تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804864106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با سخنراني كيانيان، معتمدآريا،تيموريان، خمسه و... اولين نشست كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان سينما برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با سخنراني كيانيان، معتمدآريا،تيموريان، خمسه و... اولين نشست كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردان سينما برگزار شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

اولين روز از نشست سه‌روزه‌ي كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردانان سينماي ايران با حضور رضا كيانيان، رويا تيموريان، فاطمه معتمدآريا، عليرضا خمسه برگزار شد.

*** بازيگران با برنامه‌ريزان و دستياران كارگردانان تقابل ندارند، تعامل دارند

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ در اين مراسم كه روز گذشته در خانه‌ي سينما برگزار شد، عليرضا خمسه، عضو شوراي مركزي انجمن بازيگران با بيان اين‌كه اين نشست اقدام ارزشمندي است كه بايد در سطح مديران خانه‌ي سينما صورت بگيرد، تصريح كرد: انجمن‌ها و كانون‌هاي خانه‌ي سينما مانند شبه‌جزيره‌هاي جدا از يكديگرند و حال آن‌كه لازم است براي مشاركت ميان صنف‌هاي مختلف تدابيري انديشيده شود، چراكه اگر ارتباطات اوليه‌ي اين صنوف معيوب باشد، هيچ‌گاه كار قابل‌توجهي توليد نخواهد شد.

وي با تأكيد بر اين‌كه بودجه‌ي ضعيف سينما موجب ادغام حرفه‌هاي مختلف شده است، ادامه داد: گاه شاهديم كه تهيه‌كننده و يا كارگردان بر حضور عده‌اي اصرار مي‌ورزند كه حضورشان در ساخت يك فيلم ضرورت چنداني ندارد و همين مسئله موجب كم‌رنگ‌شدن نقش برنامه‌ريز و دستيار كارگردان مي‌شود.

خمسه در ادامه، برنامه‌ريزان را حلقه‌اي مهم در زنجيره‌ي عوامل سازنده‌ي يك فيلم دانست و گفت: كاش برنامه‌ريزان به طور عملي از اقتدار خود استفاده كنند و جايگاه شايسته‌ي خود را پيدا كنند، كه البته اين اتفاق نخواهد افتاد مگر هنگامي كه همه‌چيز طبق قانون باشد.

اين بازيگر همچنين متذكر شد: پروسه‌ي توليد فيلم نيز همانند كار يك ماشين است و اگر در آن تنها يك پيچ به عقب بيفتد تمامي سيتسم دچار اشكال مي‌شود و بدين‌ترتيب گاه ميان عوامل فيلم اختلاف ايجاد مي‌شود، درحاليكه اگر همه‌ي عوامل يك فيلم حرفه‌اي باشند، به خوبي مي‌دانند كه كوچك‌ترين اشتباه در جزيي‌ترين بخش‌ها موجب به تأخيرافتادن پروسه‌ي توليد مي‌شود.

عضو شوراي مركزي انجمن بازيگران در پايان صحبت‌هايش خاطرنشان كرد: صنف بازيگران به هيچ عنوان جدا از صنف برنامه‌ريزان و دستياران كارگردانان نيست و اعضاي اين صنف را از خود مي‌پندارد. ما همه از يك جنس هستيم و آرمان‌ها و معضلات مشتركي داريم و نه تنها با يكديگر تقابل نداريم بلكه تعامل داريم.

*** وظيفه‌ي همه‌ي ماست كه جلوي ضربات بيشتر به سينما را بگيريم

رويا تيموريان نيز با اشاره به مسووليتي كه در سال‌هاي گذشته در انجمن بازيگران داشته است به يادآوري دو اتفاق بد آن دوره پرداخت و گفت: بايد در نظر داشته باشيم كه خارج از بخش علمي و تكنيكي، فعاليت سينمايي بخشي از اين كار فرهنگي است. سينما و تئاتر كاري گروهي است و در پروسه‌ي توليد افراد مختلف با فرهنگ‌هاي مختلف حضور دارند. لذا لازم است بياموزيم چگونه مي‌توان در شرايط خاص خود را به شرايط نزديك كنيم. اگر روزي به اين درجه رسيديم، مي‌توانيم ادعا كنيم كه كار حرفه‌اي انجام مي‌دهيم.

وي همچنين عنوان كرد: من درباره‌ي اساسنامه‌ي صنف برنامه‌ريزان و دستياران كارگردانان اطلاعات كافي ندارم، اما ما در گذشته در انجمن بازيگران تصميم گرفتيم، اساسنامه‌اي تنظيم كنيم كه طبق آن ورود به اين حرفه سخت و ادامه‌ي آن آسان باشد.

او ادامه داد: تا جايي‌كه مي‌دانم در كانون برنامه‌ريزان و دستياران كارگردانان دوره‌هاي آكادميك وجود ندارد و بخش اعظم كار به اطلاعات فردي افراد مربوط مي‌شود، لذا برگزاري چنين مراسمي مي‌تواند تأثير به‌سزايي داشته باشد. البته اين مسئله مشكلاتي هم دارد و از جمله‌ي اين مشكلات آن‌كه، آن‌چه در مورد عالم سينما گفته مي‌شود جهاني است، اما ما درحال حاضر در شرايطي استثنايي كار مي‌كنيم و در اين شرايط دستياران و برنامه‌ريزان ما چندمنظوره شده‌اند، در صورتي‌كه هريك از اين موارد وظيفه‌اي جداگانه است.

تيموريان در ادامه كار دستياران و برنامه‌ريزان را بسيارمهم، علمي و تكنيكي است و اگر در آن اين ويژگي‌ها را مدنظر داشته باشيم، وظيفه‌ي ما بسيار سنگين مي‌شود. اما هنگامي كه افراد با وظايف خود آشنا شوند انجام همه‌ي امور راحت‌تر خواهد شد.

وي افزود: خواهشمندم در اساسنامه‌ي اين انجمن تدبيري انديشيده شود تا طبق آن در جاهاي حرفه‌اي از افراد غيرحرفه‌اي استفاده نشود و براي نهادينه‌كردن اين تدبير نيز اقداماتي صورت گيرد.

اين بازيگر همچنين از دستياران و برنامه‌ريزان خواست تا تنها يك كار را قبول كنند و توجه داشته باشند كه درجه‌ي استادي در يك رشته بسيار بهتر از چندمنظوره‌بودن است.

تيموريان افزود: خواهش ديگر من اين است كه دستياران و برنامه‌ريزان در برخورد با بازيگران مختلف به جايگاه آن‌ها توجه كنند، چراكه تنها در اين صورت است كه مي‌توانيم ارتباطي تنگاتنگ جهت كار گروهي فراهم كنيم. كار همه‌ي ما زنجيره‌وار است و طبيعتا اگر هريك از اين زنجيره‌ها سست باشد، فجايع متعددي پيش مي‌آيد. فجايعي كه تنها با گفت‌وگويي ساده قابل‌حل هستند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: لازم است در اساسنامه‌ي اين انجمن ذكر شود كه بايد مشكلات اعضا پيش از همه در انجمن مطرح شود تا بدين‌ترتيب اجازه ندهيم ضربات بيشتري به پيكره‌ي سينما وارد شود.

تيموريان در ادامه، اقتدار را از ويژگي‌هاي مهم برنامه‌ريز دانست و گفت: دستيار كارگردان، حرفه‌اي كسي است كه حتا در صورت غيبت كارگردان بتواند كار را اداره كند. اما به نظر مي‌رسد، مدت‌هاست هنر مرده و تنها تجارت باقي مانده است، اما خوب است حداقل، همين تجارت را به شكل حرفه‌اي انجام دهيم. در شرايط فعلي، فضاي سينما به گونه‌اي است كه دستياران و برنامه‌ريزان نيز همراه و همسوي عوامل توليد و كارگردانان محسوب مي‌شوند و در اين ميان بازيگران احساس تنهايي مي‌كنند.

اين بازيگرسينما و تلويزيون در پايان خاطرنشان كرد: بايد سينماي ايران را مورد بررسي جدي قرار دهيم. سينماي فعلي ما تبديل به سينمايي تجاري شده است كه بيش از بازيگر، نابازيگر مي‌خواهد. البته من مخالف اين امر نيستم و با همه‌ي انواع سينما موافقم اما بايد توجه داشته باشيم كه لازم است به همان ميزان كه فيلم تجاري توليد مي‌شود، انواع ديگر فيلم‌ها هم توليد شود.

*** دستياران و برنامه‌ريزان ما در يك گروهند

فاطمه معتمدآريا هم گفت: احترام زيادي براي دستياران و برنامه‌ريزان قائلم و احساس مي‌كنم اين قشر آسيب‌پذيرترين قشر سينما هستند.

او ادامه داد: ديدگاه و نگاه من نسبت به دستيار كارگردان، كاملا علمي و غيرحسي بوده است و آن‌ها را جزيي از عوامل توليد و فرمانبردار سرمايه يك فيلم مي‌دانم و معتقدم تا هنگامي كه از نظر توليد توجه نشود، دستياران كارگردان قادر به انجام هيچ‌كاري نخواهند بود.

اين بازيگر سينما در ادامه با بيان اين‌كه هر خللي در امر برنامه‌ريزي موجب به خطرافتادن سرمايه‌ي توليد فيلم مي‌شود خاطرنشان كرد: لازم است برنامه‌ريزان از ابتدا برنامه‌اي دقيق طراحي و همگان را ملزم به پيروي از آن كنند و در اين راستا، حمايت و اطاعت كارگردان از اين برنامه كمك مي‌كند تا همگان به اجراي اين برنامه همت گمارند.

وي با تأكيد بر اين‌كه بخشي از نگاه آشفته‌ي فعلي به سينما به واسطه‌ي كارگردان سالاري و بي‌هويتي برخي بازيگران ايجاد شده، به نقش دستيار كارگردان اشاره كرد و گفت: اگر در پروسه‌ي توليد فيلم، بازيگري با تأخيرهاي خود مشكل ايجاد مي‌كند، تقصير دستيار است كه اين تأخير را مي‌پذيرد و اگر يك دستيار قاطعانه برخورد كند بسياري از اين مسايل قابل‌حل خواهد بود. لذا معتقدم تجلي همه‌ي امور در دست برنامه‌ريزان و دستياران است و دستيار و برنامه‌ريز در واقع ما در يك گروه است.

معتمدآريا در ادامه، تأمين آرامش را از ديگر وظايف برنامه‌ريز دانست و گفت: مطمئنا بازيگران يك فيلم خصوصيات اخلاقي مثبت و منفي متعددي دارند، اما اين اقتدار برنامه‌ريز است كه مي‌تواند گروه را رهبري كند و همگان را موظف به اجراي درست برنامه نمايد.

*** برنامه‌ريزي و دستياري دو شغل مجزا است

رضا كيانيان ديگر بازيگر حاضر در اين نشست، نيز در اين مراسم متذكر شد: هنگامي كه برنامه‌اي اعلام مي‌شود‌، افراد براساس آن برنامه‌ريزي مي‌كنند و تأخير در اين مورد موجب بي‌نظمي تمام امور خواهد شد.

وي همچنين عنوان كرد: برنا‌مه‌ريزي و دستياري دو حرفه‌ي كاملا مجزا محسوب مي‌شوند و حيطه‌اي كاملا متفاوت دارند. برنامه‌ريز، فردي است كه در تعامل با تهيه‌كننده كار مي‌كند و دستيار با كارگردان تعامل دارد. لذا هنگامي كه اين دو شغل با يكديگر ادغام شوند، مشكلات متعددي ايجاد مي‌شود.

كيانيان افزود: براي پيشرفت در صنعت سينما لازم است به تجارب كشورهايي كه سابقه‌ي بيشتري دارند توجه كنيم. به طور مثال، در سينماي هاليوود برنامه‌ريز آن‌قدر قدرتمند است كه حتا مي‌تواند كارگردان را تغيير دهد. مشكلي كه در كشور ما وجود دارد اين است كه، به خوبي تئوري‌هاي سينماي جهان را مي‌دانيم، اما با اين‌حال معناي درست آن‌ها را نيافته‌ايم. لذا لازم است آسيب‌شناسي خود را ايراني كنيم و توجه داشته باشيم اين نوع آسيب‌شناسي متفاوت با دستورالعمل‌هايي است كه در كتاب‌ها مي‌آيد.

مسعود ميمي، رييس تشكل برنامه‌ريزان نيز از تحولاتي اساسي در اساسنامه‌ي اين كانون خبر داد و گفت: به هنگام ارايه‌ي كارت‌هاي جديد اين كانون از تمامي اعضا تعهد گرفتيم كه هرگونه اختلافي را در خانه‌ي سينما پيگيري كنند.

وي همچنين عنوان كرد: بحث ما بر سر آن است كه بايد برنامه‌ريزان و دستياران از قدرت و اقتدار كافي برخوردار باشند و اگر حيطه‌ي اين اقتدار مشخص شود، آن‌ها مي‌توانند با قدرت بيشتري حركت خود را ادامه دهند و از بروز بسياري اختلافات جلويگري كنند.

محمد موفق دستيار كارگردان هم عنوان كرد: لازم است پيش از هر كار ديگري، هر فرد به اصلاح خود بپردازد و تا هنگامي كه اين اتفاق صورت نگيرد، برنامه‌ريزي براي كار جمعي و گروهي ممكن نخواهد بود.

انتهاي پيام
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن