تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815629971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشروح سخنان حسيني در همايش بين‌المللي خليج فارس سيستم امنيت دسته جمعي متشكل از كشورهاي منطقه پايدار خواهد ماند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشروح سخنان حسيني در همايش بين‌المللي خليج فارس سيستم امنيت دسته جمعي متشكل از كشورهاي منطقه پايدار خواهد ماند
خبرگزاري فارس: سخنگوي وزارت خارجه كشورمان گفت: تنها سيستم امنيت دسته جمعي متشكل از تمام كشورهاي منطقه و بدون دخالت ابرقدرت‌ها مي‌تواند پايدار بماند و بهترين راه حل براي ايجاد امنيت پايدار، همكاري كشورهاي منطقه و ايجاد اعتمادسازي و تعميق مناسبات در كليه زمينه‌هاست.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، سيد محمدعلي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان پيش از ظهر امروز سه شنبه در دومين و آخرين روز هجدهمين همايش بين‌المللي خليج فارس كه در محل دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي وزارت خارجه در حال برگزاري است، پيرامون نقش رسانه‌ها در گسترش همكاري بين كشورهاي حوزه خليج فارس به ايراد سخنراني پرداخت.
وي با بيان اينكه در جهاني كه زندگي مي‌كنيم ارتباطات و سياست رابطه تنگاتنگي با يكديگر دارند، گفتگو را به عنوان يكي از شكل‌هاي ارتباطات انساني، مبناي اصلي ديپلماسي خواند و گفت: در سياست خارجي كارآمدترين ابزار، گفتگو است.
حسيني اضافه كرد: درست است كه رسانه‌ها نقش واسط بين جامعه و سياستمداران امور ديپلماسي را ايفا مي‌كنند ولي ميزان ارزش گذاري اين نقش نه در رويكرد بي‌طرفانه رسانه‌ها بلكه در ميزان اثرگذاري آنها هم بر جامعه و هم بر سياستمداران است.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: رسانه‌ها مي‌توانند از طريق اطلاع رساني درست، تفسير و تحليل رويدادها، ايجاد فعل و انفعال از طريق تبيين و يا تخريب ابعاد موضوع، تبليغات سياسي، برجسته كردن نقاط ضعف و قوت سياست خارجي و ... بر جامعه و سياستگذاران تاثير بگذارند.
وي افزود: نكته كليدي اين بحث اين است كه نوع اثرگذاري رسانه‌ها بايد براساس مسئوليت پذيري باشد. مسئوليت پذيري در واقع مبين نقش مشاركتي رسانه‌ها در زمينه تحولات و مواضع سياست خارجي است.
حسيني گفت: در بررسي و دسته بندي روزنامه‌نگاران و دست اندركاران رسانه‌هاي ارتباط جمعي منطقه مي‌توان دو گروه را از هم متمايز كرد يكي روزنامه‌نگاران همگرا و مترقي و ديگري روزنامه‌نگاران واگرا.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه به برخي از ويژگي‌هاي روزنامه نگاران همگرا و مترقي اشاره كرد از جمله اينكه اين طيف از روزنامه نگاران كاملاً نگاه راهبردي و كلان دارند و نسبت به اهداف و منافع ملت ها و كشورها مسئوليت پذير بوده اند. نسبت به اتهامات و شگردهاي تبليغاتي دشمن با ديدي محققانه و جستجوگرانه نگاه مي‌كنند و به سادگي فريب نمي‌خورند. تحليل‌هاي خود را براساس واقع گرايي ولي با ملاحظات ملي، ميهني و اعتقادي ارائه مي‌كنند.
وي در خصوص ديگر ويژگي‌هاي اين روزنامه نگاران خاطرنشان كرد: آنها فرهنگ حمايت از نيروهاي خودي و طرد بيگانه را دنبال مي‌كنند و در قبال افكار عمومي و لزوم آگاهي بخشي حساسيت ويژه دارند.
حسيني در ادامه با بيان اينكه تجربه نشان داده كه در منطقه ما وجه غالب با روزنامه‌نگاران و رسانه‌هاي همگرا و مترقي است، يادآور شد: روزنامه نگاراني كه در طيف واگر قرار مي گيرند، كم نيستند و ما در برخي از كشورهاي منطقه بعضاً شاهد چنين فضايي هستيم.
سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: برخي از رسانه‌ها و روزنامه نگاران در كشورهاي منطقه به دليل عدم آگاهي، منافع شخصي يا گروهي، ترس و انفعال، تمايلات غيرمسئولانه‌اي از خود نشان مي‌دهند كه برآيند آن، در خدمت منافع سلطه گران و قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي است.
به گفته وي اين رسانه‌ها به جاي اينكه منافع عمومي كشورهاي منطقه، جهان اسلام و عرب را در نظر بگيرند، با رويكردي غيرحرفه‌اي و سطحي در جهت منافع دمشن حركت مي‌كنند. آنها با ورود به حاشيه‌ها و برجسته كردن اختلافات جزيي، عملاً راه را براي پردازش‌هاي بعدي رسانه‌هاي فرامنطقه‌اي و در خدمت اهداف دشمن هموار مي سازند.
حسيني با بيان اينكه رسانه‌هاي واگرا اساساً فاقد استراتژي هدفمند و خردمندانه بوده و رويكرد منفي آنها در خدمت منافع نيروهاي غيرخودي بوده، افزود: در بسياري مواقع ناآگاهانه و غيرعامدانه نسبت به ترويج اتهامات، شايعه پراكني، طعنه پردازي، طرد الگوهاي بومي و تقويت اهداف سلطه گران، عملاً خود را در اردوي دستگاه‌هاي تبليغاتي قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي قرار مي دهند.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: خوشبختانه رويكردهاي مقامات عاليه كشورهاي منطقه نسبت به عملكردهاي واگرايانه اينگونه رسانه‌ها، مسئولانه و توام با بيزاري بوده و مردم منطقه نيز در قبال پروژه‌هاي تبليغاتي دشمن و عوامل پياده نظام آن با بي اعتنايي برخورد كرده اند.
وي يادآور شد: تلاش‌هاي زيادي كه برخي از كشورهاي فرامنطقه‌اي براي سيطره فرهنگ غرب بر منطقه به عمل آورده اند با توفيق همراه نبوده و ترويج حساسيت و تفرقه افكني نسبت به فرهنگ و پيوندهاي ديني و بومي منطقه با بي اثري روبرو شده است.
حسيني خاطرنشان كرد: امروز شاهديم كه مردم به خوبي سياست‌هاي غيرمسئولانه عادي سازي روابط با رژيم اشغالگر قدس، خريد كالاهاي اسرائيلي، اهانت به مقدسات دين مبين اسلام، يكجانبه گرايي و سياست‌هاي غلط اشغالگران در منطقه و ... را شناسايي كرده و شجاعانه و مسئولانه بيزاري خود را نسبت به اين سياست‌هاي مزورانه بروز مي دهند.
سيد محمدعلي حسيني سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه سخنانش در هجدهمين همايش بين‌المللي خليج فارس در خصوص وظيفه اصلي سياستمداران منطقه در قبال رسانه‌ها، گفت: سياستمداران بايد رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران را باور كرده و نقش مشاركتي آنها را تقويت كنند و بهتر آن است كه سياستمداران منطقه نسبت به تقويت روزنامه‌نگاران همگرا و جذب روزنامه‌نگاران واگرا از طريق روشنگري و تبيين اهداف راهبردي براي آنها برخورد كنند.
وي درباره وظيفه رسانه‌هاي منطقه خليج فارس نيز خاطرنشان كرد: انتظاري كه در مورد رسانه‌ها راجع به تحولات منطقه خليج فارس مي‌رود اين است كه اين رسانه‌ها نقش حياتي خود را در راهبردهاي كلان كشورهاي منطقه كه متضمن منافع ملت‌هاي اين منطقه است، ايفا كنند كه اين امر مستلزم تلاش و حساسيت خود رسانه‌ها از يك سو و اعطاي جايگاه راهبردي به آنها از سوي دولت هاست تا آنها بتوانند به يك سطح مشاركتي، پيشتازانه و هدايت گرانه دست پيدا كنند.
سخنگوي وزارت خارجه در ادامه پيشنهاداتي را براي ارتقاء نقش رسانه هاي منطقه عنوان كرد و در اين زمينه افزود: طي سال‌هاي اخير ما شاهد رشد يك سري رسانه‌هاي قدرتمند در كشورهاي منطقه بوده‌ايم كه بعضا با رويكردهاي مستقلانه و حرفه‌اي گرايانه خود توانسته‌اند جايگاه رسانه‌هاي منطقه را در جهان افزايش دهند.
وي گفت: به جرات مي‌توان گفت كه رسانه‌هاي منطقه كه هم اكنون مسير رشد را مي‌پيمايند توانسته‌اند تا حد زيادي مخاطبان منطقه‌اي را به سمت خود متمايل كنند، در حالي كه يك دهه قبل ما شاهد تسلط بي چون و چراي رسانه‌هاي چند كشور غربي بر افكار عمومي منطقه بوديم.
به گفته حسيني اين رسانه‌ها بايد مورد حمايت و تقويت قرار گرفته و از نظر كمي و كيفي رشد كنند.
سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه رسانه‌هاي منطقه بايد ادبيات رسانه‌اي ويژه‌اي را دنبال كنند، افزود: ادبياتي كه رسانه‌هاي فرامنطقه‌اي دنبال مي‌كنند قطعا تامين كننده منافع مردم منطقه نيست.
وي با بيان اينكه برخي رسانه‌هاي غربي با رويكرد خصمانه موضوعاتي چون مقاومت مردم فلسطين را با تروريسم برابر مي‌انگارند، اسلام گرايي را با افراط گرايي و خشونت برابر نشان داده‌اند، بيداري اسلامي را خطر و تهديد قلمداد كرده‌اند، سياست تفرقه مانند تفرقه بين شيعه، سني، فارس، عرب و ... را دنبال كرده‌اند، تصريح كرد: لازم است اين مفاهيم اصلاح شده و ادبيات هوشمندانه و خردورزانه را بر فضاي قلم و بيان رسانه‌اي منطقه‌اي حاكم سازيم.
به گفته حسيني رسانه‌هاي منطقه بايد به جاي همسويي با رسانه‌هاي غربي در نشان دادن ابعاد و نقاط منفي تحولات منطقه‌اي، تلاش كنند با غنيمت شمردن فرصت‌هاي تبليغاتي كه در اختيار دارند، پيشرفت‌ها، توسعه‌ها، همگرايي‌ها بين مسلمانان، تقويت روح برادري و اهداف راهبردي بلندمدت را برجسته كنند.
سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: رسانه‌هاي منطقه‌اي با بسيج افكار عمومي و اطلاع رساني مناسب و صحيح و آگاهي بخشي به مردم منطقه مي‌توانند زمينه‌هاي همگرايي اسلامي را تقويت و از هرگونه سياست‌هاي واگرايانه اجتناب ورزند.
حسيني گفت: رسانه ها بايد توجه داشته باشند كه امنيت خليج فارس با احترام كشورهاي منطقه به استقلال يكديگر تحقق مي يابد و جاه طلبي ها و توسعه طلبي هاي بعضي از كشورهاي سلطه طلب و فرا منطقه اي بزرگ ترين مانع در محقق شدن امنيت در منطقه است.
به گفته وي تنها سيستم امنيت دسته جمعي متشكل از تمام كشورهاي منطقه و بدون دخالت ابرقدرت‌ها مي‌تواند پايدار بماند و بهترين راه حل براي ايجاد امنيت پايدار، همكاري كشورهاي منطقه و ايجاد اعتمادسازي و تعميق مناسبات در كليه زمينه هاست.
سخنگوي وزارت خارجه بر شكل‌گيري نوعي همكاري درون منطقه‌اي در رسانه‌هاي منطقه تاكيد كرد و افزود: تا با ايجاد تشكل‌هاي منطقه‌اي توسط آنها و تسهيل مراودات بين آنها بتوانند به يك درك متقابل دست يافته و به ارتقاء منافع ملت هاي منطقه كمك كنند.
حسيني در پايان خاطرنشان كرد: برقراري نشست هاي منطقه اي، همكاري در مجامع بين المللي و تشكل هاي غيردولتي جهاني، پوشش كامل تحولات منطقه اي، تبادل اخبار و دسترسي به منابع سريع و آسان اطلاع رساني داخل منطقه مي تواند جايگاه رسانه هاي منطقه خليج فارس را در نظام اطلاع رساني جهاني ارتقاء بخشد.
انتهاي پيام/
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن