تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819609551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاديار گروه اقتصاد كشاورزي دانشگاه علوم كشاورزي ساري: بيش از 96 درصد خاك ايران در معرض خشكسالي قرار دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاديار گروه اقتصاد كشاورزي دانشگاه علوم كشاورزي ساري: بيش از 96 درصد خاك ايران در معرض خشكسالي قرار دارد
خبرگزاري فارس: استاديار گروه اقتصاد كشاورزي دانشگاه علوم كشاورزي ساري در خصوص خشكسالي اخير كشورمان گفت: بيش از 96 درصد خاك ايران در معرض خشكسالي قرار دارد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي دانشگاه مازندران، حميد اميرنژاد خشكسالي را عبارت از كمبود بارش در دوره‌اي بلندمدت به نحوي كه باعث كمبود رطوبت در خاك و سبب كاهش آب هاي جاري شود و بدين طريق روند طبيعي فعاليت‌هاي انساني، حيات گياهي و زندگي جانوري را بر هم مي‌زند، تعريف كرد.
وي اظهار داشت: با توجه به موقعيت ايران و شرايط آب و هوايي موجود، احتمال افزايش خشكسالي در كشور وجود دارد.
اميرنژاد افزود: بر اساس اطلاعات هواشناسي تا تاريخ هفت ارديبهشت امسال، 17 استان كشور بين 51 تا 75 و 12 استان كشور نيز كمتر از 50 درصد بارش به نسبت ميانگين بلند مدت مشابه داشتند.
وي تصريح كرد: مطابق گزارش اين موسسه، شدت خشكسالي در سال جاري در استان‌هاي قم و مازندران ضعيف و در استان‌هاي تهران، آذربايجان شرقي، اردبيل، قزوين، سمنان، خراسان شمالي، گلستان، زنجان، آذربايجان غربي، گيلان و همدان متوسط و در استان‌هاي لرستان، خوزستان، اصفهان، خراسان جنوبي، كردستان، كرمانشاه، يزد، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و هرمزگان شديد است.
امير نژِاد اضافه كرد: همچنين در گزارش موسسه تحقيقات ديم كشور آمده است، خشكسالي در استان‌هاي فارس، كهگيلويه و بويراحمد، كرمان، ايلام، خراسان جنوبي و بوشهر بسيار شديد است.
مدرس سابق گروه اقتصاد دانشكده علوم اقتصادي دانشگاه مازندران ادامه داد: ميانگين بارش در استان مازندران، 800 تا 900 ميليمتر است كه اين ميزان بارش از شرق به غرب افزوده مي شود به طوري كه در شهر رامسر از غربي‌ترين شهر مازندران، يك هزار و 200 ميليمتر و در شهرهاي گلوگاه و بهشهر به 500 ميليمتر مي‌رسد و اين ميزان بارش چنانچه به مقدار 30 درصد كاهش داشته باشد موجب بروز خشكسالي در استان خواهد بود.
وي ادامه داد: در بررسي‌هاي انجام شده، كاهش هر يك ميلي‌متر بارندگي مي‌تواند در حدود 150 تا 200 ميليارد ريال به ‌بخش كشاورزي آسيب وارد كند.
استاديار گروه اقتصاد كشاورزي دانشگاه علوم كشاورزي ساري تاكيد كرد: بديهي است اثرات پديده خشكسالي نه تنها روي توليد محصولات كشاورزي موثر بوده، بلكه به طور همزمان روي تمام موجودات زنده شامل گونه‌هاي گياهي و جانوري (اهلي و وحشي) و همچنين انسان‌ها تاثيرگذار است.
وي گفت: هرچند كه خطر خشكسالي، امسال تاكنون در استان مازندران به جديت سال‌هاي پيش نبوده، اما به هر حال از اسفند سال قبل در اين استان بحران خشكسالي آغاز شده و خسارت قابل توجهي به بخش‌هاي كشاورزي و باغات استان وارد كرده است.
استاديار گروه اقتصاد كشاورزي دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي ساري با اشاره به اينكه عمده مصرف‌هاي كشاورزي از منابع آب‌هاي زيرزميني تامين مي‌شود و مردم به دليل فقدان مديريت جامع در بخش كلان آب كشور، به استفاده بيشتر از اين منابع روي آورده‌اند، اذعان داشت: با برداشت هرچه بيشتر از اين منابع زيرزميني، احتمال تشديد بحران آب در سال‌هاي آتي وجود خواهد داشت.
وي اثرات اقتصادي خشكسالي را كاهش توليدات و تهديد امنيت غذايي، ضايعات شديد بر زيستگاه‌ها و اكوسيستم‌هاي جنگلي، كاهش توليدات علوفه مراتع، پايين رفتن سطح رودخانه‌ها و كاهش منابع آب و در نتيجه به مخاطره افتادن پرورش آبزيان در استان، ايجاد پديده بيابان‌زايي و كويرزايي برشمرد و در توضيح اين موارد گفت: خشكسالي براي بر توليدات و عملكرد كشاورزي و امنيت غذايي تهديد به شمار مي‌رود و با توجه به اينكه استان مازندران از قطب هاي مهم كشاورزي كشور است، بنابراين اين جنبه از اثرات خشكسالي بر اقتصاد استان بسيار قابل توجه بوده است.
وي در ادامه با اشاره به اينكه همه ساله زيان اقتصادي قابل توجهي ناشي از خشكسالي متوجه اقتصاد استان مي شود، بيان كرد: با توجه نياز بسيار زياد محصول استراتژيك برنج به آب، خشكسالي به اين گياه به ويژه در زمان غرقاب محصول و نشاكاري، بيش از ساير محصولات در استان صدمه وارد كرده است، به طوري كه بر اثر كم آبي، سطح زيركشت برنج در كشور كاهش يافته است.
اميرنژاد تاثير تنش ناشي از خشكسالي را بر درختان جدي توصيف كرد و گفت: اين درختان اغلب اوقات مورد حمله حشرات و قارچ‌ها به عنوان آفات و بيماري هاي ثانويه قرار مي گيرند.
وي همچنين با اشاره به تبعات اجتماعي خشكسالي در جامعه گفت: بايد توجه كرد كه اثرات اجتماعي خشكسالي در درازمدت به هيچ وجه مدنظر قرار نگرفته است، در حالي كه در كنار مسائل اقتصادي و تهديد امنيت غذايي جوامع، خشكسالي اثرات اجتماعي متعددي نيز خواهد داشت كه اين اثرات را مي توان در بهداشت عمومي، اشتغال و بيكاري، سياست‌ها و حتي در روابط خارجي مشاهده كرد.
اميرنژاد با بيان اين مهم كه ادامه روند خشكسالي، كاهش توليدات را به دنبال خواهد داشت به موضوع افزايش جمعيت در هر دوره اشاره كرد و تصريح كرد: اين امر در نهايت به تورم، افزايش واردات، خروج زارعان از اين بخش را در پي خواهد داشت.
عضو هيئت علمي دانشگاه كشاورزي و منابع طبيعي ساري با اذعان به اينكه به طور استاندارد با بروز و دوام پديده خشكسالي، سطح زندگي مردم كاهش مي‌يابد، گفت: اين مسئله به ويژه در مناطقي كه وضعيت عمومي زندگي در سطح پاييني بوده، خطرناك است و مي‌تواند حتي به بحران هاي سياسي منجر شود و پيش بيني ها حاكي از آن است كه نزاع جوامع جهاني در آينده‌اي نزديك بر سر آب و فرار از پديده خشكسالي خواهد بود كه نمودهايي از اين تنش در كشور در مناطق مرزي و يا كشورهاي همسايه ديده مي‌شود.
انتهاي پيام/م
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 148]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن