تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، خداى متعال مى‏گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816492117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري در امور قرآني رئيس شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران:مدارك قرآني را بايد با تشكيل شوراي عالي قرآن ساماندهي كرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: صدور مدارك قرآني غيراستاندارد؛ مولود موازي‌كاري در امور قرآني رئيس شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران:مدارك قرآني را بايد با تشكيل شوراي عالي قرآن ساماندهي كرد
گروه فعاليت‌هاي قرآني: مدارك قرآني بايد با تشكيل شوراي عالي قرآن متشكل از نمايندگاني از سازمان‌ها و وزارتخانه‌هايي كه فعاليت‌هاي قرآني دارند، ساماندهي شوند.
«مجيد يراغبافان» رئيس شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: براي ساماندهي مدارك قرآني بايد شوراي واحدي متشكل از نمايندگان سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هاي قرآني سياستگذار تشكيل شود و ضرورت تشكيل اين شوراي عالي به عنوان مرجع عالي سياستگذار جهت تصويب مدارك قرآني در راستاي هم‌سو، يكپارچه كردن و جلوگيري از موازي‌كاري است و در نهايت هيچ مدرك قرآني نبايد بدون تاييد اين شوراي عالي صادر شود.

وي در ادامه افزود: در اين شورا علاوه بر سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌هايي كه فعاليت‌هاي قرآني دارند بايد نمايندگاني از دستگاه‌هايي نظير وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، وزارت آموزش و پرورش، وزارت كار و امور اجتماعي، وزارت امورخارجه، وزارت كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و غيره حضور داشته باشند تا از ساماندهي و سازمان‌دهي مدارك قرآني پشتيباني و حمايت كنند و براي آن وزارت‌خانه‌ها مهيا كردن تسهيلات، شغل، جايگاه و ارتقا علمي براي افرادي كه از سواد قرآني برخوردار هستند، الزام‌آور شود.

يراغبافان يادآور شد: اعطاي مدرك به قاريان و استادان بايد بر اساس معيار، اقدامات و عمليات صحيح صورت گيرد و از پايه و اساس به آن پرداخته شود تا اين امور به طور مستحكم اجرا و ماندگار شوند تاكيد بر ماندگاري و پايداري اين اقدامات مي‌كنم بنابراين براي رفع معضلات امور قرآني ابتدا بايد مدارك قرآني ساماندهي شود و اين اقدام تنها به مدد تشكيل شوراي واحد قرآني امكان‌‌پذير است.

يراغبافان درباره نحوه اعطاي مدارك قرآني از سوي موسسات قرآني افزود: مجموعه‌ جاهايي كه دوره‌هاي مختلف آموزش قرآن برگزار و براي فراگيران اين دوره‌ها مدرك صادر مي‌كنند، حوزه‌هايي هستند كه داراي اساسنامه بوده و در اين حوزه‌ها به طور قانوني فعاليت مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: ارائه مدرك قرآني به قرآن‌آموزان داراي معايب و محاسني است كه از محاسن آن مي‌توان به گسترش كمي به علت تعدد مكان‌ها و موسسات مجري دوره‌هاي آموزش ياد كرد كه امر آموزش و يادگيري را براي مردم علاقه‌مند به اين نوع فعاليت‌ها تسهيل كرده‌اند و موضوع بسيار مطلوب و شايسته‌اي است.

رئيس شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران درباره مشكلات اعطاي مدرك قرآني گفت: فقدان متولي واحد براي اعطاي مدرك قرآني كه قابليت صدور مدرك معتبر و مورد قبول مراجع و مبادي را دارا باشد از معضلات و معايب صدور مدارك قرآني است؛ اين مدارك قرآني علاوه بر برخورداري از جايگاه والاي معنوي و ارزشمند بايد داراي قابليت‌هاي كاربردي و عملياتي در مواردي همچون جايگاه‌ها، حوزه‌ها، شغل، مدرك تحصيلي، استخدام و غيره نيز باشد.

وي در ادامه به ارزيابي وضعيت اين مدارك قرآني پرداخت و گفت: آيا كساني كه مدرك در رشته‌هاي روخواني، روان‌خواني، قرائت، صوت ولحن، حفظ قرآن كريم و غيره را دريافت كرده‌اند در ارتقا گروه و پايه، حقوق و مزايا شغلي آن‌ها تاثيرگذار است به طور طبيعي نه، آيا اين مدارك توسط وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، وزارت آموزش و پرورش و اين گونه دستگاه‌ها مورد قبول است؟ در پاسخ به اين سئوالات بايد تامل كرد.

يراغبافان يادآور شد: طي ارزيابي وضعيت مدارك قرآني حتي مي‌توان يك گام فراتر نهاد و گفت اين مدارك قرآني توسط موسسات و مراكز صادركننده نيز مورد قبول نبوده و متاسفانه اين مجموعه‌ها در حوزه‌هاي استخدامي و تسهيلاتي هيچگونه اقدامي براي فراگيران خود نمي‌كنند.

وي تصريح كرد: نبود تسهيلات و امكانات از سوي موسسات و سازمان‌هاي صادركننده مدارك قرآني براي قرآن‌آموزان به دو دليل است يكي اينكه موسسات و دستگا‌ه‌هاي قرآني با مجموعه‌هايي مانند خود در اعطاي مدارك قرآني هيچ رابطه‌اي جهت همسوسازي و يكپارچه‌سازي ندارند و ديگر اينكه خود موسسات و سازمان‌هاي صادركننده مدارك قرآني، اقدام و تلاشي براي ايجاد جايگاه، فراهم كردن زمينه دريافت و ارائه تسهيلات به فراگيران نمي‌كنند.

اين كارشناس قرآني يادآور شد: سازمان‌هايي كه براي موسسات و زيرمجموعه‌هاي قرآني خود براساس معيار و ضوابط خاصي مجوز صادر مي‌كنند بايد پشتوانه‌‌هايي نيز براي قرآن‌آموزان اين زيرمجموعه‌ها در نظر گيرند بنابراين، اين سازمان‌ها مي‌توانند با انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌هايي با برخي دستگاه‌ها نظير وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري و غيره تسهيلات و امكاناتي را براي آن‌‌ها فراهم كنند درحالي كه متاسفانه اين موارد تاكنون در هيچ حوزه قرآني رخ نداده است.

وي در ادامه اظهار كرد: علاوه بر سهل‌‌انگاري موسسات براي مهيا كردن تسهيلات براي قرآن‌آموزان مي‌توان به معضلاتي نظير تعدد، تفرق و گستردگي موسسات و سازمان‌ها در اعطاي مدرك قرآني اشاره كرد همين موضوع موجب موازي‌كاري، مقبول و هم‌سو نبودن و رد يكديگر شده است.

يراغبافان يادآورشد: در جريان امور قرآني بايد از مديريت ارشد كشور از شخص رئيس‌جمهور تا وزراي كشور كه در امر سياستگذاري و ايجاد چارت‌‌ها فعاليت دارند و از جايگاه به ثبت رساندن بسياري موضوعات برخوردار هستند گله شود؛ آيا يكي از موضوعاتي كه در فرهنگ مذهبي و حتي ملي ما ايرانيان نيز نمود فراوان دارد توجه به ارتقا سواد قرآني در بين افراد جامعه نبوده؟ درحالي كه متاسفانه امروز مجموعه سياستگذاران و مديران دولتي به سواد قرآني كمتر توجه كرده و بها مي‌دهند.

وي در ادامه افزود: در دين اسلام سواد قرآني به عنوان يكي از پايه‌هاي خودسازي مطرح است و شاهد هستيم در گذشته افرادي كه داراي سواد قرآني بودند به عنوان معتمد محل و حلال مشكلات جامعه به تعبير امروزي مدير اداره كننده يك جامعه شهري و كشوري مطرح بودند. (سابقه و تجربه قرآني آن‌ها موجود است.) بنابراين امروزه بايد به جايگاه و سواد قرآني بهاي بيشتري داد.

رئيس شوراي مركزي جمعيت قرآني استان تهران اظهار كرد: همچنين شايسته است براي افرادي كه داراي جايگاه قرآني به عنوان قاري، حافظ، مربي و فعال قرآني در امور تعليم و تربيت هستند مدرك معادل آن از وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، آموزش و پرورش و غيره اعطا شود بنابراين بهتر است مسئولان قرآني براي رسيدن به نتيجه مطلوب در اين زمينه وارد عمل شوند.

وي در پايان گفت: خوشبختانه كميته قرآني شوراي عالي انقلاب فرهنگي اعطاي مدرك معادل براي حفاظ (حافظان كل) قرآن كريم را تصويب كرده است البته همين دستگاه گروه‌هايي نيز جهت ساماندهي وضعيت قاريان و استادان قرآني تشكيل داده و در اين زمينه درحال فعاليت هستند بنابراين شايسته است اين امر بدون صرف زمان زياد انجام پذيرد.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن