تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811815743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يك كارشناس مركز مطالعات چتم‌هاوس در گفتگو با فارس: اظهارات باراك اوباما به معناي عقب نشيني از مذاكره با ايران نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: يك كارشناس مركز مطالعات چتم‌هاوس در گفتگو با فارس: اظهارات باراك اوباما به معناي عقب نشيني از مذاكره با ايران نيست
خبرگزاري فارس: رئيس بخش خاورميانه در موسسه مطالعات امور مهم بين المللي در لندن گفت اظهارات اخير باراك اوباما درباره ايران به معناي تغيير اساسي در سياست مربوط به گفتگو با ايران يا عقب نشيني وي از ايده گفتگو با ايران به شمار نمي رود.


دكتر كلر اسپنسر Claire Spencer رئيس بخش خاورميانه در چتم هاوس ، موسسه مطالعات امور مهم بين المللي ، در مصاحبه با خبرنگار فارس در لندن گفت اظهارات باراك اوباما نامزد نهايي حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري امريكا در اجلاس ايپك AIPAC ، كميته امور عمومي آمريكا-اسرائيل ، به اين معنا نيست كه باراك اوباما از ايده اش مبني بر مذاكره با ايران عقب نشيني كرده است.
خانم كلر اسپنسر گفت: اظهارات باراك اوباما درباره ايران در روز چهارشنبه در گردهمايي ايپك ، كه فكر مي كنم دو بار تكرار شدند به اين معنا بود كه باراك اوباما با سياست آمريكا مبني بر اينكه آمريكا خواستار دستيابي ايران به توان هسته اي نيست، همراه است .
اما من فكر نمي كنم كه اين اظهارات به معناي تغييري اساسي در سياست مربوط به گفتگو با ايران باشد يعني زماني كه گفته مي شود با دستيابي ايران به توان هسته اي مخالفت وجود دارد به اين معنا نيست كه با برگزاري مذاكره با ايران نيز مخالفت وجود دارد و من فكر نمي كنم كه باراك اوباما هرگز از ايده مذاكره با ايران عقب نشيني كند .
رئيس بخش خاورميانه در چتم هاوس افزود: بايد در ارتباط با اظهارات باراك اوباما به اين نكته توجه كنيم كه باراك اوباما در ايپك سخنراني مي كرد كه يك لابي يهودي حامي اسرائيل است .
بنابراين به طور يقين انتقادهايي درباره باراك اوباما از جمله از سوي حاميان جان مك كين صورت گرفته اند مبني بر اينكه باراك اوباما پيشتر گفته بود كه با ايران مذاكره مي كند و همچنين واضح است كه باراك اوباما متهم مي شود به اينكه تسليم نگراني هاي امنيتي اسرائيل شده است .
اما اظهارات باراك اوباما به اين معناست كه وي با سياست امريكا در مخالفت با دستيابي ايران به سلاح هسته اي موافق است اما به اين معنا نيست كه وي مخالف مذاكره با ايران است .
كلر اسپنسر در اظهار نظر درباره اينكه گفته مي شود باراك اوباما براي جلب راي و حمايت مالي يهوديان امريكا، اينگونه حرف زده است، گفت: جامعه يهوديان در امريكا در واقع جامعه اي است كه از گوناگوني بسياري برخوردار است وهر جامعه يهودي منوط به اينكه در كجا قرار دارد و چه پيشينه اي دارد متفاوت است و در امريكا يك نقطه نظر متحد يهودي وجود ندارد، اما من فكر مي كنم كه جمعيت يهودي در ايالت فلوريدا مي تواند يك نگراني خاص به شمار رود زيرا از انتخابات قبلي اي كه در آنجا برگزار شده اند اين را فهميده ايم كه به علت وجود آراء افرادي كه در اين ايالت به حزب خاصي تعلق ندارند ، آراء آنها در نهايت مي تواند بر روي نتايج مجموع آراء تاثير بگذارد .
و اگرچه شمار اين افراد كم است و 5 درصد آراء را تشكيل مي دهند اما در واقع مي توانند در نهايت بر روي نتايج مجموع آراء در اين ايالت تاثير بگذارند بنابراين من فكر مي كنم كه باراك اوباما در تلاش است تا اين راي دهندگان يهودي را مطمئن كند.
كلر اسپنسر افزود : اما اين بدين معنا نيست كه باراك اوباما در موضع ضعيفي يعني به مانند آن موضعي كه از سوي حاميان جان مك كين به تصوير كشيده شده است ، قرار دارد .
كلر اسپنسر در اظهار نظر درباره اين موضوع كه برخي معتقدند اظهارات اخير باراك اوباما موجب شده است تا جان مك كين به عنوان يك نامزد انتخاباتي قوي تري جلوه كند، گفت: نمي توان در اين باره آمار دقيقي را ارائه كرد و بايد نظر مردم امريكا در اين زمينه پرسيده شود اما يك بحثي اكنون در جريان است مبني بر اينكه آيا رويكردي كه از سوي دولت جورج بوش در مقابل ايران اتخاذ شده است و به عبارتي رويكرد تحميل پيش شرط قبل از مذاكره با دولت ايران است، در تحقق هدفي كه دولت بوش مد نظر داشته است موفق بوده است يا خير.
رئيس بخش خاورميانه در چتم هاوس اظهار داشت: منظور من اين است كه آمريكا از اين مسئله آگاه است كه برقرار نكردن روابط ديپلماتيك با ايران ممكن است موجب شود تا پيام‌هاي نادرستي برداشت شوند .
و اكنون شماري از سناتورهاي آمريكايي و شماري از نمايندگان كنگره امريكا اين ايده را مطرح كرده اند كه برقرار كردن يك رويكرد جديد و گفتگو با ايران درباره موضوع هايي مختلف و نه فقط موضوع هسته اي بلكه تمامي موضوع ها در واقع تنها روش براي دريافتن نقطه نظر ايران به شمار مي رود.
بنابراين به عقيده من آنچه كه اوباما درباره گفتگو با ايران پيشنهاد كرده است بيانگر سياستي متفاوت با سياست كنوني است و اين بدين معناست كه با يكديگر به گفتگو نشستن تنها روش رسيدن به راه حلي براي سياست به بن بست رسيده اي است كه در مدت چند سال گذشته شاهدش بوده ايم و شاهد بوده ايم كه چنين سياستي هيچيك از مسائل مهم بين امريكا و ايران را حل نكرده است .
و درباره ايران و امريكا جوانب ديگري نيز وجود دارند كه دو طرف مي توانند در باره آنها به گفتگو بپردازند مسائلي از قبيل آينده عراق، موضع ايران در منطقه ، مسئله مربوط به نگراني امنيتي ايران و اينها همه مسائلي هستند كه در حقيقت امريكا مي تواند درباره آنها با ايران به گفتگو بپردازد .
كلر اسپنسر گفت: به عقيده من فلسفه اوباما بر اين مبنا استوار است كه داخل شدن در گفتگو با ايرانيان در باره طيف وسيعي از مسائل موجب خواهد شد تا خطر پيشرفت ايران به سوي دستيابي به برنامه سلاح هسته اي كه ترس بزرگي براي اسرائيل و امريكا به شمار مي رود، به حداقل رسد .
خانم اسپنسر با بيان اينكه باراك اوباما از مشاركت چند جانبه صحبت كرده است، افزود : برقرار كردن گفتگو جنبه سنتي سياست هاي امريكا به شمار مي رود و فقط در مدت 5 يا 6 سال گذشته بوده است كه ما شاهد تعطيل شدن ايده مذاكره از سوي امريكا بوده ايم و ايده گفتگو فقط به معناي گفتگو با دوستان نيست بلكه به معناي اين است كه گفتگو با هركسي كه با آنها مسئله اي وجود دارد برگزار شود تا مسائل حل شوند.
و ما شاهد بوده ايم كه آمريكا چنين گفتگوهايي را با شماري از كشورهاي منطقه خاورميانه و همچنين با كره شمالي برگزار كرده است.
و من فكر مي كنم همانگونه كه گفتم يك بحثي در آمريكا در جريان است مبني بر اينكه چگونه براي حل مسائل با ايران داخل گفتگو شوند و گفتگو كردن نه فقط براي خاطر گفتگو كردن و اينكه گفتگويي برگزار شده باشد و يا اينكه به منظور اعتبار بخشيدن به آنچه كه طرف ايراني مي گويد بلكه به اين منظور كه روشي براي يافتن راه هايي براي در نظر گرفتن و رسيدگي به موضع طرف مورد مذاكره به شمار رود.
رئيس بخش خاورميانه در موسسه مطالعات امور مهم بين المللي، چتم هاوس، در پاسخ به اين سوال كه آيا احتمال دارد كه باراك اوباما از سياستي كه درباره عراق اعلام كرده است و گفته است كه نيروهاي امريكايي را در مدت 16 ماه از عراق خارج خواهد كرد ، براي جلب آراء مردمي استفاده كرده باشد و در صورت كسب سمت رياست جمهوري امريكا به گونه اي ديگر عمل كند ، گفت : هر دو نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري امريكا يعني جان مك كين و باراك اوباما كمي ازمسيري كه در پيش گرفته بودند تغيير مسير داده اند براي مثال جان مك كين كه از جانب وي نقل قول شده است كه گفته است نيروهاي امريكايي اگر يكصد سال هم لازم باشد در عراق باقي خواهند ماند ، اينگونه هم گفته است كه نيروهاي امريكايي براي انجام كاري كه لازم است تا انجام دهند در عراق باقي مي مانند و اين حرف جان مك كين مشخص مي كند كه يكصد سال به طول نمي انجامد و آنچه كه جان مك كين در باره يكصد سال گفته بود همينطوري بيان شده است و معناي واقعي نداشته است.
و از سوي ديگر ، باراك اوباما گفته است كه در خارج كردن نيروهاي امريكايي از عراق به نصايح و راهبردهاي فرماندهان نظامي مستقر در آن منطقه گوش فرا خواهد داد و بر اساس گفته آنها عمل خواهد كرد و اين بدين معناست كه باراك اوباما به گونه اي عمل نخواهد كرد كه براي مثال يكباره ، دلخواهانه و بدون هيچ اصولي نيروهاي امريكايي را از عراق خارج كند .
و نبايد اين مسئله را فراموش كرد كه دولت كنوني امريكا در حال حاضر سرگرم مذاكره با دولت عراق در باره يك قرارداد امنيتي است.
از سوي ديگر دولت عراق به تدريج نظرش را به طور واضح تري در باره حق عراق و آنچه كه امريكا ، پس از سپري شدن مدت تعيين شده از سوي سازمان ملل براي حضور نيروهاي خارجي در عراق ، مجاز خواهد بود و يا اينكه مجاز نخواهد بود كه در عراق انجام دهد ، بيان مي كند ، بنابراين هر دو نامزد انتخابات رياست جمهوري امريكا بايد منتظر بمانند و ببينند كه نتيجه مذاكرات بين دولت هاي امريكا و عراق در باره قرارداد امنيتي ياد شده چه خواهد بود و بعد از مشخص شدن نتايج اين مذاكرات در باره سياست مربوط به خروج نيروهاي امريكايي از عراق تصميم بگيرند .
كلر اسپنسر گفت : مواضع دو نامزد انتخابات رياست جمهوري امريكا در ارتباط با مسئله مربوط به ادامه حضور نيروهاي امريكايي در عراق مواضع يكساني به شمار نمي روند اما با توجه به اين مسئله كه آنها مي دانند قرار است به علت شرايطي كه به وجود مي آيند با شرط و شروطي روبرو شوند ، ناچار هستند كه مواضع خود را در اين باره به يكديگر نزديك تر كنند .
انتهاي پيام/.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 257]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن