه براساس آن ايران و جامعه بين‌المللي مي‌توانند اولين گام را به سوي ازسرگيري مذاكرات كامل درباره برنامه هسته‌اي ايران بردارند. براساس اين پيشنهاد، ايران به غني‌سازي ادامه خواهد داد؛ اما به عنوان اولين گام اعلام مي‌كند كه نصب سانتريفيوژهاي بيشتر در تاسيساتش را متوقف مي‌‌كند.از سوي ديگر با وجود فشارهاي آمريكا بر اروپا براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران، در نشست دوشنبه وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي تصميمي بر ضد كشورمان اتخاذ نشد. سولانا نيز در حاشيه نشست وزراي امور خارجه اتحاديه اروپايي در لوكزامبورگ به خبرنگاران گفت: ايراني‌ها بسته را دريافت كردند. نشست خوبي بود. آنها پاسخ خواهند داد. (البته) هرچه زودتر، بهتر.
به رغم درخواست نخست وزير بريتانيا
اروپا تحريم‌ها را تشديد نكرد
بوش:توليد انرژي اتمي حق ايران است
دنياي‌اقتصاد- در حالي كه هنوز مراجع رسمي كشورمان بسته پيشنهادي 1+5 را بررسي نكرده و درباره آن تصميمي نگرفته‌اند، رييس‌جمهور آمريكا و نخست‌وزير انگليس بر اساس برخي از اظهارنظرهاي غيررسمي داخل ايران مبني بر اين كه تهران هرگز توقف غني‌سازي را نخواهد پذيرفت، با تاكيد بر افزايش تحريم‌هاي اقتصادي عليه كشورمان آغاز تحريم‌هاي جديد عليه بخش نفت، گاز و نظام بانكي ايران را خواستار شدند.
گوردون براون، نخست‌وزير انگليس روز دوشنبه پس از ديدار با بوش اعلام كرد: تحريم‌هاي نفتي و گازي عليه ايران از امروز (دوشنبه) آغاز مي‌شود.با اين وجود در نشست ديروز وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي تصميمي بر ضد كشورمان اتخاذ نشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، سخنگوي مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي تصريح كرد كه در اين نشست، تصميمي درباره موضوع هسته‌اي ايران گرفته نشد.
كريستينا گالاچ، سخنگوي خاوير سولانا ، در حاشيه اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در لوكزامبورگ به خبرنگاران گفت: تصويب تحريم‌ها به آينده موكول شد و امروز تصميمي درباره ايران گرفته نشد.
استفان هادلي، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد پيش‌تر به خبرنگاران گفته بود: وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه اروپا روز دوشنبه تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران اعلام خواهند كرد.
در اواخر ماه مه، اتحاديه اروپايي براي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران اعلام آمادگي كرد كه به ويژه بانك ملي ايران را هدف قرار خواهد داد.
ديپلمات‌هاي شركت‌كننده در اجلاس اخير اعلام كردند كه اتحاديه اروپايي در انتظار جواب ايران به بسته پيشنهادي گروه 1+5 است كه سولانا در تهران تقديم مقام‌هاي ايراني كرد.
نخست‌وزير بريتانيا پيش از اين نشست گفته بود كه او خواهان ادامه گفت‌وگو با تهران است، اما اگر ايران قطعنامه‌هاي سازمان ملل را ناديده بگيرد، تحريم‌ها تشديد خواهد شد. وي گفت: اتحاديه اروپايي دارايي‌هاي بانك ملي ايران در خارج را مسدود و تحريم‌هايي تازه در زمينه نفت و گاز بر آن كشور اعمال خواهد كرد.
كريستينا گالاچ، سخنگوي خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي نيزگفته بود وزراي خارجه اتحاديه اروپا در لوكزامبورگ آماده برداشتن گام‌هاي رسمي هستند.
وي افزود: روشن است كه آنها آماده هستند جلوتر بروند. ما قطعا تصميمي رسمي اتخاذ خواهيم كرد. براون با بيان اينكه بريتانيا اروپا را ترغيب خواهد كرد كه «تحريم‌هاي بيشتري» بر ايران اعمال كند، اظهار كرد: اروپا براي انسداد دارايي‌هاي خارجي بانك ملي گام بر خواهد داشت.
بانك ملي ايران يكي از بزرگ ترين بانك‌هاي ايران است كه توسط آمريكا متهم شده كه خدمات لازم را براي برنامه‌هاي هسته‌اي و تسليحاتي ايران فراهم مي‌آورد. براون گفت: علاوه‌بر اين، دولت بريتانيا تحريم‌هاي جديدي را عليه صنعت نفت و گاز ايران به اجرا در مي‌آورد. به گفته وي، چنانچه ايران به ناديده گرفتن قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد و پيشنهادهايي كه در ارتباط با برنامه هسته‌اي‌اش شده ادامه دهد، چاره‌اي جز تشديد تحريم‌ها باقي نمي‌ماند.
در همين حال، رييس‌جمهور آمريكا بر حق ايران براي توليد انرژي صلح‌آميز اتمي تاكيد ورزيد.
بوش در اين كنفرانس خبري گفت كه درخواست ايران براي داشتن يك برنامه توليد انرژي هسته‌اي موجه است.
وي گفت: مايلم يك نكته در مورد درخواست ايران براي نيروي اتمي غيرنظامي بگويم و آن اينكه اين يك درخواست موجه است.
در واقع يكي از عناصر عمده بسته مشوق‌هايي كه روز شنبه تسليم ايران شد، كمك به برنامه توسعه انرژي صلح‌آميز اتمي اين كشور است.
بوش در كنفرانس دوشنبه در پيامي به تهران تكرار كرد: مسلم است كه صد در صد حق توليد انرژي اتمي را داريد؛ اما در زمينه غني‌سازي اورانيوم شما اعتماد آن دسته از ما را كه با دقت فعاليت ايران را زير نظر داشته‌اند، به دست نياورده‌ايد.
بوش نيز گفت: جهان آزاد وظيفه دارد با همكاري، مانع دستيابي ايران به سلاح‌هاي هسته‌اي شود. اكنون زمان همكاري است تا كار انجام شود. با اين حال هنوز تمام گزينه‌ها مدنظر قرار دارند.
منوچهر متكي، وزير خارجه ايران دو روز پس از دريافت پيشنهادهاي غرب در برابر متوقف سازي غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران، اعلام كرده است كه ايران «در زمان مناسب» درباره مسائل مربوطه پيشنهاد‌هاي جديد غرب اظهارنظر خواهد كرد.
اين گزارش در حالي است كه وزير امور خارجه آمريكا نيز اعلام كرده است: دولت آمريكا براي حل مساله هسته‌اي ايران از طريق كانال‌هاي ديپلماتيك ارجحيت قائل است.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا در سفر به اراضي اشغالي گفت: ما به روشني گفته‌ايم و رييس‌جمهور هم به روشني گفته است كه هيچ گزينه‌اي را از روي ميز كنار نمي‌گذاريم، اما در همين حال سياست و نظر آمريكا اين است كه اين (مساله) را مي‌توان از طريق ديپلماتيك حل كرد.

بازي دوگانه شروع شده است
دنياي اقتصاد – در پي ارائه بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 به ايران، اخبار متفاوتي در ارتباط با مناقشه هسته‌اي ايران از غرب مي‌رسد. گوردون براون، نخست‌وزير بريتانيا در حالي كه از جورج بوش ميزباني مي‌كرد، خبر از آغاز تحريم‌هاي نفتي و بانكي ايران داد. در مقابل اما كشورهاي اروپايي در نشست خود هيچ پيشنهادي را براي افزايش تحريم‌ها بررسي نكردند و به گفته ديپلمات‌هاي حاضر در اين نشست، اتحاديه اروپايي در انتظار پاسخ ايران خواهد ماند.از سوي ديگر جورج بوش در كنفرانس خبري مشترك با براون به صراحت از احترام به حق ايران در برخورداري از فن‌آوري هسته‌اي سخن گفت و اين در حالي است كه پيشتر آمريكا مدعي بود كه ايران به دليل برخورداري از ذخاير فسيلي نيازي به فن‌آوري هسته‌اي ندارد و هدف اين كشور از پيگيري فعاليت‌هاي هسته‌اي تنها برنامه‌اي تسليحاتي است.اكنون به نظر مي‌رسد كه غرب تا مدتي به ملايمت درباره مناقشه هسته‌اي سخن مي‌گويد كه آن را به دو گونه مي‌توان تفسير كرد: ناكامي و تسليم غرب در برابر پافشاري ايران يا اميدواري به پذيرش پيشنهاد 1+5 توسط تهران.در تفسير لحن ملايم برخي مقام‌هاي غربي، البته نبايد اين نكته را از نظر دور داشت كه آنان با تقسيم نقش كماكان و به‌رغم پيشنهاد مشوق‌ها، نيم گاهي به تشديد فشارها دارند، همچنان‌كه نخست‌وزير بريتانيا بدون توجه به رخدادهاي اخير، از تقويت تحريم‌ها سخن مي‌گويد.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 233]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن