تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806851789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شيخ عطار:ايران موثرترين بازيگر در عراق است/غني سازي خط قرمزماست/توافقنامه بغداد واشنگتن طرحي عجولانه است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شيخ عطار:ايران موثرترين بازيگر در عراق است/غني سازي خط قرمزماست/توافقنامه بغداد واشنگتن طرحي عجولانه است
------------

قائم مقام وزير امورخارجه كشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران مؤثرترين بازيگر منطقه اي درباره مسئله عراق است.

بر اساس اين گزارش، عليرضا شيخ عطار در دومين روز هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس افزود: موضوع عراق يكي از حساسترين مسائل بين المللي است.

وي تصريح كرد: عراق جديد پيش از تشكيل دولت نوري المالكي همواره از جانب افراطيون و بعثي ها در خصوص ارتباط با كشورهاي همسايه تحت فشار بوده است.

شيخ عطار گفت: جمهوري اسلامي ايران در فضاي جديد عراق با بهره گيري از ظرفيت هاي اقتصادي و سياسي با هدف تأمين منافع راهبردي عراق اقدامات زيادي براي امنيت و بازسازي انجام داده است.

وي افزود: با وجود گذشت 5 سال اشغال عراق هنوز امنيت و مسائل سياسي و اقتصادي عراق تثبيت نشده و ابهامات زيادي در اين زمينه وجود دارد و هنوز نمي توان از نهادينه شدن و تثبيت شرايط اطمينان داشت.

شيخ عطار گفت: بدون امنيت خاورميانه، امنيت بين المللي محقق نمي شود.

وي افزود: امنيت پايدار در منطقه مستلزم پيشرفت ثبات در عراق است.

قائم مقام وزير امورخارجه كشورمان تصريح كرد: عراق از نظر جامعه شناسي و بافت اجتماعي قومي و قبيله اي و از قابليت هاي زيادي براي انتقال تنش هاي اجتماعي و بي ثباتي به سراسر منطقه برخوردار است.

شيخ عطار گفت: تحولات عراق با كشورهاي همسايه پيوند خورده است و درگيري در آن مي تواند به ديگر مناطق گسترش يابد و امنيت عراق با توجه به حضور آمريكا در اين كشور مي تواند پيامدهايي در سياست و تحولات بين الملل داشته باشد.

وي ايجاد امنيت در عراق را ضروري و اساسي دانست و افزود: هر گونه تأخير در ايجاد امنيت مي تواند عواقب ناگواري در پي داشته باشد.

شيخ عطار تصريح كرد: هيچ كشوري نمي تواند به تنهايي براي برپايي امنيت در عراق مؤثر باشد.

وي فرقه گرايي و ساختار اجتماعي عراق را با توجه به بررسي هاي تاريخي اين كشور از عوامل نابساماني عراق عنوان كرد و گفت: نبود توافق ميان قوميت ها در تشديد ناامني و بي ثباتي اين كشور مؤثر است.

شيخ عطار افزود: اقدامات خشونت آميز، وجود بعثي ها و ارتباط آنان با القاعده اصلي ترين عامل در تداوم خشونت ها در عراق هستند.

قائم مقام وزيرامورخارجه كشورمان گفت: ظهور شوراهاي بيداري كه گروههاي مسلح عراقي به ويژه سني ها آنرا تشكيل مي دهند مي تواند به منبع تنش و عاملي براي تشديد مشكلات امنيتي عراق تبديل شوند.

شيخ عطار افزود: امنيت عراق نيازمند مشاركت گروههاي قوي و فرقه اي اين كشور است و ناديده گرفتن هر يك از گروهها در روند تحولات عراق نمي تواند به امنيت پايدار عراق منجر شود.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران باتوجه به روابط دوستانه با دولت و رهبران گروههاي عراقي ايجاد تفاهم و ارتباط ميان گروهها و دولت را به آنان القا كرده است.

شيخ عطار گفت: ايران موثرترين بازيگر منطقه اي درخصوص مسئله عراق است و با وجود حمايت نكردن كشورهاي منطقه از دولت عراق و مشاركت نكردن آنان در بازسازي عراق، ايران سطح بالايي از همكاري را با دولت منتخب مردم عراق براي ايجاد اثبات و امنيت بسيج كرده است.

وي خاطرنشان كرد: خط اعتباري يك ميليارد دلاري، جاده سازي و برق رساني نمونه اي از اقدامات و كمكهاي جمهوري اسلامي ايران به عراق است.

قائم مقام وزارت امورخارجه كشورمان تلاش براي حل اختلافات و ايجاد همكاري ميان گروه هاي عراقي را از راهبردهاي ايران براي ثبات و امنيت در عراق عنوان كرد.

وي گفت: جمهوري اسلامي ايران با وجود روابط مخاصمه آميز با امريكا با توجه به دعوت دولت عراق مذاكره با اين كشور را پذيرفت.

شيخ عطار افزود: آمريكا از مشاركت طرف هاي ديگر بازيگر در عراق جلوگيري مي كرد اما با افزايش ناامني ها در عراق متوجه نقش همسايگان در ايجاد امنيت و ثبات عراق شد.

وي با بيان اينكه طرح هاي آمريكا نتوانسته است آينده اي روشن را براي عراق ترسيم كند گفت: پيامدها و آثار و اشتباهات آمريكا در عراق مشخص است و هيچ طرحي براي برون رفت از چالش ها ارائه نكرده است.

شيخ عطار افزود: آمريكا به تنهايي و با تداوم رويكرد قبلي نمي تواند امنيت پايدار در عراق ايجاد كند.

وي گفت: انتقال مسئوليت ها به دولت مركزي عراق و تشويق كشورهاي منطقه به حمايت سياسي آن راهكاري براي حل مشكلات عراق است.

قائم مقام وزيرامورخارجه كشورمان حمايت جمهوري اسلامي ايران از فرايند سياسي و تلاش براي تقويت همگرايي ميان طيف هاي مختلف عراقي، مشاركت همه گروهها در فرآيند آشتي ملي و ترغيب رهبران شيعه عراق براي تبيين ديدگاههايشان به كشورهاي عرب را نمونه اي از راهكارهاي حل بحران عراق برشمرد.

شيخ عطار همچنين با اشاره به طرح توافقنامه امنيتي آمريكا براي عراق گفت: آمريكا در پي حضور بلندمدت و سلطه در اين كشور است و درصدد احداث 50 پايگاه نظامي با اختيارات كامل، معافيت از نظارت دولت عراق به آنها و واگذاري مسئوليت هاي قضايي سربازان و شركت هاي امنيتي به آمريكا و تصميم گيري براي انجام عمليات نظامي و گسترش آن به كشورهاي همسايه بدون مشورت با دولت عراق است.

وي افزود: اكنون پس از افشاي اين طرح و مخالفت علما، انديشمندان و گروههاي عراقي كساني كه طرفدار اين طرح بودند نيز از موضع خود عقب نشيني كرده اند.

شيخ عطار گفت: به نظر مي رسد مردم با ريشه و فهم سياسي و سابقه تاريخي عراق اكنون در مرحله اي هستند كه در برابر تهديدها و تجاوزات مقابله جدي خواهند كرد.

قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان در حاشيه هجدهمين همايش بين المللي خليج فارس كه با عنوان زمينه هاي همكاري ، ثبات و امنيت منطقه اي در حال برگزاري است در جمع خبرنگاران گفت: ارائه توافق نامه امنيتي آمريكا طرحي عجولانه براي حضور بلند مدت در عراق است.

شيخ عطار درباره توافق نامه پيشنهادي آمريكا به عراق افزود: در اواخر حاكميت دولت بوش و بر اثر فشارهاي منطقه اي و بين المللي كه داخل عراق بر عليه اشغالگران وارد شده بود آمريكائي ها توافقنامه اي بسيار عجولانه تنظيم كردند تا بتوانند براي حضور بلند مدت خود در عراق مشروعيت بين المللي و ملي كسب كنند.

وي تصريح كرد: آمريكائي ها سعي كردند بدون افشاي محتواي اين طرح با برخي مقامات دولت عراق به توافق برسند اما بعد از افشاي متن توافقنامه پيشنهادي كه مانند بسياري از قراردادهاي اين كشور با كشورهاي تحت سلطه است مشخص شد كه آنان در پي كسب اختيارات فراواني براي فرماندهان و سربازان و نيز مصونيت قضائي آنان هستند.

شيخ عطار گفت: اين مسئله حساسيت نيروهاي سياسي و مردمي عراق را برانگيخت به گونه اي كه حتي طرفداران اين توافق نامه به تدريج تغيير موضع دادند.

وي افزود: نوري مالكي نيز مخالف اين طرح است و آمريكائيها در صدد تغيير مواضع مقامات عراقي هستند.

شيخ عطار گفت: عراقي ها نمي خواهند كسي به جاي آنان در پادگانها تصميم بگيرد و اين در شرايطي است كه آمريكاييها اين مسئله را در كنار مصونيت قضائي نيروهاي مسلح به عنوان خط قرمز مي دانند.

معاون وزير امور خارجه كشورمان افزود: چون خط قرمز عراقي ها و آمريكاييها بر يكديگر منطبق است به نظر مي رسد كه حداقل تا روي كار بودن دولت فعلي آمريكا طرفين به توافق نرسند و توافقنامه اي امضا نشود.

شيخ عطار گفت: آمريكاييها سعي در تجديد نظر در جزئيات اين توافقنامه كرده اند اما به علت اينكه خط قرمزها درست بر خلاف دو كشور است به نظر مي رسد نتيجه اي حاصل نشود.

وي درباره ديدگاه ايران در خصوص اين توافق نامه گفت: نظر مخالف خود را به طرف عراقي و در رسانه ها اعلام كرده ايم.

شيخ عطار تصريح كرد: ايران معتقد است اين توافق نامه ها مي تواند براي امنيت و استقلال هر يك از كشورها خطرناك شود.

وي درباره بركناري دولت مالكي از جانب آمريكا به علت مخالفت با اين توافق نامه امنيتي گفت: اميدوارم آمريكايي ها چنين كاري نكنند زيرا دولت عراق دولت منتخب مردم است.

قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان همچنين درباره بسته پيشنهادي كشورهاي 1+5 به ايران گفت: در حال بررسي اين بسته هستيم و در سريعترين زمان ممكن پاسخ آنرا ارائه مي كنيم.

شيخ عطار افزود: بارها گفته ايم كه غني سازي خط قرمر جمهوري اسلامي ايران است.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن